Hm, här kommer ett litet gräl
Du har fått kolossalt vacker och nogsam vägledning av Nancy. Det är faktiskt bara att följa den

Du måste du läsa, läsa igen, läsa och förstå, läsa och ta till dig - och tänka, tänka efter, tänka efter före och tänka igenom igen.
Det duger inte att hasta vidare som om du inte hade tid eller lust att lyssna eller bry dig
Så lite koncentration nu, tack, lite vilja, lite tanke, lite jäklaranamma
Var kommer t ex dessa "vill" och "vägrar" ifrån
Själv är jag så förvirrad nu så jag vet inte var du är, så att säga. Har du börjat kura, tror du? Eller tänker du eventuellt börja kura och när då, i så fall? Och framför allt - HUR då
Du förstår, allt det du skriver om vad HAN gör och inte gör, vad HAN "vill" och inte vill, det är, med förlov sagt, ingenting någon av oss kan åtgärda åt dig. Förklara kan vi, men om jag t ex förklarar för dig att de allra flesta små barn vaknar till efter 20 respektive 45 minuter, eftersom det är s k naturliga sömnrytmspass (som vi har hela livet), vad förändrar det

Om han skriker när det är dags för mat kan jag förklara att han skriker för att han är hungrig, men vad hjälper det om du anser att han "vägrar" äta

T ex? Förstår du vad jag far efter
Du kan alltså få bekräftat att det är "normalt" med det ena eller ett andra men det är fortfarande upp till dig att i handling besvara hans frågor, att bevaka hans intressen, att genomföra de förändringar du vill ha till stånd (för hans och familjens och nattsömnens etc etc, skull).
Därför måste du vaska fram DEN kärnpunkten först. Vad vill du

Hur vill du ha det

Vad tror du det bästa är för din lille gosse, hur skulle du vilja att det vore
Vi kan hjälpa dig att hitta vägen dit (Standardmodellen, SHN-kuren, Barnaboken, vårt personliga engagemang på dessa unika föräldraforum) men det är DU/ni som har ansvaret, det är DU/ni som har ledningen, den han förväntar sig av er eftersom ni är hans överlevnadsgaranter.
Så om du förstår - allt han gör och inte gör är frågor utifrån, och reaktioner på, det DU/ni gör och inte gör.
Därför är det DET som är det intressanta för mig och oss