Wooohooo!! Nu sover han hela natten!!! Hur gör jag nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Av alla tipsen jag har fått av dig så är Ramsan ngt jag alltid (ja nästan alltid) glömmer :!: Satana perkele :!: *slår mig själv på fingraran* Välling hjärna vetö :!: :wink: På kvällen då jag nattar honom kommer jag av ngn anledning ihåg det, men dag tid pitzz heller :!:

:arrow: Nattmatningen...hmmm...ok...får fundera på det där hur jag skall göra. Sedan får vi väll se om det blir buggning eller vagn...får tänka igenom. Han gillar ju o ligga i sin vagn i o för sig men han är ju så lång o stor att det blir inte mkt plats för honom direkt. :wink:

:arrow: efter uppvaket efter första luren var det mat dags, men han var så ledsen, arg o trött att jag fick ge honom mat kl 11.00 i stället för 11.30 o lägga honom 12.00 i stället för 12.30 så idag lät jag honom sov i 2.5 timmar i stället. Så från o med imorgon blir det nog en 2 timmars lur både fm o em. 8.30-10.30 o sedan igen 12.30-14.30 eftersom han verkar behöva det. När jag väkte honom kl.10.30 sov han som skönast.

:arrow: Vyssanlullfötterna är rätt så magiska de med :wink: för det räcker nästan med det gunget som blir bara av att han "guppar" lite eller man tar stöd när man rättar till i sängen :wink: Nä men skämt å sido. Vi använder dem nästan inte när man lägger honom på kvällen är han så glad att bli lagd att man bara säger godnatt, puss på huvudet o ett gung på vägen ut o sedan använder jag mig av den på natten just så som man gör med vagning. Vaggar alltså bara så länge han ger ljud i från sig (gråter/gnyr) slutar med en gång när "ljuden" upphör. :D

Fråga: skall man ramsa på natten med :?:

tack för allt o för komplimangen :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Yes, man ramsar vid behov även nattetid :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Yes :!: han sover på mage :!: Efter många om o men o en mkt strulig natt :!:

:arrow: Jag o sambon sprang som skållade råttor i natt, nä det var väll lite överdrivet. Men det var mkt spring o bök o försöka göra allt "rätt". Tillrätta läggning, ramsning, buffning, det gammla vanliga o gud vet allt. Det var struligt. :?

:arrow: Givetvis var han då trött i morse så han ville inte direkt äta utan åt 100 ml vid 5 o bara 40 ml strax innan 8. Sedan var jag tvungen att lägga honom 30 min innan. Så sov han bar från 8 - 8.50 o efter ett evighets vagnande på ballkongen gick det inte längre. Han låg bara i vagnen o skratta o jollrade (den lilla godingen). :D Kom upp o fick myst in sig hos pappa. Jag lade honom i sängen o på mage o han gnydde, skrek lite ilsket i ngn minut eller två. O sedan somna han.

Anna tack för din buffnings video :!: :!: :!: En räddare i nöden :!:

:arrow: Så nu skall vi låta honom sova på mage under dagen i ngr dgr 3-5 dgr o se om han tycker om det o om det går lättare o lättare. Gör det de så skall vi beställa ett larm o göra detta även nattetid. :D :D :D

Woooohoooooo :!: säger jag :!:
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Yes igen :!: :!: :!: till hans em tuplur kl. 12.30-14.30 så skulle han få sova i sin vagn när vi var ute lade honom på mage o det blev hysteriskt...var tvungen att lugna honom innan jag försökte igen. Då lade jag vänster armen längst med han kropp o höger armen upp. Detta eftersom han är så lång o stor. Han somna o sov länge o väl. Efter ca 40 vakna han till men efter 10 min gång till somna han om. När vi väl var hemma vakna han när det var 30 min kvar o då han inte ville somna om i vagnen tog jag honom till spjälsängen o buffa honom där o han sov igen.

:arrow: nu för hans kvällsvila lade honom på mage o han accepterade magläget direkt...behövde bara göra 5 st tryck x 4 buff för att han skulle komma till 100% ro. Ramsade o gick ut. Han sover. :D

:arrow: I vagnen tidigare idag vid andra försöket till läggning så lungnades han av ramsandet, redan liksom :!: :D Han är såååååååååå dukitig min Ludde som accepterar hans mammas bökande, tryckande, krånglande o schemaföljande. Stackarn. :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jätteduktig Ludde :lol: Och jätteduktiga ömma (omsider :oops: :lol: ) :!:

Ber dig bara hålla dig till samma tråd kring samma barn och kur - har svarat dig på den andra.

Pris och beröm och njut det nya, säkra livet med lille herr Ludde :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Förlåt Anna, jag är en tanksprid höna! Lyckas alltid göra det misstaget o starta flera trådar. :oops:
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Vill bara glatt meddela att jag nu har beställt ett andningslarm :!: :D kommer om 2-4 dgr. Nanny heter det hoppas det är ett bra sådant. :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Ok, ett problem....eller snarare 2 små :wink:

Första, under dagtid vill Ludde bara sova 40 min åt gången, varför? jag har prövat allt nu; framför allt nu sedan han har gått med på magläget iaf 50% av tiden. Han är lätt att lägga man lägger honom ner o vaggar till o så somnar han själv, efter 40 minuter vaknar han o vägrar somna om jag har vagnat, buffat, gått ifrån, inväntat, buffat, vagnat osv.

Men nada. Tar jag upp honom så är han uppe allt ifrån 15-40 min o skall sedan sova kanske 1 timme till.

Andra, på natten sover han jätte bra mellan 19-04 sedan kan det vara cirkus. 19 har han valt själv, han är dödstrött då även om vi låter honom sova mellan 17.00-17.45. Att försöka hålla honom vaken till 20 är en plåga både för honom o oss. Iaf efter 4 så små sover han bara o gråter o gny om vart annat, ibland somnar han om ordentligt i ca 45-1 h men han är mkt orolig, Varför?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, här kommer ett litet gräl :shock:

Du har fått kolossalt vacker och nogsam vägledning av Nancy. Det är faktiskt bara att följa den :!: Du måste du läsa, läsa igen, läsa och förstå, läsa och ta till dig - och tänka, tänka efter, tänka efter före och tänka igenom igen.

Det duger inte att hasta vidare som om du inte hade tid eller lust att lyssna eller bry dig :x

Så lite koncentration nu, tack, lite vilja, lite tanke, lite jäklaranamma :wink: :lol:

Var kommer t ex dessa "vill" och "vägrar" ifrån :?: :!:

Själv är jag så förvirrad nu så jag vet inte var du är, så att säga. Har du börjat kura, tror du? Eller tänker du eventuellt börja kura och när då, i så fall? Och framför allt - HUR då :?:

Du förstår, allt det du skriver om vad HAN gör och inte gör, vad HAN "vill" och inte vill, det är, med förlov sagt, ingenting någon av oss kan åtgärda åt dig. Förklara kan vi, men om jag t ex förklarar för dig att de allra flesta små barn vaknar till efter 20 respektive 45 minuter, eftersom det är s k naturliga sömnrytmspass (som vi har hela livet), vad förändrar det :?: Om han skriker när det är dags för mat kan jag förklara att han skriker för att han är hungrig, men vad hjälper det om du anser att han "vägrar" äta :?: T ex? Förstår du vad jag far efter :?:

Du kan alltså få bekräftat att det är "normalt" med det ena eller ett andra men det är fortfarande upp till dig att i handling besvara hans frågor, att bevaka hans intressen, att genomföra de förändringar du vill ha till stånd (för hans och familjens och nattsömnens etc etc, skull).

Därför måste du vaska fram DEN kärnpunkten först. Vad vill du :?: Hur vill du ha det :?: Vad tror du det bästa är för din lille gosse, hur skulle du vilja att det vore :?:

Vi kan hjälpa dig att hitta vägen dit (Standardmodellen, SHN-kuren, Barnaboken, vårt personliga engagemang på dessa unika föräldraforum) men det är DU/ni som har ansvaret, det är DU/ni som har ledningen, den han förväntar sig av er eftersom ni är hans överlevnadsgaranter.

Så om du förstår - allt han gör och inte gör är frågor utifrån, och reaktioner på, det DU/ni gör och inte gör.

Därför är det DET som är det intressanta för mig och oss :wink: :!: :idea:
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Har jag börjat kura? Nej eftersom jag inte ansåg eller insåg att jag var tvungen till det. Han sover ju bra nattetid förutom just efter ca 4.30 (i o för sig har han fortfarande napp men han har vad jag ser fortfarande ett stort sugbehov). Jag brukar buffa, ibland vagga spjälsängen o ibland hjälper det en stund 5-20 min sedan skriker han igen. Det jag är kass på är ramsan, när jag använder den reagerar han inte på den (alltså så den hjälper) men det är väll för att den inte blivit använd kontinuerligt.

:arrow: jag försöker ha honom på mage o där ett tag accepterade han det ju, men de senaste 2-3 dagarna gallskriker han oavsett hur mkt jag en buffar eller vagnar. Han reser upp huvudet o skriker o skriker tills han kiknar, blir alldeles kall svettig. O hur det en är så o då är det väll fel på mig, kan jag inte låta honom skrika hur länge som helst.

:arrow: När han vaknar dagtid efter ca 40 min brukar han ligga som oftast i sin vagn o jag drar vagnen o "vagnar" o vagnar o vagnar, slutar innna han somnar o han börjar gny, gnäll o/eller skika o jag vagnar. Han somnar inte om iaf inte efter att vagnen står still.

:arrow: hans gråt är frågor, o då har jag nog noll koll på vad han frågar efter, för jag försöker svara på dem men mina svar blir aldrig accepterade även om jag har gett samma svar varje gång.

:arrow: o igen, jag är inte den som ryker upp ngn i tid o tid, alltså jag tycker jag är rellativt bra på att trösta honom där han ligger eller höra honom gråta eller vad det nu kan vara. Men samtidgt har jag inte hjärta att ha honom hysterisk i sängen hur länge som helst när jag inte ser att vad jag gör hjälper eller lugnar.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag läser och lär :wink: Då kanske det var detta att du hade olika trådar som förvirrade mig, jag fick inte bakgrunden :?: Det är så bra att hålla sig till en och samma till samma barn och ämne, just för det.

:D Tack för att du gjorde dig mödan att försöka svara på mitt grälande :oops: :!: Jag hoppas och vill tro att det nte gjorde dig ledsen :cry: utan att det du tänkt och formulerat nu, och ATT du gjorde det, stärkte dig i ryggraden :wink: :lol:

Kram och LYCKA TILL :!:
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: jag är rätt hårdhudad :wink: nog blev jag lite förvånad först, men fick mig en tankeställare som faktiskt behövdes. :D

Vad vill JAG? Vad gör JAG o JAG inte?

:arrow: Jag har ägnat många timmar o dagar åt att fundera på scheman o vad saker o ting beror på, vad för signaler sänder jag ut o vad gör jag "fel".

:arrow: Det är svårare en jag trodde, för man är så kännslomässigt bunden o det är det som är glädjen med barn men oxå det som sagt gör allt svårare.

J :arrow: ag vill så gärna men hittar inte alltid rätt med alla verktygen o blir förvirrad ibland. Ibland känns det som att hela dagen (livet) nu surrar kring schema, sovning, frågor, svar osv o man blir bara trött. Sedan så vill man samtidigt få in goda rutiner o bra allting både för Ludvig o för min skull.

:arrow: Men tack för att du orkar o engagerar dig. Ledsen blev jag inte o igen förlåt för alla andra trådar. Skall helt klart bara hålla mig till denna nu. :wink: :D

Kram o trevlig helg på dig. :D
kokos

Inlägg av kokos »

För att stärka dig lite i tron att du ändå är på otroligt mycket rätt spår ska jag säga dig att det är bra mycket bättre att tankarna och dagarna snurrar runt schema, sömn, mat etc - än att man som när vår store kille var liten - bara hade tankar som kretsade kring SKRIK, ont i magen, oro, nattamning, nattklubb etc... Jag önskar så att jag hade läst Barnaboken 4 månader tidigare än jag gjorde för då hade Adrian också kunnat få en bättre start i livet.

Jag är helimponerad av er pojkes nattsömn: de där små strulen på morgonen är snart ett minne blott. Jag tror mest att det handlar om tålamod och att du blir aningens tydligare med saker och ting så han slipper fråga så mycket. Och har du själv klara mål med hur du vill att dagarna ska fungera så är det mycket lättare att få allt att stämma.

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: Kokos...tack för din uppmuntran...har inte riktigt tänkt på det så på det viset...snacka om att man kanske borde lugna ner sig ett snäpp eller två.

:arrow: Jag måste nämligen erkänna att jag känner mig så stressad över schemat o så, o det är nog därför det inte går så bra alla dagar. Men jag försöker vara duktig o göra det som är rätt.

:arrow: Idag har det i o för gått si så där men en sak går bra idag iaf o det är mag läget. Igår o idag har jag lagt honom halvt som halvt på mage men inte helt bara för att ta det succesivt. Nu när jag lade honom 14.30 så lade jag honom helt på mage o han accepterade det helt utan protest. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"