Hur många här har INTE genomfört SHN?

Samtalsforum med barnen i fokus
sigrid

Inlägg av sigrid »

Hei :D

Jeg har ikke gjennomført noen hele SHN-kur.
Barna mine er henholdsvis 6,5 og 3 år. De sover begge HELE natten.

Jeg ammet begge lenge. Eldstemann til han var nesten 1 år og yngstemann til han var over 1 år.
Eldstemann har sovet godt hele tiden fra han ble avvent.

For yngstemann fungerte jeg som en smokk (napp) :oops: :oops: .
Når han våknet om natta, var jeg der med en gang og vi sovnet raskt igjen.. :roll:
Dette ble det slutt på da guttene var hos sin far ( jeg har bodd alene fra eldstemann var 1,5 år) en tre dager mens jeg avsluttet studier.

Men selv om han sov hele natten så "fastnat" jeg ved senga, ødela innsovningen hans, slik at den trakk ut til en og en og en halv time, med lusking frem og tilbake mellom soverom og stue for "å få ham til å sove"... :oops: :roll:

Men da han var nærmere 2,5 år ( :!: ) tok jeg til vettet og forstod jo hvor meningsløst dette var. Og jeg bestemte meg for å lære ham å sovne alene og kjørte dermed en mini-kur på ham hvor jeg ramset og la ham tilrette i senga.

Allerede andre kvelden gråt han betydelig mindre enn den første, banebrytende kvelden. Innen en uke sovnet han selv uten å gråte, men etter å ha vært våken en liten stund i senga. (Eldstemann sov forøvrig vane tro godt, han, gjennom brorens mini-kur).

Jeg ser hvor viktig "skrattet-till-go'nattet" er. Barna får en egen sprett i beina etter å ha badet om kvelden og elsker og hoppe og tøyse i senga før de sovner (de sover i samme seng). Og lurer jeg inn litt kiling her og der, så sitter latteren løst, løst :wink: :lol:

Barna skal i seng klokken åtte (pluss en kvart) og de sovner som regel før halv ni.
Jeg vekker dem halv åtte om morgenen. Frokost.
Jeg er dagmamma for en jente på 2,5 år (fra klokken 8.30 til 16.30).
Vi følger eldstemann til skolen og er så ute på tur/gjør ærend den tid det tar (vanligvis rundt 2 eller 2,5 timer).
Inne til formiddagsmat, litt lek og så henter vi skolegutten (klokken 13 tre dager og 12.30 to dager).
Hjem og de sover vanligvis rundt dette tidspunkt (Theo minimum 1,5 timer).
Ettermiddagsmat, lek.
Middag klokken 17 pluss at det blir litt kveldsmat før leggetid.

Jeg kjøpte Barneboken i 1999, men jeg leste her og der i den, og
jeg fant ut at for meg var det viktig å lese hele Barneboken for:
-rett og slett å unngå misforståelser som kan oppstå ved "skumlesing"
-bedre forstå hvorfor jeg selv vil bruke verktøy derfra og hvordan.

Lykke til med å gi barna deres en helhetlig søvn så tidlig som mulig :wink:
På tide å avgi plass til nye innlegg :wink:
:D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Vi har inte genomfört de mest på grund av att det inte fanns behov för de. Anton skötte det bra själv.

Idag är det aldrig något knussel när han ska sova på kvällen. Får sin välling och sen lägger vi honom. Ibland grejar han i upp till en timme i sängen men utan att vara ledsen och det är väldigt sällan som vi behöver gå in en gång till.

/ Nina
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"