Hej Idun
Ser att Anna hunnit före

Tänkte komplettera lite utifrån hur jag gör med Leia (13 månader idag 22/7).
En stor fördel för oss är ju att vi använt oss av ramsa etc. sedan hon var ca 4 månader så det är ju inga nyheter längre. Men din lilla/stora flicka kommer snart att lyssna till din ramsa. Hur snart beror inte på henne utan på dig/er
All oro, "få slag", "stå ut" och tankar om "terror" är hinder för er alla
Ramsan i sig betyder faktiskt ingenting. Som AW skrivit, man kan lika gärna säga "snöre med klister och konserv"...

Ramsan är ett sätt att rytmiskt använda sin röst till att lugna och betrygga. Använder du ramsan kan du släppa tankar på VAD du säger och enbart fokusera på HUR.
Lite krasst uttryckt: lyssnar hon inte på ramsan så måste du ramsa bättre...
Lite mer "jävlaranamma"

med dotterns intressen för ögonen

I mitt tycke är detta med att "backa" det svåra med Annas filosofi. Svårt eftersom vi så gärna vill GÖRA något åt situationer som uppstår. Där vi brister tankemässigt är följande: efter den första natten på kuren då vi SKA agera omedelbart (konstigt vore väl annars, vi måste ju låta barnet få en chans att förstå våra avsikter) så måste vi våga LITA på de besked vi ger

Om jag ramsar med innebörden "lilla älskling, sov nu så gott, mamma vaktar utanför och jag lovar att du kan sova tryggt" och sen ändå "stör" så ger vi ju dubbla budskap

Visst, en påminnelse kanske behövs ibland men att springa in dit barnet sover är att "svika" eftersom vi lovade barnet att det var en "vargfri zon". Ev. påminnelser måste därför ges utanför denna zon.

Då Leia skall sova långlur inleder vi med en stunds skratt och gos. Jag säger sen att det är dags att gå och se vad "snutten" gör efterson hon och "Snutten" skall sova så gott tillsammans. Jag bär in henne i rummet (vänd från mig), lägger ned henne i sängen, gör en kort "solfjäder" (några sekunder bara), sätter på hennes lugna skiva (låg volym) och går sen ut med ramsan. Jag räknar inte omgångar längre utan går på känn. Oftast somnar Leia inom 5 minuter men om det går längre tid kan hon ibland få en punktsättande påminnelseramsa.

Vad gör jag då om hon vaknar före utsatt tid
a) ramsar DIREKT vid första pip x4
b) avvaktar och låter mitt budskap sjunka in

Om hon inte somnar om då
a) ger det rejält med tid
b) tar upp henne med marginalkvart
c) tar upp henne även om tiden inte är "ute"
Blir inte det hela förstört om jag bryter schemat

Jo, om det sker varje dag. Men, Leia är "stor tjej" och jag litar på hennes sömnreserv. Hon fixar eftermiddagen ändå och skulle det krisa får hon antingen sova 5 minuter eller lägga sig upp till en halvtimma tidigare.

Till kvällen gör jag likadant som vid dagluren, ramsar, avvaktar och påminner bara då det behövs. Du lär dig att lyssna av ifall barnet är ledset, argt eller trött. Om det är nåt som hänt som kräver fysiskt ingripande så kan jag numera urskilja det och hjälper såklart min lilla dotter då det behövs.
Övriga råd:

Jag tycker att det fungerar utmärkt med 12-timmmarsnatt + 1,5 tim daglur för Leias del. Vill du ha det likadant så genomför

Se inte tillbaka på hur det "brukar" vara.

SHN blir aldrig "färdigt". Barnets fina rutiner måste omhuldas och vårdas ömt. Tricket är att du med tiden lär dig hantera de situationer som uppstår utan att känna vanmakt. Ingenting blir ju bättre för det eller hur

Få maken med dig

Skriv ut valda delar från forumet och gör ett litet "kurshäfte". Eller gör som jag gjorde, lade Barnaboken som toalettlektyr...

(lovar att den är väl genomläst

)

Förlägg inte långluren så dottern hinner "stupa i säng", hellre tidigare och ge henne en chans att vänja sig vid nyordningen

Vid tidiga uppvak på morgonen gör jag enligt följande:
-"pip" före vargtimma, inget ingripande alls
-uppvaknande 04-06, "pangramsa"
-uppvaknande efter 06.30, ingen åtgärd
-har väckarklocka som ringer högt och ljudligt 07.00 och det fungerar mycket bra
Detta blev långt men jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig lite.
Lycka till och berätta hur det går