Hmm.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sessan!

Hur ser schemat ut för Saga? Du ska ta ledningen över tider och inte låta henne "bestämma". Hon ska inte lastas med detta utan det ska du ta hand om. När det börjar strula med tiderna kan det vara läge att se över dem. Jag tror att hon kan vara redo för 12 h nattsömn. Därefter har du ca 3,5 h att fördela över dagen. Kanske 45 min fm, 2 h efter lunch och 45 på em. Bara några tankar från mig:-) Vad skönt att det fungerar bra med vällingen :!:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sessan

Inlägg av Sessan »

Tack Elle !!

Vi har börjat införa gröt oxå !! Det var en resa för sig :) Damen har en glupande aptit och fattade inte att hon hade ätit när hon ätit med sked - med en mkt ilsken dam på armen fick jag trava runt i 35 min innan hon slutade skrika :x . Hennes schema blir 45 min på fm, 2 h på lunchen samt 2 45min på em. Hon orkar inte mer än 1,5 tim uppe i sträck på em.

Vi jobbar vidare - hon sover nu ! La henne för natten kl 19.15 - får se när hon vaknar eller om jag måste väcka henne i morgon bitti :-s

De tre senaste mornarna har jag fått väcka henne 07.15 och då har hon nästan somnat i babysittern i väntan på vällingen :!:

Återkommer med fler rapporter och frågor !! :)

Kram Sessan, mamma till Saga, 4 mån om en vecka
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat Sessan \:D/ =D>

Kram Elle
Sessan

Inlägg av Sessan »

Nu har jag bekymmer !!

Dottern somnade igår enl tidtabellen, inte utan gnäll ska tilläggas men inte så farligt ändå - räckte med en liten påminnelse så somnade hon. Vaknade dock 05.45 och då fungerade ingenting. :roll: Hon bökade, ylade, grät mm mm. Jag fick tyst på henne varje gång hon startade upp men tillslut så skrek hon mig till sig istället för ifrån. Hon log nämnligen mot mig de sista gångerna jag var in.... :-s

Hon kom upp som vanligt 06.45 , fick mat men ville inte äta.... tjöt som en stucken gris den första luren ( somnade men sov bara i 10 min :!: ) detta trots att jag var ute och gick med vagnen. Brukar ALDRIG hända....

Sedan har dagen fortsatt i samma tecken...ätit dåligt, sovit ännu sämre. Hon har totalt sovit i 1 1/2 tim sedan fem i morse. :shock:

Ingen feber, ingen diarre bara en väldig massa dregel och lilla näven hela tiden i munnen - tittade efter och tycker mig se två vita prickar ungefär där tänderna ska komma. Men det är väl för tidigt för dem ? Eller kan de komma och gå ( om ngn förstår vad jag menar ?) =P~

Hon somnade 20.23 nu i kväll , efter skrik som hette duga. Inget ledset skrik dock utan mest argt ! Fick solfjädra för att få henne lugn - har inte hänt på
hur länge som helst ( så länge så jag inte kommer ihåg när ! )

Hur ska jag göra nu ? På dagarna får jag tyst på skrikandet men hon somnar inte ! Detta går ju inte i längden......

/ Sessan, mamma till Saga 4 mån om en vecka
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sessan!

Alla, även de små liven, kan ha dåliga dagar. Dra inte på för stora växlar av hur det var idag. Imorgon är en ny dag. Ta nya tag och se inte bakåt utan framåt!

Kram Elle
Sessan

Inlägg av Sessan »

Tack för dina ord Elle ! Dagen efter var ok. Men sömntrubblet kvarstod dock i ca 1 1/2 vecka. Hon sov inga daglurar längre än 45 min :!: Mamma fick läsa på igen och hitta attityden som konstigt nog försvunnit :? Bestämde mig för att nu ska det vagnas om hon stökar igen :evil: . Efter det har dagslurarna suttit utan att jag behövt vagna :-s

Sömntrubblet försvann när värmen försvann....... undrar hur hon reagerar när det blir sommar på riktigt :shock:

Hon sover nu 11 timmars natt ( funkar bra för familjen ) och trots att hon strulade med sömnen på dagtid så satt nätterna :shock:

Däremot har hon skrikit väldigt när jag lägger henne i sängen på kvällarna. Har kommit de senaste 3 - 4 nätterna. Går man in i hennes rum utan att hon har pyjamas på så är allt ok - pyjamas på och vrålandet startar redan i trappan upp. Skratt till godnatt har aldrig fungerat ( lilla hon skrattar inte så ofta - men hon ler mkt ) dock så ler hon innan vi går i trappan. I kväll kom jag på att jag satt upp mörkläggningsgardiner i hennes rum sedan 4 nätter tillbaka :oops: - det var svartare än vanligt i hennes rum :oops: - gjorde stor affär av att mörklägga med henne i rummet och hon somnade utan gråt på 5 min.

Korkad mamma kan tyckas som inte kom på detta förr :roll:

Ha det gott

/ Sessan , mamma till Saga 4 mån
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sessan!

Vad roligt att läsa en liten "rapport" om hur ni har det. Bra att du backade bandet, läste på mer och laddade lite extra när problemen dök upp. Ibland kan man bli lite "hemmablind" och inte veta hur man ska tackla saker o ting och då är det bra att få lite coaching. På så sätt är ju forumet kanon :wink: Skönt att du kom på vad gråten vid läggning berodde på, ibland tänker man inte på att små saker man gör kan upplevas som stora av de små juvelerna. Sköt om er och skriv gärna mer och berätta hur det fungerar.

Kram Elle
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du ska bestämma. Inte hon. Det orkar hon verkligen inte med. Ungefär lika lite som du skulle orka med att försöka bestämma hur chefen på ditt (eventuella) jobb skulle utföra sitt arbete.

Minns att det viktigaste inte är att hon sover varje minut hon "ska". Det viktigaste är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem :!: Och låt henne i övrigt vara i fred.

Räkna ut det sammanlagda sömnbehovet och ge henne schemat efter det. Vad du än ändrar, om och när du ändrar, måste hon ha minst en vecka på sig att haja galoppen. Och då ska du inte ens drömma om att ifrågasätta/utvädera någoning, bara köra på efter ditt välplanerade och genomtänkta schema :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej alla !

Här går det två steg framåt och ett steg bakåt mest hela tiden tycker jag :)

Framåt = Nattsömn på 12 tim är ett faktum nu !! :D :D
Igår var jag inne i Sthlm, åkte buss och t-bana tillsammans med tre
andra mammor. Vi åt lunch på resturang och Saga sov :!: Hon sov
tom på T-centralen :o . När vakentiden var så satt hon i vagnen
med suffleten nerfälld, tuggade på sina leksaker och var pigg och
glad :D När sedan sovtiden inföll så fällde jag bara ner ryggstödet
och Saga somnade som en liten prinsessa.

Bakåt = Ibland får hon för sig att hon inte ska sova dagslurar. Jag ger henne
alla möjligheter men hon sover inte, vilket visar sig senare när hon
sovit för lite och blir övertrött och superledsen. Så ledsen att hon
vägrar äta nattslurken. ( Och att äta är det bästa damen vet !!)
Då tar det ca 40 min innan hon sover med mkt stök och bök som
följd. Har funderat på om jag släpar med mig massor av vargar de
dagar hon inte vill sova eftersom jag vet hur hon blir och det är nog
så att de dagar jag slappnar av sover hon sött medans när det
strular redan på morgonkulan så blir jag stressad. ( Man är själv sin
bästa kritiker ! ) Nu när jag skriver står det klart för mig - varför
oroa dottern när hon inte ska oroas........ man är väl för korkad !

Vet att man inte ska klaga när man har ett barn som sover bra ( till skillnad från många ) men ibland blir jag så trött, känns som om jag är ensam i hela världen som försöker få tider att gå ihop. Vet också att så inte är fallet men idag är jag extra gnällig........

Återkommer när humöret är bättre.

Tack alla för att ni finns här och tack Anna för att du tar dig tid att svara på mina inlägg.

/ Sessan, mamma till Saga 4 mån och 1 vecka
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej alla !

Här går nätterna som en dans. 12 timmar utan ett endaste pip !! Har dock några frågor :

1. Saga sover bara ca 45 min utav sina lurar oavsett om det är 1 eller 2 tim lurar. När hon vaknar så ligger hon och tjoar, skrattar, pratar med sig själv - verkar m a o väldigt nöjd med sitt eget sällskap. I detta läge kan jag eller bör jag väl inte vagna ? Om hon inte sover mer än 45 min så blir hon väldigt trött och gnällig när det är ca 40 -50 min kvar utav den egentliga vakentiden. Så hur göra ?

2. Om jag nattar henne i vagnen ( ngt vi inte har provat på länge eftersom hon sover i egen säng i eget rum ) för att vi ska vara borta på middag. Låt oss säga att vi är på väg hem vid 22 tiden. Hon ska då lyftas över i spjälsängen och om hon vaknar , en ramsomgång och sedan ska det vara klart enl BB. Men Saga somnar utav sig själv, jag ramsar aldrig ( har aldrig behövts eftersom hon somnar själv och aldrig har vaknat på natten förutom när hon var ca 2 mån och jag vagnade henne igenom tre nätter i samband med avvänjningen av nattmålet) så vad gör man om hon vaknar och tror sig ha sovit klart ? Man kan ju inte gå igenom hela "kvällsrutinen" med nattslurk igen ? Ramsan är ju ingenting vi praktiserar ? Ska jag ramsa henne varje kväll för att få ett verktyg eller stör jag henne bara då. ( De gånger jag dröjt kvar i hennes rum på kvällarna för att lägga kläder i garderoben el dyl så upplever jag det som om jag bara stör - hon vill somna ifred !

Blev långa frågor :D Hoppas ngn har tid att svara :roll:

/ Sessan, mamma till Saga f.060117, som efter Standardmodellen har sovit hela nätter sedan hon var 2 mån.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu ska vi väl inte leta bekymmer där inga finns :?: :lol: Det här sköter du strålande :!:

Men har, av någon anledning, fått för dig att ramsan inte ska användas. Är det riktigt sant :?: Brukar du inte säga godnatt till barnet :?:

"Utarbeta" det go'nattet en smula, dvs gör det högre och lite mera rytmiskt, och x 4 i ett svep.

Så har du din ramsa.

Som ges vid eventuellt uppvaknande på "fel" tid och talar om vad som gäller.

Se Verktygslådan och öva :!:

Där har du lösningen på alla eventuella "problem"... :lol:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Nja, visst säger jag godnatt till lillan men om hon är på " tjo och prathumör" så kan jag ramsa i evighet - hon tycker det är kul när ngn " svarar " henne och hojtar glatt vidare :?

Så vad göra när hon är så glad när inte har sovit klart ( ett angenämnt problem kan tyckas men när sovpassen blir för korta blir hon övertrött om jag inte ruckar på schemat för att hon ska få somna tidigare. Den enda ggn jag ruckat på schemat var hon sjuk och behövde sova mer.)

Och nej Anna, du har rätt - man ska inte leta bekymmer - tänkte bara ligga i framkant OM det skulle uppstå bekymmer så att min handlingsplan är klar och ingen tvekan finns om vad som behöver göras.

Tack för berömmet , det värmde, men egentligen är det du som ska ha berömmet eftersom vi " bara" går efter dina råd. O:)

En kul grej är att jag har fått 6 st som väntar barn att köpa BB ( en undrade om jag fick provision eftersom jag talade så varmt om den :D )

/ Sessan, mamma till Saga som sover sött i 12 timmar tack vare Standardmodellen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha, underbart :!: Beställ dem från mig så får du dedikationer i allihop :wink: PM:a mig namn och adress och namnen på mottagarna :lol:

Nja nja. Du har fastnat i ramsningsträsket (är i gott sällskap, om man säger :roll: ). Ge henne en upplysningsramsa, glad och lagom hurtig men bestämmande, x 4, en gång för alla, om du förstår. Låt henne sedan hålla på. Delta inte mer i leken :shock: :lol: En andra ramseomgång ska du bara ge om hon låter olycklig, trött och ledsen och verkligen ber om hjälp. Då är hon också mottaglig.

Hon har ett underbart liv. Njut henne. Och använd marginalkvartarna vid behov. De har räddat livet på många, höll jag på att säga. De fungerar ju åt båda hållen. Man kan dra ihop en hel timme eller t o m mer på det viset på en dag, utan att schemat rubbas och förvirring uppstår :wink:
Sessan

Inlägg av Sessan »

En liten rapport bara :

Här sovs det som bara den - trots att vi flyttat ner i källaren hela familjen ( är olidligt på övervåningen där vi normalt sover !) Saga tittade sig omkring i den nya sängen , la ner huvudet och sov 12 timmar utan minsta pip.

Om du visste Anna vad glad jag är över att jag hittade( :!: ) dig. Finns inte ord för min tacksamhet för att du tar dig tid att dela med dig utav dina råd. Varje gång jag slår upp BB ( blir ofta kan tilläggas ) tänker jag att det var precis en sådan här bok jag skulle haft när jag kom hem från förlossningen och inte hade en aning om någonting. Om jag haft din hjälp från början så hade Saga inte behövt vara ledsen så mkt som hon varit.

Detta är dock gammalt och glömt - idag har vi en solstråle hemma som glatt följer med på utflykter och när sovtiden infaller och ryggstödet fälls i vagnen somnar på mindre än 1 min.

Tackar för dedikationsmöjligheten - återkommer när jag har " sålt" nästa ex :D ( de som jag rekommenderat har redan köpt sina och läser för glatta livet ! )

Så avslutningsvis - ingen rädder för vargen här ( han dyker upp bland mat, leksaker, sömn mm ibland men eftersom jag då kan göra en djupdykning i BB så har han aldrig fått fäste ( ngn längre stund kan tilläggas om jag ska rannsaka mig själv :oops: )

Soliga sommarkramar från Sessan / mamma till Saga, 5 mån igår , som sover sött i 12 tim utan uppvak med Standardmodellen
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, underbart :D Pris och beröm :lol:

Som sagt - små barn ska njutas, och njuta själva :lol: Där är du nu :heart:

Och Elle - förlåt :oops: jag glömde ju tacka dig för det fantastiska jobbet DU gjorde :lol: TACK :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"