Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Kom ihåg, massor med skratt och bus innan nattningen och var gärna inne och lek i sovrummet på dagtid så kommer det att gå över fort :D

Vad tycker du själv är smidigast? Gå ut och ramsa el sova i ett annat rum? Allt har inte hunnit sätta sig än men här hemma så ramsar jag bara från sängen, kliver inte upp i onödan :sleep: Men just nu behöver liten veta att du vaktar för vargen och att han kan sova lugnt, tryggheten landar snart! Snart är du tillbaka i sängen! :D

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Då var 5:e natten gjord.
18.53 god natt ramsa
18.58-59 bekräftelse tyst
22.47 vaknar somnar själv
23.35 vaknar somnar själv
3.46 vaknar
3.50 ramsa
3.53 bekräftelse, tyst somnar
4.52 vaknar somnar om själv
5.30 vaknar somnar om själv
5.52 pangramsa somnar om
sen vaknade han ca 6.45 och gnäller fram och tillbaka tills han får komma upp strax innan 7.

Fick sova i sovrummet själv inatt med.
Hur tungt sover de efter 10 min om man vill in och lägga rätt honom? Eller lägga på täcke.

Nej dags att fixa lite nu när han sover lunchvilan :D
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

duggan skrev:Hejsan :D

Kom ihåg, massor med skratt och bus innan nattningen och var gärna inne och lek i sovrummet på dagtid så kommer det att gå över fort :D

Då får vi se till att tillbringa mer tid där :D


Vad tycker du själv är smidigast? Gå ut och ramsa el sova i ett annat rum? Allt har inte hunnit sätta sig än men här hemma så ramsar jag bara från sängen, kliver inte upp i onödan :sleep: Men just nu behöver liten veta att du vaktar för vargen och att han kan sova lugnt, tryggheten landar snart! Snart är du tillbaka i sängen! :D

Då ligger jag kvar på soffan ett tag till :D Så kan pappa flytta tillbaka nu då. Får vi hoppas han inte är lättväckt när han går in på kvällen och går upp vid 6 tiden för löparrundan 8)

Tack för svaren :mrgreen:

Hälsningar Malin
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av duggan »

Hejsan igen :D

Dom sover väldigt tungt efter 10 min, det går fint att smyga in. Ljud stör inte särskillt mkt alls men däremot ljus kan göra det, därför har jag ett draperi med mörkläggningsgardiner (billigt på IKEA) runt spjälsängen så liten inte vaknar när vi springer ut och in och öppnar dörren.

Jag tycker natten såg jätte fin ut, vad duktiga ni är!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

duggan skrev:Hejsan igen :D

Dom sover väldigt tungt efter 10 min, det går fint att smyga in. Ljud stör inte särskillt mkt alls men däremot ljus kan göra det, därför har jag ett draperi med mörkläggningsgardiner (billigt på IKEA) runt spjälsängen så liten inte vaknar när vi springer ut och in och öppnar dörren.

Jag tycker natten såg jätte fin ut, vad duktiga ni är!

Hälsningar Malin
Då testar jag att smyga in ikväll :) Vi har satt upp mörka gardiner runt spjälsängen så det är kolsvart därinne :mrgreen:

Hoppas på en ännu bättre natt :D
Han har tagit sig lite för örat så jag hoppas att det inte är öroninflammation på g bara...

Gulliga ni är som hjälper till att svara :-P
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Så då var 6:e natten gjord.
18.56 god natt somnade nästan direkt
19.46 vaknar pappa ramsar somnar om
00.29 vaknar
00.33 ramsar somnar om
01.42 vaknar
0145 ramsar somnar om
5.07 vaknar somnar om själv
6.25 vaknar och leker, jollrar tills vi går in och säger god morgon 6.45

Ganska ok natt tycker jag :D

Blev inget med öronen heller så det var bra :)

Vill fråga om dagsvilorna. Jag lägger honom i vagnen och vagnar till han nästan sover, ramsar och ibland får jag vagna om och ramsa ibland somnar han. Han är oftast lugn när jag vagnar ska jag då dra ramsan tidigare? Hoppas ni förstår hur jag menar :wink:
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Natt 7
19 god natt somnar på en gång :D

23.04 vaknar ramsar 2 gånger somnar om
2.08 vaknar somnar själv
2.40 vaknar somnar själv
3.17 vaknar somnar själv
05.14 vaknar somnar själv
05.51 vaknar somnar själv
06.20 vaknar gnäller, pratar, tyst, så håller han på till klockan ringer 6.45 idag.

Längtar till det blir lite mer sammanhängande sömn... :wink:
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mumintrollet »

Det tar sig sa pyromanen! :)

Han är ju jätteduktig som somnar om själv utan att du måste ingripa!!! Den sammanhängande sömnen kommer nog skall du se!

Om din fråga om dagsvilorna skulle jag varna lite för att vagna - Samma regler dag som natt! Vagna och buffé hör till samma kategori! ENDAST KRISVERKTYG!!
Så lägg honom i vagnen och ut med glad ramsa! Han kan protestera först men vänjer sig nog snart!
Ofta börjar dagsvilorna strula mer då nätterna lugnar ner sig, men orkar man vara superkonsekvent även på dagen så är det snart ursmidigt att lägga - dag som kväll :)
Så släpp vagnhantaget och satsa på mycket husljud och ramsa istället!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

mumintrollet skrev:Det tar sig sa pyromanen! :)

Han är ju jätteduktig som somnar om själv utan att du måste ingripa!!! Den sammanhängande sömnen kommer nog skall du se!

Om din fråga om dagsvilorna skulle jag varna lite för att vagna - Samma regler dag som natt! Vagna och buffé hör till samma kategori! ENDAST KRISVERKTYG!!
Så lägg honom i vagnen och ut med glad ramsa! Han kan protestera först men vänjer sig nog snart!
Ofta börjar dagsvilorna strula mer då nätterna lugnar ner sig, men orkar man vara superkonsekvent även på dagen så är det snart ursmidigt att lägga - dag som kväll :)
Så släpp vagnhantaget och satsa på mycket husljud och ramsa istället!
Då testar jag att bara lägga och ramsa sen på em luren då :) Han brukar få sova ute i vagnen men kanske bättre att ha han inne nu då.. Grannarna funderar väl annars haha :mrgreen:

Det är så skönt att äntligen fått tillbaka kvällarna :D

Testade nu i två kvällar att gå in och kika till honom efter att han somnat och han ligger så gott på mage med rumpan upp :lol:
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Så nu testade jag att inte vagna bara ramsa och lite musik mm och han var jätteledsen... slutade med att jag fick gå en promenad och han bara skrek. Ingen em vila idag..

Läggningen gick bra idag med så det är ju bra iaf :)
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Sådär natt 8
19.10 god natt somnar på en gång :)
21.10 vaknar och gnäller fram och tillbaka ramsa
21.21 Bekräftelseramsa sover
22.27 vaknar ramsa
22.33 in och lägger rätt buffar och avslutar med solfjäder ramsa
22.37 bekräftelseramsa sover
05.51 vaknar till och somnar om själv
06.22 Vaknar och gnäller, skriker, pratar, ramsar och sätter på musik fram till vi tar upp honom 6.45

7 timmar i sträck!! :D

Hur gör vi där vid 6 tiden när han vaknar och inte somnar om själv?

Kan nattens sammanhängande sömn ha att göra med att det inte blev någon em lur igår?

På sön är ju uppföljningsveckan slut. Kan jag då försöka med dagsvilorna inne då? Som det är nu så går det inte att bara lägga honom i vagnen och ramsa. Han blir vansinnig. Han behöver att vagnas lugn innan jag slutar och avslutar med ramsa.
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
mariericsson skrev: Sådär natt 8
19.10 god natt somnar på en gång :)
21.10 vaknar och gnäller fram och tillbaka ramsa
21.21 Bekräftelseramsa sover
22.27 vaknar ramsa
22.33 in och lägger rätt buffar och avslutar med solfjäder ramsa
22.37 bekräftelseramsa sover
05.51 vaknar till och somnar om själv
06.22 Vaknar och gnäller, skriker, pratar, ramsar och sätter på musik fram till vi tar upp honom 6.45

7 timmar i sträck!! :D

Känner du att du skulle kunnat avvakta mer? Se om han fixar det själv? Utan ramsa.

Hur gör vi där vid 6 tiden när han vaknar och inte somnar om själv?

Olika strategier.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

Kan nattens sammanhängande sömn ha att göra med att det inte blev någon em lur igår?

nja... den skulle snarare ha blivit sämre tycker jag. Övertrötta små brukar hellre strula på natten och ha svårt att komma till ro vid läggning...


På sön är ju uppföljningsveckan slut. Kan jag då försöka med dagsvilorna inne då? Som det är nu så går det inte att bara lägga honom i vagnen och ramsa. Han blir vansinnig. Han behöver att vagnas lugn innan jag slutar och avslutar med ramsa.

Du vet ju vad jag tycker. 8) :wink: jag tycker så stora små ska få ligga i sängen i mörkt, svalt rum på långa vilan i alla fall. Så jag skulle flytta in vilan i sängen, skratta mycket, parkera med mycket attityd och ramsa UT och skramla med husljud utanför som vanligt (om han protesterar, skramla lite till :wink: ) dammsugaren är toppen tycker jag.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Manfred10 skrev:Hej! :D
mariericsson skrev: Sådär natt 8
19.10 god natt somnar på en gång :)
21.10 vaknar och gnäller fram och tillbaka ramsa
21.21 Bekräftelseramsa sover
22.27 vaknar ramsa
22.33 in och lägger rätt buffar och avslutar med solfjäder ramsa
22.37 bekräftelseramsa sover
05.51 vaknar till och somnar om själv
06.22 Vaknar och gnäller, skriker, pratar, ramsar och sätter på musik fram till vi tar upp honom 6.45

7 timmar i sträck!! :D

Känner du att du skulle kunnat avvakta mer? Se om han fixar det själv? Utan ramsa.

Hur gör vi där vid 6 tiden när han vaknar och inte somnar om själv?

Olika strategier.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

Kan nattens sammanhängande sömn ha att göra med att det inte blev någon em lur igår?

nja... den skulle snarare ha blivit sämre tycker jag. Övertrötta små brukar hellre strula på natten och ha svårt att komma till ro vid läggning...


På sön är ju uppföljningsveckan slut. Kan jag då försöka med dagsvilorna inne då? Som det är nu så går det inte att bara lägga honom i vagnen och ramsa. Han blir vansinnig. Han behöver att vagnas lugn innan jag slutar och avslutar med ramsa.

Du vet ju vad jag tycker. 8) :wink: jag tycker så stora små ska få ligga i sängen i mörkt, svalt rum på långa vilan i alla fall. Så jag skulle flytta in vilan i sängen, skratta mycket, parkera med mycket attityd och ramsa UT och skramla med husljud utanför som vanligt (om han protesterar, skramla lite till :wink: ) dammsugaren är toppen tycker jag.
Jenny
Försöker avvakta lite längre med ramsan ikväll.

Kan jag ta över honom i sängen redan imorgon för dagsvilan?
då har det gått 4+6 dagar :lol:

Dags att hämta syskon i skolan tack för svaren :mrgreen:
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av Manfred10 »

Kör på vila i sängen du! Boosta med attityd om det skulle behövas. Tala om hur skööönt han ska få sova i sängen och skratta mycket innan du lägger till rätta och ramsar ut. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mariericsson
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:19

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av mariericsson »

Natt 9
19.10 god natt godnattramsa, tyst på en gång
19.20 gnäller till somnar om direkt.
6.22 vaknar, ligger och pratar, börjar sedan gnälla då sätter jag på fläkten och tar disken.
6.45 ringer klockan så då är det god morgon. Lite ledsen men skiner upp så fort han ser oss :)

En hel (nästan) natt med sömn :mrgreen: Herregud vad härligt!
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"