Lillebror Stellan 131217

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av SaraMilana »

Jag funderar kring om han inte har får lite för mycket sömn... Jag brukar inse att det är dags att dra ner på sömnen när det skarvas i tid och otid i någon eller några lurar.

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt
04.00 Nattmål

Ang ersättning så är det många små magar som klarar Nan bättre än BabySemp, däribland mina barn. Men har ni gett det en längre tid och det har funkat bra så kör vidare på den!

Och hu, det där med skarvar... ](*,) Dem fick jag aldrig bukt med förrän det serverades riktigt käk. Prova att låta honom sova där det är mörkt eller dunkelt, det kan hjälpa.

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Jag tror inte att det är allergi för då skulle han väl vara mer missnöjd även när han är vaken och inte bara när han sover....? Han har ätit BabySemp sen födseln och när vi provade att gå över till Nan PRO förut så spydde han mer. Det kan nog vara så att vi ligger i överkant med sömn! Jag ska fila på ett schema:-) Blir spännande att se om han orkar vara vaken i 2h bara. Han är en tröttis :sleep:
Han är född 2 veckor tidigt. Ska vi avvakta med att ta bort ett nattmål?
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

LisiBlom skrev:Jag tror inte att det är allergi för då skulle han väl vara mer missnöjd även när han är vaken och inte bara när han sover....?
Ja, det låter logiskt! :thumbsup: Å andra sidan kanske han ofta sover direkt efter maten, tänkte jag? Men vore det RIKTIG allergi skulle ni förmodligen ha märkt det innan. Testa att dra ner lite på sömnen så kanske det löser sig, särskilt om det inte alltid har varit så här utan om det har blivit värre nu på senare tid.

Ha det bra!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Angående nattmål så gör som ni själva känner, det brukar vara bäst! Vi gjorde inte mycket åt nätterna förrän vi satte hela nätter för någon månad sedan men det var ju för att de var ganska smidiga. Är nätterna hackiga skulle jag bestämma mattid(er) och vagna/verktyga vid andra uppvak. Men känner ni att han äter sämre dagtid eller att ni verkligen vill och behöver få bort ett nattmål så går det säkert bra att vagna. Det viktiga är att ni har Attityden och att ni inom er VET att han inte är jättehungrig när han vaknar nattetid.

Så tänker jag om det hela iaf.

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Schema-problema! :wink:

Hur ska jag få till ett bra schema med en liten tröttis som bara orkar vara vaken 1,5h?!

Sen på natten så äter han bra det första målet ca 02.00, sen andra målet när han vaknar så äter han en skvätt bara. Det mest naturliga vore ju att ta bort det första målet först, men det känns ju som att det är det andra målet som han inte är lika intresserad av....
Igår natt såg det ut såhär:
God natt 21
mat 02
mat06.30
morgon ca 08

Inatt såhär:
god natt 21
mat 01
mat 03.30
mat 06
morgon ca 08

nätterna kan alltså se så olika ut. är det kanske värt att ställa klockan för att ge nattmål? Vi skulle ju hellre se att han åt mera ordentligt på dagarna och inte små-åt på natten...

Tips/råd? :?
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Han är förresten 8,5 vecka nu=)
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

:) Haha! Jag verkar ha dålig koll på min sons ålder!
Han är 9,5 vecka=)
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D
LisiBlom skrev:Hur ska jag få till ett bra schema med en liten tröttis som bara orkar vara vaken 1,5h?!
Ja, jag känner så väl igen det där :roll: . Vi hade en schemalagd extralur på 20-min i sista vakenpasset så det bröts av, och sen la vi tidigare om det behövdes. Du kan ju pröva och se om det påverkar skarvandet åt nåt håll. Annars är det helt ok att lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen, det brukar snarare gynna nattsömnen än tvärtom. Övertrötthet vill vi ju inte ha! Förresten verkar många små gilla 12h natt, du kan ju testa att lägga redan 20?
LisiBlom skrev: Sen på natten så äter han bra det första målet ca 02.00, sen andra målet när han vaknar så äter han en skvätt bara. Det mest naturliga vore ju att ta bort det första målet först, men det känns ju som att det är det andra målet som han inte är lika intresserad av....
:wink: Känns också igen! :lol: Vi sparade första målet längst och vagnade på morgonkvisten (innan vi styrt upp nätterna på riktigt). Jag ställde aldrig klockan själv men vaknade han på konstiga tider (enligt mig 8) ) så vagnade jag och oftast somnade han nöjt om. Visste jag med mig att han var hungrig så ammade jag. Så jag skulle nog bestämma typ två tider för nattmål till att börja med och testa att vagna/buffa över de andra uppvaken så att han får chansen att sova lite längre pass på natten. Men framför allt förstås försöka få i honom mer mat dagtid.

LisiBlom skrev::) Haha! Jag verkar ha dålig koll på min sons ålder!
:lol:


Kram!
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Tack för snabbt svar :)
Jag ska låta det gå några dagar till så får vi se vad som händer. Om det kanske är läge att "styra upp" tiderna/nätterna lite mer.

Kram!
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Hallå igen! Stellan äter ca 120-140ml per mål var 3,5-4:e timme. Det känns lite lite....men jag får inte i honom mer. Han är mycket mer svårsövd nu också på dagarna. Jag kunde bara lägga ner honom i vagnen förut, men nu måste vi vagnen i omgångar för att få honom att komma till ro.
Han sover ju för mycket också, ca 18h/dygn men han är ju så trött på dagarna. Ska prova lägga tidigare ikväll få se.

Men hur ska vi få till ett schema med nån som bara orkar 1,5h vaken per gång?!
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Jag sliter mitt hår! Han vaknar var 15:e-30:e minut i ALLA sovpassen!! Hur är det möjligt?!
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ja, dessa skarvar har gett mig många gråa hår. Har du sett checklistan med bra tips? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

För en liten tröttis (jag är begåvad med två) är det a och o att inte lägga för sent, hellre för tidigt. Annars kommer skarvarna som ett brev på posten. Klarar han inte mer än 1,5 h så lägg honom efter 1,5 h.

Jag tycker också att det är viktigt att ge liten lugn och ro. Med det menar jag inte att det ska vara tyst som i graven (snarare tvärt om ;) ), utan mer att låta liten vara lite ifred och inte vara där och "hjälpa till" hela tiden. Våga backa lite och se om han klarar skarven själv. Det var när jag slutade vara så generös med vagningen som det ordnade till sig här hemma. Här finns en jättebra tråd om vagning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =24&t=2915

Till sist det där med maten. Visst är det så att en mätt mage sover bättre. Men! Det hjälper sällan att truga. Erbjuda kan man däremot göra flera gånger. Men vill liten inte ha så är det bra med det. Jättebra att ni håller isär måltiderna, då har han de bästa förutsättningarna för att äta ordentligt. Som parentes har jag sett en siffra på 170 ml ersättning per kilo kroppsvikt och dygn. Det har stämt bra överens med hur mina barn ätit. Räkna ihop hur mycket han äter så kanske det inte är så att han äter så lite ändå!

Det vore toppen om du lägger in födelsedatum i din signatur även för lillebror!

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Hallå igen! Här försöker vi komma på banan igen efter en veckas förkylning.
Försöker fortfarande få till ett schema men jag får inte till det hur jag gör för han orkar ju inte vara vaken länge alls. 1-1,5h per vakenpass, FORTFARANDE!!
Han gäspar efter drygt 1h vaken och går det några minuter för länge så blir han ledsen/arg.
Har natt mellan 20-7.30. Han äter oftast 1 gång ca 04, men har svårt att somna om efter nattmålet de senaste nätterna. Kan det vara för att han sover för mycket på dagen?

Det ska också passa med storebror som har 9-14 hos dagmamman tis-tors.

Nån som har förslag på schema? Han är 3 månader nu. Hur tidigt kan man börja ge smakisar?
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jobbigt med förkylning, men såna tider är det ju tyvärr... :(

Visst är det frustrerande ibland med tröttisar! :wink: Men av egen erfarenhet vet jag att de mycket väl kan ha svårt att vara vakna mer än 1 h (särskilt första passet, tycks det) trots stigande ålder. Sista delen av passet är det också bra om du gör någon spännande social delaktighet-grej så lillen glömmer att han är trött... :wink: Men hav hopp! Tids nog kommer även Stellan bli piggare!! :D Så här såg vårt schema ut vid ca 3 månader (tror jag det var, jag hade också gruvliga problem i början att få till schemat):

6.30 Vaken 1,5
8.00 Sova 1,5
9.30 Vaken 1,5
11.00 Sova 2 (utomhus)
13.00 Vaken 1,5
14.30 Sova 1,5 (utomhus)
16.00-18.30 Vaken + 20 min lur ca 17.00.

Man kan alltså schemalägga en extralur på em så att sista passet inte blir för långt. Utan den hade det aldrig gått för oss. Ett sätt är att spika måltiderna och utgå från det. Hålla vaken så länge det går och sova däremellan, typ. Och så finns ju möjligheten att lägga tidigare på kvällen. Min son hade dock aldrig problem att somna om på morgnarna, så kanske kan det vara för mycket sömn för er. Hur sover han på dagarna nu? Skarvas det lika mycket?

MEN jag vill också tillägga att det ibland kan räcka med en liten mental lur, typ "sitta i famnen och mysa" någon minut för att orken ska komma tillbaka. Såna har vi fortfarande när det blir skrik och panik under vakentiden. När de små börjar bli piggare är det nog lätt att tro att man fortfarande måste lägga direkt (det trodde jag) de visar tecken på trötthet men ibland kan de klara en bra stund till. Dock är det ju inte meningen att han ska bli övertrött och få svårt att sova så det är hårfina gränser och dem måste du lära dig läsa av och känna själv.

Vid för tidiga uppvak eller svårt att sova på morgonkvisten (minns inte om jag redan skrivit det här) så gäller följande tips:

Mera mat! (Jo, många börjar med smakisar redan vid tre månader, vi gjorde det vid 3,5 och det var inte en dag för tidigt! Se "Mer mat åt småfolket"-tråden!!!)
KOLSVART i rummet! Inte minsta strimma ljus någonstans!!
Lägga 15 min tidigare på kvällen (låter knäppt men funkar faktiskt!!)

Testa detta men ta det samtidigt lite lugnt med ambitionerna för väääldigt mycket kommer falla på plats när den riktiga maten kommer in i bilden!! Och det är ju ganska snart, om inte nu?! :lol:

Kram till dig och fortsätt jobba på så fint!! =D>

:heart:
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Tusen tack för snabbt svar, Ylva!:-) Tänk vilken guldgruva det här forumet är där man kan få tips och råd så snabbt av andra med egna erfarenheter!

Han sov som en stock på dagarna när han var sjuk och åt väldigt lite. Nu när han är frisk äter han lite mer men skarvar i alla sovpassen. För någon vecka sen när jag trodde det var en ökningsperiod så matade vi på lite mer, men följden blev att han kaskadspydde på kvällarna. Nu är jag därför lite rädd ist för att ge för mycket..... :?

Tiderna ser ut ganska precis som era vid 3 mån, fast en timme senare allting.
Tänker mej nåt sånt här:
7.30 morgon mat
9 sova 1,5
10.30 mat
12 sova 2
14 mat
15.30 sova 1,5
17 mat
18 sova en liten lur
19 kvällsslurk
19.30 god natt!

Ska prova ge honom banan, men tror jag väntar en vecka till eller två.....
Charlie föddes 8/10 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"