Hej alla!
Och välkommen Irmasmamma, tänk att du hittade hit till slut! =D>
SaraMilana, jag har skrivit hos dig, TACK för den fantastiska tråden Sigrid har!! =D> Den har varit min hjälp nu ett tag när jag inte orkat skriva något själv här. För det skarvas en hel del och trasslas ibland och det är nog övertrötthet snarare än understimulans tror jag. Jag försöker att lägga i tid men trots att jag ganska ofta lägger efter bara en timme blir det bökigt ibland. Andra gånger somnar han dock direkt (själv) och klarar de flesta skarvarna själv också! Han har gått upp ca 400 g /vecka så han svälter inte iaf. Han sover på mage med larm i vagnen dag som natt, vi vagnar ofta men försöker ge korta besked.
Nu är Samuel fem veckor och på fredag blir det dop. Tyvärr är han nu ganska förkyld (Sigrid också?) och har varit trött och hängig de senaste dagarna så av social delaktighet under vakenpassen har det inte blivit mycket. Är det rätt tänkt

Vad annat än att försöka få honom att sova mycket kan man göra för att få honom frisk? Jag sprutar in bröstmjölk i näsan på honom också förstås.
Men även innan denna förkylning hade jag massa frågor.
1. Hur få honom att sova 2,5 h på dagarna

Har lyckats 2,15 igår när han var sjuk och totalt slut men annars vaknar han ofelbart efter 2 (eller i någon ännu tidigare skarv) och det känns svårt att få honom att somna om. Ska jag betrakta det som “sista skarven” eller som att 2 h räcker och börja ett nytt mål? Men med tanke på “sömn föder sömn” så skulle jag gärna vilja att han fick den där extra halvtimmen också, han är nog en liten tröttis trots allt. Efter lite experimenterande har jag bestämt mig för att det är övertrött han är när det trasslas på kvällar/förmiddagar/närsomhelst.
2. Ska jag väcka honom till maten även om vi inte har schema än

(ÅH vad jag längtar till schemat!!) Om det dröjer typ en timme innan han somnar, ska jag då låta honom sova 2,5 trots att det blir mer än 4 h mellan målen? Han vaknar ju ändå när han blir hungrig, eller?!
3. Är påfyllning det absolut sista alternativet i skarvarna eller är det absolut förbjudet
4. Ska nattmålen inte innehålla lika mycket mat som ett standardmål

Jag har liksom tänkt “proppa in allt som går” även på nätterna, men det tar ju så lång tid då. Men ska kanske inte truga så mycket utan bara erbjuda båda brösten varsin gång? (De är bara så pinfulla att jag gärna vill att han suger ur en del…).
5. Nätterna sover han gott men inte så länge i taget tyvärr. Det beror nog på mig som låtit honom styra målen så knasigt. Efter att ha läst här om tider för en månads bebis har jag börjat införa kvällsslurk vid 22-23 nångång och då vaknar han fortfarande vid 02 för sitt vanliga nattmål. Läge att vagna bort det

I natt fick han mat vid det uppvaket (har inte tagit bort något mål än) men det resulterade tyvärr bara i två enorma fontänspyor och sen sov han gott utan att äta mer till 05.50. Det är det andra problemet, han vaknar alltid och är hungrig 05.50 och jag är dödstrött och orkar inte ha dag så tidigt utan ger honom lite och hoppas han ska somna om. MEN då ligger han och gruffar (trött men inte så lugn) tills jag tar upp honom vid 7 och försöker göra dag. DÅ är han supertrött och orkar max en timme. Hur ska vi få till det så att han är pigg och glad och vill ha dag samtidigt som vi?! Någon mirakellösning

Blir det bättre om vi vagnar bort målet vid 02 och han då kanske vaknar vid 04 i stället
6. Är det viktigt att han sover på samma plats i huset under daglurarna

Jag ställer honom på lite olika ställen, har inte ens tänkt på det förrän idag. (Jag vet att det rekommenderas att sova ute men jag tycker det har varit så stormigt och kallt de senaste dagarna och dessutom är han snorig. Men vi går ut varje dag iaf så han får liiite luft åtminstone.

) Borde vara mer...har lite dåligt samvete för det. [-X
Magläge kör vi ju med på filt på golvet men Irmasmamma ger mig en tankeställare

, kanske man ska försöka flera korta gånger (i samma standardmål) med magläget trots att han protesterar ibland

Vi har nog gett upp för lätt i så fall, jag är numera så rädd att han ska bli övertrött
Jag har fortfarande världens sämsta tålamod när det inte funkar, har läst att vi är många sådana här på forumet och ååååååh vad störigt det är att jag inte kan fatta att det kommer bli bättre och att en strulig timme inte är hela världen. Jag går typ under av en jobbig förmiddag...
Så är såå tacksam för er hjälp!! [-o<
KRAM