SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tutan

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Tutan »

Hej och grattis till döttrarna! :D
Jag har läst här i tråden och jag tycker ni jobbar på bra med SM för tvillingarna =D> . Långa nattmål har jag också haft. 20 min? No way! :lol: Under smekmånaden var nattmålen runt en timme, ännu längre om det blev en bajsning när den lilla precis var på väg att somna efter påfyllningen :lol: . Bara att börja om... :wink:

Min yngsta är nästan jämngammal med din son och jag fascineras över hur mycket hon fattar vad som behöver göras i huset. Plocka i och ur, hämta, bära, tvätta... De härmar och lär sig otroligt mycket vid den åldern :D . Nåt som är bra är att göra honom delaktig i skötseln av småsystrarna. Fylla på blöjförrådet, hämta blöjor/handdukar/filt/etc, torka kräkfläckar på golvet kanske?

Nyfikenheten (och de hårda tagen) på systrarna skulle jag lindra genom att visa för honom med handen-om-handen hur han ska klappa fint på dom. Igen, igen och igen... Nickande instämma "ja, där är munnen/magen/etc. Den klappar vi fint" när lillasyster får sig en lite hårdare tryckare, istället för att skrika "NEJ!" (som man kanske spontant vill). Så tänker jag om det :D .

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack för alla råd! Försöker göra storebror delaktig vilket går sådär... Bara att kämpa på :) Han har många (mormor&morfar, farmor&farfar, moster, morbröder) som vill vara med och ta hand om honom och det blir ofta så att de följer honom istället för tvärt om vilket brukar leda till att det blir svårare att få med honom i hushållssysslorna. Sen systrarna kom har det nog blivit lite mkt av det goda ;)

Tjejerna är nu snart fyra veckor - det går så himla snabbt! Vi försöker underhålla dem för att de ska vara vakna en stund till efter påfyllningen och närma sig 2/2 istället för 1,5/2 som det är nu. Än så länge slocknar de dock på minuten efter 1,5 h... De verkar heller inte vara gjorda för sena kvällar. Lägger vi dem senare än 22 brukar natten bli galen. De vaknar runt 00/01 och 03/04 oavsett när vi la dem. Har svårt att se att de självmant ska sova över ett nattmål men det är väl bara att hålla ut? Skulle ju vara underbart om de ville sova 21/22-03!! Vagnar än så länge bara för att hjälpa till vid insomningen om de inte har hunnit slockna redan vid påfyllningen. Bör vi kanske avvakta ytterligare en månad innan vi försöker förlänga nattsömnen? Tänker att de måste orka med lite längre vakenperioder på dagen först?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint ni jobbar på! =D>

Ja, ett månadsgammalt barn ska ju kunna sova 6 timmar sammanhängande på natten. Om de inte sover över nattmålet av sig själva kan ni alltid vagna bort det när ni känner er trygga med att de klarar det och är tillräckligt mätta. Attityden är viktig här - särskilt mitt i natten. ;)

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Natten och dagen har varit helt ur led. Ammar nån timme, sen skrik vid blöjbyte, umgänge och delaktighet. Vill inte heller ha flaskan/nappen/påfyllning från bröstet. Kräks massvis, värmeutslag osv osv. Även stora pojken vaknade flera ggr och var helt förtvivlad :( Håller tummarna att kommande dygn blir bättre!

Att vi inte får till umgänget mellan storebror och lillasystrarna gör att det just nu känns lite tungt.. Lägger vi tex de små på golvet så dundrar storebror fram - överlycklig över att leka lite med bebisarna. Någon smäll eller ett tjuvnyp lyckas han dock nästan alltid få in vilket leder till höga skrik som storebror reagerar på genom att stänga öronen och slå mer efter sina systrar. Slutar alltid med att jag måste gå iväg med tjejerna eftersom "klappa fint" inte går fram längre. Försöker så långt det går att vara lugn och positiv men blir så ledsen att inte kunna slappna av mer. Hur sjutton lyckas ni? Läser massor av inlägg här med fina syskonrelationer och VILL OCKSÅ!

Ena tjejen kräks som sagt MASSOR. Hon går heller inte upp lika bra som syrran fastän hon äter bättre. Tips?

Nu ska jag samla lite energi inför natten och dagen som kommer så jag kan vara en bra mamma och ledare ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Nya friska tag imorgon, ibland är det ett steg tillbaka och sedan två steg framåt.

Här blir det också strul vid bröstet/flaskan ibland och det inträffar när liten börjar bli trött... Jag försöker ligga steget före, men det är inte så lätt alltid. Och när det stökas vid flaskan kommer det ner en massa luft i magen och då kommer kräket som ett brev på posten. Rapa, rapa och rapa! Här finns bra raptips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

Ang umgänget mellan storebror och småsystrarna tänker jag att du skulle kunna förstärka allting bra han gör; "Åh, vad fint du klappade på systers huvud nu!", för att tala om vad man faktiskt får göra. Jag försöker att bjuda in storasyster i allt det jag gör med bebisen. Sitter jag och ammar frågar jag om hon vill komma och sitta bredvid och mysa, byter jag blöja ber jag om hjälp (då får hon stå på pall och ta fram ny blöja, blöta tvättlapp etc) och däremellan försöker jag uppmuntra umgänge (typ visa leksak för lillasyster, hålla lillasyster etc). Dessutom får hon livsviktiga uppdrag av typen hämta fjärrkontrollen eller telefonen till mamma. 8) Dock så litar jag inte på henne till hundra procent än och skulle inte våga lämna dem ensamma.

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack! Såg nu att du har en liten som bara är några veckor äldre än våra SaraMilana - grattis och tack för att du ändå tar dig tid att svara på mina frågor :D

Dygnet som gått har varit mkt bättre. Pappan tar numer första nattmålet själv så jag får sova några timmar sammanhängande i gästrummet :) Då klarar jag krångel under andra nattmålet (hittills äter tjejerna mkt längre och tar lång tid på sig att bli nöjda, sen sover de max nån timme innan någon av dem vaknar) betydligt bättre och blir även en gladare och tålmodigare mamma på dagtid ;)

Vad gäller storebror så är vi noga med att förstärka positivt beteende och försöka att inte uppmärksamma när han gör något mindre bra (som att undersöka vad som händer om man biter en bebis i foten...). Det går lite si och så och det är svårt att ta med honom i amningen då jag dubbelammar och sitter med en STOR amningskudde och inte har händer eller uppmärksamhet över (tjejerna ska ju rapas och böka och hitta rätt tag och kräkas om vartannat så så värst mysigt blir det tyvärr inte :( ). Vi gör så gott vi kan och hoppas på framsteg. Igår tex fick storebror ligga i vår säng med en liten bebis på varje arm. Så stolt var han och vägrade släppa dem ifrån sig <3 När det började komma lite för mkt bus i honom gick han tillslut med på att släppa dem så de fick mat om han fick se på Pippi ;)

Ang kräket så är det som sagt lite knepigt att rapa två samtidigt alt rapa en och amma en ;) Kräket brukar även komma med rapen och sen forsa på... Ska kolla raptråden igen och se vad jag kan hitta ;)

Nu kör vi vidare och hoppas att tjejerna snart börjar sova mer på natten :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag har bara snabbläst din trâd :oops: , men är djupt imponerad av din inställning och hur fint du fixar det här. :thumbsup: =D>

Ska bli kul att följa er.

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack Sarisparis! Det känns verkligen som två steg fram och ett tillbaka ibland.. ;)

Nattmålen har blivit allt stökigare på sista tiden och tjejerna har inte verkat riktigt hungriga. Det har dragit ut på tiden och blivit rap, kräk, blöjbyte, byte av lakan osv förutom trugande vid bröst/flaska. Dock inga tendenser att sova över ett nattmål utan snarare tvärt om. Vi bestämde oss därför för att vagna bort ett mål och började igår. Eftersom tjejerna sover i varsin liggvagn tog vi varsitt barn och installerade oss i sovrum resp gästrum. Lade för natten 21:30 och bestämde alltså att nattmålet skulle ske ca 3:30. Vakna barn mellan 23:30 resp 0:30 och 3:15 då de fick mat vilket tog ca 40 min inkl blöjbyte (kort tid för oss). Därefter 2h sömn innan vi fick göra morgon. Denna natten har vi hållit på från 23:30 och i snart 2h utan att lyckas få de små att somna om. Skriken avtar direkt så fort man börjar vagna men de vilar som mest 5 min innan det börjas om... Attityden på topp (ibland lite lätt påklistrat ;) ) och jag tror inte de skriker av hunger. Känns inte heller som läge att ändra sig utan nu får vi väl ta och härda ut så många nätter som krävs? Har bara kurat och är inte säker på hur mkt man kan/bör backa med såna här små. Erfarenheter? Tycker alla verkar fixa att få sina små att sova över målen självmant och önskar nu att vi hade hållit ut lite till... :^o
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Såhär i dagsljus inser jag ett par saker: :roll:
:idea: jag kan ju med lika klar attityd bestämma att "nu är det dags att göra som förut, dethär var bara ett litet experiment som nu är över" och börja ge mat direkt vid uppvak igen.
:idea: jag vill inte ägna tiden åt att vagna natten igenom. Hellre mata några månader till om det är vad som krävs. Nu vill jag NJUTA av mina barn!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:thumbsup: =D>

Tänk vad klarsynt man kan vara på dagen jämfört med mitt i natten!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ett litet tillägg! Alla förändringar hos små barn tar vanligtvis tre dagar att genomföra, man kan inte förvänta sig underverk på en gång. Nu menar jag inte att ni ska fortsätta försöka ta bort nattmålen, men ha det i bakhuvudet.

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack för påminnelsen! Vi valde ändå att backa och vänta tills vi kände oss säkra på att de ätit mer än tillräckligt under dagtid. Det gick dock ganska snabbt och nu har vi precis genomfört tredje natten utan 00/01-målet. Den här gången har det gått mkt bättre, om det nu beror på att tjejerna är mogna för förändringen eller det är vi som har bättrat på attityden ;) Inatt vaknade Lova bara en gång vid 0:30 men somnade snabbt om. Elvira vaknade 1:15 och krävde sedan tät vagning fram till maten serverades 2:45. Dock betydligt bättre än tidigare så vi fortsätter framåt :)

På dagarna har jag infört ett "light-schema" för att få lite ordning på vakentimmarna och få in ett femte mål innan natten. Det är nu 3-3,5 h mellan varje mål istället för 4 som vi haft innan. Eftersom vi ändå alltid väcker den bebis som sover känns det inte så farligt att ibland väcka båda. Pappan börjar dessutom jobba om tre veckor och då är det skönt om amningen sker när storebror sover eller är på förskolan. Än så länge (dag 2) är set lite si och så med aptiten men jag kör på en vecka iaf innan jag utvärderar - vis av tidigare erfarenheter 8) Nu får vi iaf ihop mer vakentid utan att behöva hantera övertrötthet :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Wow, vad ni jobbar på bra! =D> Jag är så imponerad av er som har tvillingar och sköter dem så exemplariskt! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Exemplariskt vette sjutton, men tack ändå för fin pepp!

Det där att hinna med lite social delaktighet och utomhusvistelse får vi nog jobba på. Innan jag hunnit amma, byta blöja, ge påfyllning, klä på och byta nerkräkta kläder är de än så länge nere för räkning ;) Vakentiden är ännu på runt 6-7 h/dygn och ibland tror jag de faktiskt somnar av uttråkning medan de väntar på sin tur :shock:

Nätterna är det fortfarande lite si och så med men dagarna funkar oftast bra. En hel del skrik och bråk vid amning - ibland verkar det bero på att det kommer för mkt och i land inte snabbt nog ur bröstet. Nattslurken är sedan en tid tillbaka ersättning på flaska då jag bara blir stressad av allt bök som är värre än någonsin vid den här tiden. Magarna verkar dock bli mätta då det (peppar peppar) skarvas väldigt lite. Dock går det säkert i lite till för att få ordning på nätterna. Vi har ännu inte haft nåt 6-timmarspass men oftast går det ganska snabbt att vagna över uppvaken.

Det där att få in 5 mål/dag blev rätt stressigt tillslut. Dock känner jag att vi mår bra av ett mer eller mindre fast schema (med marginalhalvtimmar typ). Så vi satte oss ner och knåpade ihop ett schema som vi med små förändringar i sömn och vakentid kan behålla ganska länge. Valde att satsa på 12-h-natt på en gång eftersom vi behöver få in tiderna för att få ihop det med övriga familjens schema. Inne på andra dagen funkar det faktiskt ganska bra, fast natten har ännu bara blivit 11 h har vi målet för ögonen. Såhär tänkte vi:

7 morgon, mat mm 1,5 h
Sova ca 8:30-10
Mat mm 2 h
Sova ca 12-14
Mat mm 1,5-2 h
Sova ca 15:30/16-17
Mat, bad, kvällsslurk 2-2,5 h
Natt 19 (20 just nu)

Storebror har för övrigt vattkoppor och även tjejerna är snuviga. Sömnen är lite uppoch ner för allihop men vi njuter av varandra! :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Och nattmål ca 01 och 04 :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05