Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Nat »

Spännande, det ser jag fram emot att få läsa!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej,
så här har det gått hittills (min man tar första två nätterna).

Kurstart 11/7 2012
19.00 skratt till godnatt och läggning
19.25 Första gången ut. Skriker hysteriskt, blir ledsen, sitter upp när min man kommer in.
19.30 Buffar, ramsar 2x4, förbannad och sur, sitter upp när han kommer in
19.35 inne igen buffar 5 min, ramsar 5x4
19.50 inne igen, buffar, blir hysterisk när han går ut, ramsar 7x4, börjar svara på ramsan, ca 20.15 lugnar ner sig, lite orolig igen
20.32 bekräftelseramsan! 20.40 yes hon sover!
21.58 gnyr till, går inte in
03.00 vaknar lite förbannad, snabbt in och buffar en minut, ramsar 2x4
03.05 bekräftelseramsan
03.06 sover igen
03.20 vaknar igen, snabbt inne och buffar, ramsar 2x4, bökar därinne, tror inte hon sover
03.32 vaknar igen, går in och lägger tillrätta Lilly snabbt, buffar lite längre denna gång. Ramsar 1x4, bekräftelseramsa, 03.43 verkar sova
06.26 vaknar, inne och buffar, ramsar 2x4, bekräftelseramsan kl 6.32, verkar sova oroligt
06.40 vaknar, verkar pigg nu ,ramsar 4x4, sover lätt
06.51 vaknar, inne buffar 15 sek, ramsar 2x4
väntar till hon är tyst och 7 går vi in. (Tyvärr skriker/gråter hon till samtidigt som vi går in (precis innan hon märker att vi kommer för godmorgon). Hoppas inte det förstör ngt? Fanns ingen möjlighet att vända, hon såg oss och vi var glada....

Och dagsovstunderna har gått så här:
Kl 9
Skratt till godnatt
Lägger med ramsan "sov så gott en liten stund"
Hon protesterar inget
Jag går därifrån och avvaktar
Börjar protestera efter en minut. Vagnar, hon blir lugn direkt
Så fort jag ramsar och går bort börjar hon gråta
Drar ner skynket och klättrar nästan ut ur vagnen
Vagnar ramsar tre gånger med jämna intervall
9.10-9.20 vagnar, hon lägger sig till ro åt sidan blir ledsen när jag ramsar
9.23 vagnar igen i några min. från att ha tittat så sover hon typ på 2 sekunder så jag vagnar några långsamma och ramsar och går bort
9.27 bekräftelse. Ev sover hon men handen hon håller sin nalle i rör sig så jag hoppas hon fortfarande var vaken
Fel jag gjorde: 1) slutade vagna för tidigt (så fort hon inte var ledsen) i början istället för när hon var riktigt lugn. Ändrade detta sen och då gick det mycket bättre 2) sa god natt ramsan vid ett tillfälle

12.30 Skratt, Lägger
Hon är lugn jag vagnar i 2 min tills huvudet ligger åt sidan och ögonen är slutna. Ramsar och går bort, hon protesterar. Jag ramsar igen 12.33 och avvaktar
Lite protester, lite host, hon har dragit ned sufflette och leker nöjt och tyst med säkerhetsbältet 12.34
12.35 gråter igen
Vagnar
12.36 huvud åt sidan blundar. Ramsar och går bort. Hon protesterar 10 Sekunder.
Svårt att veta när man ska bekräfta huvudet åt sidan och blundar men andas lite häftigt. 12.38 bekräftar
12.40 fortfarande tyst sover
13.40 vaknar
Vagnar ramsar etc till 13.55 då blir det godmorgon

Har du några kommentarer/tips på ovan?

Ska bli spännande att se hur det går inatt!

En sak jag tänkte på var om det är bättre med middag 17 isf 17.30 eftersom lunch är 10.30 och mellis 14, så att hon inte går utan mat och blir för hungrig? Eller är det bra att behålla 17.30?

Hälsningar Mia
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Härlig läsning, verkar ha varit en helt normal första kurnatt, inget anmärkningsvärt alls.

Det känns som att du nu är ganska väl påläst och ni är två om kurandet vilket alltid underlättar. Tror ni klarar detta galant.

Repetera / läs om verktygen i SHN så att dom verkligen sitter!

Kom ihåg att buffa och vagna tills barnet är riktigt avslappnad och ligger förnöjt och njuter. Sluta inte innan det. Om ni avslutar direkt när barnet slutat skrika/gråta kommer det att gå några sekunder så tar gråten fart igen. Barnet måste vara riktigt lugnt men samtidigt skall hon inte sova. En riktigt fin avvänjning måste här ske.
En sak jag tänkte på var om det är bättre med middag 17 isf 17.30 eftersom lunch är 10.30 och mellis 14, så att hon inte går utan mat och blir för hungrig? Eller är det bra att behålla 17.30?
I största möjliga mån tycker jag att man skall behålla sitt schema man satt de första två veckorna och sedan utvärdera, det blir lätt vilda västen om man börjar flytta hit och dit och barnet blir bara än mer osäker vad som verkligen gäller. Samma sak gäller för föräldrarna. Dom måste våga lita på att schemat faktiskt fungerar och att det var ett medvetet beslut att lägga olika punkter vid vissa tider. Jag tycker istället att ni kan arbeta ordentligt med att få i dottern en redig mellis där vid 14-snåret. Se till att den är riktigt mättande och innehåller fett så att hon står sig lång tid. Ett bra exempel på mellanmål kan vara turkisk fet yogurt med musli och mosad frukt eller kanske en omelett, gröt med en smörklick på och till det mjölk och lite bär, smörgås med smör och pålägg. Se till att inte mellanmålet är för magert, det är ju ändå 3 1/2 timme dottern skall stå sig på denna måltid.

Ni har nu ingen mer dagslur kvar under dag 1 av kuren. Nästa läggning är natt 2 och det innebär att det är slut med både buffande och att dra vagn. Hädanefter skall inga rumpor buffas och vagnen skall stå still :mrgreen: Vid nödfall kan du plocka fram dessa verktyg igen men då pratar jag verkligen om nödfall. Att barnet skriker och gråter är inget nödfall utan där lugnas hon med en trygg och värmande ramsa.

Läs på om hur du arbetar med ramsan för det är alltså den som nu helt skall ta över.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... elseramsan

Lycka till med kvällsläggningen
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej!
Tack igen för alla tips och råd! Andra natten gick bra, somnade på 45 min, kort uppvak 20 och 22 men somnade efter en ramsa utanför dörren, sen lite jobbigt mellan 5 och 6 med 12 ramsor utanför dörren, kort uppvak 6.45 en ramsa sen god morgon kl sju. Hon blev dock ledsen när vi väckte henne och det kändes inte som stör mig inte-ledsen utan mer att hon var ledsen från natten. Och väldigt hes var hon strumpan. Men en bra natt känner vi!!
Nu är det dags för sovstund kl 9 utan vagning och jag minns inte riktigt om man skulle skaka handtaget och ramsa direkt när man lagt ned och gå därifrån? Eller hur var det andra dagen? Om nån hinner svara innan 9 skulle jag bli så glad!!!!
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

hann tyvärr inte svara innan er första läggning idag. Men jag kan ge dig tips inför lunchluren.

Nu är det helt slutbuffat och slutvagnat. Vagnen skall således stå still!

Så här gör du när du lägger ner din dotter för att sova i vagn.

1. Blöjbyte, tvättning och kanske lite vatten att dricka?
2. Skrattet till gonattet
3. Lägg snabbt ner barnet i vagnen utan att vela :shock:
4. Spänn fast med bältet, bind fast sjal/lakan eller vad ni använder runt vagnen för att mörklägga en aning, regnskydd eller myggskydd kan också användas
5. sätt igång baby call (lägg förslagsvis under vagnen skyddad från regn)
6. lägg barnet tillrätta
7. solfjädra barnet under några sekunder beroende på hennes beteende, är hon ledsen så lite längre solfjäder, är hon glad så gör du en kort
8. lägg över täcket/filten och gå snabbt bort från vagnen
9. ramsa
10. avvakta
11. bekräfta vid tystnad/lugn

Gå sedan en bra bit bort från vagnen så att hon inte hör dig. Lyssna efter barnets frågor. Kommer dom så svarar du med en trygg ramsa. Kom ihåg att arbeta med din ramsa, hög låg, lugn, hastig, trygg, bestämd etc.

Lycka till
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat,
Tack för svar!
Det gick inte så bra, hon blev hysterisk några gånger och var på väg ur vagnen så jag tog till vagning ... Hur solfjädrar man när dom ligger på rygg i vagnen? Jag la en hand på kinden och på magen men vet inte om det var rätt? Måste spännande åt hennes säkerhetsbälte för hon tar sig nästan ur vagnen... Tror jag gjorde massa fel men här kommer det. Ingen marginalkvart på 45 minutaren va?

Tack!!

13-7
9 skratt: får inte att skratta bara le försöker verkligen
Vagnar fyra häftiga och ramsar och går bort
Hon protesterar, är lite sur och rör sig i vagnen
9.04 går tillbaka och lägger tillrätta och ramsar
Sur
9.05 tystnar
9.08 blir sur igen försöker klättra ur vagnen
9.09 börjar prata för sig själv 
9.10 lite sur och ledsen och klättrar nästan ur vagnen 
9.11 ramsar 6 upprepningar 
9.15 jätteledsen till rätta, vagnar, ramsar jätteledsen
Ramsar igen
9.16 måste lägga till rätta hon är på väg ut ur vagnen. Ramsar
9.18 ramsar svarar inget på ramsan
9.19 jätteledsen vagnar hon blir lugn direkt och lägger huvudet åt sidan
Ramsar, hon blir helt galen
9.22 vagnar och ramsar medans jag vagnar och hon är lugn Medans jag vagnar men när jag ramsar och går därifrån blir hon tokig
9.24 måste lägga till rätta hon sitter och är helt förtvivlad
9.26 ramsar
9.29 vagnAr hon blir lugn ramsar hon blir galen
9.32 vagnar hon somnar nästan, ramsar lugnt och går därifrån hon vaknar till, blir ledsen jag ramsar hon blir lugn. 
9.36 bekräftelseramsa, inget ljud, hon rör benet Sover!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Jo en sak till, känns som att hon svarade DIREKT på vagning men blev hysteriskt ledsen så fort jag ramsade. Ramsade en gång och stod kvar och vagnade för jag tänkte att hon då skulle förknippa dom två med varandra. Var det helt fel??
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Först vill jag bara skriva att bakslag kommer och går inom kurandet och det är inget konstigt alls. Tänk dig själv att din dotter under 8 månader har fått läggas och sova på ett helt annat sätt, hon har haft helt andra tider för nattsovande och för dagssovandet, utöver det har hon ätit fler gånger per dyg och på andra tider. Nu vänder ni upp och ner på hela hennes värld. Hon är ju dessutom en stor tjej, snart 1 år och förstår mycket väl att något stort händer. Hennes reaktion och hennes frågor är naturliga och inget att bekymra sig över. Snarare hade jag varit bekymrad om hon inte hade brytt sig :shock:

Det som gäller att ni måste stå pall hennes reaktioner, ni är dom som kör skutan och leder den rätt. Barnet måste känna sig 100 %-igt trygg att ni vet vad ni gör hela tiden. Ni kanske inte alltid vet det men attityden av säkerhet måste ändå finnas där inför barnet.

Nu till själva situationen. Det är absolut inte enkelt att lägga tillrätta och solfjädra ett barn som ligger på rygg, men det går. Dock är jag ingen expert på just den frågan och överlämnar den varmt till något annat hjärta :heart:

Jag tror att ni skulle generellt få en enklare kur om ni hade alla lurar inomhus i hennes spjälsäng. Hon är ju inte ett litet spädbarn utan en stor tjej och då kräver dom ofta mer utrymme och rörelsefrihet. Dock klarar vissa att få sina barn att sova gott och länge i vagnen under flera år. Men flertalet klarar det inte. Själva flyttade vi in vår son när han var kring 7 eller 8 månader då han började protestera STORT :evil: mot att vara både fastspänd och ligga på rygg. Jag säger inte att det är omöjligt men det är svårare.

Den långa lunchluren tänkte ni ha inomhus va? kommer inte riktigt ihåg vad du beslutade om just den luren.. :?:

I övrigt så är det bara att jobba med ramsan, ni kan även arbeta med husljud. Husljud kan vara lugnande musik, dammsugare, tvättmaskin, diskslammer etc. Detta kan användas som komplement till ramsan.

Du gör så här:
1. ramsa
2. gå snabbt bort från barnets rum och sätt igång musik
3. börja dammsuga
4. gå med jämna mellanrum och lyssna av UTANFÖR barnets rum vilka frågor som ställs
5. svara med en ramsa om det behövs
6. fortsätt dammsuga

etc.

Husljud brukar vara ett fint komplement när man slutat vagna och buffa. Barnet hör att mamma och pappa finns i huset, livet fortgår i lugn och ro trots att barnet sover. Mamma och pappa finns där.. Dessutom är det bra för föräldrarnas psyke, att göra något aktivt istället för att överlyssna utanför barnets rum. Barnet får något att lyssna på istället för att bara höra sitt egna skrik i ett absolut tyst rum vilket faktiskt kan göra att barnet skriker ändå mer.

/Nat
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack snälla för sitt snabba svar!! Vi har beslutat att ta båda dagsovstunderna i vagnen. Vi känner att vi blir för låste annars eftersom vi då aldrig kan åka bort över dagen och alltid måste vara hemma. Kanske egoistiskt men vi måste ha den friheten. Jag uppsattar dina svar enormt mycket!!! Tack tack tack!!
Om nån annan har tips på solfjäder på barn som sover på rygg i vagn får ni gärna höra av er!! Tack :)
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Kanske inte ska ropa hej än men kolla!!

13-7 
12.30
skratt, lägger lugn till en början
Ramsar blir ledsen
12.31 Ramsar igen en gång 
Tyst, gråter
12.32 ramsar, svarar på ramsan!!! Blir tyst
12.34 bekräftar. Hon är tyst

Så glad!!
Nat

Inlägg av Nat »

Men du va härligt!!
Jätte bra jobbat =D>
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Å nej.... Ropade hej för snabbt.... Det här var jobbigt... Hon grät hysteriskt i nästan 45 minuter :(

13-7 
12.30
skratt, lägger lugn till en början
Ramsar blir ledsen
12.31 Ramsar igen en gång 
Tyst, gråter
12.32 ramsar, svarar på ramsan!!! Blir tyst
12.34 bekräftar. Hon är tyst

13.02 vaknar ledsen
Ramsar 6 gånger
13.07 2 min vagnar lugn men börjar gråta då fort jag går
13.11 ramsar
Ledsen
13.17 vagnar tre minuter, tyst när jag vagnar men ligger med uppspärrade ögon
13.20 slutar vagna och ramsar och går bort. Hon blir jätteledsen, hysterisk, jag ramsar flera gånger med jämna mellanrum 
13.25 vagnar lugn nästan hela tiden när jag vagnar men ligger med uppspärrade ögon och gråter då och då
13.30 går ifrån ich ramsar, börjar gråta hysteriskt direkt
13.31 ramsar igen fyra gånger på raken ingen effekt alls storgråter
13.33 vagnar igen, hon snyftar och gråter till men är för det medta lugn och ligger och tittar
13.40 slutar vagna ramsar en gång hon blir hysterisk. Ramsar två gånger och är sen tyst och avvaktar i två minuter. Hon gråter hysteriskt och får knappt luft. 
Ramsar 4x4 
13.44 vagnar 
13.45 tar upp när hon är lugn

Börjar tvivla på att jag säger ramsan rätt, den nådde inte fram.... Har du nått tips, just nu är hon ledsen när Niklas försöker ge henne mellis också.... Känns jobbigt nu
Nat

Inlägg av Nat »

Lugn lugn lugn, ingen fara här inte! du jobbade på bra. Försök att se detta som att ni fick ytterligare ett tillfälle att verkligen JOBBA IN ramsan. Ramsan sätter sig inte av sig själv nämligen utan måste arbetas in. För att man skall få arbeta in ramsan behöver barnet ställa frågor, vilket var precis vad din dotter nu gjorde. Hon ställde frågor, ni svarade med ramsan. Barnet lär si så att att ramsa = lugn/sova.

13.30 går ifrån ich ramsar, börjar gråta hysteriskt direkt
13.31 ramsar igen fyra gånger på raken ingen effekt alls storgråter
13.33 vagnar igen, hon snyftar och gråter till men är för det medta lugn och ligger och tittar
13.40 slutar vagna ramsar en gång hon blir hysterisk. Ramsar två gånger och är sen tyst och avvaktar i två minuter. Hon gråter hysteriskt och får knappt luft.
Ramsar 4x4
För mycket spring mellan olika aktiviteter. Det blir varken hugget eller stucket. Våga arbeta längre tid med ramsan och låt barnet svara ordentligt mellan varje gång ni ger ett svar (ramsan). Det blir mycket springa här fram och tillbaka mellan olika verktyg. Försök tänka igenom ordentligt VARJE gång innan ni gör en insats.
13.20 slutar vagna och ramsar och går bort. Hon blir jätteledsen, hysterisk, jag ramsar flera gånger med jämna mellanrum
Innan ni börjar vagna eller buffa så vill jag att ni diskuterar med varandra eller med dig själv, "ÄR MIN DOTTER HYSTERISKT JUST NU ELLER SKRIKER HON BARA VÄLDIGT VÄLDIGT HÖGT?".
Börjar tvivla på att jag säger ramsan rätt, den nådde inte fram.... Har du nått tips, just nu är hon ledsen när Niklas försöker ge henne mellis också.... Känns jobbigt nu
Svårt att säga när jag inte hör dig, öva gärna på varandra. Kan känns jätte fånigt men är guld värt. Då hör ni hur ni låter och kan korrigera varandra. Se till att öva när barnet inte hör.

Jag vet att du vill ha henne ute för att ni skall kunna vara flexibla men man kan vara väldigt flexibel även utan vagn. Skaffa en resesäng som ni kan ta med hem till folk så är det fixat :D
Jag är en stark förespråkare av att ge de lite större barnen möjlighet till rörelsefrihet när dom sover nämligen :D

Läs på kapitlet om lugnet i SHN.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack för ditt svar!! Vi väntar lite innan vi ändrar till säng. Jag känner att det blir så stor grej att ta med den, man kan inte vara på stan, spontan etc. Men jag ska fundera på det en gång till:)

Jag känner inte att hon svarar... Skriker är jämnt hela tiden oavsett om jag ramsar eller är tyst. Men jag ska öva på Niklas inför natten som jag ska ta. Så ska han cas med i bakgrunden och coacha, hittills har vi varit själva hela tiden.
Nat

Inlägg av Nat »

Ja fundera lite, sen är det ju inte något du behöver bestämma just idag heller. Avvakta några dagar och ta ett beslut om säng eller vagn då kanske?

Att dottern inte tar till sig ramsan ännu är inget konstigt, det har bara gått lite dryga 36 timmar eller så :D förstår att det känns som år för dig men det är egentligen väldigt kort tid. Att ha förväntningen att ett barn så snabbt skall bli lugnad och förstå vad ramsan betyder är inte en helt rimlig plan :shock:

Genom att arbeta med ramsan och ha långa ramsdiskussioner med dottern så sätter den sig snabbare. Med ramsdiskussino menar jag att istället för att vagna eller buffa så svarar ni endast med en ramsa. Låt det gå lite tid mellan varje fråga och svar och håll så på tills barnet är lugnt. Det kan ta 5 minuter och det kan ta 55 minuter. Allt är möjligt så här tidigt i kurandet.

Har du plöjt igenom kapitlet om Lugnet i SHN? gör det gärna både en och två gånger.

Personligen uppskattar jag mycket några valda citat:
Det var inte felsökning med ständigt nya, alltmer ängsligt tröstande åtgärdsförsök barnet behövde. Lika lite gagnade det dig därute i bushen att guiden eller vakten tyckte synd om dig och själv blev orolig. Det var lugn barnet behövde.
Detta lugn borde stå högt, mycket högt, på åtgärdslistan över vad små barn behöver här i världen. Men när du sökt förklaringar till varför ditt lilla barn vaknar och skriker nätterna igenom, medan du alltmer desperat undrat vad du ska ta dig till, vågar jag svära på att du aldrig fått höra, varken från den expertis du konsulterat eller från omgivningen, att barnet behöver lugn.
Om du läste igenom allegorin om safarin, och lyckades föreställa dig att det faktiskt var du som gjorde den där resan, kan du dra dig till minnes att det inte var mycket som krävdes för att du skulle känna dig lugn, när du begick det stora äventyret. Dina positiva förväntningar stod på topp. För guiden, som tillsammans med sina medhjälpare mötte upp för att leda safarin, kände du genast förtroende. Han verkade fantastisk, tyckte du. En riktig eldsjäl, kunnig och säker.
Det spontana förtroende du kände kan jämföras med nyfödda barns urförtroende för de föräldrar som möter upp. Urförtroendet är medfött och omgärdas av positiva förväntningar. Barnet du fått i din vård ”räknar” med att du och din(a) medhjälpare ska ta hand om det på bästa sätt. Annars skulle det inte bli mycket till liv! På samma sätt räknade du och dina naturälskande reskamrater med att guiden och hans medhjälpare skulle ta hand om er på bästa sätt. Annars hade det inte blivit mycket till safari.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"