Tilda är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tack för väckningstips, funkar jättebra! :-)

Kan glatt meddela att Tilda haft två riktigt bra nätter i rad. Inatt sov hon i vagnen mellan 21 och 6.30, nattamat på tio minuter vid två tillfällen, annars inget ingripande. Hoppas det fortsätter så!

Dagslurarna funkar också riktigt bra. Det svåra är fortfarande att hålla henne vaken.

Vill också berätta att vi varit hos ögonläkare som konstaterat att märket på ögonlocket (se trådstart) inte påverkar ögat på något sätt. Detta är ett mycket gott tecken och förhoppningsvis innebär det att inte heller hjärnan är påverkad, även om det inte är någon garanti.

Så det är bra mycket enklare att njuta nu!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember

Inlägg av saraseptember »

Kan glatt meddela att Tilda haft två riktigt bra nätter i rad. Inatt sov hon i vagnen mellan 21 och 6.30, nattamat på tio minuter vid två tillfällen, annars inget ingripande. Hoppas det fortsätter så!"
Låter toppen!
Dagslurarna funkar också riktigt bra. Det svåra är fortfarande att hålla henne vaken.
Undrar om värmen försvårar nu också? Att bebisen blir pömsigare? Jag har fått den känslan... ;) Vi får tipsa varandra om vad vi kommer på som funkar :)
Vill också berätta att vi varit hos ögonläkare som konstaterat att märket på ögonlocket (se trådstart) inte påverkar ögat på något sätt. Detta är ett mycket gott tecken och förhoppningsvis innebär det att inte heller hjärnan är påverkad, även om det inte är någon garanti.
Låter verkligen hoppingivande! Kram på er!
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
saraseptember

Förresten, hur gör ni? Hur får ni sista pass till 21 varje dag? Jag försöker få till en och samma tid varje kväll, för att närma oss stabilt schema, men det beror på vakenpassen under dagen.

Har du något tips? :) Väcker ni efter 20 min om så behövs?
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

[quote="saraseptember"]Förresten, hur gör ni? Hur får ni sista pass till 21 varje dag? Jag försöker få till en och samma tid varje kväll, för att närma oss stabilt schema, men det beror på vakenpassen under dagen.

Har du något tips? :) Väcker ni efter 20 min om så behövs?[/quote

Tja, det blir ju inte exakt 21 varje dag. Men Tilda är ju så trött så jag kan lägga henne typ när jag vill, spelar ingen roll om hon varit vaken 15 eller 60 minuter...

Vi strävar också efter samma tider varje dag och jag märker redan att vi snart kommer sikta på det schema vi spikade för Milo när han var 7-8 veckor

Morgon
Sova 9-11
sova 13-15
sova 17.15-18
sova natt 20.00
Ett eller två

Snart är vi där!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Skriver från telefonen, funkar så där...

Morgon kl 7, ska det stå och ett eller två nattmål. :-)
saraseptember

Berätta gärna om hur ni gör för att styra mot schema :) Här eller i min tråd där jag frågar om det :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

kattis73 skrev:Vill också berätta att vi varit hos ögonläkare som konstaterat att märket på ögonlocket (se trådstart) inte påverkar ögat på något sätt. Detta är ett mycket gott tecken och förhoppningsvis innebär det att inte heller hjärnan är påverkad, även om det inte är någon garanti.

Så det är bra mycket enklare att njuta nu!
âh sâ skönt! Kan tänka mig vilken oro som funnits där i bakhuvudet. Nu hâller vi tummarna för att det bara är kosmetiskt. Heja Tilda! =D>

Det lâter som att hon har ett prima liv den här lilla tjejen, njut nu! :-({|= :thumbsup:

:heart:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Usch denna natt var usel, fattar inte hur det kan skilja så. Vaken mellan 3 och 5. Orolig sömn.

Jag har en känsla av att hon sover för mycket på dagen. Sovpassen är på två timmar, men hon är aldrig vaken mer än 45-60.

Funderar på om jag ska sikta på sovpass på 1.5 timme istället, och förlänga dem när hon klarar att vara vaken längre?

Sen är dagarna fyllda med läkarbesök och annat, så det är svårt att få till det.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Ja, men jag tycker nog inte att du ta bort en helt halvtimme från varje sovpass. Börja med att korta en liten kvart på exempelvis två av dagens sovpass. Då tar du bort en halvtimmes sömn totalt och det kan räcka :D

Gå lite varsamt fram, hon är ju så pyttig ännu O:)

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Alltså det här med napp... Jag är nappmotståndare, ändå använder vi nu napp... Precis som Saraseptember beskriver så har Tilda (särskilt på kvällen) väääääldigt svårt att komma till ro. Hon vill amma, men blir SKITarg när mjölken kommer. Så hon har börjat få nappen för att komma till ro till natten, och även när hon vaknar för ofta på natten. Jag är lat och trött, hon somnar ju om direkt med nappen. Men det blev många tappanappen-uppvaknanden inatt. Å andra sidan tror jag inte hon skulle ha vaknat mer sällan om hon inte hade haft nappen.

Hon får även nappen ibland under vakenpassen, när det är alltför gnälligt. :oops:

Saraseptember - hur använder ni nappen? Upplever du inte att hon blir störd när hon tappar den på natten?

Jag vill inte att hon ska ha napp, men det är bara att konstatera att just nu underlättar den livet betydligt! :? Har fastnat i nappträsket förr (med nummer två), då tog vi bort den när vi kurade. Denna gång vill jag ju helst inte behöva kura.
saraseptember

Hej!

Ja, napp ville jag inte heller ha, men lillan får inte ordentligt tag i fingrarna än. Och hon kan inte komma till ro utan. Får hon den ligger hon klarvaken men trött och snackar lite, samtidigt som hon gungar lite. Somnar sedan direkt.

Vi använder bara nappen till insomningen. Om hon vill snaska annars så guidar jag fram fingrarna/tummen.

Visst vaknar hon till någon gång under natten och letar efter den, ropar när hon inte hittar. Så får jag komma och plutta i. Och det är ingenting mot att hon inte kan sova alls utan den, så jag accepterar det nu. Hon vaknar inte av att den åker ut, den kan ligga brevvid medan hon sover djupt. Hon ropar nog efter den när hon vaknat till och vill somna om. Jag tror det är något man får acceptera tills sugbehovet gått ner, eller de hittar fingrarna? Jag har funderat på om man kan sy någon stor tygbit som man kan bädda fast i sängen, med massa små "sugknottror" på? Så hittar de den?

Jag kurade min son, och tog då bort hans napp. Men jag gissar att en SM-unge inte behöver kuras för det när de väl hittat fingrar eller tumme, eller sugbehovet minskar. Kanske lite vagning, men inget större?
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Det jag är rädd för är nappträsket. Att hon vänjer sig vid att alltid behöva nappen varje gång hon vaknar till. Samt vaknar av att hon tappar den. Men nu är det som det är och jag känner som du, att det är väldigt svårt att få ihop tillvaron utan napp...

Upplever att Tilda är väldigt gnällig i sina vakenpass. Känns som om hon är trött jämt. Ligga i babysittern funkar bara korta stunder. Men det kommer väl. Glömmer nog bort hur liten hon är... :)
saraseptember

Visst är det fara för nappträsket! Men det var verkligen så hos oss att lillan inte kunde sova alls utan - det var bara att välja. Vakna och pluppa i eller inte sova alls.

Hoppas också kunna mini-kura bort när sugbehovet börjat gå ner :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Har lilltjejen ett stort sugbehov sâ är ju nappen en vardagsräddare av stora mâtt. Men hâll i huvudet att den inte är en propp, att det är en SUGnapp, inte en TRÖSTnapp. :thumbsup:

:arrow: Och sâ mâlet för ögonen, snart ryker den! (dâ kan du minikura bort den, har du läst Nappen bort - inspirationstrâd?

saraseptember

Hej Sarisparis! Bra tråd!

Jo, Kattis73 och jag får nog ha napparna till vampyrdonnorna ;) men efter några månader bara så ryker den :) Då har nappsläppet stöd av schema och bekräftelser, så det ska nog gå fint :D

Och mammorna har dessutom fått fint stöd här i forumet ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"