Uppföljningsveckan ensam?
Re: Uppföljningsveckan ensam?
Ja, kanske kan lägga lunchen 10.30 istället då.
Hon kan ju även sitta med när vi äter och pula lite med en smörgås...
Hon kan ju även sitta med när vi äter och pula lite med en smörgås...
kurstart 120318
Låter bra med lunchen där vid 10:30 och även trevligt att äta frukost ihop. Märker du att den "andra frukosten" sabbar aptiten för lunchen så tar du bara bort den igen. Det är viktigt är att ha bra aptit på de stora målen (frukost, lunch, middag).
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jag försökte kura igår, men misslyckades.
När jag lade min dotter klockan 19 gick det mycket bra, behövde inte buffa alls länge. Max fem minuter tror jag. Sedan var jag förvirrad, gick in och gav besked när jag egentligen skulle ramsat. Men efter en liten stund fick jag till det och efter en halvtimma somnade hon i alla fall. Vad jag också gjorde fel var att jag gav bekräftelsen endast x1. Förvirringen var stor. Men jag lärde mig i alla fall en del.
Sedan sov hon fram till kvart över tre, då hon vaknade och var helt skogstokig. Kanske var jag inte tillräckligt snabb. För jag buffade och buffade, men hon var så arg och ledsen att jag till slut inte klarade av att fortsätta. Det kändes inte bra i mammahjärtat.
Så nu tänkte jag ändå vänta på att min man kommer hem så får han ta första natten. Det blir på söndag. Jag hoppas det går bättre då och att vi blir starkare tillsammans.
När jag lade min dotter klockan 19 gick det mycket bra, behövde inte buffa alls länge. Max fem minuter tror jag. Sedan var jag förvirrad, gick in och gav besked när jag egentligen skulle ramsat. Men efter en liten stund fick jag till det och efter en halvtimma somnade hon i alla fall. Vad jag också gjorde fel var att jag gav bekräftelsen endast x1. Förvirringen var stor. Men jag lärde mig i alla fall en del.
Sedan sov hon fram till kvart över tre, då hon vaknade och var helt skogstokig. Kanske var jag inte tillräckligt snabb. För jag buffade och buffade, men hon var så arg och ledsen att jag till slut inte klarade av att fortsätta. Det kändes inte bra i mammahjärtat.
Så nu tänkte jag ändå vänta på att min man kommer hem så får han ta första natten. Det blir på söndag. Jag hoppas det går bättre då och att vi blir starkare tillsammans.
kurstart 120318
Känn efter om detta är vad ni verkligen vill göra. Ni måste inte kura och ni måste inte följa barnaboken eller SHN men OM ni gör det så måste ni göra det 200 % och fullt ut. Inga barn mår bra av att man kurar lite halvhjärtat eller på försök. När du kurar så måste du köra hela vägen fram, och aldrig tveka på vad målet är eller hur vägen dit ser ut, är du med hur jag menar?
Läs gärna både SHN och barnaboken igen oavsett om du läst det 10 gånger förut och känn efter om detta är något för er! Vi finns här när du bestämt dig, men då måste du köra full fart framåt tills ni är i mål. På vägen finns vi här och guidar.
/Nat
Läs gärna både SHN och barnaboken igen oavsett om du läst det 10 gånger förut och känn efter om detta är något för er! Vi finns här när du bestämt dig, men då måste du köra full fart framåt tills ni är i mål. På vägen finns vi här och guidar.
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Vi vill verkligen kura. Om jag ska vara realistisk måste jag vänta på min man, tror inte jag fixar att genomföra kuren själv nämligen, även om jag var naiv och trodde det.
Vill bara kolla att jag uppfattat det rätt med dagslurarna, man lägger tillrätta, solfjädrar (buffar i extremt nödfall) och går ut med dagsramsan. Samma princip som på natten fast man använder dagsramsan?
Och en annan grej jag började fundera över när jag satt och läste nu om beskedet. Det står i boken att det är okej att barnet drar ner sina armar (och sprattlar med benen vet jag att hon kommer göra), man ska inte avbryta buffningen och lägga armar och ben tillrätta igen innan man fortsätter buffa?
Tack för att ni finns här. Det är så mycket värt.
Kram
Vill bara kolla att jag uppfattat det rätt med dagslurarna, man lägger tillrätta, solfjädrar (buffar i extremt nödfall) och går ut med dagsramsan. Samma princip som på natten fast man använder dagsramsan?
Och en annan grej jag började fundera över när jag satt och läste nu om beskedet. Det står i boken att det är okej att barnet drar ner sina armar (och sprattlar med benen vet jag att hon kommer göra), man ska inte avbryta buffningen och lägga armar och ben tillrätta igen innan man fortsätter buffa?
Tack för att ni finns här. Det är så mycket värt.
Kram
kurstart 120318
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
Och nu blir det ju ännu mera tid till att läsa på och odla attityden och det är ju något som man aldrig kan pyssla för mycket med
. Jag skulle dock buffa i första hand och använda solfjädern i nödfall. Men hur som helst så gäller ju detta endast första dygnet eftersom man redan andra dygnet börjar backa och låta ramsan jobba mer och mer (men det har du säkert redan koll på
)
//Norahsmamma
Om det känns tryggare för dig att din man är med så kör ni på det :thumbsup: ! Det viktiga är att du/ni känner er trygga och säkra på det ni gör så att liten kan känna sig trygg och säker på att ni VET vad ni görmoremma skrev:Vi vill verkligen kura. Om jag ska vara realistisk måste jag vänta på min man, tror inte jag fixar att genomföra kuren själv nämligen, även om jag var naiv och trodde det.
Japp, samma princip som på natten, fast med dagramsamoremma skrev:Vill bara kolla att jag uppfattat det rätt med dagslurarna, man lägger tillrätta, solfjädrar (buffar i extremt nödfall) och går ut med dagsramsan. Samma princip som på natten fast man använder dagsramsan?
Så länge du känner att du kan ha en effektiv buffningsteknik så behöver du inte fundera så mycket på hur hon ligger. Men om hon vridit till sig så att du inte längre kan buffa tillfredsställande så kan du förstås lägga tillrätta igen och fortsätta buffandet.moremma skrev:Och en annan grej jag började fundera över när jag satt och läste nu om beskedet. Det står i boken att det är okej att barnet drar ner sina armar (och sprattlar med benen vet jag att hon kommer göra), man ska inte avbryta buffningen och lägga armar och ben tillrätta igen innan man fortsätter buffa?
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Nu vet jag inte om någon kommer hinna svara men jag frågar ändå.
Om barnet börjar skrika och vifta med armarna redan under solfjädern (efter det att man buffat barnet lugnt) ska man börja buffa igen då eller bara gå ut med ramsa trots att barnet skriker?
Om barnet börjar skrika och vifta med armarna redan under solfjädern (efter det att man buffat barnet lugnt) ska man börja buffa igen då eller bara gå ut med ramsa trots att barnet skriker?
kurstart 120318
Så blir jag förvirrad nu när jag läser andras berättelser.
Första natten ska man väl in och ge besked och lägga tillrätta samt buffa så snart lillan vaknar? Inte börja med ramsan?
Jag är så taggad nu. Det här kommer gå vägen!! Jag vet det.
Första natten ska man väl in och ge besked och lägga tillrätta samt buffa så snart lillan vaknar? Inte börja med ramsan?
Jag är så taggad nu. Det här kommer gå vägen!! Jag vet det.
kurstart 120318
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Så ni är igång nu?
Den lilla måste få lugnande och betryggande besked DIREKT första natten.
=D> . Jobba på lugnt och metodiskt och ha lathunden bredvid dig/er och läs den under natten!
Ser fram emot rapport
Lycka till!!
Kram
//Norahsmamma
Så ni är igång nu?
Jag skulle buffa till lugn igen. Första natten går ju ut på att etablera lugnet så jag tycker inte att man ska lämna sängkanten med ramsan förrän barnet är lugnt och tyst. Sedan kan så klart barnet gå igång på ramsan som följer, men det är ju "tillåtet" så att sägamoremma skrev:Om barnet börjar skrika och vifta med armarna redan under solfjädern (efter det att man buffat barnet lugnt) ska man börja buffa igen då eller bara gå ut med ramsa trots att barnet skriker?
Helt korrekt!moremma skrev:Första natten ska man väl in och ge besked och lägga tillrätta samt buffa så snart lillan vaknar? Inte börja med ramsan?
Härligt!!moremma skrev:Jag är så taggad nu. Det här kommer gå vägen!! Jag vet det.
Ser fram emot rapport
Lycka till!!
Kram
//Norahsmamma
Norah
Almin
Almin
Tack snälla!
Japp, vi är igång.
Började klockan 19. Behövde inte buffa alls länge innan hon blev lugn. Sedan tog det ett antal ramsor och några nya besked innan hon till slut somnade efter bekräftelse.
Mozart spelar fint här också
Det jobbigaste var att höra hur hon "efterhulkade" innan hon somnade efter allt gast och skrik.
Men nu sover hon lugnt och skönt. Jag läser för fullt och är redo för nästa uppvaknande. Det här kommer gå vägen!
Igen, tack för att ni finns.
Japp, vi är igång.
Började klockan 19. Behövde inte buffa alls länge innan hon blev lugn. Sedan tog det ett antal ramsor och några nya besked innan hon till slut somnade efter bekräftelse.
Mozart spelar fint här också
Det jobbigaste var att höra hur hon "efterhulkade" innan hon somnade efter allt gast och skrik.
Men nu sover hon lugnt och skönt. Jag läser för fullt och är redo för nästa uppvaknande. Det här kommer gå vägen!
Igen, tack för att ni finns.
kurstart 120318
Just det, det var svårt att avgöra om jag skulle gå in igen eller dra ramsan. Men jag antar att man lär sig tolka skriken lite bättre allt eftersom.
kurstart 120318
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Vilken fin start! Och Mozart är aldrig fel
. Det är faktiskt en ganska fantastisk känsla när man märker att man tolkat rätt och får respons på de svar man ger sitt barn
.
Kram
Jo, så är det ju. Om man inte är van att höra sin lilla skrika så är det svårt att höra nyanserna i "skriken". Jag tyckte också att det var svårt att höra någon skillnad i början. Men jag lovar att om man verkligen LYSSNAR så lär man sig ganska snabbt att tolkamoremma skrev:Just det, det var svårt att avgöra om jag skulle gå in igen eller dra ramsan. Men jag antar att man lär sig tolka skriken lite bättre allt eftersom.
Kram
Norah
Almin
Almin
Här är natten. Jag tyckte det kändes mycket jobbigt att hon "frågade" så mycket och inte kom till ro de två långa perioderna inatt, blir osäker på om jag gjorde helt rätt?
Det hela började ju så bra. Skrattet till gonattet och ner i sängen klockan 18.57. Buffade oerhört kort, max ett par minuter i samband med läggningen. Sedan ut med ramsa.
Kl. 19.27 sov hon efter totalt 5 korta omgångar buffning och 3-4 ramsor (x4-6) där emellan.
Sedan sov hon ända till
02.03 vaknar, buffar x 4, ramsar ut, frågar, tyst, bekräftelse
02.05 frågar igen, ramsarx4
02.06 bekräftelse x4, tyst
02.10 stönar till, somnar om
02.23 gnyr, tyst
02.25 gnyr, suck, tyst
02.27-03.28
02.27 buffar kort, ut med ramsa, bekräftar när tyst, nya frågor, ramsar fyra omgångar (x4)
02.37 buffar kort, ramsar 3 omgångar, bekräftar, nya frågor, ramsar 2 omgångar
02.46. buffar kort, solfjädrar, börjar gny igen, buffar en omgång till innan jag solfjädrar och ramsar ut, ramsar sedan 4 omgångar
02.53 buffar, ramsar 3 omgångar
03.01 buffar längre än innan den här gången. Ramsar 2 omgångar innan bekräftelse. nya frågor, ramsar 2 omgångar innan bekräftelse, frågar på nytt, ramsar sex omgångar och buffar kort klockan
03.14 igen. Ramsar 3 omgångar. bekräftar tre omgångar. frågar på nytt. ramsar 2 omgångar. bekräftar klockan 03.27. Somnar 03.28.
Ramsar och försöker bekräfta men lillan svarar ofta med att gå igång på bekräftelsen igen. Så frustrerande.
Somnar till slut klockan 03.28.
Hör då hur hon "efterhulkar" i sömnen i 50 minuter?? Är detta normalt?
Vaknar och frågar igen kl. 04.47. Upprepar föregående procedur under nästan en timma igen kl 04.47-05.42
Skillnaden den här gången är att jag hör att hon svarar på ramsa kl. 05.40, drar därför ihop ramsax4 med påminnelse x2. Frågar dock igen och jag upprepar ramsax4 + påminnelse x2 kl. 05.42. Somnar sedan och sover tills vi går in och gör morgon 06.55 (vågade inte vänta till 07). Jag går in och kollar hur hon ligger klockan 05.52, hon sover då och ligger okej så jag låter henne vara.
Dock blev det samma visa med hulkande igen efter den andra långa sessionen, hulkar i sömnen hela morgonen, har hon skrikit upp sig för mycket då? har jag buffat för lite? gått ut för snabbt?
i forumet läste jag nu att man får buffa hur mkt som helst första natten, men jag har fått uppfattningen då jag läst boken att man ska buffa så lite som möjligt?
Förstår om min berättelse inte är helt tydlig, men det kanske går att förstå i det stora hela? Det känns som om jag har ramsat en miljon gånger och jag vette tusan om hon verkligen tagit till sig ramsan när jag ramsat.
Säg till om jag kan förtydliga något och snälla, ge mig feed back, det behövs!
Nu ska vi ta tag i dagen här!
Det hela började ju så bra. Skrattet till gonattet och ner i sängen klockan 18.57. Buffade oerhört kort, max ett par minuter i samband med läggningen. Sedan ut med ramsa.
Kl. 19.27 sov hon efter totalt 5 korta omgångar buffning och 3-4 ramsor (x4-6) där emellan.
Sedan sov hon ända till
02.03 vaknar, buffar x 4, ramsar ut, frågar, tyst, bekräftelse
02.05 frågar igen, ramsarx4
02.06 bekräftelse x4, tyst
02.10 stönar till, somnar om
02.23 gnyr, tyst
02.25 gnyr, suck, tyst
02.27-03.28
02.27 buffar kort, ut med ramsa, bekräftar när tyst, nya frågor, ramsar fyra omgångar (x4)
02.37 buffar kort, ramsar 3 omgångar, bekräftar, nya frågor, ramsar 2 omgångar
02.46. buffar kort, solfjädrar, börjar gny igen, buffar en omgång till innan jag solfjädrar och ramsar ut, ramsar sedan 4 omgångar
02.53 buffar, ramsar 3 omgångar
03.01 buffar längre än innan den här gången. Ramsar 2 omgångar innan bekräftelse. nya frågor, ramsar 2 omgångar innan bekräftelse, frågar på nytt, ramsar sex omgångar och buffar kort klockan
03.14 igen. Ramsar 3 omgångar. bekräftar tre omgångar. frågar på nytt. ramsar 2 omgångar. bekräftar klockan 03.27. Somnar 03.28.
Ramsar och försöker bekräfta men lillan svarar ofta med att gå igång på bekräftelsen igen. Så frustrerande.
Somnar till slut klockan 03.28.
Hör då hur hon "efterhulkar" i sömnen i 50 minuter?? Är detta normalt?
Vaknar och frågar igen kl. 04.47. Upprepar föregående procedur under nästan en timma igen kl 04.47-05.42
Skillnaden den här gången är att jag hör att hon svarar på ramsa kl. 05.40, drar därför ihop ramsax4 med påminnelse x2. Frågar dock igen och jag upprepar ramsax4 + påminnelse x2 kl. 05.42. Somnar sedan och sover tills vi går in och gör morgon 06.55 (vågade inte vänta till 07). Jag går in och kollar hur hon ligger klockan 05.52, hon sover då och ligger okej så jag låter henne vara.
Dock blev det samma visa med hulkande igen efter den andra långa sessionen, hulkar i sömnen hela morgonen, har hon skrikit upp sig för mycket då? har jag buffat för lite? gått ut för snabbt?
i forumet läste jag nu att man får buffa hur mkt som helst första natten, men jag har fått uppfattningen då jag läst boken att man ska buffa så lite som möjligt?
Förstår om min berättelse inte är helt tydlig, men det kanske går att förstå i det stora hela? Det känns som om jag har ramsat en miljon gånger och jag vette tusan om hon verkligen tagit till sig ramsan när jag ramsat.
Säg till om jag kan förtydliga något och snälla, ge mig feed back, det behövs!
Nu ska vi ta tag i dagen här!
kurstart 120318
Hej moremma
,
jag vill tipsa om att läsa denna tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Och har du läst den, så plöj den igen vetja kanske mer än en gång den brukar boosta attityden nåt enormt. Ni jobbar på jättebra, jag följer era framsteg med spänning, det är ju en resa som ibland går fram och ibland tar man ett steg tillbaka. Åtminstone kan det känns det kännas så då man så gärna vill nå målet.
När man kommit så långt som du brukar nyckeln vara att backa, tro det eller ej. Det står fint beskrivet i tråden jag skickade med, skrivet av Torsmamma såklart.
Och första natten kan man absolut köra hela registret med buff för liten skall inte behöva vara ledsen, utan ska bli lugnad för att kunna somna själv. Arg får man vara däremot. NAtt två backar man och låter ramsan ta över mer och mer. Det finns tack och lov fler verktyg att ta till då steget från buff till ramsa kan kännas långt, en fin lista med verktyg faktiskt, läs i tråden ovan.
kram Tin
jag vill tipsa om att läsa denna tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Och har du läst den, så plöj den igen vetja kanske mer än en gång den brukar boosta attityden nåt enormt. Ni jobbar på jättebra, jag följer era framsteg med spänning, det är ju en resa som ibland går fram och ibland tar man ett steg tillbaka. Åtminstone kan det känns det kännas så då man så gärna vill nå målet.
När man kommit så långt som du brukar nyckeln vara att backa, tro det eller ej. Det står fint beskrivet i tråden jag skickade med, skrivet av Torsmamma såklart.
Och första natten kan man absolut köra hela registret med buff för liten skall inte behöva vara ledsen, utan ska bli lugnad för att kunna somna själv. Arg får man vara däremot. NAtt två backar man och låter ramsan ta över mer och mer. Det finns tack och lov fler verktyg att ta till då steget från buff till ramsa kan kännas långt, en fin lista med verktyg faktiskt, läs i tråden ovan.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars