Skulle behöva lite feedback på vårat kurande!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Skulle behöva lite feedback på vårat kurande!

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
JenkanFrenkan skrev:Sorry att jag inte svarat på länge
Det är din tråd! Inga krav, men det är roligt att höra hur det går för er. :D
Ibland har dagslurarna gått ganska segt, alltså det kan ta upp till en halvtimme innan han somnar.. ska jag då låta honom sova till utsatt tid, eller se till att han sover de 45 minuterna han ska sova?
Ta upp när det är dags att gå upp. Bjussa inte på extra tid här. Jag har som regel att endast ge marginalkvart när det är feber och sjukdom med i bilden eller när jag har skulden till att liten läggs för sent i säng. Du ska tänka FÖRUTSÄTTNINGAR! finns dom är det upp till liten att sova! :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319 Den här länken tycker jag är kanon! Det behöver inte alltid handla om skrik bara att liten är vaken.... Läs den så förstår du vad jag menar med förutsättningarna! 8)

Klart man sover bättre ostört i stillastående vagn! 8) Nu har du lärt dig det. :wink:

Långa bilresor är ju ingen höjdare om du frågar mina ungar. Men ibland måste man ju ta sig iväg. :D Det brukar kunna bli lite si och så med lurar i bilen när man åker långt i alla fall i vår familj. Ingen av dem tycker särskilt mycket om att sitta fast, de vill röra på sig. De brukar somna på "sina tider" men luren varar sällan så länge som den ska, därför fokuserar jag på mattiderna i stället (och lite rörelsepaus). Jag brukar låta sömnen komma som den kommer i bilen. Ge mat enligt schema och låta liten röra lite på sig emellanåt är nästa ett måste. De dagarna som ni är på plats så att säga är ju schemat bara till fördel, med fasta mat och sovtider. En resesäng är en bra investering!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
JenkanFrenkan

Inlägg av JenkanFrenkan »

Hej igen!

Nu känns det som Frank har börjat fatta galoppen, han har för det mesta sovit hela nätterna, men ibland har han vaknat ett par gånger per natt, men då är jag där med en pangramsa och han verkar faktiskt somna om direkt!

Men em-luren är fortfarande ett problem, det blir oftast så att han ligger och protesterar i 30 minuter och sover en kvart.. vet inte hur vi ska göra.
Han blir ju 7 månader nu, kan det vara så att han inte behöver all denna sömn?
Finaste Frank 110808
Kurstart: 120203
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanske dags att kapa em-luren till 20 minuter nu? Sömnbehovet vid 7 månader är ca 14,5 h och ni har 15 h på schemat va?

Ni skulle kunna lägga 16.30 i stället för 16. 00, bara 2 h vakentid och killen är ju stor nu, han kanske är för pigg. Och se till att klämma in utevistelse och arbetspass både på förmiddagen och eftermiddagen (före em-luren) så han få trötta ut sig lite. :wink:

Lägg liten i säng eller vagn (promenera gärna om det funkar bättre) 16.30 (kanske 5 min insomningstid innan) ERBJUD sömn och sen är det upp till honom att sova, ta upp honom enligt schema, 20 min senare. :lol: :lol: Heeej har du sovit gott?!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
JenkanFrenkan

Hej hej!

Nu har vi flyttat em-luren till 16.30 och kör en halvtimme istället och det verkar funka bättre *peppar peppar*

Måste bara säga att han nu sover hela natten!!
Helst sjukt, har inte behövt stiga upp en endaste gång på hela veckan :)
*peppar peppar* igen :D

Nu har jag ännu en fråga:
Sommartiden börjar ju snart, den 24:e tror jag..
Hur gör vi då?
Ska vi lägga han som vanligt och väcka som vanligt så han tappar en timmes sömn?
Tacksam för tips!
Finaste Frank 110808
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vi har spridit ut förskjutningen över 2-3 dagar. Vi har skjutit läggningen 20 minuter åt gången. Börjat dagen innan tidomställningen, på fredagen, och när söndagkvällen kommit har vi varit i hamn.

Jag har fått hjärnsläpp varje gång och blivit tvungen att skriva ner på papper hur det blir vid varje läggning - men det har gått jättebra. :D

Vissa kör 30 minuter förskjutning över två dagar, vissa kör allt på ett bräde - men ju mindre de är desto svårare är just detta, tänker jag... :?

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Måste bara säga att han nu sover hela natten!!
Helst sjukt, har inte behövt stiga upp en endaste gång på hela veckan :)
*peppar peppar* igen
Strålande arbete =D>
Nu har jag ännu en fråga:
Sommartiden börjar ju snart, den 24:e tror jag..
Hur gör vi då?
Ska vi lägga han som vanligt och väcka som vanligt så han tappar en timmes sömn?
Du har redan fått finfina tips från Anna men jag lägger till mina egna också i och med att vi gör lite annorlunda hos oss. Vi kör faktiskt alla förändringar över en dag oavsett om det gäller 1 timmes förskjutning eller 3 timmar (vid ex. en resa). Vi lägger alltså utifrån den gamla tiden och tar upp dagen efter enligt den nya och kör sedan vidare därifrån. Hittills har det fungerat utan problem. Visst det kan vara så att han endera får en timme extra, en timme mindre eller ibland flera timmar mindre men det ställer in sig förvånansvärt snabbt. Varken jag eller mannen lyckas med bedriften att jobba med kvartar fram och tillbaka då vi mest lyckas glömma eller blanda ihop och det slutar ofta med att ingen vet vad som gäller. :shock:

Hoppas att någon av metoderna faller er i smaken!

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
JenkanFrenkan

Tack för svaren!
Vi började utfasningen igår med kvartar, halvtimmar idag.. det verkar funka bra!

Men nu kommer nästa problem.. :roll:
Det verkar som lilleman har kommit in i nån ny fas, han har varit orolig några dagar nu, grinig och ledsen när man går ut ur rummet.

Är det separationsångest kanske?
Eller tänder på g?
Det är ju så himla svårt att veta!

Nu när vi la honom så vaknade han upp 50 minuter efter läggning med panikskrik :shock:
Inte bara ett sånt där snabbt mardrömsskrik utan ett riktigt grinande på några minuter.
Usch, jag tycker det är så läskigt när man inte känner igen skriket..

Nån som har nåt tips?
Finaste Frank 110808
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Det skulle kunna vara 8-månadersångesten som börjar spöka. Hos min tjej började det runt 7,5 månad vill jag minnas.
Läs på om 8-månadersångesten i Barnaboken, där står det fint beskrivet om varför de små tycker att det är extra jobbigt under denna period.
Läs gärna om 8-månadersångesten här också.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
JenkanFrenkan

Hej!

Har nu fått svar på varför han har varit så kinkig senaste veckan,
han har fått en tand :)
Vi har nu problem med att han vaknar å grinar några gånger per kväll efter vi lagt honom, det brukar han inte göra annars..

Nån som har samma erfarenhet när tänder kommit?
Ska vi ge honom en ipren-supp eller finns det annat som lindrar?

Tacksam för svar som vanligt! 8)
Finaste Frank 110808
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Visst kan det bli lite kinkigt när tänder kommer. Men jag tycker inte att det skall behövas någon alvedon för det. Sockerfria skorpor på dagen gör susen så liten får hämnas tillbaka på tandköttet som kliar. :D

:heart: LilloppanMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
JenkanFrenkan

Hej!
Det har ju gått en tid nu och det har gått bra ett tag, han har sovit hela natten ända fram till ett tag sen..
Jag tror att vi har släppt på kuren för mycket och börjat gå in vid fel tillfällen, tagit upp och gett mat mitt i natten osv.

Igår var vi å campade med vänner i en hyrd stuga, när vi kom dit insåg vi att han inte hade ett eget rum att sova i så han fick sova i vårt rum. Vi smög in och la oss i vår säng och det gick bra, men kl 3 inatt vaknade han så klart och såg att vi också var i hans rum och kaoset bröt ut!
Herregud, han vägrade så klart att sova och ville leka och för att inte väcka alla andra i stugan så var min sambo tvungen att gå ut med honom i vagnen.. 1 timmes promenad senare var han tillbaka och då försökte vi lägga honom i sin säng men han vaknade direkt.
Så det var bara att gå ut igen, mitt i natten, 3 timmar senare var min sambo så less att han tog in vagnen i hallen och lät honom sova där.
Nu har vi just lagt honom här hemma och han är rabiat! Skriker som aldrig förr och vi har ingen aning vad vi ska göra?!
Vi har ramsat honom flera gånger men han lyssnar inte för fem öre, jag vägrar gå in för jag vet att det kommer bli problem, men vad ska vi göra?
Vi orkar inte med fler sömnlösa nätter!

Väldigt tacksamma för svar och tips på vad vi ska ta oss till! :shock:
Finaste Frank 110808
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hur gick det sedan under natten?

Jag tror inte att jag behöver påminna dig om vad som gått galet, för det verkar du ju ha koll på själv :wink: .

Eftersom det blev som det blev under campingen så undrar han så klart om ni har koll på läget och verkligen vet vad ni gör. Det är antagligen det han försöker ge uttryck för i form av sina frågor och protester. Ni har nog fått er en ordentlig utskällning av honom :wink:

Arga barn biter som du märkt inga verktyg på, utan då är husljuden det som funkar bäst. Hakar han upp sig och det verkligen blir KRIS, ja då kan du gå in och solfjädra honom. Men då får du vara beredd på att stå läääänge. Ända till han sover i princip.

Det här med att sova, det kan han ju redan, så det handlar ju inte om att lära honom något nytt nu. Utan nu handlar det om att styra upp och visa att ni faktiskt har koll så att lillen kan sova i lugn och ro.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
JenkanFrenkan

Hej igen. Längesen jag skrev förra inlägget, har glömt bort att kolla svar eftersom det gick rätt bra efter vi hade kommit hem från campingen :)
Men nu känns det som nattsömnen har gått åt pipan..
Det går bra att lägga honom som vanligt, men nu har han börjat vakna mellan 00-02 och det går verkligen inte att få kontakt med honom! Efter att ha stått och ramsat i en halvtimme när man är så trött så orkar man inte mer. Så vi får lov att ta upp honom, och ja, jag vet att det är helt fel, men vi ger honom lite välling så han ska kunna somna om igen :oops:
Jag börjar jobba på måndag så det kan verkligen inte fortsätta så här, vi blir ju helt slut allihopa..
Kan nån vänlig själ bara berätta för oss hur vi ska göra nu för att få tillbaka en hel natts sömn?
Please! :roll:
Finaste Frank 110808
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ni har ju haft enorma framsteg med lillemans sömn hittills! Inte att glömma bort det - då flyger den glada självklara attityden åt pipan!
Har jag förstått rätt att din son är nu kring 1? Det är en hel del som händer i den åldern, och uppvaken kan gott ha att göra med det. Han är inte så liten mer att han behöver mat för att somna om på natten. Ni har verktygen - använd dem!
MÄrker du att ramsan inte biter - gå in och lugna honom i sängen. Solfjädra länge och väl och tveka inte att stå så länge att han somnar. Inte alltså för mycket spring ut och in. Högst troligt är detta en övergående fnurra som ni får avverkkad bara ni LUGNAR honom. Ta inte upp - ge inte mat - LUGNA!! :)
Och som tips nr 1! Fokusera inte på tanken "Jag orkar inte med sömnlösa nätter nu!". Det märker han av och blir inte det misnta trygg.
Jag är säker på att ni klarar detta galant! Ni har som sagt verktygen, lita på dem och förmedla en trygghet!
Kramar
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
JenkanFrenkan

Hej!
Ja, nu har han varit vaken varenda natt i två veckor i sträck.. Ramsan biter inte alls och att solfjädra honom är ingen idé. Han blir bara ännu mer uppjagad och slingrar sig som en orm upp till sittande. Det går inte att hålla ner honom, känns ju som barnmisshandel. Han är helt rabiat när han har sina uppvak, det går inte att lugna honom i sängen. Så vad gör man nu? Det slutar alltid i att vi får ta upp honom och sitta med honom i soffan en stund och lugna honom, annars kan han inte somna om.
Det som en gång var det bästa som hänt (kuren) har nu blivit ett slags krav på att man måste göra på ett visst sätt och gör man inte så så har man misslyckats. Han kan ju sova hela natten eftersom han har gjort det i fem månader, men vi vet inte längre hur vi ska få honom att somna utan att ta upp. Vi är i stort behov av hjälp och tips på hur vi kan göra utan att behöva solfjädra.
Finaste Frank 110808
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"