Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 m

Inlägg av Nat »

Gomorron,

Ett snabbt svar innan jag ska iväg.
Nu är det första natten på uppföljningsveckan. Han somnade på 20 min, men det krävdes buffning. Vi körde hårt med skrattet till gonattet, sedan försökte vi lägga tillrätta och ramsa ut. Men han skrek upp sig rejält. Försökte med ramsa ett par gånger men fick buffa tillslut och då lugnade han sig.
Jag tror ni har hamnat i ett litet buffningsträsk. Ingen fara på taket sånt tar ni er ur med rätt attityd. Nu är det färdigbuffat nu får du arbeta med din röst istället. Öva på mannen och han på dig. Olika tonlägen och ni måste hålla en dialog med barnet. Ge honom inte möjligheten att skrika upp sig utan svara högt och tydligt med ramsan i stil med "nu ska all barn sova, mamma har 10 andra små bäbisar att gå till så nu måste du faktiskt sova". Vänta 2 min, lyssna på hans frågor och svara med en ny ramsa. Håll på så tills han blir lugn. Sluta INTE förräns barnet är lugnt och somnar.

Någon annan får gärna fylla på med mer information här för jag hinner tyvärr inte svara mer idag..

Lycka till!!

Kom ihåg att det viktigaste i en lyckad kur är din egna attityd
Läs på i boken om uppföljningsveckan samt de två första delarna om lugnet och sedan om säkerheten. Alltid bra att färska upp informationen...
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och tack för dina goda tips!

Vi ska försöka med att bara köra ramsa ikväll. Men även om han skriker upp sig och ställer sig upp i sängen så fort vi går ut?

Han sov faktiskt nästan hela natten tills idag! :) Vaknade 06:37 (ska upp 07:00). Då var det dock svårt att få honom lugn innan 07:00. Vi gjorde vårt bästa. Han vaknade två gånger under natten och skrek lite kort men somnade om själv och det kändes superbra!

Första dagsluren idag (sover i vagn inomhus)krävde vagning och ramsa i ett par omgångar under 7 min. Vi vågar inte lämna honom ensam för länge i vagnen eftersom han sätter sig upp med stor risk att han ramlar ur. Några tips här?

Sedan funderar jag lite på boken: "Läs på i boken om uppföljningsveckan samt de två första delarna om lugnet och sedan om säkerheten." Vi har en bok som heter sova hela natten, men på forumet kallas boken på ett par ställen "internationella sova hela natten". Är detta en annan bok? I vår bok finns ingen text om lugn och säkerhet..., men jag har läst lite om detta på forumet (anna wahlgrens tråd nr 2 t ex). Går det att få tag på utdrag från dessa stycken som du hänvisar till?

Stämmer det att vi absolut INTE ska buffa ikväll, bara ramsa (hur lång tid det än tar och fast han står upp och skriker så han hostar?).

Stort tack för svar från någon annan (ifall Nat nu inte ahr mjlighet), gärna innan kvällen!!

Jenny som känner sig lite starkare efter en bra natt!
Jack 8 månader (född 8 maj), kurstart 2 jan.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo sova hela natten och Internationella sova hela natten är olika böcker. Den första är den första och den gamla boken, medans den andra är omarbetad och lite bättre och utförligare skriven.

Kanske kan du låna den på biblioteket eller så?

Här kommer en länk till säkerheten i alla fall.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Lycka till i natt nu.

:idea: Sover han i vagn och kan sätta sig upp är det nog dags att spänna fast honom tycker jag. Det finns "lösa" selar som man fäster i sidorna som gör att de kan röra sig lite men inte ramla ur.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och stort tack för svar!
Ska kolla på biblioteket, men det går först på måndag. Tack för länkarna!

När det gäller vagnen, så vänder han sig gärna till mage nu (i vagnen) vilket jag ser som positivt. Men då är det svårt att spänna fast honom. Tycker du att jag ska fortsätta vagna idag till e.m.luren eller ska vi endast ramsa och lägga tillrätta? Vi vagnar endast ett par drag till han lugnar sig, då dagramsar vi ut, fast detta upprepas 5-6 gånger och tar ca. 7 minuter. Jag tycker att det känns ok, men ifall det finns risk att fastna i ett "vagningsträsk" känns det ju dumt.

Tror du att vi absolut INTE ska buffa ikväll, bara ramsa (hur lång tid det än tar och fast han står upp och skriker så han hostar?).

Tack igen!
Jenny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har man nu läst "säkerhet är trygghet" så inser man snabbt att det är lätt att fastna i buffträsk och vagnträsk. Det gäller ju hela tiden att göra mindre och mindre. Göra baksteg så barnet kan göra framsteg.

Hu kan då planen för detta se ut?

Tex. så istället för att buffa kan du lägga tillrätta och en kort solfjäder när han är ledsen. Inte så fort han ställer sig upp. Utan våga avvakta.

Ramsa inte för att direkt gå in, då betyder ramsan "jag kommer".

Visst kan du dra vagnen 2 drag och gå med ramsan. Men sen kan du dunka i handtaget och gå med ramsan.

Du måste sikta på att göra mindre och mindre, inte fastna i tilltron till buffen och vagningen, utan lita på ramsans förträfflighet också. :wink: 8)

Sen, HUSLJUD!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej!
Lyckades låna den som e-bok! Läste noga kapiteln om lugnet och säkerheten, samt skummade resten (som inte skiljde sig så mycekt). Lite störigt att vi hade "fel" version, men inte mycket att göra åt nu. Vi har ändå gjort så gott vi har kunnat enligt lathunden. Men hade nog förstått det mesta tidigare och bättre med den nyare versionen.

Några funderingar.
Det verkar ju som om vi inte riktigt har lyckats etablera lugnet, eftersom han direkt skriker och ställer sig upp varje gång vi har lagt till rätt (både dag och natt). Borde vi göra om natt 1 och 2 och buffa vid minsta knyst?

Fast nu står vi inför natt 6 (andra natten på uppföljningsveckan). Vi ska inte buffa. Men antar att vi kommer att behöva ramsa väldigt mycket. Det gäller dock att inte ramsa för mycket. Tidigast med 1 minuts mellanrum, stämmer det? Han brukar skrika upp sig efter ramsa, så vi kommer nog inte att kunna ramsa varje gång han skriker upp sig. Idag (och igår) är han alldeles hes av allt skrikande.

Visst borde det sätta sig bättre nu under uppföljningsveckan? Några tips ang. vagnen på dagen? Vi kan inte lämna honom många sekunder innan han sätter sig och det är svårt att spänna fast honom när han ligger på mage...

Stort tack för svar!
Jenny
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Jennyomartin! :lol:

Jag ställer en motfråga- hur vill NI göra? :lol:

Om ni tycker att det känns bäst för samtliga parter så startar ni om, eller fortsätter där ni är. Ni måste själva bestämma er vad som passar bäst för er, så att ni får den där attityden som bara strålar av självsäkerhet. :wink:

Men visst får man en helt annan förståelse för kuren när man läser lugnet, säkerheten och njutningen. Det blir till en filosofi istället för en trist och lättmissbrukad verktygslåda. :roll:

Var inte rädda för att ta en ramsdisskussion- men en sådan kan bara komma till stånd när lugnet är etablerat, och det kan jag inte avgöra om den är i ert fall. Ni sätter in en ny ramsa med hänsyn till den gyllene regeln-låt det gå minst så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa. Här är husljuden ramsan bästa vän.

Ni måste få attityden på plats- det kräver lite arbete för att nå ända i mål och vägen dit kan vara krokig. Vi är här som stöttning men det är Ni som skall göra jobbet och det kommer ni att göra galant bara ni tror lite på er själva. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej hej och tack för svar Lilloppans mamma!
Vi kör på i kuren, det är egentligen inget alternativ. Står inför dag 6 nu. Natten gick bra, somnade på 16 min utan buffning, bara tillrättaläggande med längre solfjäder och sedan ramsa ett par gånger. Får lägga tillrätta och på med täcke efter 10 min (eftersom han alltid hamnar i konstiga ställningar då han står i sängen). Vaknade 05:45, ramsar*4 (9 ggr) fram tills 06:15 då han tystnar. Vaknar till 06:51, men somnar om sjäv. Väcker 07:00!

Lite frågor:
Vid tillrättaläggandet känns kroppen spänd och så fort jag har solfjädrat lätt, reser Jack sig på händerna. Det hinner jag se eller märka innan jag ramsar ut (dag som natt). Kan jag göra något åt detta? Känns inte riktigt som om han kommer till ro och blir lugn av tillrättaläggandet.

Han somnar efter ca. 15 min på dagslurarna, men vi vagnar mycket och ramsar om vartannat. Vågar ej lämna honom länge då han sätter sig upp i vagnen så fort jag ahr lagt tillrätta (och inte vagnar) eller så fort jag slutar vagna och handskakar. Två drag med vagnen verkar inte räcka, men jag kanske ska försöka med det eller några andra tips?

Om han vaknar 5-10 minuter tidigare än vi tänkt är det mycket svårt att få honom lugn innan vi ska ta upp honom. Vad göra?

Om han gnyr/gnäller lite lugnt efter bekräftelsen (skrik stegras ej), då behöver man väl inte ge en bekräftelseramsa till?

Stort tack för ert stöd och svar!

jenny
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej igen!
Vi byter daglurar inne till säng, idag när vi försökte lägga honom till fm-luren, ramlade han ur vagnen. Kändes såklart väldigt hemskt och det vill vi inte rikera mer, så vi byter till säng för dagslurarna trots att det är under uppföljningsveckan. Men då ska det väl inte vara kolmörkt i rummet, eller?

Jenny
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

förstår helt att ni byter till säng. Inte kul om de ramlar ur. Hoppas det gick bra. Ett tips om ni senare vill att han ska sova i vagnen om ni tex. är ute och det är tid att sova. Jag har haft en löstagbar sele. Inte en som sitter fast i ryggen på sittdelen utan en som har lösa band som man knäpper fast i vagnens sidor. Då kan barnen vända sig en del och böka runt men inte ramla ur vagnen.

Om tillrättalägandet så kommer han aldeles strax ligga kvar. Ha bara lite tålamod så kommer det lösa sig.

Många vet jag har mörkt även på daglurarna om det har barnen i säng.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och tack för svar Ida!
Mycket bra tips med selen, en sådan ska vi försöka införskaffa. Allt verkade ha gått bra då han ramlade ur, vi blev nog mest rädda (alla 3). Antar att det kan vara lite trixigt att få honom att gå över till säng nu under dagslurarna, men vi kämpar på.

Mentalt har hela kuren tagit en vändning nu. Jag känner mig mycket säkrare och ser äntligen lite resultat. Han äter bättre, somnade på 6 minuter nu ikväll och verkar inte lika upprörd då han skriker utan lyssnar till ramsan. Men ställer sig alltid upp i sängen och somnar i olika ställningar. Men jag antar att det var detta du hänvisade till med: "Om tillrättalägandet så kommer han aldeles strax ligga kvar. Ha bara lite tålamod så kommer det lösa sig." ????

Stort tack för alla era råd, det betyder oerhört mycket och jag har t.o.m. börjat fundera lite på livet efter kuren (innan vågade jag inte ens tänka på det). Återkommer med frågor ang. tiden efter kuren då jag har hunnit samla dem.

Tack!
Jenny
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej!
Natt nr 7 (mitt i uppföljningsveckan) gick fint. JAck vaknade flera gånger under natten, men somnade om själv utom 06:45 då han somnad epå 5 min. efter en ramsa. Det är väl ok att han vaknar på natten ifall han somnar om själv?

Jag funderar dock på hur jag bör agera nu (natt åtta) ifall han vaknar under vargtimmen och/eller mellan 06-07. Ska jag ramsa flera gånger vid behov eller alltid försöka med PANGramsa (som jag gärna tar en beskrivning på) samt husljud?

Dagslurarna är lite trixiga, men han somnar efter en stud i sin säng. Kan vakna med ramsan lugnar efter en stund.

Tacksam för input!
Jenny
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej igen - nu behöver jag stöd!
Natt 8 passerade i natt och det var tufft. Jack vaknade vid 23:27 och skrek. Inte panikartad med länge och ihållande. Jag ramsade första gången kl. 23:54 då han tystnar ngt, men skriker upp sig efter en ramsa*4 00:11. och håller på till 00:40. t.o.m. buffade vid ett tillfälle, men då jag sedan gick ut efter buffningen, blev han mkt upprörd.

(loggen:
23:10 Skrik, sedan tyst
23:27 Vaknar, gnyr
23:54 Ramsa *4 (tysnar men gnäller sedan vidare)
00:00 Tyst
00:06 Börjar gny/gnälla igen
00:11 Ramsa *4
00:15 Skriker upp sig, ramsa*6
00:18 La tillrätta,ramsa ut *4 (skriker mycket)
00:22 Buffa + ramsa ut*6 (mkt arg, skriker högt, jag gör husljud)
00:30 Tyst, ramsa *4 (börjar då skrika)
00:35 Ramsa*4 (inkl. bekräft.)
00:40 Tyst
00:55 La tillrätta och på med täcke, vaknade till lite med somnade med ramsa ut*4
06:00 Lite skrik, men somnar om själv)

Detta kändes inte så bra. Vad kunde jag ha gjort annorlunda? Skulle jag avvaktat längre och inte börjar ramsa eftersom han inte var ledsen och skrek högt utan med gnällde ihållande? Eller skulle jag inte ha gått in och buffat, han verkade bli ännu mer upprörd när jag gick därifrån sedan?????

Tror ni att detta hände för att kuren inte sitter eller kan det ha varit ett bakslag? Jag skulle gärna vilja ha lite feed-back, känns lite deppigt nu.

Dagslurarna funkar ok. Han ställer sig dock alltid i sängen och skriker så fort jag har ramsar ut. Kommer han alltid att göra det eller är tanken att han ska ligga kvar när han känner sig tillräckligt trygg/lugn? (samma sak dag som natt)

Ska man alltid söva om ifall han vaknar 5-10 minuter innan det är tänkt? Ibland kan det kännas lite konstigt att försöka söva om när han sovit hela natten och det bara är några minuter kvar. Kan förstå att det är viktigt under kuren, men ska man göra så "för alltid"???

Gäller marginalkvartarna både sovtid och mattid?

Jättestort tack för svar och råd!!!

Jenny (som försöker så gott hon kan)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Lästips!
fixa attityden och skjuta vargar!
JennyoMartin skrev:Detta kändes inte så bra. Vad kunde jag ha gjort annorlunda? Skulle jag avvaktat längre och inte börjar ramsa eftersom han inte var ledsen och skrek högt utan med gnällde ihållande?

Ramsar gör man när liten ber om det, dvs är ledsen och man känner att man helst skulle vilja gå in. Om du går in vid KRIS, använd solfjädern och låt den ta den tid det tar, dvs tills liten är mycket sömntung och nästan sovandes, läs mer på sid 134-135 i boken.

Eller skulle jag inte ha gått in och buffat, han verkade bli ännu mer upprörd när jag gick därifrån sedan?????

Nej just det :wink: om du går in, gör jobbet klart med solfjädern :sleep: annars blir det som du märkte :evil: protester.

Tror ni att detta hände för att kuren inte sitter eller kan det ha varit ett bakslag?

Vem vet! 8) behåll attityden, Rom byggdes inte på en dag. När liten ställer fler frågor är det viktigt att ni kommer ihåg hur ni ska svara! Alla frågor besvaras på samma sätt! Ska det vara så här, hojtar liten. Jajjemensan, säger ni med ramsan.

Dagslurarna funkar ok. Han ställer sig dock alltid i sängen och skriker så fort jag har ramsar ut. Kommer han alltid att göra det eller är tanken att han ska ligga kvar när han känner sig tillräckligt trygg/lugn? (samma sak dag som natt)

SKRATTA mycket hela vägen ner i sängen :mrgreen: . Han slutar snart med ståendet, protestera är ju inte förbjudet. Vad han gör när ni går ut är hans ensak. Låt honom stå, han sätter sig ner om ingen gör det åt honom. :wink:

Ska man alltid söva om ifall han vaknar 5-10 minuter innan det är tänkt?

Inom marginalkvarten är det ok att kliva upp men under muntra miner! :mrgreen:

Kan förstå att det är viktigt under kuren, men ska man göra så "för alltid"???

Om du med detta menar "ska man hålla schemat?" är svaret JA! När han litar på att ni har koll på tillvaron åt honom kommer ni förmodligen att få väcka honom. Ett litet knep kan vara att väcka precis innan han brukar vakna (inom marginalkvarten) några gånger just för att få VÄCKA honom. En del småttingar kan känna sig mer lättövertygade då. 8)

Gäller marginalkvartarna både sovtid och mattid?

Japp!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

JennyoMartin skrev:Han ställer sig dock alltid i sängen och skriker så fort jag har ramsar ut. Kommer han alltid att göra det eller är tanken att han ska ligga kvar när han känner sig tillräckligt trygg/lugn? (samma sak dag som natt)
Tur att ni valde att kura i säng och inte i vagn, eller hur! :wink: 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"