Går vi baklänges??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kajjansmamma

Re: Går vi baklänges??

Inlägg av Kajjansmamma »

Det är becksvart i rummet, och dörren är stängd.

Jaha, jag trodde hon skulle sova 14 h 15 min när hon var 10 månader? Men det är 14 h alltså. Men 20 minuters sovning på fm, det tar ju nästan 20 minuter för henne att somna...?!

Några tips på vad vi kan göra på insomningsfronten? Är det vanligt att det fortfarande tar så lång tid? Ikväll tog det 30 minuter, och då skrek hon så rösten "bröts" nästan, tårar och allt. Vi fick gå in och solfjädra till lugn :-( På dagslurarna går det lite bättre, kanske 10 -15 minuter.

Börjar kännas lite jobbigt nu, hade hoppats på en lite lugnare tjej vid läggning vid det här laget. Är det jag som ställer för höga krav?

Kram :heart:
# Kajsa, född 2011-01-14 #
# Kurstart 2011-11-11 #
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Kajjansmamma,

först vill jag börja med att säga att ni gör ett finfint jobb :) . Och vet du, dagslurarna strular för MÅNGA! Så känn ingen stress, men jag fattar ju att det är psykande för er att hon ska va så ledsen.

10-20 min insomningstid tycker jag (men det är jag det :roll: ) att man faktiskt bör acceptera, och spec såhär tidigt i processen. Det tar 1 mån för kuren att sätta sig, men ni är på god väg :D . Att låta vara ifred och stötta med musik el husljud är det bästa i de här situationerna. Jag ser att du fått många fina och lugnande råd av andra tidigare i tråden, ta och läs om dem och begrunda :)

Jag kollar på ert schema:
Kajjansmamma skrev:07.00 Morgon
07.15 Gröt
09.15 Äggröra
09.30 Sova
10.15 Vakna
12.30 Lunch
13.30 Sova
15.00 Vakna
15.30 Yoghurt o smörgås
18.15 Kvällsmat
19.00 Sova

19-07 är en klockren tid att ha natt på! :D
20 min fm-lur är att föredra vid 10 mån.Spelar ingen roll att det strular JUST NU med insomningen, dessutom så kommer det ju en lååång lur ganska så snart på det, men då förutsätter det att ni lägger den tidigare. :arrow: Senast 12.30 hade jag valt. Tids nog justerar hon in sig.

På så sätt får hon käka mellis och middag tidigare oxå (tycker att 18.15 är för sent för middag när man bara är 10 mån, jag hade lagt den senast 17).OCH - hon får på så sätt även äta lunch tidigare än 12.30...(senast 11.30 hade jag valt). :arrow: Och var är "kvällsslurken"? Gröt el välling strax innan sänggåendet för natten. Här behöver man inte tänka 3-3.5 tim emellan, utan har man middag 17 så kan man gott ge gröt el välling el ngt annat typ 18.30.

Här finns lite tänk om hur man kan fördela sovlurarna, sånt som inte står i SHN-boken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60 Läs andra inlägget från Torsmamma :D

Kom ihåg, att om ni ändrar schema så måste man ge 3+7 dgr för att det ska sätta sig. Och var restriktiv med narginalkvarten, även om fm-luren strular (för det kommer att ge med sig!).Hon måste få en chans att ställa in kroppen! Lägg hellre in lite mer tid på långluren isf om det nu behövs vissa dagar.

Jag säger inte att en ändring av schemat löser allt, men enl min erfarenhet finns det mkt att hämta där...

Ha det gott!
/Sanna
Senast redigerad av frk Carlsson den lör 26 nov 2011, 13:24, redigerad totalt 2 gång.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tänkte bara tillägga ang att bara ha en 20-minlur på fm; att för oss har det varit MKT tydligt i 9-10månadersåldern, att långa vilan strulat JÄRNET om de har fått ha 45 min på fm. Så snart vi har dragit ner fm-luren till 20 min så har det inte varit ngr problems :D
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej Sanna!

Tack för ditt svar! Då skall jag nog testa först med att dra ned till 20 minuter på förmiddagen, och se vad som händer. Blir det inte bättre då så ska vi nog titta över resten av schemat också :-)

Skönt att höra att 10-20 minuter är ok insomningstid såhär i början. Utan erfarenhet så vet man ju inte vad man skall förvänta sig. Och ju längre man håller på desto mer sätter sig ju rutinen.

Kan hända jag hör av mig igen....

:heart:
# Kurstart 2011-11-11 #
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Gör så. Vi finns här :heart:
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej igen!

Tack för alla fina råd jag fått, känns så länge sedan man var i början av kuren och kände sig så desperat... Utan erat stöd vet jag inte om jag klarat hålla i så bra som vi gjort :-)

Nu har det ju gått ett tag, och vi har ändrat till 20 min lur på morgonen mellan 9.30 - 9.50 och en em lur mellan 12.30 - 14.00. Det har gått mycket bättre, somnar efter 5-10 minuter på kvällen, efter att ha legat och 'småpratat' lite. Middagsluren går också bra, men den som strular är 20 min-luren på fm... Oftast tar det en kvart för henne att somna, och då använder vi oss av marginalkvarten och väcker henne efter 20 min, men då är hon verkligen jättesvår att vakna... Hon är riktigt riktigt trött... Vad tror ni om det? Hur skall man tänka med sovtiden när det tar en stund för henne att somna? Vad är 'rätt'? Väcka henne efter att hon legat i sängen i 20 min eller efter att hon sovit i 20 min?

När är det dags att byta från 2 till 1 sovstund? Tjejen är 11 månader drygt. Har läst lite i tråden som heter Ändra dagslurarna från 2 till 1? av mia_ha (tror jag hon hette). Känns som att fm luren blir ett sådant stressmoment när den aldrig vill fungera riktigt, men samtidigt är hon ju trött när jag skall väcka henne.

Vad har ni för tankar om det?

:heart: God Jul!
# Kurstart 2011-11-11 #
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag skulle inte använda marginalkvarten här. Fm-luren är en sovmöjlighet, hon har förutsättningar att sova 20 min och allt mellan 5-20 minuter är ok. Snart är det nog dags att gå över till en lur.

Jag ändrade till en lur ganska snabbt när det började krångla som du beskriver. Han var himla trött i början på fm, men mycket utevistelse och social delaktighet hjälpte. Vi hade sen 2 h lur mellan 12-14 funkade klockrent han har fortfarande kvar hela luren även om han oftast sover 1,5 h nu + 12 h natt.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen...
Lite insomningstid INNAN luren kan du bjussa på (5-10 min) men ta upp när luren slutar.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej Jenny!

Tack för dina råd :-) Vi funderade på det över julhelgen, och sedan blev det så naturligt i lördags att vi bytte till en lur. I flera dagar så sov hon inte på förmiddagen, utan bara efter lunch. Och då kände vi att hon blev så trött eftersom hon inte fick lika mycket sömn som hon skulle få om vi tog en 2 timmarslur mitt på dagen. Så i lördags somnade hon nästan när vi var ute på promenaden och då gick vi hem, i med lunchen en halvtimme för tidigt och sedan fick hon sova mellan 12-14. Och det har fungerat jättebra sedan dess! Fast hon är fortfarande ganska trött, men nu sover hon ju mer är innan, 2 h istället för 1,5 h + 20 min (och oftast inte ens det eftersom hon hade insomningstid på båda lurarna). Men det kanske är så under omställningsveckan?

Sedan har jag ännu en fundering:
Såhär i efterhand inser jag att det var lite dumt, men när vi började med kuren så lät vi henne aldrig sova i vagnen, eftersom hon aldrig gjort det bra innan. Vi kände att vi skulle bli så himla glada bara hon kunde sova hemma, och hela natten. Men eftersom det målet (just då) kändes oöverstigligt, så orkade vi inte försöka oss på att somna henne i vagnen. Men nu, när allt ju faktiskt gått bra, så önskar vi ju att vi gjort det, för det hade varit så smidigt om hon kunde sova där ibland...

Har ni några tips på hur vi skall gå tillväga?

God Fortsättning :heart:
# Kurstart 2011-11-11 #
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! Skönt att långluren funkar . Trött kan man vara länge ... variera gärna vagnspromenader med annan aktivitet utomhus, krypa, gå, åka pulka, sitta på någons axlar så man ser ordentligt.

När ni nu bara har en lur kanske det går att anpassa dagens aktiviteter till hemmaplan just mellan 12 och 14? Det sov nog skönaste i sängen så liten kan röra sig utan problem. Båda mina killar sover lärarna inne. men det är min åsikt ;-).. Vill ni vara på språng nån dag över luren så gör ni som vänligt vid läggning men lägger i vagnen i stället. Ta med ett mörkt lakan och lägg över . Var beredda på några extra frågor bara. Annars är mitt bästa tips att införskaffa en resesäng blocket har bra pris! Då kan ni inte vara på språng men kanske på besök hos någon för lite lunch eller
fika kanske.;-)

Jag skriver på telefonen så du får ursäkta eventuella kantiga ordval eller
stavfel.:-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Aha, ja, då vet jag hur jag skall göra om vi måste iväg :-) Men det är helt klart bäst att hålla sig hemma dom 2 timmarna! Egentligen ingen uppoffring, o med resesäng kan man ju hälsa på kompisar. Det är ju väldigt sällan man är på språng imed vagnen en hel dag.

Trevlig långhelg! :-D
# Kurstart 2011-11-11 #
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ujujuj sicken stavning.... :shock: :oops: Telefonen väljer ju egna ord omm man inte är med på noterna!

Resesäng är som sagt toppen! ta med egna snutten och täcket/filten samt något att mörlägga med hos besöket (när många säger att de har mörkt i sovrummet vet de inte vad mörkt betyder... 8) ) Sen är det bara att skratta-till-godnattet som vanligt och sen kan liten sova gott och de ömma föräldrarna ha lite vuxentid utanför. :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej igen!

Hoppas ni haft en bra början på året!

Lite fler frågor...

Det har börjat strula lite nu den senaste veckan :-( Insomningen går bra, det är morgonen som kronglar, och att hon vaknar tidigt på middagsluren.

Tjejen är 1 år nu, och skall enligt vårt schema sova 19 - 7 0ch en middagslur 12 - 13.30. När vi började med 1 lur sov hon 12- 14, men det händer aldrig längre, så vi har som regel att hon måste ligga i sängen till 13.30, men om hon skulle vara trött får hon sova till 14 max.

Men till problemet:
På middagslurer vaknar hon oftast lite efter ett, så hon sover drygt 1 timme. Hon får ligga kvar til 13.30, men hon sover ju inte. Jag gör ljud osv så att hon skalll höra att jag är där.
På morgonen vaknar hon oftast vid 6 (när den av oss som jobbar gått upp). Då gör vi ju också lite ljud eftesom det är oundvikligt när man skall göra sina morgonbestyr. Hon är väll egentligen aldrig arg, men på morgonen hinner hon ju bli ganska irriterad. På helgerna vaknar hon också tidigare, kanske 6.30 oftast.

Om hon hade sovit som hon skulle hade hon kommit upp i 13,5 tim per dygn. Men som det är dom senaste dagarna så har det ju bara blivit 12 timmar, lite drygt kanske. 'och jag märker att hon är trött... Tips på detta?

I helgen vaknade hon också vid 24, och var mest arg tror jag, tog 1,5 timme minst innan hon somnade om ordentligt. Vi ramsade, och fick sedan gå in och lägga om henne med ramsa, och till slut somnde hon om efter att vi satt på tvn. Borde man gjort ngt annorlunda?

När detta hände började jag också fundera på hur man gör om dom har bajsat på natten, om det är det som stör så dom inte kan somna. Då måste man ju ta upp dom för att byta? Och hur gör man vi feber, magsjuka osv. Då har man ju inte något annat alternativän att ta upp dom? Hur skall man tänka där?

Ha det så gott!

Med Vänlig Hälsning :heart:
# Kurstart 2011-11-11 #
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Jag glömde skriva att oftast när hon vaknar tidigt så har hon bajsat :-)
# Kurstart 2011-11-11 #
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Jag glömde skriva att oftast när hon vaknar tidigt så har hon bajsat :-)
# Kurstart 2011-11-11 #
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"