Kurstart på L, snart 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LilloppansMamma

Re: Kurstart på L, snart 6 månader

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Stackare med sådant elände med magen. Inte kul! Jag hade kört på snällt och stoppande mat:
  • vitt bröd
  • makaroner
  • ägg och äggrätter ( omelett är uppskattat här)
  • morotspuré
  • ris och risavkok
  • blåbär, svarta vinbär och banan
  • majsvälling
Hämtad: http://www.ostragoinge.se/upload/Nutrit ... effekt.pdf

Dricka blåbärssoppa till maten/i nappflaska kan hjälpa magen. Kan också vara klokt att ge lite magdroppar med bakteriekultur för att få långsammare snurr på magen.

Hoppas magen blir bättre. Tänk på att ge mycket vätska när magen inte är iordning.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Godmorgon! Jag menar verkligen GODMORGON!
Gissa vem som sovit ifrån 19-07? Tjoho! :D :D :D

First time ever, shit vad jag är glad och stolt. Nu vet vi ju att det går, vilket känns fantastiskt.
Det var lite gnäll någon gång, men han löste alla evebtuella uppvak själv, och vid 06.50 låg han och pratade men började låta missöjd, så då gjorde jag morgon.

Tack lilloppans mamma för tips på mat, ska försöka ännu mer med detta idag. Jag är dock lite skraj för stoppande mat, eftersom att vi i vanliga fall har en kille med extremt hård mage, som jämt krystar som en tok när han ska bajsa, och det är ju såklart jobbit. Får väl helt klart hålla honom under uppsikt och byta ut maten om hans vanliga hård i magen tendenser börjar visa sig igen.

Har några funderingar: Nu under uppföljningsveckan, och minst under hela kuren vill vi hålla oss hemma och ta det lugnt, för att verkligen inte störa lillen den här gången, det ska få sjunka in i lugn och ro. Jag klättrar dock på väggarna, med en sjuk sambo och en lite gnällig kille här hemma, och måste göra något! Blir knäpp i huvudet, vilket såklart lilla L märker.
Är det för stort äventyr att åka till affären och handla en sväng för honom tror ni? Vi brukar gör detta en gång/vecka.

På fredagar är det även vår babysim för mister. Vad tror ni om det?
Han ÄLSKAR att simma, brukar vara ett enda stort smile från det att han ser simhallen, tills han slumrar till i bilen hem. Kan vi åka och simma, eller är det för mycket intryck?
Tor inte att de är någon fara med hans hälsa, den där snoriga näsan försvann igen på en dag, och han är ju klart piggare och mer med i gamet igen vad gäller magen.

När killen fyller 9 månader funderar vi på att göra några schemaändringar, framförallt korta förmiddagsluren till 20 min, det är väl enligt sm?

Jag läste också i ett annat inlätt ett tips om att när det blivit stabilt med dagslurarna alltid lägga 10 min innan en lur, som insomningstid och detta känns ju vettigt för att de ska bli något av en 20-minuters lur. Kan man göra såhär?

Ha en fin dag allihopa, och trevlig helg!
/Sofialouise
Mamma till Lilla L född 3/5-2011, kurstart 17/11-2011, omkurstart 21/1-2012
Nat

Inlägg av Nat »

God morgon!!
Gissa vem som sovit ifrån 19-07? Tjoho
Trevlig läsning det här, blir så glad av att läsa när det går riktigt bra!!
First time ever, shit vad jag är glad och stolt. Nu vet vi ju att det går, vilket känns fantastiskt.
Det var lite gnäll någon gång, men han löste alla evebtuella uppvak själv, och vid 06.50 låg han och pratade men började låta missöjd, så då gjorde jag morgon.
Det du skriver "nu vet vi ju att det går.." är en viktig punkt. Kom ihåg detta nu, tänk på det varje gång du känner dig tveksam och låt detta odla attityden. Du vet att barnet kan sova och kan han sova 12 timmar natt en gång så kan han göra det igen, och igen och igen.. Samma gäller såklart för dagssömnen.
Att ni sedan får någon dag som fungerar sämre är helt normalt innan ni når fram till den riktigt säkra sömnen som fungerar varje natt.
Tack lilloppans mamma för tips på mat, ska försöka ännu mer med detta idag. Jag är dock lite skraj för stoppande mat, eftersom att vi i vanliga fall har en kille med extremt hård mage, som jämt krystar som en tok när han ska bajsa, och det är ju såklart jobbit. Får väl helt klart hålla honom under uppsikt och byta ut maten om hans vanliga hård i magen tendenser börjar visa sig igen.
Gör det som känns bäst för er men kan säga att mat sällan kan provocera magen på samma sätt som stoppande mediciner kan. Att tillsätta några blåbär i kvällsgröten lär inte göra att han blir förstoppad (om jag säger så) :shock: Bättre att ni lyckas minska ner diarrén än aning, så snart ni märker att han mage börjar bli bra kan ni sluta med den stoppande maten.

Har några funderingar: Nu under uppföljningsveckan, och minst under hela kuren vill vi hålla oss hemma och ta det lugnt, för att verkligen inte störa lillen den här gången, det ska få sjunka in i lugn och ro. Jag klättrar dock på väggarna, med en sjuk sambo och en lite gnällig kille här hemma, och måste göra något! Blir knäpp i huvudet, vilket såklart lilla L märker.
Är det för stort äventyr att åka till affären och handla en sväng för honom tror ni? Vi brukar gör detta en gång/vecka.
Självklart kan ni åka och handla. När jag tänker "ta det lugnt" skulle jag säga att man kanske ska ta det lugnt med öppna förskolan, rytmik, kalas och liknande aktiviteter. Att utföra sysslor som är nödvändiga för familjens fortlevnad: åka och handla, komma ut på promenad (mamma och barn behöver ju frisk luft), åka till banken, posta brev, ta bussen till stan för att handla nya skor om de gamla gått sönder och mycket mycket mer kvalar helt klart in på sysslor ni faktiskt BEHÖVER och MÅSTE göra.
Det får ju vara någon måtta både på att ta det lugnt och att överaktivera sig. Alla i familjen ska må bra. Kanske planera in två utomhusaktiviter varje dag och en tur där ni åker iväg och fixar saker. Låna böcker på bibblan och bäbis kan få krypa runt och inspektera är väl en trevlig syssla man kan göra utan risk för att barnet får för många intryck. :D
På fredagar är det även vår babysim för mister. Vad tror ni om det?
Han ÄLSKAR att simma, brukar vara ett enda stort smile från det att han ser simhallen, tills han slumrar till i bilen hem. Kan vi åka och simma, eller är det för mycket intryck?
Tor inte att de är någon fara med hans hälsa, den där snoriga näsan försvann igen på en dag, och han är ju klart piggare och mer med i gamet igen vad gäller magen.
Jag tänker så här. Synkar simningen med hans sov- och ät-tider?
Är han 100 % frisk? det fuktiga klimatet i en simhall är annars en perfekt grogrund för diverse bakterier och virus, risken är både att han smittar ner andra och blir sjukare själv. Barn brukar bli väldigt aktiva i vattnet vilket såklart är super bra när barnen är friska och inte alls bra när de är sjuka.
Gällande intryck så är det otroligt mycket intryck i en simhall, hög ljudnivå, vatten runt kroppen och en massa andra barn. Otroligt bra stimulans för ett friskt och utsövt barn. Mindre bra för halvsjuka trötta små bäbisar.
Jag säger varken att ni ska eller inte ska gå utan ta dig en funderare hur ni vill göra just denna vecka.
När killen fyller 9 månader funderar vi på att göra några schemaändringar, framförallt korta förmiddagsluren till 20 min, det är väl enligt sm?
En schemaändring brukar vara på sin plats när barn är kring 8-9 månader och sedan en ny förändring när de är kring året.
Ni vet när ändringen borde utföras genom att barnet som innan sover hela nätter börjar vakna upp vid 4, 5 och kanske kl 6 och är pigg piggelin och vill upp. Då vet man att han ligger på överskott i sömn. Det man gör då är att kolla igenom den sammanlagda dygnsvilan och ser vad man smartast kan dra ner på sömnen. Skriv gärna in ditt schema så kan vi kolla var du bäst drar ner sömnen nästa gång.
Jag läste också i ett annat inlätt ett tips om att när det blivit stabilt med dagslurarna alltid lägga 10 min innan en lur, som insomningstid och detta känns ju vettigt för att de ska bli något av en 20-minuters lur. Kan man göra såhär?
När barnet är en så kallad säker sovare som sover sina lurar rakt igenom dag efter dag ja då brukar man lägga på 10 minuter för så kallad insomningstid. Man lägger alltså 10 minuter innan det är tänkt att barnet ska sova och ger denne så att säga lite tid på sig att gosa runt i sängen innan det är dags att sova. Kanske filura lite på dagens stora händelser :D

Tack desamma
Trevlig helg!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Tack nat för det utförliga svaret, vad skönt med lite vettig input! :D

Då blir det nog en tur till affären idag, men ingen simning tror jag, det får vänta till nästa vecka.
Annars har vi faktiskt anpassat shchemat lite för just simningen, så det passar bra in med mat&socklockan.
Schemat är för närvarande

19-07 sova natt
07.00 amma och mysa runt i mammas och pappas säng
07.30 Gröt
9.15-10.00 Sova förmiddag
11.00 Lunch, varm mat + frukt
12.30-14.00 Sova middag
14.00 Amma + mellis
17.00 Middag varm mat + frukt
18.30 Nattslurk
skratt, pyamas osv.
19.00 Godnatt

Dagslurarna fungerar i princip felfritt, och har fungerat extra bra nu senaste kurveckan. Vi får väl se om det fortsätter så nu när nattsömnen börjar stabilisera sig, men skrutten har ju fäljt sitt schema ett tag nu, så det borde kunna fungera tycker jag.

En sak som inte funkar jättebra är nattslurken, då han oftast inte är specielllt sugen. Vi har gröt som nattslurk, eftersom att välling inte är någon favorit hos killen. Några tips på hur man kan få honom lite extra mätt inför natten?

Angående det här du sade Nat, om att nu vet vi att han kan sova, så är det absolut något att komma ihåg och peppas av.
Först nu, iom den här omkurningen, och vi har ju hållt på i 2 månader innan, börjar poletten trilla ner hos mig och attityden är mycket mer på sin plats. Jag förstår också nu att om jag inte ens ger mitt barn chansen att lära sig sova själv, utan ska hålla på och blanda mig i hela tiden, hur tusan ska han då kunna lära sig?
Jag har också mer accepterat att det är en process, som ni ju säger hela tiden, och att allt inte följer en utstakat väg. Men vi har verkligen målet för ögonen nu, och även om han skulle vakna till inatt igen, so what, snart kommer han sova som en gris den lille skrutten.

Ser fram emot dagen, och nästa natt. Det är ju så spännande att se hur det utvecklar sig. Som att leva i sin egen lilla dockusåpa :lol:
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Skoj att du gillade mina tips!
Då blir det nog en tur till affären idag, men ingen simning tror jag, det får vänta till nästa vecka.
Annars har vi faktiskt anpassat shchemat lite för just simningen, så det passar bra in med mat&socklockan.
Men du det låter strålande, så skönt för er att inte behöva tänka på att simningen krockar med vare sig sömn eller mat resten av terminen. Då kan ni verkligen njuta utan stress. Var gärna försiktig med att bada när barnet är lite krasslig, kan vara bättre med ett lugnt bad i den egna baljan då just den veckan
Dagslurarna fungerar i princip felfritt, och har fungerat extra bra nu senaste kurveckan. Vi får väl se om det fortsätter så nu när nattsömnen börjar stabilisera sig, men skrutten har ju fäljt sitt schema ett tag nu, så det borde kunna fungera tycker jag.
Det verkar ju som att schemat har satt sig fint! :D
En sak som inte funkar jättebra är nattslurken, då han oftast inte är speciellt sugen. Vi har gröt som nattslurk, eftersom att välling inte är någon favorit hos killen. Några tips på hur man kan få honom lite extra mätt inför natten?
Det kan vara lite trixigt att veta om barnet är mätt eller helt enkelt för trött för att orka äta så där på kvällskvisten. Faktiskt så är det också därför jag själv alltid förespråkar välling. Innehållet i välling och gröt är ju same same så det är ju egentligen hur man äter som skiljer dem åt. Flaska kan ju ätas lugnt tillbakalutad i soffan i mammas knä medan gröt äts i matstol stelt sittande med haklapp (inte lika mysigt). Kanske värt att testa välling igen? byta sort? byta napp? klippa upp nappen så att vällingen rinner lättare?
Jag hoppas du inte missförstår mig nu, man behöver verkligen inte äta välling på kvällen, man kan lika gärna äta en smörgås, en banan eller en tallrik gröt MEN välling kan drickas på ett skönt sätt om liten är väldigt trött
Angående det här du sade Nat, om att nu vet vi att han kan sova, så är det absolut något att komma ihåg och peppas av.
Först nu, iom den här omkurningen, och vi har ju hållt på i 2 månader innan, börjar poletten trilla ner hos mig och attityden är mycket mer på sin plats. Jag förstår också nu att om jag inte ens ger mitt barn chansen att lära sig sova själv, utan ska hålla på och blanda mig i hela tiden, hur tusan ska han då kunna lära sig?
Jag har också mer accepterat att det är en process, som ni ju säger hela tiden, och att allt inte följer en utstakat väg. Men vi har verkligen målet för ögonen nu, och även om han skulle vakna till inatt igen, so what, snart kommer han sova som en gris den lille skrutten.
Exakt så.. oj så skönt att du kommit till den insikten, man får låta lite av prestigen släppa, stressen får man kasta åt sidan och helt enkelt försöka slappna av i sitt arbete mot den goda sömnen. So what om en natt blir lite körig, eller att en läggning tar längre tid? ni arbetar bara vidare och kommer närmare och närmare den säkra sömnen som fungerar natt efter natt

Kram
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Jaha, nu har vi haft ett par "spännande" :shock: dygn, minst sagt. Eller inte så... :? :( jag var nästa person i familjen att ta över magsjukan, så natt nr 7 i kuren fick pappa ta över medan jag låg vaken kände mig eländigast i världen. Det blev en del uppvak, men jag störde också en hel del med min skytteltrafik till toaletten... inget som inte gick att lösa med ramsan dock.

Inatt (natt 8) sov lillen ända till 06.00 då han somande om efter en pangramsa, vaknade 06.30 och när det blev lite väl gnälligt vid 06.50 gjodre vi godmorgon i stor stil. Ännu en toppen natt alltså, och desutom en mycket piggare mamma. Känns skönt. Att det dessutom gick så bra "fastän" att pappa lade sonen igår gör ju det hela än bättre. :lol:

Jag tycker fortfarande att han är ganska trött och grinig, men det kan ju vara en körig mage som ställer till det fortfarande kanske. Diarren försvann på en dag, så den stoppande maten gjorde sitt jobb iaf.

Han ligge väl också på 15 min minus i sömn med vårt nuvarande schema tror jag? Killen är ju dock 9 månade om några dagar, så han borde väl ligga rätt bra till med nuvarande schema, eller vad tror ni?

Vi provade välling igen i förrgår, men han tar en svälj och sedan är det nej tack. Har hört en del säga att när man upphör med amningen så tar barnen välling, några erfarenheter ang det? Jag vill gärna fortsätta amma tills han är iaf 10 mn, om det går, för att är så mysigt och nyttigt för honom, och absolut inte värt att byta i onödan. Han sover ju hursomhelst bättre nu än någonsin, så sådär superhungrig kan han ju inte vara.

Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron i stugan!
jag var nästa person i familjen att ta över magsjukan, så natt nr 7 i kuren fick pappa ta över medan jag låg vaken kände mig eländigast i världen. Det blev en del uppvak, men jag störde också en hel del med min skytteltrafik till toaletten... inget som inte gick att lösa med ramsan dock.
Ja fy det är eländigt med maginfluensa, inte en gång känner man sig väl så illa däran som just då. :?
natt (natt 8) sov lillen ända till 06.00 då han somande om efter en pangramsa, vaknade 06.30 och när det blev lite väl gnälligt vid 06.50 gjodre vi godmorgon i stor stil. Ännu en toppen natt alltså, och desutom en mycket piggare mamma. Känns skönt. Att det dessutom gick så bra "fastän" att pappa lade sonen igår gör ju det hela än bättre. :lol:
Underbart! dessutom bra för dig att veta att nu kan ni båda lägga barnet, såldes kan du släppa lite på din ansvarskänsla vid läggningar och så att säga dela jobbet
Jag tycker fortfarande att han är ganska trött och grinig, men det kan ju vara en körig mage som ställer till det fortfarande kanske. Diarren försvann på en dag, så den stoppande maten gjorde sitt jobb iaf.
Det tar tyvärr inga 1-2 veckor för en människa att hämta igen 9 månaders sömndeprivation. Desto längre du sovit lite och inget ju längre tid tar det att hämta igen sömnunderskottet. Du kommer att märka en klar skillnad om kanske 2 veckor och det kommer hela tiden att bli ett piggare och piggare barn, men det kan ta månader innan han nåt sitta fulla potential.
Vi provade välling igen i förrgår, men han tar en svälj och sedan är det nej tack. Har hört en del säga att när man upphör med amningen så tar barnen välling, några erfarenheter ang det? Jag vill gärna fortsätta amma tills han är iaf 10 mn, om det går, för att är så mysigt och nyttigt för honom, och absolut inte värt att byta i onödan. Han sover ju hursomhelst bättre nu än någonsin, så sådär superhungrig kan han ju inte vara.
Nu pratar jag ENDAST om personlig erfarenhet. Vi hade varit nogranna med att ge vår son ersättning i flaska cirka en gång var fjärde var femte dag inte för att det behövdes utan för att han skulle vänja sig vid flaskan (om det någon gång skulle knipa). Vi fick detta råd av vår BVC-kontakt och det var nog ett av de bästa råden vi fick av henne. Tekniken att äta ur flaska är ganska annorlunda mot för att amma och många barn som aldrig provat flaska (oavsett innehållet) kan därför vara lite tveksamma till en början. Vi hade ju så att säga vant honom vid flaska (i vilken vi gav honom utpumpad bröstmjölk). På så sätt kunde pappan ta någon natt ibland vilket var skönt för en trött mamma. När jag slutade kvälls och morgonamma var min son således redan van med flaskan men inte med vällingen. Första gången var han tveksam och tog några klunkar, andra gången gick det bättre och tredje gången slukade han en halv flaska.

Läs gärna i barnaboken om hur du går tillväga vid matning och anamma samma tänk och attityd även vid flaskmatning. Är mamma tveksam blir barnet fundersamt och rädd. Har mamma en attityd av säkerhet som säger "nu ska vi dricka välling och det är minsann inget konstigt med det" ja då dricker barnet med största sannolikhet vällingen efter några försök.

Ge honom några tillfällen att vänjas vid flaskan och kom ihåg att ge flaskan med RÄTT attityd :D
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

God middag!

Tack för att du är så snabb att svara! Så skönt att kunna ha en dialog med någon (annan) om hur det fortlöper det här!

Skönt att vara lite på banan igen, även om jag fortfarande är ganska slö får man säga.

Och visst känns det skönt att vi båda kan lägga sonen, det har ju varit en del av målet och också en stor del av anledningen till att vi började kura, eftersom att innan dög nästan bara mamma, jämt, och så kan man ju inte ha det, det blir ingen gladare (eller piggare) av.
Det tar tyvärr inga 1-2 veckor för en människa att hämta igen 9 månaders sömndeprivation. Desto längre du sovit lite och inget ju längre tid tar det att hämta igen sömnunderskottet. Du kommer att märka en klar skillnad om kanske 2 veckor och det kommer hela tiden att bli ett piggare och piggare barn, men det kan ta månader innan han nåt sitta fulla potential.
Sant. Det är klart, och man måste kanske nästan blir tröttare först, innan man kan bli piggare? Nu har vi iallafall chansen att äntligen hämta igen den förlorade sömnen, vilket ju är fantastiskt lyxigt.

Angående vällingen då, så är han van vid flaska. Han dricker ofta vatten ur nappflaska, så det är inga problem för honom med tekniken. Men visst är det så sant att attityden avgör även där. Hur ska vi gå till väga om han ändå "vägrar" några kvällar tycker du? Ge flaska och om det inte äts något så gör vi gröt direkt efter, eller? Det sänder ju ut signalen att passar inte flaskan så kommer gröten sedan, och de är ju inte riktigt budskapet jag vill förmedla, men jag vill inte heller lägga en hungrig son.

Vi har inte barnaboken, jag har tänkt införskaffa den länge nu, men det blir bara inte av. Men jag får väl lägga en beställningn nu, så kommer den snart på brevlådan, verkar som en rätt vettig bok det där :wink:

Ha det fint!
/Fia
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
ngående vällingen då, så är han van vid flaska. Han dricker ofta vatten ur nappflaska, så det är inga problem för honom med tekniken. Men visst är det så sant att attityden avgör även där. Hur ska vi gå till väga om han ändå "vägrar" några kvällar tycker du? Ge flaska och om det inte äts något så gör vi gröt direkt efter, eller? Det sänder ju ut signalen att passar inte flaskan så kommer gröten sedan, och de är ju inte riktigt budskapet jag vill förmedla, men jag vill inte heller lägga en hungrig son.
Ok han kan hantera flaskan, finemang då är det två saker som återstår: smaken/sorten på vällingen (testa runt tills ni hittar en sort han gillar) och attityden av självklarhet hos föräldern som matar.

Jag tänker så här, du vill inte förmdela att om du inte vill ha en det ena än det andra så kommer mamma springandes med 10 andra alternativ på det sättet kan ni snärja in er i riktiga långa och komplicerade måltider. Däremot skulle ni ju kunna göra så att kvällsfikat/nattslurken består av först en smörgås eller gröt och som avslutning så en liten slurk välling. Allt ska ner men vällingen är så liten del av måltiden så det gör lixom inget om inte allt dricks upp, liten blir mätt ändå. För varje kväll som han dricker vällingen så ökar du upp den mängden och minskar ner gröten/smörgåsen. Till slut består måltiden bara av välling och alla är nöjda :D

Vad tror du om detta? lite jobb för er kanske men kan nog fungera..
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

återfallsnatten ifrån helvettet. eller något. För oss alla tror jag, eftersom att vi verktygade på tok för mycket och antagligen utan attityd, iaf efter ett tag, vilket gjorde lillen skitförbannad. och vi försökte ändå verktyga, vilket gjorde att det eskalerade.
jag försökte vid flera till fället buffa och solfjädra till sovande, men han liksom vägrade ge efter. till sist gav jag upp, och då var han nog så trött så efter 10 min somnade han stackaren.

det här känns dötrist, han var totalt vaken mellan 02.10 och 04.30, och jag lyckades verkligen inte lugna honom mer än i rummet, så fort jag gick så gick han igång.
är detta typiskt återfall?
vi kämpar på såklart, det kan fortfarande bara bli bättre och en gång är ingen gång, men shit vad mör man är idag.

så, nu har jag fått gnälla lite och det känns genast bättre. :?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Inget återfall alls - som du märkte går det inte att verktyga, eller ramsa ett argt barn - och det är det som grejen. Arg får man vara - på sin höjd kan man få sig serverad en glad och uppmuntrande påminnelseramsa på 4 verser, efter ett tag - sen gäller husljud och andra "svar" på de arga frågorna.

:wink:

Konsekventa rutiner, glädje och attityd - så övertygas även den argaste lilla frågespruta.

:mrgreen:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"