God morgon!!
Gissa vem som sovit ifrån 19-07? Tjoho
Trevlig läsning det här, blir så glad av att läsa när det går riktigt bra!!
First time ever, shit vad jag är glad och stolt. Nu vet vi ju att det går, vilket känns fantastiskt.
Det var lite gnäll någon gång, men han löste alla evebtuella uppvak själv, och vid 06.50 låg han och pratade men började låta missöjd, så då gjorde jag morgon.
Det du skriver "nu vet vi ju att det går.." är en viktig punkt. Kom ihåg detta nu, tänk på det varje gång du känner dig tveksam och låt detta odla attityden. Du vet att barnet kan sova och kan han sova 12 timmar natt en gång så kan han göra det igen, och igen och igen.. Samma gäller såklart för dagssömnen.
Att ni sedan får någon dag som fungerar sämre är helt normalt innan ni når fram till den riktigt säkra sömnen som fungerar varje natt.
Tack lilloppans mamma för tips på mat, ska försöka ännu mer med detta idag. Jag är dock lite skraj för stoppande mat, eftersom att vi i vanliga fall har en kille med extremt hård mage, som jämt krystar som en tok när han ska bajsa, och det är ju såklart jobbit. Får väl helt klart hålla honom under uppsikt och byta ut maten om hans vanliga hård i magen tendenser börjar visa sig igen.
Gör det som känns bäst för er men kan säga att mat sällan kan provocera magen på samma sätt som stoppande mediciner kan. Att tillsätta några blåbär i kvällsgröten lär inte göra att han blir förstoppad (om jag säger så)

Bättre att ni lyckas minska ner diarrén än aning, så snart ni märker att han mage börjar bli bra kan ni sluta med den stoppande maten.
Har några funderingar: Nu under uppföljningsveckan, och minst under hela kuren vill vi hålla oss hemma och ta det lugnt, för att verkligen inte störa lillen den här gången, det ska få sjunka in i lugn och ro. Jag klättrar dock på väggarna, med en sjuk sambo och en lite gnällig kille här hemma, och måste göra något! Blir knäpp i huvudet, vilket såklart lilla L märker.
Är det för stort äventyr att åka till affären och handla en sväng för honom tror ni? Vi brukar gör detta en gång/vecka.
Självklart kan ni åka och handla. När jag tänker "ta det lugnt" skulle jag säga att man kanske ska ta det lugnt med öppna förskolan, rytmik, kalas och liknande aktiviteter. Att utföra sysslor som är nödvändiga för familjens fortlevnad: åka och handla, komma ut på promenad (mamma och barn behöver ju frisk luft), åka till banken, posta brev, ta bussen till stan för att handla nya skor om de gamla gått sönder och mycket mycket mer kvalar helt klart in på sysslor ni faktiskt BEHÖVER och MÅSTE göra.
Det får ju vara någon måtta både på att ta det lugnt och att överaktivera sig. Alla i familjen ska må bra. Kanske planera in två utomhusaktiviter varje dag och en tur där ni åker iväg och fixar saker. Låna böcker på bibblan och bäbis kan få krypa runt och inspektera är väl en trevlig syssla man kan göra utan risk för att barnet får för många intryck.
På fredagar är det även vår babysim för mister. Vad tror ni om det?
Han ÄLSKAR att simma, brukar vara ett enda stort smile från det att han ser simhallen, tills han slumrar till i bilen hem. Kan vi åka och simma, eller är det för mycket intryck?
Tor inte att de är någon fara med hans hälsa, den där snoriga näsan försvann igen på en dag, och han är ju klart piggare och mer med i gamet igen vad gäller magen.
Jag tänker så här. Synkar simningen med hans sov- och ät-tider?
Är han 100 % frisk? det fuktiga klimatet i en simhall är annars en perfekt grogrund för diverse bakterier och virus, risken är både att han smittar ner andra och blir sjukare själv. Barn brukar bli väldigt aktiva i vattnet vilket såklart är super bra när barnen är friska och inte alls bra när de är sjuka.
Gällande intryck så är det otroligt mycket intryck i en simhall, hög ljudnivå, vatten runt kroppen och en massa andra barn. Otroligt bra stimulans för ett friskt och utsövt barn. Mindre bra för halvsjuka trötta små bäbisar.
Jag säger varken att ni ska eller inte ska gå utan ta dig en funderare hur ni vill göra just denna vecka.
När killen fyller 9 månader funderar vi på att göra några schemaändringar, framförallt korta förmiddagsluren till 20 min, det är väl enligt sm?
En schemaändring brukar vara på sin plats när barn är kring 8-9 månader och sedan en ny förändring när de är kring året.
Ni vet när ändringen borde utföras genom att barnet som innan sover hela nätter börjar vakna upp vid 4, 5 och kanske kl 6 och är pigg piggelin och vill upp. Då vet man att han ligger på överskott i sömn. Det man gör då är att kolla igenom den sammanlagda dygnsvilan och ser vad man smartast kan dra ner på sömnen. Skriv gärna in ditt schema så kan vi kolla var du bäst drar ner sömnen nästa gång.
Jag läste också i ett annat inlätt ett tips om att när det blivit stabilt med dagslurarna alltid lägga 10 min innan en lur, som insomningstid och detta känns ju vettigt för att de ska bli något av en 20-minuters lur. Kan man göra såhär?
När barnet är en så kallad säker sovare som sover sina lurar rakt igenom dag efter dag ja då brukar man lägga på 10 minuter för så kallad insomningstid. Man lägger alltså 10 minuter innan det är tänkt att barnet ska sova och ger denne så att säga lite tid på sig att gosa runt i sängen innan det är dags att sova. Kanske filura lite på dagens stora händelser
Tack desamma
Trevlig helg!