Tredje natten, måste styra upp dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mizza

Re: Tredje natten, måste styra upp dagslurarna

Inlägg av mizza »

Natten gick sådär (kanske ett av de omtalade bakslagen?). Nattningen gick rätt bra, men prinsen vaknade 21.30 tiden och skrek. Han fick påminnelse och tystnade ganska snart. Natten var orolig med flera uppvakningar i vargtimmen. Behövde inte ramsa, det räckte med att spola lite i toaletten. Prinsen vaknade till 7 tiden och började smått gnälla upp sig. Fick lite husljud och mozart och gjorde god morgon 10 minuter i förtid. Prinsen hade roterat 180 grader och låg bara halvt täckt av filten. Ingen lugn sömn inatt direkt.

Dagslurarna har gått bra idag. Några protester vid första läggningen bara annars har det gått som smort och jag har väckt enligt schemat. Jag har kört hårt på husljud idag igen. Problemet är ju förstås det att när han sover ute i vagn har man inte lika många naturliga husljus att ta till. Speciellt inte ifall det råkar vara regn och rusk, så man inte gärna går ute och grejar.

Kvällens nattning har varit den bästa hittills. Prinsen var på strålande humör, skrattade hela vägen till sängen, inga protester vid läggning och ramsning. Småpratade lite för sig själv och tystnade ganska snart :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Det verkar ju gå galant för er, jätte bra jobbat!!! =D>
Att de rör sig mycket i sömnen är helt normalt och inget du behöver lägga vikt vid. Många barn sover ständigt ovanpå täcket med fötterna ut genom spjälorna, inget fel i det :mrgreen:
Om du tycker att sonen blir kall så kan du prova en pyjamasmodell med långa ärmar och ben alternativt även fluffiga strumpor. Om inte heller det räcker så går det att köpa riktigt tjocka varma madrasser (kyla kommer ofta underifrån), samt ett varmt täcke.
Problemet är ju förstås det att när han sover ute i vagn har man inte lika många naturliga husljus att ta till. Speciellt inte ifall det råkar vara regn och rusk, så man inte gärna går ute och grejar.
Jag skulle vara en liten aning passiv med husljud när sonen sover ute i vagn. Kan det vara så att du i onödan tror att han behöver det? när han kanske i själva verket är nöjd att ligga och lyssna på regnets smatter mot vagnen eller fåglarna som kvittrar. Prova att låta honom sköta en stunds vakenhet i vagnen själv och se vad som händer.
Kvällens nattning har varit den bästa hittills. Prinsen var på strålande humör, skrattade hela vägen till sängen, inga protester vid läggning och ramsning. Småpratade lite för sig själv och tystnade ganska snart
:thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mizza

Inlägg av mizza »

Natten gick mycket bra, prinsen vaknade till 7-tiden och började småprata, gjorde igen god morgon 10 i förtid (måste kanske försöka hålla ut lite längre där, men när det låter som att han börjar gnälla upp sig vill man ju undvika att börja verktygande alltför mycket de sista minuterna). De senaste två dagarna har dagslurarna gått ganska bra, men en lur har alltid krånglat (igår korta luren och idag långa luren), men inte mer än att det har tagit några påminnelser innan prinsen har tystnat.

Jag har försökt backa lite med husljud utomhus också (använde mig dock av det när han protesterade mot långluren och när han vaknade till mitt i långluren).

Ikväll var han riktigt sur vid läggningen, vi busade ordentligt med honom och han skrattade hela vägen till sängen, men satte ändå av många arga protester. Det tog några bestämda påminnelser och en tur med vår gamla, mycket högljudda dammsugare innan han tystnade. Han hade hunnit bli ganska trött och gråtig innan läggning, så han gormade väl antagligen därför.

De senaste kvällarna har prinsen blivit väldigt arg vid kvällsmålet. Han äter gröt på kvällen och får som avslutning bröstmjölk. Tidigare har han varit väldigt förtjust i gröt och mumsat i sig en hel massa, nu har han börjat åla sig och gråta vid matningen. Någon som har något tips? Är han för trött för att äta gröt så pass sent eller vad kan det vara? Borde man lägga om matschemat på något sätt (frukost 7.30 bröstmjölk, 10.30 fruktpure, 13.30 grönsakspure, 16.30 bröstmjölk, 18.30 gröt, alla måltider avslutas med bröstmjölk)?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Verkar ju gå bra det här :thumbsup:
Natten gick mycket bra, prinsen vaknade till 7-tiden och började småprata, gjorde igen god morgon 10 i förtid (måste kanske försöka hålla ut lite längre där, men när det låter som att han börjar gnälla upp sig vill man ju undvika att börja verktygande alltför mycket de sista minuterna).
En fin avvägning detta och inte helt lätt att komma till rätta med. När skall man hålla ut till sista minuten? och när skall man ta upp en stund innan utsatt tid för att istället kunna ta upp en glad unge? Sträva mot att hela tiden komma närmare och närmare den utsatta tiden och låt honom ligga längre och längre tid kvar i sängen trots att han är vaken. Successivt vänjer de sig vid att vara glada och nöjda själva i sängen, och du kan då backa helt och bara ta upp vid rätt tid. Jag tycker dock att du gör rätt som tar upp något innan utsatt tid när du märker att det "barkar hän" och det endast är 10 minuter kvar innan klockan ringer. Dock finns alltid risken att han vaknar tidigare och tidigare om man börjar med att ta upp för tidigt. Bestäm dig för att du aldrig tar upp mer än max 15 minuter före utsatt tid.
Jag har försökt backa lite med husljud utomhus också (använde mig dock av det när han protesterade mot långluren och när han vaknade till mitt i långluren).
Mycket bra! använd det med måtta och känn efter vid varje tillfälle om det verkligen behövs eller om ni bara slentrianmässigt använder det. Backa så mycket det går vid de tillfällen du märker att han klarar sig själv.
Ikväll var han riktigt sur vid läggningen, vi busade ordentligt med honom och han skrattade hela vägen till sängen, men satte ändå av många arga protester. Det tog några bestämda påminnelser och en tur med vår gamla, mycket högljudda dammsugare innan han tystnade. Han hade hunnit bli ganska trött och gråtig innan läggning, så han gormade väl antagligen därför.
Jätte bra! sura eller ledsna barn botas med mycket bus. Desto surare pojke ju mer får mamma och pappa kämpa med skrattet till gonattet. Ett extra stort skratt kan få den suraste att bli på bättre humör och vad är inte ett bättre sätt än det att sluta dagen på :D
Att han sedan var lite arg, det kan hända och får hända. Alla måste få vara arga och trötta ibland. Ni gjorde det bästa ni kunde göra och sen får han ligga där och sura om han behöver det :D
De senaste kvällarna har prinsen blivit väldigt arg vid kvällsmålet. Han äter gröt på kvällen och får som avslutning bröstmjölk. Tidigare har han varit väldigt förtjust i gröt och mumsat i sig en hel massa, nu har han börjat åla sig och gråta vid matningen. Någon som har något tips? Är han för trött för att äta gröt så pass sent eller vad kan det vara? Borde man lägga om matschemat på något sätt (frukost 7.30 bröstmjölk, 10.30 fruktpure, 13.30 grönsakspure, 16.30 bröstmjölk, 18.30 gröt, alla måltider avslutas med bröstmjölk)?
Jag tycker inte att tiden för målet är felaktigt eller för sent utan jag tycker snarare att tiderna för ert matschema ser bra ut. Det jag däremot funderar på är om han kanske skulle uppskatta att ligga tillbakalutad i din famn och snutta på en vällingflaska istället? mysigt och lättsamt sätt att avsluta en dag istället för att behöva sitta upprätt i en barnstol. Kanske värt att prova?!?

Mycket bra arbetat!
mizza

Inlägg av mizza »

Sitter här och spelar Mozart för prinsen nu under morgonens sista minuter. Hoppas jag lyckas hålla honom lugn några minuter ännu. Jag har alltid varit noga med att hålla mig inom marginalkvarten.

Ska prova välling. Tack för tipset!
Nat

Inlägg av Nat »

Fungerade det bättre med vällingen än med gröten?
mizza

Inlägg av mizza »

Vi har testat välling två kvällar nu, och han verkar gilla det! Tack för tipset. Jag tror jag skall införa grötmåltid på morgonen istället.

Dagslurarna har fungerat riktigt fint två dagar i rad nu. Nätterna går också relativt bra. Han protesterar fortfarande lite vid nattningen, men han tystnar nog rätt snabbt. De senaste nätterna har han vaknat lite efter 6 och börjat småprata, för att sedan övergå i smågråtigt gnällande. Jag har pangramsat och lagt på Mozart och gått och lagt mig. Han har somnat om och vi har gjort god morgon enligt schemat. Jag hoppas att han småningom lär sig att sova hela natten ut, så man inte behöver ha Mozart snurrande varje morgon.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Va härligt att vällingen fungerar för er! :thumbsup:

Det låter som att det går stadigt framåt för er, bra jobb där!

Vargtimmarna kan som sagt var krångla ett bra tag och ofta kan det även vara så att en av dagens lurar är ett problem långt fram i uppföljningsveckan (och ibland längre). :?

Anledningen till att barnen inte vill sova så som vi bestämt deras schema, är att de med hjälp av kuren börjar bli ganska utsövda. De får successivt mer och mer sömn och även bättre kvalitet på sömnen. De är således piggare än vad de någonsin varit tidigare och vill då inte sova den sista halvtimmen eller timmen.

Här gäller det att inte ge upp utan vara ihärdig, vi vuxna vet ju att barnet behöver även den sista timmen trots att den lille nu verkar vara ganska pigg. Vi snålar inte på sömnen utan jobbar ihärdigt även med de sista halvtimmarna tills barnet får exakt så mycket tid de behöver för sin ålder.

Det jag vill säga med detta är att det ofta blir lite uppvak här och där under några veckor, innan barnet så småningom sover sig igenom vargtimmar och alla dagens sömnpass utan större bekymmer :D

Ni är på riktigt god väg nu!!
mizza

Inlägg av mizza »

Det är nu två veckor sedan kurstart. Det känns som att livet håller på att återvända, jag får lite tid för mig själv om kvällarna när vi nattat prinsen. Helt underbart! Har hunnit sitta och pusta ut i tv soffan, äta en god middag, bada bastu mm. Sånt har jag bara kunnat drömma om det senaste halvåret!

Så hur sover prinsen nu? Dagslurarna har fungerat mycket fint hela denna vecka, lite knorr vid insomningen någon gång, men jag har knappt behövt påminna alls. Nattsömnen är en dröm jämfört med innan kuren. Några finputsningar återstår ännu. Prinsen är ofta lite sur vid nattning (han tystnar ändå ganska snabbt, en påminnelse behövs oftast, men inom 10 minuter är han oftast tyst). Just nu är det tidiga uppvakningar som är det största problemet. Han vaknar oftast klockan 6 (väckning 7.30). Då börjar han småprata lite och sedan börjar han gnälla. Nu har han fått pangramsa och Mozart 4 mornar i rad, hoppas det ger med sig snart...
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Så härligt det låter! Inte nog med att du får ett barn som mår bra, du själv får dessutom en massa kvalitetstid :D

Jag antar att du fortsätter att vara noga med att bekräftelseramsa vid varje läggning? det fortsätter man nämligen med även när barnet sover gott (2 * ramsa + 2 * bekräftelse) som sägs direkt efter varandra.

Vargtimmarna kan fortsätta att krångla länge men brukar efter några nätter successivt bli bättre och bättre. Så här såg det ut för oss:
4 dåliga mornar > 1 bra > 3 dåliga mornar > 1 bra > 3 dåliga mornar > 1 bra > 2 dåliga mornar > 1 bra > 1 bra > 1 bra > 1 dålig > 1 bra..... Bakslagen kan komma även senare men efter kanske 2-3 veckor brukar de vara sällsynta.

Jag skulle vilja variera husljuden så att inte barnet vänjer sig med att alltid sova till ett speciellt ljud. Ställ fram en dammsugare så att det inte känns så tungt på morgonkvisten att börja med det. Diska kan också fungera om det inte är allt för långt borta från barnet sovplats. Torka golv med lite extra ljudeffekter :D . Slamra med lite lådor utanför lillens rum (ej för höga ljud dock).
mizza

Inlägg av mizza »

Jag har kört på Mozart av bekvämlighet, lätt att lägga på musik och gå och lägga sig sen. Kanske jag ändå skulle gå upp och greja lite när prinsen vaknar på morgonen och hoppas på att han somnar om snabbt :D

Jag har nog alltid bekräftat och bakat in det i ramsan, men måste erkänna att jag kört på 3xramsa+1x bekräftelse. Kan ta och ändra på det :D
Nat

Inlägg av Nat »

Jag tänkte bara så du inte fastnar i "Mozart-träsket" :mrgreen:
Man är ju oftast inte så pigg och sugen på att börja med ett träningspass kl 5 på morgonen så fixa i ordning ALLT på kvällen. Ställ fram dammsugaren, du kan till och med koppla i den. Kör den en tidig morgon och sen kan du gott återgå till två nätter med Mozart, 1 natt dammsugning etc.

Om några nätter är det dags att ordentligt kolla av hur han responderar på ramsan, och se om det kanske räcker med endast en pangramsa.
Jag har nog alltid bekräftat och bakat in det i ramsan, men måste erkänna att jag kört på 3xramsa+1x bekräftelse. Kan ta och ändra på det
Misstag kan man göra och får göra. Bara att du ändrar nu direkt..
mizza

Inlägg av mizza »

Det blev Mozart även denna morgon. Jag hade ställt fram städutrustningen. När prinsen i vanlig ordning började småprata och gnälla runt klockan 6 pangramsade jag och började skura golvet utanför hans rum. Det hjälpte bara tillfälligt, så jag satte på dammsugaren och dammsög golvet. Prinsen tystnade och jag gick upp till övre våningen där vi alla sover. Då börjar prinsen att gnälla igen, så jag kör en ny omgång med dammsugaren. Han börjar gnälla upp sig ordentligt, så jag går upp igen och ramsar. Jag överväger att gå in och buffa (något jag inte har gjort sedan natt 1), men tänker att jag försöker med Mozart först. Prinsen lugnar sig småningom och tystnar.

Vi gör god morgon enligt schemat och märker att prinsen har roterat 180 grader och ligger på tvären i sängen. Han har dessutom vänt sig på rygg och ligger och sprattlar med benen i vädret. Inte undra på att han var ovanligt orolig denna morgon...
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Det är lurigt detta när de roterar, fastnar i spjälorna, slänger av sig täcket, kastar ut snutten etc etc.
Enligt mig kan man göra på två sätt om man befarar att en situation har uppstått:

Alt. 1: Snabbt gå in i rummet, med bestämda steg "fixa" det som är fel, lägger tillrätta, trycker till, går ut, ramsar

Alt. 2: Ramsar men rättar inte till det som felas.

Jag skulle rekommendera alt 1 om den lille ej lystrar på ramsan och fortsätter vara ledsen. Är det nära inpå glad gomorron skulle jag rekommendera alt 2. I dessa fall känner sig barn ofta utsövda och tror att det är morgon och blir då glad när föräldern kommer in i rummet och kan sedan bli jätte ledsen om föräldern lämnar kvar barnet i rummet.

Generellt gäller regeln att man skall ha så lite trafik in i barnets rum som möjligt, men... ibland kan det vara så att det är en fördel att gå in och fixa till. Ett barn som sover med benen hängande ut genom spjälorna och inte själv kan rätta till detta bör såklart bli hjälpt. Man använder då alternativ 1.

Det blev Mozart även denna morgon.
Ok, jag tror nog inte att det är någon större fara men för att vara säker på att den lille inte vänjer sig för mycket med att vakna tidigt och då alltid få lyssna på musik skulle jag ändå fortsätta köra med andra ljud.
mizza

Inlägg av mizza »

Knepigt det där, när man inte vet hur det står till med prinsen där i sängen. Han verkade nog svara på ramsan i natt, men började ganska snart gnälla upp sig igen...

Jag skall fortsätta med husljuden, har lämnat städutrustningen framme (får hoppas att de inte behövs inatt :D ).

Vi besökte några vänner idag, tanken var att prinsen skulle få sova eftermiddagsluren i vagnen hos dem. Det var nog för tidigt för sådana försök ännu, märkte jag. Han kom inte till ro i vagnen, så jag valde att göra väckning i en tyst stund. Min stackars lilla prins fick inte sin eftermiddagslur idag, och jag känner mig taskig som snuvat honom på luren :( en gång är ingen gång, eller hur? Vi väntar nog ett tag med att besöka vänner tills han är lite säkrare sovare. Får väl börja att öva hos mormor och morfar, där det känns nästan som hemma :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"