Hej,
Verkar ju gå bra det här :thumbsup:
Natten gick mycket bra, prinsen vaknade till 7-tiden och började småprata, gjorde igen god morgon 10 i förtid (måste kanske försöka hålla ut lite längre där, men när det låter som att han börjar gnälla upp sig vill man ju undvika att börja verktygande alltför mycket de sista minuterna).
En fin avvägning detta och inte helt lätt att komma till rätta med. När skall man hålla ut till sista minuten? och när skall man ta upp en stund innan utsatt tid för att istället kunna ta upp en glad unge? Sträva mot att hela tiden komma närmare och närmare den utsatta tiden och låt honom ligga längre och längre tid kvar i sängen trots att han är vaken. Successivt vänjer de sig vid att vara glada och nöjda själva i sängen, och du kan då backa helt och bara ta upp vid rätt tid. Jag tycker dock att du gör rätt som tar upp något innan utsatt tid när du märker att det "barkar hän" och det endast är 10 minuter kvar innan klockan ringer. Dock finns alltid risken att han vaknar tidigare och tidigare om man börjar med att ta upp för tidigt. Bestäm dig för att du aldrig tar upp mer än max 15 minuter före utsatt tid.
Jag har försökt backa lite med husljud utomhus också (använde mig dock av det när han protesterade mot långluren och när han vaknade till mitt i långluren).
Mycket bra! använd det med måtta och känn efter vid varje tillfälle om det verkligen behövs eller om ni bara slentrianmässigt använder det. Backa så mycket det går vid de tillfällen du märker att han klarar sig själv.
Ikväll var han riktigt sur vid läggningen, vi busade ordentligt med honom och han skrattade hela vägen till sängen, men satte ändå av många arga protester. Det tog några bestämda påminnelser och en tur med vår gamla, mycket högljudda dammsugare innan han tystnade. Han hade hunnit bli ganska trött och gråtig innan läggning, så han gormade väl antagligen därför.
Jätte bra! sura eller ledsna barn botas med mycket bus. Desto surare pojke ju mer får mamma och pappa kämpa med skrattet till gonattet. Ett extra stort skratt kan få den suraste att bli på bättre humör och vad är inte ett bättre sätt än det att sluta dagen på
Att han sedan var lite arg, det kan hända och får hända. Alla måste få vara arga och trötta ibland. Ni gjorde det bästa ni kunde göra och sen får han ligga där och sura om han behöver det
De senaste kvällarna har prinsen blivit väldigt arg vid kvällsmålet. Han äter gröt på kvällen och får som avslutning bröstmjölk. Tidigare har han varit väldigt förtjust i gröt och mumsat i sig en hel massa, nu har han börjat åla sig och gråta vid matningen. Någon som har något tips? Är han för trött för att äta gröt så pass sent eller vad kan det vara? Borde man lägga om matschemat på något sätt (frukost 7.30 bröstmjölk, 10.30 fruktpure, 13.30 grönsakspure, 16.30 bröstmjölk, 18.30 gröt, alla måltider avslutas med bröstmjölk)?
Jag tycker inte att tiden för målet är felaktigt eller för sent utan jag tycker snarare att tiderna för ert matschema ser bra ut. Det jag däremot funderar på är om han kanske skulle uppskatta att ligga tillbakalutad i din famn och snutta på en vällingflaska istället? mysigt och lättsamt sätt att avsluta en dag istället för att behöva sitta upprätt i en barnstol. Kanske värt att prova?!?
Mycket bra arbetat!