Påbörja SM - född 110719

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SanOsc

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Tack! Blir själv imponerad över hur jag lyckas med detta, de runt om mig brukar säga: vilken tur du haft med S som sover och äter så bra, nästa barn kanske inte alls blir lika enkelt.

Min lilla solstråle har börjat vakna runt 6.40 varje morgon, inte hungrig utan ligger och bökar. Är det dags att dra ner på den där extra halvtimmen som hon haft tillgång till? Jag tycker 7 är tidigt och vill gärna inte vakna ÄNNU tidigare. :oops:
Borde ju inte vara maten? Eller?

Ibland känner jag mig som en supertrist mamma. I mammagruppen pratar alla om kyrkis, öppna förskolan, alla besök och hur de är överallt varje dag. Jag är nästan alltid hemma om det inte är BVC, handla eller promenad. Trivs med våra rutiner hemma. Känns som jag är den enda som inte har tusen järn i elden. Ibland har vi lite besök över... Ibland funderar jag på om S kommer bli mer mammig på grund av detta eller om jag tar från henne upplevelser? Gör jag det?
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Tidiga morgnar kan mycket väl vara ett uttryck för att det är för mycket sömntimmar. Så vet ni med er att ni "ligger över" så prova att dra ner tycker jag.
de runt om mig brukar säga: vilken tur du haft med S som sover och äter så bra, nästa barn kanske inte alls blir lika enkelt.
Det är inte tur det är skicklighet =D> :mrgreen:
bland funderar jag på om S kommer bli mer mammig på grund av detta eller om jag tar från henne upplevelser? Gör jag det?
Du ger lilla livet den bästa upplevelse man kan få, nämligen att få utforska din värld med dig som guide, få den ovärderliga känslan av att behövas. Världen måste få vara liten innan den blir stor. Stora världen finns det tid att upptäcka senare, jag lovar. Tänk inte att du försakar något. Utan dela upplevelsen istället. För liten är ju allt nytt. Se bubblorna som blåser runt när man diskar, för att inte tala om hur blöt man blir när man tar i vattnet :roll: :lol: . Stenar är skrovliga och kalla, kanske lena. Träden viskar.

Jag tror inte att ett barn som får vara hemma i början blir mer mammigt. snarare tvärt om kanske. Om man bygger upp tryggheten i att behövas så vågar man lättare pröva egna vingar. Om man blir förvisad till en meningslös barnvärld, där man inte behövs, DET om något skapar klängiga barn. Och det råder inga leksaker eller upplevelser på.

Så bara var som du är. Visa din värld med glädje så kommer liten tids nog pröva sina egna vingar. Rätt vad det är så är dom tonåringar :shock: Njut av lugnet ni har. Det är det bästa du kan ge ditt barn. :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Tidiga morgnar kan mycket väl vara ett uttryck för att det är för mycket sömntimmar. Så vet ni med er att ni "ligger över" så prova att dra ner tycker jag.
Yes, vi kör på det redan imorgon. Så schemat ser ut som följer:

7-8.45 Vaken (Ersättning)
8.45-9.30 Sova 45 min
9.30-11.30 Vaken (Ersättning + gröt)
11.30-13.30 Sova 2h
13.30-15.45 Vaken (Ersättning + smakis)
15.45-16.30 Sova 45 min ute
16.30 - 19 (Ersättning + nattslurk välling)
Natt 12h
Du ger lilla livet den bästa upplevelse man kan få, nämligen att få utforska din värld med dig som guide, få den ovärderliga känslan av att behövas. Världen måste få vara liten innan den blir stor. Stora världen finns det tid att upptäcka senare, jag lovar. Tänk inte att du försakar något. Utan dela upplevelsen istället. För liten är ju allt nytt. Se bubblorna som blåser runt när man diskar, för att inte tala om hur blöt man blir när man tar i vattnet . Stenar är skrovliga och kalla, kanske lena. Träden viskar.

Jag tror inte att ett barn som får vara hemma i början blir mer mammigt. snarare tvärt om kanske. Om man bygger upp tryggheten i att behövas så vågar man lättare pröva egna vingar. Om man blir förvisad till en meningslös barnvärld, där man inte behövs, DET om något skapar klängiga barn. Och det råder inga leksaker eller upplevelser på.

Så bara var som du är. Visa din värld med glädje så kommer liten tids nog pröva sina egna vingar. Rätt vad det är så är dom tonåringar Njut av lugnet ni har. Det är det bästa du kan ge ditt barn.
Tack för dina ord. :heart: Då kanske jag gör rätt och gör henne och mig en tjänst i livet. Blir så lätt att jag jämför och funderar... Men tack!
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag tror att det där schemat blir jättebra :D Försök att inte jämföra så mycket. Njut av ert liv i stället. Det smittar av sig på liten :wink:

Lycka till. Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Nu är jag gråtfärdig och håller på att bli knäpp!

Nu har vi kört på det nya schemat sen i onsdags, vet att det inte gått en vecka MEN nu vaknar hon utan undantag innan kl 06 varje morgon. Detta har pågått sen torsdagmorgon. Hon håller sig vaken tills det är dags för första luren, trots att ögonen går i kors kl 08. Andra passet är jobbigt för henne med två timmar vakentid där, då verkar det som att morgonens långa pass gör sig påmint och hon får kämpa med att vara vaken. Kvällstid är hon helt slut som artist kl 18.30 men håller sig vaken till 19. Ändå vaknar hon ungefär 05.30 varje morgon...

Jag håller på att få gråa hår.

Hon använder napp. Men vid natt-passet har jag lagt henne utan napp, sagt godnatt och sen inte hört henne förrän på morgonen. Men nu kan hon inte längre somna utan napp på kvällen. Kanske är det övertröttheten som spökar. Jag vet inte.
Eftersom vi har haft nappen så har jag aldrig jobbat in något verktyg, utan jag har lagt henne och pluggat in nappen (på dagtid) och sen har hon sovit gott. Har hon vaknat till har jag pluggat in nappen.

Så nu står jag handfallen. För det spelar ingen roll hur många gånger jag pluggar in nappen på morgonen halv sex, den åker ut lika fort och sen gör hon sig hörd...

Dagslurarna strular mer än någonsin, hon kommer inte till ro förrän efter ett tag. Skarvar mycket. Hennes långlur har i princip alltid fungerat utan problem. Men inte längre, det skarvas massor.

Maten då?
Såhär äter hon ungefär:
7.00 180ml ersättning
10.00 120ml ersättning + 1/2 portion gröt
14.00 120ml ersättning + nästan halv (liten) burk puré
17.00 210 ml ersättning
18.45 mellan 90-120ml välling

Jag kan inte dra på 10-måltiden mer, jag har försökt men det går inte utan att hon skriker förtvivlat. Samma med 17-målet.
Jag vet att det pratas om att de ska ha i sig en liter och hon får bara i sig 630ml ersättning och 100ml välling, men hon spyr massor redan, jag kan inte få i henne mer... eller? I dagsläget äter hon bara en gång, dvs. MAT, RAP och ev. lite till och sen klart. Cirka 20 minuter har gått.

Vad händer? Vad gör jag för fel? Bör jag fundera på att kura så att jag får in verktygen?
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Kan tillägga hur våra dagar ser ut i övrigt:

7.00 Upp ur sängen, mat och umgänge. Social delaktighet när mamma gör och äter sin frukost.
9.30 Umgänge, Mat, Promenad ca 30 min, social delaktighet
13.30 Umgänge och Mat, social delaktighet. promenad i vagn, sover ibland ute i vagn, vid dåligt väder sover hon inomhus.
16.30 Mat och umgänge, social delaktighet när vi fixar middag. Lite babygym. Kvällsfix med bad vissa kvällar. 18.45 Välling.
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Lugn och fin, det här grejar ni ju! :D

Och inte inte inte utvärdera förrän efter tre dagar + uppföljningsvecka! Aja baja! [-X :wink:

Jag funderar på om inte lilltjejen skulle behöva mer riktig mat som blir Mätt Av Länge! Min tjej är en månad äldre än din och allting bara föll på plats när hon fick ordentligt med mat. Hela nätter utan uppvak gjorde sitt intåg och skarvandet i långluren började försvinna. Det är svårt att sova bra på bara ersättning när man börjar bli stor, helt plötsligt blir man JÄTTEHUNGRIG! :)

Så fort du ser att magen hänger med så erbjud mer riktig mat! Inhandla Andra mosboken av Johanna Westman för inspiration om du vill mosa själv, eller kör på köpemat. Oavsett vilket så sitter en stor klick (osaltat) smör fint, det mättar bra!

Nappen föreslår jag att ni tar bort på en gång, den verkar mest ställa till problem! Om ni glömmer bort den kommer liten också göra det på någon dag. Efter fyra månader minskar sugbehovet, så då behövs den inte alls! Lite inspiration: Nappen bort!

Avvakta med kurandet, jag tror mycket kan lösa sig med massor av smaskig mat! :D

:heart:
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Tack för ditt svar och din peppning.

Håller med om maten, tror det är det som spökar. Vid kvällsflaskan igår avslutade jag med lite puré, och hon slutade aldrig äta... Provade också att efter middagsmålet ta en paus och ge lite till, och plötsligt åt hon mer än 200ml... Boken ska köpas!

Dock vaknade hon lika tidigt imorse igen. Men det tar väl ett tag. Det som är jobbigt är att eftersom hon vaknar 1,5 timme för tidigt är hon gnällig hela dagen pga sömnbrist. Gör jag fel om jag bjuder på många marginalkvartar?

Vi har ju aldrig buffat eller använt några andra verktyg. När nappen nu ska bort behöver vi ju verktygen. Är det enklast att börja inför natten? Tänker att om vi börjar vid en 45 min lur kanske det tar hela luren att lugna?

Om jag börjar med att ta bort nappen ikväll, ska jag buffa vid minsta pip i början eller kör jag på att invänta det ledsna?

Tusen tack för detta forumet. Skulle önska att ni flytta hem till mig några dagar och guidade oss :D :wink:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

En fundering, tror ni det går att köpa 6-månaders burkar redan nu? Hennes mage har än så länge inte reagerat på något.

Så har jag något att ta till innan jag blir mästerkock :lol:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej SanOsc :D

Ja, Mera Mat är ofta vad som felas de smâ liven. :wink:
SanOsc skrev:En fundering, tror ni det går att köpa 6-månaders burkar redan nu? Hennes mage har än så länge inte reagerat på något.
Det beror nog pâ vad som är i :lol: Skämt âsido, jag skulle ha väntat med kött och fisk tills ungefär halvâret. Men frukt och grönsaker är det bara att lassa i, sâ länge konsistensen passar lilla barnet. Och glöm inte att lägga i lite extra osaltat smör eller olja även i köpematen (särskilt den höll jag pâ att säga :roll: :lol: ).

Och mosa pâ! Morötter, sötpotatis... det är bara att koka mjukt, mixa med lite mjölk (egen eller ersättning) och klicka i lite smör. Och sâ lite kryddor om man vill. Lusläs Andra Mosboken! :P Det är verkligen plättlätt. Jag känner mig lite lurad dâ jag lagt ner en smärre förmögenhet pâ burkmat till son nummer ett och nu har nummer tre som ÄLSKAR min hemlagade mat. Stolt mamma! :mrgreen: :lol:
SanOsc skrev:Är det enklast att börja inför natten? Tänker att om vi börjar vid en 45 min lur kanske det tar hela luren att lugna?
Ja, jag tycker att du tänker helt rätt.
SanOsc skrev:Om jag börjar med att ta bort nappen ikväll, ska jag buffa vid minsta pip i början eller kör jag på att invänta det ledsna?
Lât verktygen vara tills de verkligen behövs, annars blir det lätt buffningsträsk av det hela. :wink: Glöm inte skrattet till go'nattet, och glöm alla eventuella tendenser till överkoncentration. Lita pâ att du gett liten alla förutsättningar till god sömn och att han faktiskt är trött och vill och behöver sova. Dra igâng med husljud till att börja med om du känner att liten behöver lite hjälp. Och du, "invänta det ledsna" lâter som att du väntar dig att han ska bli ledsen. Sâ behöver det inte alls bli! :D Han kanske bara vill gnöla av sig lite innan han inser att han har det ganska skönt där i sin säng och att det är dags att bara somna. Inga negativa förväntningar här inte [-X , de har en tendens att vara självuppfyllande. :wink:

SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Liten uppdatering

Sätnosen är nu dryga fem månader. Schemat ser ut som följande:

7-9 200ml välling, promenad i vagn m hunden och lite social delaktighet.
9-9.45 sova
9.45-12 1,5dl matpure och 1dl fruktpure, 120ml ersättning. Vi brukar ta oss iväg och handla el liknande.
12-14 sova
14-16 1dl gröt m kanel, 120ml ersättning. Promenad m hunden och social delaktighet.
16-16.45 sova
16.45-19 200ml välling och bus och lek
Natt 19-07

Hon ligger lite i överkant med sömnen men hon verkar va en tröttis. Skarvarna ser vi i princip aldrig om vi inte slarvat med maten. T ex om vi är på resande fot och hon får ersättning istället för t ex gröt, då märks det direkt.

Vi har fortfarande lite ersättning vid matmålen, hon verkar behöva fylla hungerhålet innan maten kommer. Vi försöker dra ner på ers och ge mer mat.

Glad och nöjd skit för det mesta, två tänder har kommit. Dessa klarade vi galant. Vi har varit på resande fot över julen, första tågresan (60mil) och vi fick beröm av övriga resenärer om vilken glad dotter vi hade. Kul!

Jag är evigt tacksam över detta forum. Tack för att ni finns och stöttar och lär ut från era erfarenheter och TACK Anna W!

God fortsättning och gott nytt år! :heart:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Vilka härliga dagar ni verkar ha det tillsammans! :heart:

Livet är gott med en 5-månaders!

Gott nytt år och tack för att du uppdaterar!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Hej alla,

Nu har vi fått en liten fnurra på tråden.

Schemat ser ut som följande:

7-9 200ml välling, mys och gos och lite social delaktighet.
9-9.45 sova
9.45-12 nästan 2dl matpure med smör och 1dl fruktpure. Vi brukar ta oss iväg och handla el liknande. (+100ml välling 11.55 som skarvförebyggande)
12-13.30 sova
13.30-16 1,5dl gröt m kanel och 1/2dl fruktpure. Promenad m hunden och social delaktighet.
16-16.45 sova
16.45-19 200ml välling och bus och lek
Natt 19-07

Vi har fått strul med sömnen. Hon var förkyld med feber i början av förra veckan vilket gjorde att hon vaknade flera gånger per natt och det var massor av strul.
Nu har det blivit en vana att hon vaknar kl 03 och kan inte somna om själv, är ledsen. Vaknar igen cirka 05.30-06.00 och då ska det vara morgon enligt henne. Arg, ledsen, pratar om vartannat. Kl 7 gör vi morgon.

Jag vet inte hur jag ska kunna få i henne mer mat på dagarna, hon äter tills hon blir ledsen av att jag trugar. Jag pausar mellan mat och frukt. Jag har till och med börjat med skarvförebyggande välling på långluren då hon börjat skarva då och då efter 40 min.
Sista sovpasset vid 16, där vill hon inte riktigt somna. Får gå in mycket, och det tar alltid 15-20min för att somna.

Hon är glad och nöjd på dagarna. Dock trött första passet vid halv 9 och på kvällen vid 06.30.

Hon sover 15h, bör jag dra ner mer? Bara ha 20min på sista passet? Vad kan jag annars göra?

Alla tips är välkomna :cry:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Missade att skriva att på morgonpasset 7-9 får hon 1dl gröt med kanel utöver de 200ml välling.
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Det ser ju ut som att lilltjejen får massor med mat! Men jag ser inte till någon nattslurk? Och kanske du kan klämma in ett mål till med lagad mat? Så att det inte bara blir en massa gröt och välling med snabba kolhydrater. Jag tänker middag med övriga familjen och sen vällingen strax före sänggåendet.
SanOsc skrev:Sista sovpasset vid 16, där vill hon inte riktigt somna. Får gå in mycket, och det tar alltid 15-20min för att somna.
Sista sovpasset är ju det som brukar vara knöligast för många. Varför går du in så mycket? Risken är ju att hon lär sig att det inte går att somna utan din hjälp!
SanOsc skrev:Hon sover 15h, bör jag dra ner mer? Bara ha 20min på sista passet? Vad kan jag annars göra?
15 timmar är lagom. Men du skulle kanske kunna stuva om lite, till 12-45-2-20, så blir det inte lika mycket sömn så nära natten.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"