Clara
Lillasyster har anlänt!
-
Clara Cecilia
Re: Lillasyster har anlänt!
Bra plan! Det låter som du vet vad du behöver göra
!
Clara
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Lillasyster är redan två veckor!
Hur fort gick inte de här veckorna??
Igår trasslade förmiddagen och vi fick inte till något riktigt sovpass förrän efter lunch. Då drog på hon på med en 3-timmars, och det tyckte jag att hon behövde efter trasslet. Sedan var hon vaken i 1,5 h och drog till med ytterligare en 3-timmars. Vi väckte inte eftersom hon såg ut att behöva sova. Vad tror ni vi fick för det
Just det, en vaken bebis mellan kl. 04 och 06 #-o Men vi slapp kvällstrassel :-k
Jag har inte varit helt nöjd med flasknapparna som vi använder, tycker inte att hon får bra grepp. Men den vanliga nappen har hon inga problem med, så jag köpte flasknappar med samma form och de funkar super! Mycket lättare att få liten att gå med på att äta lite till trots att storhungern gått över :thumbsup:
Storasyster är urgullig mot lillasyster
Hon hämtar nappar och små gosedjur så fort lillasyster piper. Men hon tycker nog att även hon borde få vara bebis igen... Helt plötsligt "kan" hon inte gå ner för trappen själv, hon "vill" ha blöja och ligga i mitt knä och äta välling
Det mesta går dock att lösa med lite humor. Men jag måste erkänna en sak... Även om jag njuter av att min minsta unge äntligen är här, så njuter jag inte av det här med att sköta ett spädbarn. Nattmatningar och avsaknad av ett schema är liksom inte min grej 
Igår trasslade förmiddagen och vi fick inte till något riktigt sovpass förrän efter lunch. Då drog på hon på med en 3-timmars, och det tyckte jag att hon behövde efter trasslet. Sedan var hon vaken i 1,5 h och drog till med ytterligare en 3-timmars. Vi väckte inte eftersom hon såg ut att behöva sova. Vad tror ni vi fick för det
Jag har inte varit helt nöjd med flasknapparna som vi använder, tycker inte att hon får bra grepp. Men den vanliga nappen har hon inga problem med, så jag köpte flasknappar med samma form och de funkar super! Mycket lättare att få liten att gå med på att äta lite till trots att storhungern gått över :thumbsup:
Storasyster är urgullig mot lillasyster
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tetz skrev:Lillasyster är redan två veckor! Hur fort gick inte de här veckorna??
Förstâr.Tetz skrev:Även om jag njuter av att min minsta unge äntligen är här, så njuter jag inte av det här med att sköta ett spädbarn. Nattmatningar och avsaknad av ett schema är liksom inte min grej
Härligt! Här väntar jag med spänning pâ leverans av nappar storlek större.Tetz skrev:Jag har inte varit helt nöjd med flasknapparna som vi använder, tycker inte att hon får bra grepp. Men den vanliga nappen har hon inga problem med, så jag köpte flasknappar med samma form och de funkar super! Mycket lättare att få liten att gå med på att äta lite till trots att storhungern gått över
Nu kör vi magläge!
Hon har hittills legat på sidan, men har börjat kantra över på rygg eftersom hon blivit lite mer rörlig. Magläget har tagits emot väl och idag vagnade jag henne till sömns för första gången (har annars somnat i min famn).
Dock har vi haft två riktigt dåliga nätter på raken...
Först en vaken bebis, och i natt kvällstrassel till midnatt och sedan skakig orolig sömn mellan 04 och 07. Jag och pappan är som levande döda
Vi har trubbel både med att hålla vaken och att få i mycket mat, så jag fattar ju vad nattstrulet består i... Jag tror att det (som vanligt...) är maten som är det ursprungliga problemet. Det känns som om matstunderna blivit en kamp, precis som med storasyster
Hon äter gladeligen 50 ml, då brukar hon bryta och då rapar vi henne. Men sedan är det stopp. Då börjar hon sparka och fäkta och skrika. Ömma järngreppet tillämpar vi då och hon äter lite till, men hon hostar och kväljs och skriker. Så våra måltider avslutas alltid med att hon är upprörd, aldrig med någon äckelproppmätt min. Jag vet ju att hon inte kommer att ha varken trevlig vakentid eller skön sömn på endast den där första portionen, men det känns som om jag tvångsmatar henne
Det här mattrasslet har vi oavsett tid på dygnet och oavsett hur länge sen det är hon åt.
Goda råd? Lite ammunition för att ladda bössan och skjuta vargar?
Dock har vi haft två riktigt dåliga nätter på raken...
Vi har trubbel både med att hålla vaken och att få i mycket mat, så jag fattar ju vad nattstrulet består i... Jag tror att det (som vanligt...) är maten som är det ursprungliga problemet. Det känns som om matstunderna blivit en kamp, precis som med storasyster
Goda råd? Lite ammunition för att ladda bössan och skjuta vargar?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Tetz
Hur gâr det om ni istället för att truga där efter rapen tar en liten paus och byter blöja och snackar lite och sen börjar om i lugn och ro? Och sen tar en liten paus, och ger igen? Hon är ju sâ liten än, snuttätning under vakenpasset är ju ingen katastrof om hon bara fâr sova ordentligt mellan varven (och det fâr hon ju nu när du vagnar henne vid behov.
)
Kan ni ta varsin natt du och pappan? Sâ att en fâr gâ undan och sova ordentligt? Det brukar göra underverk för tâlamodet dagtid om inte annat.

Hur gâr det om ni istället för att truga där efter rapen tar en liten paus och byter blöja och snackar lite och sen börjar om i lugn och ro? Och sen tar en liten paus, och ger igen? Hon är ju sâ liten än, snuttätning under vakenpasset är ju ingen katastrof om hon bara fâr sova ordentligt mellan varven (och det fâr hon ju nu när du vagnar henne vid behov.
Kan ni ta varsin natt du och pappan? Sâ att en fâr gâ undan och sova ordentligt? Det brukar göra underverk för tâlamodet dagtid om inte annat.
Usch, jag har varit riktigt låg i några dagar. Förmodligen för att de senaste nätterna havererat... Igår sov hon nästan hela dagen och då blev det nattklubb istället. Varje försök till att hålla henne vaken igår möttes med skrik och panik, och jag pallade inte det igår. Sist standardmodellerade jag parallellt med min förlossningsdepression, och när jag väl kom ur den hade jag en unge som sov och åt och var nöjd. Dåliga dagar kan man ju ha även utan depression, och det är jättesvårt att veta hur taskigt jag får må utan att jag riskerar att bli sjuk igen.
Jag fick gå upp med henne mellan 01 och 03 för hon tänkte under inga omständigheter sova, och jag ville ju inte väcka resten av familjen. Halv sju vaknade hon och hade nog tänkt sig ett nattmål, men den tanken delade inte mamma och pappan
Så vi tog upp henne och höll henne vaken i en timme, och sedan blev det en hel del vagnande för att ordna till ett sovpass på två timmar. Sedan lyckades jag hålla henne vaken i en timme igen, sova två (med vagnande) och sedan.... GICK DET I EN MASSA MAT OCH HON VAR VAKEN I 1,5 TIMME
Det ska bli spännande att se hur länge hon sover utan hjälp.
Både med kraven på hur fort jag ska få ordning på hennes sömn och hur mycket mat som ska gå ner för att jag ska känna mig nöjd. Lugn och fin, Tetz
Tack rara för bra input
Jag fick gå upp med henne mellan 01 och 03 för hon tänkte under inga omständigheter sova, och jag ville ju inte väcka resten av familjen. Halv sju vaknade hon och hade nog tänkt sig ett nattmål, men den tanken delade inte mamma och pappan
Du har helt rätt, jag är på tok för hetsigSarisparis skrev:Hur gâr det om ni istället för att truga där efter rapen tar en liten paus och byter blöja och snackar lite och sen börjar om i lugn och ro? Och sen tar en liten paus, och ger igen? Hon är ju sâ liten än, snuttätning under vakenpasset är ju ingen katastrof om hon bara fâr sova ordentligt mellan varven (och det fâr hon ju nu när du vagnar henne vid behov.)
Tålamodet ja, var har jag lagt det? :-kSarisparis skrev:Kan ni ta varsin natt du och pappan? Sâ att en fâr gâ undan och sova ordentligt? Det brukar göra underverk för tâlamodet dagtid om inte annat.![]()
Tack rara för bra input
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Precis!Tetz skrev:Lugn och fin, Tetz
Min lille Nils (tvâ mânader igâr
Jag har inte själv drabbats av förlossningsdepression, men bara tanken pâ hur svajigt det kan vara efter förlossningen ger mig en liten liten aning om hur det kan vara. Jag förstâr helt och fullt att du är rädd att drabbas igen, men snälla du, lägg inte pâ en massa prestationsângest vad gäller lillans mat och sov dessutom. Det tror jag snabbt blir för mycket. Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag vet ju inte riktigt vad jag pratar om här, delar mina tankar i all välmening.
Styrkekram
Lilla tröttmössanSarisparis skrev:Min lille Nils (tvâ mânader igâr) börjar nu närma sig vakenpass pâ hela en timme och tjugofem minuter efter att länge ha legat stadigt pâ en timme och tjugo minuter. 8)
![]()
Inte tar jag illa upp!Sarisparis skrev:Jag har inte själv drabbats av förlossningsdepression, men bara tanken pâ hur svajigt det kan vara efter förlossningen ger mig en liten liten aning om hur det kan vara. Jag förstâr helt och fullt att du är rädd att drabbas igen, men snälla du, lägg inte pâ en massa prestationsângest vad gäller lillans mat och sov dessutom. Det tror jag snabbt blir för mycket. Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag vet ju inte riktigt vad jag pratar om här, delar mina tankar i all välmening.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Jag tycker att man kan unna sig en riktigt lâng smekmânad dâ man drar ner pâ de sociala bitarna och bara landar i allt det nya med lilla bebisen. Det är först nu, vid tvâ mânader, som jag känner att jag kan "räkna" med lugna kvällar utan barn, men visst händer det fortfarande att lille Nisse fâr för sig att vakna fastän det inte alls är dags. Dâ tackar jag och tar emot och fyller pâ med ännu lite mera mat inför natten.Tetz skrev:Jag försöker verkligen att ha lite perspektiv och inse att vi redan inom en-två månader kommer att ha betydligt mer stabil tillvaro. I och med kvällstrasslet känner jag mig rätt fastlås då varken jag eller pappan vill ta en hel kväll själv, och särskilt sugen på att umgås med folk blir man ju inte. Man kan ju inte bjuda in till grill- och skrikfest precisMen så kände jag förra vändan också, och det går ju över. Både känslan och trasslet
![]()
Du har SMstrukturen i bakhuvudet och ut i fingertopparna. Det är precis vad som behövs för att ni ska glida in pâ ett fint spâr och fâ till en härlig vardag med era smâ tjejer. Men ha inte för brâttom! Glöm inte vad Anna skriver i BB om de första tvâ mânaderna som hon betraktar som en förlängd graviditet. Jag tänker särskilt pâ följande:
Det kan vara praktiskt att se det så. Man hemfaller inte åt missuppfattningen att allting ska fortsätta vara i evighet så som det är nu.
...
• Och det tar, sist men inte minst, två månader innan man har ett regelbundet schema att sköta barnet efter, vilket låter tillvaron ta form och ge rum åt allt annat.
...
Men vägen hit fram, till tvåmånadersgränsen, kan vara slingrande ibland.
För att du då lugnt och fint ska kunna ta dagen som den kommer, utan att tro att eventuella svårigheter ska förbli, underlättar det om du betraktar havandeskapet som i praktiken elva månader långt.
Så kan du också låta första månaden nu verkligen vara en smekmånad fylld av njutning och glädje.
Denna tid är lika övergående som havandeskapet.
Den kommer heller aldrig tillbaka.
Ni fixar det här, det vet du. Och vi följer med pâ vägen!
Jag fattar nu att jag haft alldeles för höga förväntningar på livet med en MÄTT nyföding. Alla problem försvann inte, kvälls"koliken" är lika hemsk som med storasyster. Igår var det inte snack om nåt litet trassel - hon var i det närmaste hysterisk. Vi fick nästan inte ner någon mat och hon sov väldigt oroligt när vi väl lyckats vagna till sömns. Hon sov i tjugofem minuter (vid 21-tiden) och då tog vi försiktigt upp henne och tänkte tanka i mat i sovande tillstånd för att sedan lägga henne för natten. FAIL. Cirkusen började om och hon somnade först kl 01 för natten. Mat 05 och sedan morgon 07.30.
Så nu letar jag fel. Varken hon eller vi ska behöva ha det såhär
Dagtid stökar jag inte alltför mycket med henne, men jag tillåter inte att några vakenpass uteblir. En timme ska hon i alla fall vara vaken åt gången, för annars får vi inte i henne tillräckligt med mat för att få till ett ok sovpass sedan. Och sovpassen får vara max 2,5 h.
Sista vakenpasset på eftermiddag/kväll består av väldigt mycket vagnande och när hon vaknar från det passet äter hon oftast hyggligt, men blir direkt missnöjd. Jag tror att hon är toktrött. Men jag är rädd att lägga henne för natten för tidigt, för då kommer hon att göra morgon i gryningen.
Jag tror att vi dämpat överlevnadsångesten riktigt bra, för hon skriker inte när hon vaknar och hon kan vänta lite på maten.
Hur ska jag tänka
Så nu letar jag fel. Varken hon eller vi ska behöva ha det såhär
Sista vakenpasset på eftermiddag/kväll består av väldigt mycket vagnande och när hon vaknar från det passet äter hon oftast hyggligt, men blir direkt missnöjd. Jag tror att hon är toktrött. Men jag är rädd att lägga henne för natten för tidigt, för då kommer hon att göra morgon i gryningen.
Jag tror att vi dämpat överlevnadsångesten riktigt bra, för hon skriker inte när hon vaknar och hon kan vänta lite på maten.
Hur ska jag tänka
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Kanon! :thumbsup:Tetz skrev:Jag tror att vi dämpat överlevnadsångesten riktigt bra, för hon skriker inte när hon vaknar och hon kan vänta lite på maten.
Sâ tänkte jag ocksâ ett tag, och insisterade i evigheter med mat där pâ kvällskvisten, men det blev bara mer och mer grât frân lillen och till slut var han riktigt missnöjd (läs SKRIKTetz skrev:Jag tror att hon är toktrött. Men jag är rädd att lägga henne för natten för tidigt, för då kommer hon att göra morgon i gryningen.
Hos oss funkar det att sova vidare även om Nils vaknar vid sextiden pâ morgonen. Jag signalerar med allt jag kan att det är Mitt I Natten och vi sover en stund till. Visst har ni KOLmörkt i sovrummet?
Bra att du kör med riktiga VAKENpass dagtid, inget slumrande och dâsande alls!
Leta inte fel, det blir ingen glad av! Koncentrera dig pâ det som gâr bra och glöm inte att ganska mycket med smâ barn har lite av ett steg fram och tvâ tillbaka i sig, inget fel i det. Ni vet ju vart ni är pâ väg och att ni kommer att komma fram. Men lillasyster har inte riktig koll pâ allt än, men det kommer, jag lovar!Tetz skrev:Så nu letar jag fel.
Njut av de smâ stunderna av lugn och ro, att se de smâ ihop, att snusa lilla tjejen i nacken och lita pâ att strukturen kommer att växa fram, i takt med att lillasyster växer.
TACK 
Liten rapport
Jag tror jag börjar få kläm på det här barnet 8)
Hon gillar inte att sova på oss föräldrar. Det ska vara vagn och gud nåde den som vagnar för mesigt.
Hon gillar inte att äta när hon är trött. Om hon är pigg och erbjuds flaskan trots att hon inte vill ha, så tackar hon nej hyffsat artigt. Men om hon är trött och vi trugar så får vi veta att vi lever
Kvällstrasslet är helt och hållet övertrötthet. Hon ska sova tidigt, och det gäller att tanka i henne mat innan hon tycker att dagen borde avslutas. Men det tar tid för henne att somna på kvällen och vi får vagna i alla tänkbara skarvar. Om jag måste välja mellan det och att gå omkring med en skrikande bebis i famnen så är dock inte valet svårt.
Det börjar bli dags för henne att lära sig somna själv. Vi är nu säkra på att hon gått igenom den egentliga födelsen, för efter den där vidrigaste skrikkvällen så tittar hon PÅ saker och folk. Hon glor inte rent allmänt utan har ett annat fokus.
Det börjar bli dags för henne att lära sig somna själv. Vi är nu säkra på att hon gått igenom den egentliga födelsen, för efter den där vidrigaste skrikkvällen så tittar hon PÅ saker och folk. Hon glor inte rent allmänt utan har ett annat fokus.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
:thumbsup:

-
Clara Cecilia
Underbart Tetz! Och jag känner igen mig från första tiden med Lilla L.. Övertrötthet är hemskt för alla parter. Du jobbar Så Fint och Klokt!
Clara
Clara
Mamma till V 2008, L 2010