:thumbsup: Vilka rara små pojkar som tar hänsyn till sin mors intressen!Sarisparis skrev: Mats och Nils fortsätter att ha gemensam vilostund mitt pâ dagen, nu börjar jag verkligen vänja mig vid att ha nâgon timme för mig själv mitt pâ dan. 8)
Kram!
:thumbsup: Vilka rara små pojkar som tar hänsyn till sin mors intressen!Sarisparis skrev: Mats och Nils fortsätter att ha gemensam vilostund mitt pâ dagen, nu börjar jag verkligen vänja mig vid att ha nâgon timme för mig själv mitt pâ dan. 8)
Ja, guldpojkar!chokladkaninen skrev:Vilka rara små pojkar som tar hänsyn till sin mors intressen!
Dags att sova!Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:
Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.
Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!
Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!
ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!
Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd.
chokladkaninen skrev:Bra jobbat och man blir riktigt glad över dina inlägg.
Där slâr du huvudet pâ spiken.SusanD skrev:Ju fler barn, eller kor för den delen, man har desto lättare blir det för bebisen att sova för då vet den ju att vi finns i närheten om det blir kris men får ändå vara ifred tillräckligt för att somna själv.
Svar JA!SusanD skrev:visst är det härligt med huset fullt av småttingar?
Jag dricker!chokladkaninen skrev:Du glömmer väl inte att själv dricka ordentligt om det nu är ökningsperiod och dessutom varmt ute?
Tack, det gâr bättre och bättre! Dagarna har nu fâtt tillbaka sin rytm känns det som, iallafall om vi är seriösa och inte är ute och flänger sâ mycket. Vi har dock haft nâgra flängdagar nu (maken har semester!emu skrev:Hur har det gått med gnället och mattillgången?
Exakt sâ!emu skrev:Bra jobbat med passbilderna! Visst gäller passet i fem år även när de är sådär små?
=D>Sarisparis skrev:Kvällstrasslet pâ väg bort! Tjoho!! \:D/ =D> \:D/
Jag vet! Den där hyllan är helt överväldigandeSarisparis skrev:Det tog mig en dryg vecka att vâga köpa ersättning, hyllan i mataffären är ENORM och det stâr med stora bokstäver överallt att man inte fâr byta sort utan att ha fâtt klartecken frân sin doktor (!). Och sâ var det här med flaskor.
Nja, minst 180 ml skulle jag säga. På paketen står oftast hur mycket det ska vara per måltid, men "vanliga" bebisar antas äta oftare än standardmodellerade små ungar så man får räkna ut totalmängden per dygn och dela med antal målSarisparis skrev:Hur mycket ska det vara i flaskan? (det stâr 120 ml vatten + 4 skopor pâ paketet, vettig mängd för ett mâl för en snart tvâmânaders?)
Sâklart den blir! I väntan pâ den sâ har jag suttit och letat lite flasktips (är en forumnörd av stora mâttTetz skrev:Den blivande tråden tror jag blir kanon
Testa att byta till en flasknapp med större hålSarisparis skrev:Men jag tittade bort och vaggade lite och lät flaskan vara kvar där den var. Pâ mindre än en minut började han suga och jag var övertygad om att det gick i en hel del, men när han avbröt och jag kollade sâ hade han bara druckit 30 ml. Sen gick det inte ner mer, han lâg och "sög", men det försvann inget ur flaskan.
Jag har en Stokke Tripptrapp-stol med en insats till nyfödda (typ en babysitter i bordshöjd), då kan man mata bebis med en hand samtidigt som man äterSarisparis skrev:och insâg helt plötsligt att flaskmatning kräver TVÂ händer
Du skulle nog inte ha varit sâ impad om du varit en fluga pâ väggen hos oss här ikväll.Tetz skrev:Jag blir impad när jag läser om att du klarar vardagen med tre småttingar Jag har knappt vågat vara ensam med min två än
Tetz skrev:Jag har en Stokke Tripptrapp-stol med en insats till nyfödda (typ en babysitter i bordshöjd), då kan man mata bebis med en hand samtidigt som man äter Annars kan jag rekommendera att hänga flaskan i ett snöre runt halsen