Lite funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mortuta

Re: Lite funderingar

Inlägg av Mortuta »

Sarisparis skrev:Föutom blöjor, ombyten och sânt sâ har jag alltid med mig ett ton näsdukar alternativt nâgra "snuttetrasor". Alla värdar uppskattar inte att deras (enda :lol: ) hushâllsrulle helt förbrukas till bebiskräk. :wink:
Hehe.. tänk att inte alla uppskattar våra älsklingars kräkor :heart:

Han brular för det mesta somna om han är mätt och nöjd så det kanske passar bra och tima in bilåkandet med sovdax. Undra om jag kanske skulle kunna låta han somna hemma och sova en halvtimme hemma för att sedan flyttas till bilen så man kommer lagom fram tills han ska vakna. Han brukar nämligen alltid vakna när bilen stannar. Vad tros om det?!
Efter hur länge ungefär skulle det passa att flytta honom, tänkte på när den djupaste sömnen infinner sig, när det är minst chans att väcka honom mycket?

Sen tänkte jag höra om Kevins lunchlurar.. han somnar jätte bra men vaknar efter 30-60 min och det är tänkt att den ska vara 2 timmar. igår så hade jag honom i vagnen. Fick vagna var femte minut. Tog upp honom och gav honom snabbt lite till käk och hoppades att det skulle hjälpa. Icke sa nicke. Han blev mer och mer sur för varje gång jag sluta vagna. Flyttade honom till spjälsängen och där låg han och snacka och gnydde lite. Efter ett tag ledsna han och börja skrika. Jag buffa och han börja halv sova, sen vakna och buffa... osv. Hur länge ska jag hålla på om den är tänkt att vara i två timmar?
Det var samma visa idag fast då lag jag honom i spjälsängen först. Han är jätte trött och gäspar och är rödögd men vill inte riktigt sova fast jag "tankar" honom full.

Dax för sängen :D

Kram och Tack :heart:
Älskade Kevin 20110417
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Hur gick det med bilresan?
Mortuta skrev:Sen tänkte jag höra om Kevins lunchlurar.. han somnar jätte bra men vaknar efter 30-60 min och det är tänkt att den ska vara 2 timmar. igår så hade jag honom i vagnen. Fick vagna var femte minut. Tog upp honom och gav honom snabbt lite till käk och hoppades att det skulle hjälpa. Icke sa nicke. Han blev mer och mer sur för varje gång jag sluta vagna. Flyttade honom till spjälsängen och där låg han och snacka och gnydde lite. Efter ett tag ledsna han och börja skrika. Jag buffa och han börja halv sova, sen vakna och buffa... osv. Hur länge ska jag hålla på om den är tänkt att vara i två timmar?
Det var samma visa idag fast då lag jag honom i spjälsängen först. Han är jätte trött och gäspar och är rödögd men vill inte riktigt sova fast jag "tankar" honom full.
Varning för övertrötthet :!: Är han jättetrött, gäspar och är rödögd sâ läggs han alldeles för sent. Tänk dig själv, när är det som allra skönast att krypa ner i sängen? Innan man nâr zombiestadiet, eller hur? Satsa allt krut pâ vakenperioderna: MAT (och mera mat), roligheter, skratt, magläge pâ golvet (=gymnastik 8) som gör lilleman skönt trött i hela kroppen) och sen läggning i skön säng/vagn, öppet fönster och sâ en avslappnad mamma som litar pâ att liten har fâtt allt han ska och nu lâter honom njuta av sömnen alldeles pâ egen hand.
Sovpassen kommer att falla pâ plats om vakentiden är precis sâ rik som den kan vara. Under tiden du inför schemat sâ kan du behöva pâminna honom att det är sova som gäller. Har du läst TorpSaras vagningstips?
TorpSara skrev: Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
:heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Bilresan gick över förväntan bra tack!! Jag var jätte nöjd och lillen var också nöjd :D

Efter utflykten förra fredag så har det var struligt med det mesta tyvärr. Jag fattar inte vad som har hänt eller hände.
När vi var på utflykt i fredags så åt han mindre än vanligt, svårt att koncentrera sig kanske?! Även om han åt lite så sov han bra.
Efter den fredagen så äter han mycket mindre och sover mycket sämre.. Han totalvägrar flaska med ersättning fast det har gått bra tidigare. Sen är han väldigt strulig vid bröstet. Ibland så börjar han skrika när jag lägger till. När han väl äter så stannar han upp kollar sig omkring, jag lägger till igen och han är väldigt bökig. Slår och flaxar och grejar. Tar jag bort han blir han arg, men han blir även arg om jag inte tar bort honom. Vet inte vad jag ska göra. Han är som lite missnöjd hela tiden.
Föregående vecka gick ju så bra och nu är det som att vända på en hand.
Han börjar även att skrika när jag ska lägga honom för att sova. På kvällarna så har jag bara behövt lagt ner honom och buffat några ggr sen så somna han själv. Nu är det gallskrik så fort han läggs i sängen. Vad har jag gjort för fel?!
För övrigt så försöker jag göra massor med roliga saker på vakentid med honom. Pratar, diskar, kollar på djuren, dammsuger, hänger tvätt.. ja en massa vardags saker. Han träffar även en hel del grannar som han snackar med.
En sak som kanske kan vara negativt är att vi har besök i stort sett varje dag. Kan det vara dåligt? Aldrig lugn och ro? Eller är det bara roligt för honom?

Han lägger sig vid 20.00. Därefter så vaknar han vid 00.00, 02.30, 04.00 och sen igen vid 05.30. Vid 05.30 har jag försökt buffa honom men han vill inte sova igen. (föregående vecka funkade det bra, sambon buffa honom när han gick upp och han sov till kvart i sju) Har slutat med att vi gjort morgon eller att jag tagit honom till sängen och haft honom där den här veckan. De övriga tiderna har jag tagit upp och matat honom. Han äter dock knappt vid 00.00 matningen och vid halv sex på morgonen.
Tror vi hamnat i någon konstig cirkel här :o Men hoppas och tror att vi lyckas bryta den snart, men lite bra råd kanske :)

Det känns lite som om han inte är hundra mätt men jag vet inte.. eller stressad och trött?! Eller något annat?!
Kan det han ha blivit förvirrad av att bli matat med både flaska och bröst?
Undra om det är lättare att pumpa ur och sluta amma och alltid ge med flaska?!
Eller ska jag anse att han är nöjd om han inte äter mer när bröstet bjuds?
Eller ska jag verkligen truga med flaska tills han tar den trots skrik?! Eller kan det han blivit för mycket mat med flaskamatningen att han nu inte vill ha den?
Ska jag göra tidigare morgon eftersom han alltid vaknar då?

Tänk om de små kunde prata ibland :lol: Det är ju en del frågor!

Nu har jag skrivit av mig lite. Känns lite lugnare med den här frustrations känslan som kommer när man inte vet hur man ska göra. skönt :D Nu ska jag försöka passa på och lägga mig och vila fem minuter innan han vaknar.

:heart: :heart: :heart: Tack och hej så länge!!
Älskade Kevin 20110417
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, här hoppar jag in med lite tankar som jag tänkte dela med mig av.
Mortuta skrev: Det känns lite som om han inte är hundra mätt men jag vet inte.. eller stressad och trött?! Eller något annat?!
Nu närmar han sig tre månader och då blir omgivningen allt mer intressant. Det är väldigt vanligt att de små inte riktigt har ro att äta allt de behöver för att bli riktigt mätta. När de väl får ro att äta är de för trötta och vips så är man inne i en nedåtgående spiral.
Mortuta skrev:Kan det han ha blivit förvirrad av att bli matat med både flaska och bröst?
Tror jag då inte alls. Alla våra har både ammats och fått påfyllnad från flaska och förvirrade har de inte alls varit.
Mortuta skrev:Undra om det är lättare att pumpa ur och sluta amma och alltid ge med flaska?!
Amma på du, snart återkommer lugnet och ni kan ha det mysigt tillsammans igen.
Mortuta skrev:Eller ska jag anse att han är nöjd om han inte äter mer när bröstet bjuds?
Säkerligen behöver han lite mer, speciellt nu när koncentrationen sviktar vid matdags.
Mortuta skrev:Eller ska jag verkligen truga med flaska tills han tar den trots skrik?! Eller kan det han blivit för mycket mat med flaskamatningen att han nu inte vill ha den?
Inte truga så tårarna sprutar, nej, nej. Avled istället, stå upp och mata, gunga lite och mata. Är han supertrött låt honom få en 5-min lur, ta tiden exakt och plocka sen upp och mata igen. Just i den här perioden brukar det lättaste vara att plocka upp ett sovande barn och tratta i flaskan då äter de av bara farten.
Mortuta skrev:Ska jag göra tidigare morgon eftersom han alltid vaknar då?
Absolut inte säger jag, då kommer han bara vakna tidigare och tidigare. När det är så att livet är lite vingligt för våra småttingar gäller det att vi ömma föräldrar står stadigt. Inga förändringar, håll tiderna som vanligt, ös på med mer mat det är hög tid för både gröt och smakportioner nu om du inte redan börjat med det. Mat främjar en god sömn och sömn föder sömn.

Så tillbaka till schemat och så mer mat så är ni snart tillbaka på banan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

SusanD skrev:nte truga så tårarna sprutar, nej, nej. Avled istället, stå upp och mata, gunga lite och mata. Är han supertrött låt honom få en 5-min lur, ta tiden exakt och plocka sen upp och mata igen. Just i den här perioden brukar det lättaste vara att plocka upp ett sovande barn och tratta i flaskan då äter de av bara farten.
:thumbsup: Tack för ditt snabba svar, det hjälpte massor :heart: Det funkar jätte bra att ge honom flaska när jag tar upp honom efter ett sovpass! So far so good :D
Ger honom 60 ml och sedan kör jag på med bröst. Han är mycket lugnare nu när jag ger honom mycket mat på en gång efter att han sovit, när han fortfarande inte vaknat riktigt! Han är även lugnare vid bröstet när jag ammar.

Så i och med att han ätit bättre så har han sovit MYCKET bättre på dagarna!!
Sen tror jag att jag äntligen har kommit på hur jag ska vagna på riktigt :D

Har några funderingar..

Jag lägger honom i spjälsängen till kvällen och han somnar bra där. När jag ska buffa honom på natten eller morgonen så funkar inte det lika bra som att vagna. Är det ok om jag byter från spjälsängen till vagnen mitt i natten när han sover efter att jag ammat tex?
Tycker att vagnen är lite smal för att sova i hela natten lång.

Han har vaknat många ggr den senaste tiden, så även i natt och i går natt trots att ätningar och sovningar funka mycket bättre på dagarna.
Igår vakna han tolv, två, fyra och halv sex. Gav honom käk alla gånger och fick buffa honom efter käk vid halv sex fast han somna aldrig om. Det blev inte så bra.
I natt som var så vakna han klockan tio för att gå på toa, sen vid halv två och sen vid fyra för att äta. Efter det vakna han vid halv sex igen och då testa vi att buffa, funka inte så då böt vi till vagnen och vi lyckades få honom att somna om till sju!!
Undrar nu hur jag ska göra.. ska vi vagna honom när han vaknar alla ggr utom vid fyra.. eller ska vi börja med att bara vagna vid halv sex? Eller ska jag köra på med massor med mat och bra sovningar på dagen och se vad det ger?
Känner att det börjar bli läge att få sova mer på natten, börjar bli lite tröttis:D

För övrigt så verkar det inte som att han orkar vara vaken mer än i 1,5 timme på dagen. Han blir grining och trött. Har testat att lägga honom i soffan och buffa för att somna en 20 min men har inte lyckats med det.
kör nu 11-1,5-2,1,5 Borde jag ändra eller köra på och ge honom små lurar?

Idag när vi åkte till mina föräldrar så var allting så spännande att han inte orka mer än en timme då blev han lite gnällig så då lag jag honom i vagnen 45 min innan han skulle sova sista passet. Kan jag göra så eller hur gör man när man är borta och han behöver vila en stund?
I och med att han somna 45 tidigare så fick han sova en halv timme extra och jag det blev en kvart tidigare i schemat.. han skulle ha vaknat vid 17.30 men jag tog upp honom 17.15. I med mat och sedan umgås. Vi åkte bilen hem och slockna i 5-10 min. Sen orka han både med bad och äta bra för att somna utan problem. Blir det för rörigt som jag gjort nu eller?
Han behöver vila mentalt mer när man åker bort verkar det som. Kan jag ge honom "extra" sömn då eller bör jag ge honom mer vakentid någon annan gång under dagen då?

Sen en annan fråga.. om han spyr kastspya eller bara spyr lite, börjar det då bli för fullt i magen eller kan det bero på annat?!
Jag brukar testa ge honom mer fast han spytt.
Folk runt mig brukar kommentera att han är för full för att äta mera så ville bara fråga :)
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Hmm..
Tror jag blir lite smått galen idag :) Min lilla herre äter inte som han borde.
Igår så åt han alldeles för lite. Trots att jag gav honom flaska med ersättning när han sov så åt han inte. Han bara knep med munnen. Han åt knappt något ur brösten heller.. Däremot så spydde han en hel del.
Tyvärr blev gårdagens sovningar inte enligt schemat riktigt. Han fick för lite sömn eftersom han kom i säng en 1,5 timme senare pga oplanerad händelse. Fick i honom skapligt innan sänggåendet iaf.
Han vakna halv två och halv fyra och fick mat. Han vakna igen vid halv sex men då flytta jag honom till vagnen och vagna utan mat. Han somna om till sju.
Den lilla är trött idag, vilket jag kan förstå efter gårdagen. Han åt inte mycket vid sju på morgonen fast trots det så spydde han två rejäla spyor?! Han somna bra ändå och sov till kvart över tio(fick en extra kvart). Väl uppe igen så vill han INTE äta. Gav han flaskan direkt när jag tog upp honom.. men icke. Testa ge honom bröstet.. nja lite då. Han bajsa och jag trodde han skulle äta, det gjorde han inte. Fullt sjå och kolla runt. Han kan inte äta trots att jag sitter i ett ganska så mörk rum ostört.
Försökte erbjuda bröstet flera gånger under en timme. Han åt knappt något alls. När det gått 1,15 min efter att han vakna börja han lacka ur. Förstod att han behövde vila/sova. Lag honom en halv timme innan schemat trots att jag kanppt fått i honom käk. Testa nyss att ta upp sovande bebis för att ge han ersättning meddans han sov. Han orka ändå inte äta. Knep ihop munnen och bara sov vidare. Lag ner honom igen och han sov vidare. Nu har det gått en timme sen jag lag honom.
Blir orolig när han inte äter, borde vara hungrig tycker man. Förra veckan var sån.
Och ja mycket riktigt nu vakna han.. vad ska jag göra??
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Nu när han vakna så bajsa han. Testa ge han mat men han kolla på allt annat. Tog brösten och snutt sög lite bara sen släppte han. Efter det så lag jag honom igen. Han håller på och somnar nu igen med händerna i munnen. Han äter mycket händer sen förra veckan.
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Ska det vara så svårt att få i sin snart tre månaders mat?
Han åt knappt i morse som jag skrev tidigare. Till lunch blev det knappt något heller. I eftermiddags blev det lite lite bröst och sen fick sambon hälla i lite ersättning och då blev han jätte arg. Han somna bra på eftermiddagen men efter en timme så var det färdigt.
Han åt halv bra på brösten efter em luren. Någon påfyllnad ville han inte ha. Testa flaskan och hälla i lite men han blev bara arg. När jag sedan skulle söva han nu för natten så var han arg(för trött kanske) men blev tyst till slut. Somna men vakna efter fem och låg som en lite uggla upp med huvudet. Sövde om honom och just nu sover han.
Det har funkat så bra och ge honom flaskan när jag tagit upp halvt sovande bebis. Verkar som han lärt sig det och kniper ihop munnen och vaknar till snabbt och blir arg trots att det gått så bra.
Ska jag mata honom direkt efter att han vaknar eller ska jag testa att vänta till han säger till om mat?
Får han mat för tätt?
Han äter mycket på händerna och betydligt mer när han inte ätit som han brukar, undra varför han då inte vill ha bröstet?
Ska jag skippa ersättning och bara ge bröst?
Kan det vara så att om han har haft en jobbig dag(som igår) och han blir trött så kommer den här tröttheten dagen efter och han inte orkar äta ordentligt?
Ska jag fortsätta försöka ge han flaskan när han sover?
Är han inte hungrig tro?

Jag som hade tänkt att försöka ta bort det tidiga nattmålet i helgen men kanske ska skippa det om han inte äter ordentligt.

Får se hur den här natten blir då :?: :!:
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag har en liten fundering. Hur många gånger äter han på natten egentligen? Det kanske har låst sig men det ser ut innan som att det är ganska många gånger :roll: Det kanske är dags för lite vagning för att få maten till dagen i stället? Sen kan du ju alltid flytta "lunchen" så där en halvtimme framåt så blir det ju snyggt och prydligt 3,5h mellan målen om du fortfarande har samma schema som du skrev.

en liten tanke i alla fall. Det kanske kommer fler från annat håll :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tack för ditt svar videunge :heart:

Har själv funderat på det du skriver så jag hade tänkt att ta bort något mål i helgen nu. Det enda som jag funderade över då var att om jag inte får i han tillräckligt under dagen kan jag då försöka vagna på natten iaf fast han inte ätit som han borde?!
Jag lägger lillen vid åtta nu. Han vaknar mellan 1.00-2.00 någon gång för att äta i 20 min. och sen nån gång mellan 3-4.30 oxå för att äta 20 min. Efter det vaknar han igen vid halv sex sex fast då har jag vagnat honom så där får han ingen mat. Jag har även gett han en extra slurk vid 22.00 tiden då jag går till sängs i förhoppning om att han ska sova över det första nattmålet.
Innan jag gav han extra slurken så kunde han vakna redan vid 00.00 första gången och sedan med två timmars intervall. Började med extra slurken nu i veckan.
Ska jag skipa extra slurken vid tio eller köra på med den och försöka vagna bort det första nattmålet?

Nu har sambon gått på semester så nu kan vi hjälpas åt att vagna på natten :D

Det här schemat har vi kört på sen vi började med fast schema. Tiderna på natten har varierat hela tiden nästan. Extra slurken tillkom nu den här veckan. Min förhoppning är nu att få bort det första målet som sagt :)

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
22.00 extra slurk
01.30 Nattmål
04.00 Nattmål
Älskade Kevin 20110417
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mortuta :D

Hur gâr det för er?
Mortuta skrev:Det enda som jag funderade över då var att om jag inte får i han tillräckligt under dagen kan jag då försöka vagna på natten iaf fast han inte ätit som han borde?!
Hunger gâr ju inte att vagna bort, och sen är det nog svârt att fâ till rätt attityd till vagningen om man inte är säker pâ att lilla magen är mätt sâ jag skulle nog ha haft kvar kvällsslurken.

:heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Det har gått välldans bra faktiskt!
Hela lördagen flöt på så himla bra på dagen både med sov och ät! Gav lillen extra slurken vid tio och sedan vakna han vid 02.00. Jag gick till ett annat rum så sambon vagna honom. Kände att det var bättre om han gjorde det utifall han skulle bli ledsen och slippa känna av mig :)
Väl inne i det andra rummet låg jag och fundera hur det hade gått. Helt plötsligt kom sambon och sa, nu får du komma och mata honom klockan är fyra! Det hade gått jätte bra. Han blev aldrig arg utan somna om efter 30 min ungefär med vagning. Matade honom sen sov han till sju då jag väckte honom!!
Igår på dagen gick sovningarna sisådär. Han åt rätt bra. Fick extra slurk vid tio och sedan hade jag ställt klockan vid fyra utifall. Och vips så ringde klockan. Han hade sovit över utan att behöva vagnas :D :D Gav han mat och sen väckte jag honom vid sju!
Vilken lyx, sova från halv elva till fyra och sedan till sju :D :D

Får se hur den här natten blir!!

Dessutom så får jag ge han flaskan igen efter ett par dagars uppehåll. Har slutat fokusera för mycket på maten. Han verkar nöjd med maten trots att han nästan bara äter bröstmjöl vid varje mål. Endast till kvällen har jag erbjudit flaskan. Han ville inte ha något första kvällen utan att bli arg(lördag), igår så tog han 30ml. Och ikväll så fick han 60 innan jag amma, han åt all ersättning och bra från bröstet. :mrgreen:

:heart: Tack :heart:
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Ser du där du!
lugn och tålamod lönar sig. bra jobbat =D>

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

I natt gick det lite sämre. Fast alla dagar kan väl inte gå bra heller :) Gav han extra slurk vid tio, sedan vakna han vid halv två-vagna i 20 min. Somna, vakna vid halv tre- vagna, somna till fyra. Fyra åt han och sedan vakna han vid halv sju jätte förbannad. Gick inte att vagna honom. Tog upp och trodde det var toadax. Det dröjde ända tills 10 tiden innan han äntligen kom för sig att gå på toa. Han sov kanon bra på fmluren idag. Sen vid lunch har det srulat både idag och igår. Han sover en timme prickfritt sen är det kört.. vagna vagna vagna.. har tagit upp honom en kvart innan. Även em luren sover han en timme jätte bra, sen så ska han inte sova mera. Förut har jag bara behövt vagna i skarven men inte nu inte :) Nån som har någon idé om varför?
Funderar om han sover för mycket..ska jag korta ner sovpassen och ha flera?
På kvällarna så vaknar han vid 17.30 och är vaken till 19.30 då han får sista påfyllningen. Läggs vid åtta. Under det här vakenpasset blir han ofta lite småkinkig. Har funderat länge på hur jag ska jag göra det annorlunda, Har testa att buffa honom för en 20 min utan att lyckas. Är det bättre och vagna honom och låta honom sova 20 min i vagnen än inte alls?

Ja man lär ju fundera lite :D

Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Usch idag är ingen bra dag.
Känner mig lite uppgiven och arg. Varför kan det inte bara rulla på ett tag, jag orkar inte. Vill sooova en stund!
Behöver lite råd och peppning idag om det är någon som orkar ge mig :oops:
Här kan man iaf skriva och säga att det inte går som man vill, tala om att man är trött och be om råd utan att få höra att man gör fel. Mina nära och kära och vänner (förutom sambon) tycker inte jag ska köra något fast schema på lillen. Utan äter och sover han inte mer eller längre än vad han vill så är det okej. Jag ska ju inte tvinga lillen och äta och sova inte..
Detta gör mig nog ännu lite mer uppgiven när det inte "funkar" som tänkt, då får man minsann höra det.

Dagslurarna funkar sämre och sämre.. endast i lördags gick dom kanon bra men sen är det high chaparrall.
Försöker klura på ett schema som kan tänkas passa honom bättre men det är svårt. Han är piggelin vid halv sju snåret på morgonen och vill komma upp. Han är inge vidare hungrig vid sju på morgonen. Så till första sovpasset har han inte ätit mycket. Han blir snabbt trött på morgonkulan vilket betyder att han bara orkar med 1,5 timme sen är det sovtajm. Här kan han sova i 1,5 timme med endast en stunds vagnig i skarven. Till lunch äter han lite bättre för att sedan sova i 45-60 min utan vagning och efter det är det vagning i 60 min (sovpass i två timmar). Innan lunchluren så är han pigg och glad och orkar med två timmar aktivitet för att sedan somna skönt.
Till em målet äter han inte nå vidare igen. Är ganska pigg det här passet med, orkar med två timmar. Somnar bra till em luren fast vill inte sova hela.
Han äter bäst till kvällen. Fast inte så bra som jag skulle vilja :) Vakentiden är 17.30-20.00 och under det här passet känns det som att han blir lite för trött. Han gnäller någon gång sådär och visar att nu vill jag sova.
Nu funderar jag hur jag ska lägga sov och ättider. Vill att det ska vara närmare fyra timmar mellan varje måltid eftersom han har så svårt att koncentrera sig och äta. Det enda är bara att om jag väntar länge efter att han vakna med att ge han mat så orkar han inte äta sedan. Har testat gett han fem min lur fast det har inte hjälpt. Då vill han bara sova vidare och äter inte speciellt aktivt.
Han sparkar och slåss mycket vid bröstet trots att det kommer mjölk. Funderar på om jag ska sluta amma och köra flaska, orkar snart inte amma en vildbatting vid bröstet.
Det enda är att han nu inte vill ha flaskan igen.. han bara ligger och grejar med tungan när jag stoppar in pipen i munnen på han. Blir inte arg men vill inte äta trots att jag ger han den innan bröstet.

För övrigt så är han en glad kille som är ur go, snackar och skrattar! Fingrar i mun är den bästa aktiviteten :D Vi kör på med att ta bort första nattmålet. Han vaknade i natt vid halv tre, vagna 20 min. Åt vid fyra, somna om till kvart över sex. Vagna, somna till halv sju. Då fick han komma upp.

Schemaförslag?! #-o

Väldigt tacksam för råd och hjälp!! [-o<

Älskade Kevin 20110417
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"