Liten lillebror!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammaT

Re: Liten lillebror!

Inlägg av mammaT »

Hej!
Nu har vi varit tillbaka i vardagen i en vecka.

Det har funkat bra med att låta lillebror sova 45 minuter på förmiddagen, han har varit glad och hungrig när han kommit upp och orkat med ett nytt vakenpass. De första dagarna blev också eftermiddagsluren längre, ca 1,5 h. De senast dagarna har den luren återigen blivit 45 min, men jag har inte heller försökt få till omsomnande, varken på för eller eftermiddag.

Middagsluren däremot blir 3-3,5 h lång! Jag har försökt väcka tidigare ibland, men det är stört omöjligt och ger bara en ledsen, fast fortfarade sovande kille. Kanske det kan gå att väcka om jag verkligen prickar en skarv vid 2,5 el 3 h? Dessutom har det passat bra att han har sovit länge i veckan då vi har kört med bilen till simskola kl 13 varje dag. Då har han sovit hela tiden och så har vi inte behövt ha vaken pass på stranden.

Han vaknar alltså då efter sista eftermiddagsluren någon gång mellan kl 16-17 och är sen vaken ett långt kvällspass till kl 19-20. Om dagen på något sätt blir stökig eller han slumrar och sover lite under sista vaken passet blir det direkt trassel som slutar med en extra timma med amning/flaska och till sist somnar han i bärsjalen dessa kvällar.

Sen sover han ca 5-6 h och äter alltså nattmål någon gång mellan kl 00-02, beroende på när han somnar. I natt var det 01:45. Då äter han från ett bröst och är hungrig. Sen stensomnar han men börjar ändå böka runt och vakna till när jag lägger ner honom i vagnen. I natt tog jag upp och la till andra bröstet och då åt han en stund där också. Ska testa att byta blöja efter bröst 1 för att se om han vaknar till och kan äta mer direkt.
Nu sover han till kl 04-05 och börjar då böka runt. Jag vet att han oftast inte äter, och i så fall inte mycket, vid den här tiden, men jag måste ändå ta upp och testa. Det är ju en bra stund kvar till morgon. Oftast äter han lite, men somnar sen vid bröstet. Jag lägger tillbaka och han sover en timma, sen är det bök och oftast går det inte att få till något riktigt omsomnande med vagning, han är helt enkelt VAKEN.

Jag vill gärna ha morgon kl 07, är det de tidiga kvällarna som gör att morgonen blir tidig? Han är oftast inte särskilt intresserad av att äta på morgonen, då är mer intresserad av att titta på världen och prata med familjen!

Jag tycker att det är svårt att få honom att äta mycket på dagarna, men det minns att jag upplevde det så med storasyster också. Hon var, precis som lillebror, nöjd på dagarna men sov bättre på nätterna.
Han behöver vara riktigt vaken för att äta, ingen dreamfed här inte! Ofta äter han bra från B1 och det går att truga tills han inte vill ha mer och visar det. Men när jag lägger honom till B2 efter ca 1 h då blir han ledsen och släpper när det rinner till. Idag har jag gett båda brösten inom en timma och sen fyllt på med flaska efter det och då har han druckit ca 60 ml till.

Det här blev långt men jag vill gärna ha lite feedback. Dagarna med tre barn hemma går verkligen i ett högt tempo och det blir sällan tid vid datorn!
Idag är maken iväg med de stora barnen, lillen sover sin långa middagslur och jag ska ligga i soffan och se på favoritserien på tv, inte städa det minsta...
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
mammaT

Inlägg av mammaT »

I går vaknade lillebror efter en halvtimme på första sovluren. Jag vagnade och buffade i en timme, mer eller mindre hela tiden. Sen sov han i ytterligare en halvtimme innan jag väckte. Nästa lur, som brukar han alltid sover bra, utan skarv, blev också bråkig och jag gav upp och tog upp efter en timme. Imorgon får han styra och sova kort på morgonen, jag kan inte äta och vagna så med tvååringen hemma!
Jobbigast nu är mornarna. Han äter kl 01 och 04. Sen är det stökigt. Nu är klockan snart sex på morgonen. Han vaknade kl 04, somnade när jag la honom till bröstet. Jag fick killa och pilla för få honom att vakna till och äta lite. Sen somnade han om. Vaknade kl 05, ammade lite mer och sen dess har han sovit väldigt oroligt och jag vagnar mycket.

Börjar bli riktigt trött och grinig när det blir så lite sömn för mig... Är det någon som har lust att hjälpa mig?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Vi börjar med en peppningskram :heart: Det kanbehövas när man har dåligt med sömn.

lite tankar har jag. Liten är ju inte så gammal än. Orkar han verkligen 2h på morgonen. Vissa små gör inte det och hinner man bli övertrött så sover man lätt som en kratta (vi har testat den varianten :oops: ) har du testat att lägga lite tidigare? Sen fortplantar sig liksom problemet när man är för trött för att äta som folk och då blir nästa pass struligt också... :roll:

Sen tänk NY dag Nya förutsättningar! efter en dag som går inte som du tänkt, styr upp varsamt. Försök undvika att tänka att "det går inte". jag vet att det är jättelätt :wink: och jag vet också att det kan vara fullt hus med de andra barnen.

hur har ni det med mörkläggningen? Det underlättar oftast på morgonen.

Sen kanske någon annan har fler tankar. Men det är något :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mammaT

Inlägg av mammaT »

Han är oftast väldigt pigg och nöjd på morgonen, men jag kan testa att lägga tidigare.

Mörkläggningen i vårt sovrum är dålig, ska försöka hänga för något. Vi har bara små vädringsluckor på sidorna av fönstren, så det är redan varmt så vi vill ju få in all luft vi kan.

När han sover lätt och vaknar till ofta mellan 04-07 på morgonen, så jag hugga på första pip eller avvakta?

Att han inte sover mer än 5-6 h på natten, beror det på att han inte får i sig tillräckligt med mat på dagen? Ska jag alltid testa att fylla på med ersättning vid varje mål? Ibland när han dricker flaska, särskilt på kvällen, spyr han så att det känns som att allt kommer upp igen. Vad beror det på?

Idag är grabben 8 veckor. Är det bra att försöka fundera på ett schema eller är det bättre att vänta lite och observera?
Kam det schemat i så fall ha sovtiderna 11,5-45-3-45? Det är så det blir om han själv får styra.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej igen!

Såg just i SM- översikten att ett förslag på fördelning av sömntimmar för liten piggis 2- mån bebis kan vara 11-45-3-45-45. Det skulle nog passa oss perfekt! Hur kan ett sånt schema se ut om man har morgon kl 07?

Jag ska klara lite själv också, men först blir det stranden. Hoppas att vi kan få till ett hyfsat vakenpass där, övriga barn vill inte gärna vara hemma såna här dagar....
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här har jag inget bra förslag att komma med när det gäller schemat med dina förslagna sovtider. Själv tänker jag att det blir tre för korta lurar på 45 min när bebisen inte hinner komma i riktigt djup sömn och vila ut ordentligt.

Nu har jag inte läst din tråd ordentligt men jag tänker att även om en 2 månaders är en pigg figur så kan man lura sig där. Sömn föder sömn så jag hade haft längre lurar för att främja sömnen för lång tid framöver.

Sover han inte tillräckligt så beror det oftast på ett för klent matintag. Efterjaga med flaskan vid varje mål, det kan behövas en tid. Det ligger en ökningsperiod vid 7 veckor men den kan komma både tidigare och lite senare. Mer mat, mer mat och ännu mer mat kommer absolut påverka sömnen positivt.

Är man två månader gammal så kan man visst spika ett schema men det är fortfarande "en strävan" mot 2 tim vaken och 2 tim sömn som gäller. En del är fortfarande tröttisar medan andra är lite för pigga för sitt eget bästa så att säga.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mammaT

Inlägg av mammaT »

hej!

Jag håller med om att det inte är bra med korta sovpass. Imorgon börjar maken sin semester, då får jag ta tag i att jobba på att i alla fall förmiddagsluren blir längre, men jag får nog vara beredd på en hel del jobb med vagning och buffning. När jag försökte förlänga den luren för några dagar sen tog det en timma att få honom att somna om och sen blev nästa sovpass stökigt också.

Med de äldre barnen kändes det också som att jag aldrig fick dem att äta tillräckligt, men de sov bra och var glada och nöjda, verkar som att jag har mättande mjölk.
Försöker ändå att alltid fylla på lillebror efter varje mål, han har inte alltid ro att amma sig riktigt klarnär det är hallabalo runt omkring.

I dag har varit en helt galen dag. Jag har inte märkt av några ökningsperioder med de andra barnen, men idag har lilleman inte sovit mer än 30 minuter i stöten och satt i sig MASSOR med mat.

Vi är båda helt slut nu, han somnade äntligen kl 21. Vi får återkomma när vi hämtat oss. lite...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bon courage, som fransmännen säger, för ökningsperioden! =D>
Glöm inte att det är övergâende, även om det kan vara nog sâ ansträngande medans det hâller pâ.

Perfekt att maken tar semester, vilken tajming med nâgra extra armar precis nu. :thumbsup:

:heart:
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Semesterna är här och liten lillebror ler och pratar så vi bara smälter hela familjen. I natt sov han för först gången 20-03:30, och sen vidare med lite vagning till kl 07!

Vi har tagit oss igenom ökningen och brösten är fulla så att jag får pumpa ibland för att det ska vara bekvämt. Lillebror erbjuds ersättning efter varje mål, men det går sällan i mer än 10-20 ml, så han blir mätt.

MEN. Lurarna funkar inte! I helgen bestämde vi oss för att vi inte ska tänka på schema ännu utan ta semetern och få allt att sitta lite bättre först. Nu efter ökningskaoset vaknar Liten efter 45 minuter varje lur och känns klarvaken och är det är såååå svårt att få till ett omsomnande.

I söndags la jag mig på sängen i rummet som vagnen står på första luren. Vagnade mjukt vi första rörelsen efter 45 min och då vaknade han aldrig riktigt till, men jag fick göra så ett antal gånger under ca 30 minuter. Sen sov han så att det blev 2 h. Ändå var han jättetrött när han vaknade och orkade bara vara vaken i en timma. Sen var vi tvugna att ge oss iväg och träffa släkten så resten av dagen blev rörig...

Igår sov han 45 minuter första luren, vaknade, jag vagnade mer eller mindre i 45 minuter, han sov kanske 10 minuter sammanlagt. Var jättetrött när han vaknade och var vaken 1,5 h. Sov sen utan skarv (vi jublade och kände att hoppet återvände, han kan!) När jag väckte efter 2,5 h var det svårt att få liv i honom. Han åt B1 och somnade sen om och sov 30 minuter till. Var vaken 2 h och sov 45 minuter på em.

Idag, första luren, samma sak. Vaknade efter 45 minuter, det känns som att han verkligen är klarvaken och blir irriterad över att han måste ligga där och stirra in i vagnen. Det var stökigt här hemma med farmor som hämtade storasyster och grävmaskiner i trädgården. Jag tog upp istället och han var vaken 1,5 h. Nu sover han den långa luren, men han vaknade efter 45 minuter, jag vagnade, uppgiven och gråtfärdig, i ca en halvtimma. La sen ett mörkt skynke över vagnen och jag vet inte om det var det, men han somnade om! Sen har han vaknat till en gång, men då blev det tyst efter 2 drag med vagnen.

Jag tycker att det här är så jobbigt! Känns som att jag få kämpa både för att hålla honom vaken OCH för att få honom att sova!

(Läggningarna på kvällen strular, han blir övertrött på en sekund och i och med de struliga dagarna vet jag inte direkt när det är dags för natt. Men det tar vi sen när dagarna funkar bättre, en sak i taget...)

Han sover i vagnen i vårt sovrum, det är ljust och dörren står på glänt. Iband somnar han själv, ibland med hjälp och ibland har han redan somnat när jag lägger ner honom, om jag håller på med någon med de andra barnen.

Jag vet inte hur jag ska tänk med den här första luren? Ska jag kämpa för att få till i alla fall 1,5 h eller ta upp efter 45 minuter? Verkar som att det funkar att ha middagslur på 2,5 h.

Tacksam för hjälp!
mammaT

Inlägg av mammaT »

Jag skriver lite till...

Det verkar som att med skynke över vagnen och lite mjuk vagning vid 45- minutersskarven så kan vi ta oss förbi den och få till längre sovpass. Skönt!
Det konstiga som uppstår nu är att gossen är sååå trött på vakenpassen efter de numer längre lurarna.Varför?

Så här har de senast dagarna sett ut:
IGÅR
7:00 morgon
9:00 sova 45 min ( jag gav upp, hade tänkt 1,5 h..)
9:45 vaken
11:30 sova 3 h och 15 min ( hade tänkt 2,5 h, men det gick inte att få liv i gossen, fick lägga tillbaka)
14:45 vaken
16:00 sova 45 min
16:45 vaken mat 17-18
18:45 sova 5 min i babysitter
19:15 nattslurk
20:00 god natt (bra läggning, somnade själv efter 10 min, lite vagning)

IDAG
6:45 morgon
8:45 sova 1.5 h
10:15 vaken (såå trött, vi fick ta till alla tricks, t.o.m. bad!)
11:45 sova 2 h (vaknade själv. Borde jag fått till ett omsomnade?)
13:45 vaken ( jättetrött)
14:45 sova 45 min ( i vagn på promenad, vaknade och låg vaken i ca 30 min och tittade på världen)
15:30 vaken
16:45 -17:45 mat
18:00 sova 20 min i babysitter
18:45 nattslurk
19:50 god natt ( trasslig läggning, tog upp och erbjöd mer mat)

Varför är han så trött när han blir väckt efter längre sovpass? Jag gissar ändå att det blir bättre när han vant sig vid att sova så och att bli väckt. Frågan är om vi ska köra på 1,5-2,5-45 eller 2-2-45. Eller kanske 45-3-45-20? Visst borde vi bestämma oss för en strategi och sen köra på den i MINST 3 dagar?

Angående kvällsläggningarna: Ska man ge nattslurken i det mörka sovrummet eller i soffan med familjen? Jag minns inte hur vi gjort med de andra barnen, men när de blir lite större drack de ju kvällsvälling i soffan.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, din tråd hade halkat ner så lång så du har nog blivit lite bortglömd. Ber om ursäkt och kommer med lite input på dina frågor.
mammaT skrev: Det konstiga som uppstår nu är att gossen är sååå trött på vakenpassen efter de numer längre lurarna.Varför?
Sömn föder sömn. Ju mer man sover ju jobbigare är det att vakna och man blir en riktig trötter. Men det går över när de nya sovtiderna sätter sig i kroppen. Övergående alltså skulle jag säga.
mammaT skrev:Varför är han så trött när han blir väckt efter längre sovpass? Jag gissar ändå att det blir bättre när han vant sig vid att sova så och att bli väckt. Frågan är om vi ska köra på 1,5-2,5-45 eller 2-2-45. Eller kanske 45-3-45-20? Visst borde vi bestämma oss för en strategi och sen köra på den i MINST 3 dagar?
Som sagt kommer han vänja sig vid de längre sovpassen och bli piggare snart. Ja, ni ska bestämma er för en strategi och sen köra den minst 3 dagar. Du behöver ju egentligen inte fråga, du vet ju hur du ska göra, eller hur? :) :thumbsup:
mammaT skrev:Angående kvällsläggningarna: Ska man ge nattslurken i det mörka sovrummet eller i soffan med familjen? Jag minns inte hur vi gjort med de andra barnen, men när de blir lite större drack de ju kvällsvälling i soffan.
I soffan med familjen är den bästa platsen att äta sin kvällsvälling på tycker jag, oavsett ålder.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för ditt svar!

Nu var det ju ett par dagar sen jag skrev det och det funkar fortfarande inte att få första luren mer än 45 minuter. Vi har fått till ett omsomnande kanske två eller tre gånger på två veckor! Och då har jag smugit in och vagnat mjukt redan innan han vaknat, jag får stå en stund för han börjar röra på sig, men vaknar inte helt till. Det kräver också att maken finns tillgänglig och tar med sig storasyster på något viktigt uppdrag, för annars står hon utanför och skriker på mig.

Tror ni att det kan få honom att lära sig att sova över skarven själv om jag gör så i ett par dagar? Jag tycker verkligen att det känns som att han vaknar och inte skarvar om ni förstår skillnaden?

Nästa lur sover han 3 h, skarvar lite vid 45 men vaknar inte till på samma sätt. Jag har dragit några drag med vagnen, idag hörde jag att han vaknade till men klarade av det själv!

Jag har funderat på ett schema som ser ut så här:
6:30 God morgon
8:30 Sova 45 min
9:15 Vakna Mat 9:30-10:30
11:00 sova 3 h
14:00 vakna
15:45 sova 45 min
16:30 Vakna Mat 16:30-17:30
18:30 nattslurk
19:00 God natt

Om några veckor börjar storebror i skolan och då måste vi allihop gå hemifrån kl 8:15. Därför tänker jag att det är bättre för Lillebror att börja dagen kl 6:30 istället för 07 som de andra. När han sen flyttar in till storasyster för att dela rum får vi antingen justera hans morgontid eller eventuellt tidigarelägga allas tid, så att det inte blir bråttom innan vi ska iväg. Alltså kommer den första luren, som bara blir 45 minuter, vara en promenad de flesta dagar.

Just nu känns det inte som att vi har ett upplägg och rutin för familjen som funkar för mig när jag blir själv om några veckor och det känns lite stressande....

När det gäller maten så vet jag inte om jag ska fortsätta att efterjaga med ersättning vid varje mål. Jag har gott om mjölk och han dricker aldrig mer än ett par mililiter ersättning. Han äter ca 10 minuter när målet startar och sen erbjuder jag det andra bröstet när det är ca 10 minuter kvar på timmen. Ska jag försöka få i mer? På natten sover han oftast ca 6 h, till kl 02, innan första nattmålet och sen har han vaknat vid kl 5 och fått en liten slurk de senaste nätterna. Sen börjar han stöka kl 05-05:30 och jag vagnar en hel del VARJE morgon. Somnar ofta om och vaknar sen på riktigt vid 06:30.

Input?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mammaT :D
MammaT skrev: Han äter ca 10 minuter när målet startar och sen erbjuder jag det andra bröstet när det är ca 10 minuter kvar på timmen. Ska jag försöka få i mer?
Jag tror pâ att erbjuda maten tätare. Säg att han först äter tio minuter, sen rapar du honom och erbjuder bröstet igen. Efter det byter ni blöja och snackar lite. Direkt efter, ganska snart alltsâ, kan du erbjuda mat igen. Och sen igen! Allt för att maximera matintaget under timmen. Är han en snabbätare sâ blir det lite lite med bara tvâ "matchanser" under timmen tänker jag.
MammaT skrev:Jag har funderat på ett schema som ser ut så här:
6:30 God morgon(Mat här ocksâ antar jag? :D )
8:30 Sova 45 min
9:15 Vakna Mat 9:30-10:30
11:00 sova 3 h
14:00 vakna (Mat här ocksâ antar jag? :D )
15:45 sova 45 min
16:30 Vakna Mat 16:30-17:30
18:30 nattslurk
19:00 God natt
Klarar han tvâ timmar där pâ morgonen? De flesta smâ är lite tröttare pâ förmiddagen jämfört med eftermiddagen. Jag undrar om den envisa skarven kanske beror pâ övertrötthet?
MammaT skrev:Sen börjar han stöka kl 05-05:30 och jag vagnar en hel del VARJE morgon. Somnar ofta om och vaknar sen på riktigt vid 06:30.
Hur har ni det med mörkläggningen? KOLsvart ska det vara! 8) Jag tippar ocksâ att han kommer att sova bättre pâ morgonkvisten när ni fâtt upp matintaget dagtid ordentligt.

mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej hej!

Vi har ganska mörkt i sovrummet och sen även ett mörkt skynke över vagnen, så det är nog rätt mörkt därinne!

Igår somnade Liten 19:20. Sov sen till kl 01. Jag tog då upp och erbjöd bröstet, han åt några minuter och somnade sen om, gick inte att väcka. Vaknade sen vid 02:30 och åt lite bättre. Jag bytte blöja i mörkret för att han skulle vakna till och äta mer, men nej, det gick inte! Sen åt han en slurk vid 05. Stökade sen från 05:30-06:20 då jag gjorde morgon. Det blir så tokigt när han inte äter färdigt på natten. Det funkar inte heller att ta upp och mata i sömnen.

Idag har han ätit mer, i längre pass. När han börjar bli mätt kan han ligga och suga, släppa, kika lite på mig, suga igen osv. Jag ska erbjuda mer mat, fler gånger vid varje mål.

När han var mindre var han lätt vaken i 2 h på morgonen, men nu blir det oftast kortare. Idag la jag honom efter 1,5 h. Han vaknade ändå efter 45 minuter och det gick inte att få honom att somna om.

Vi väntar med schema ett tag till och försöker så gott vi kan att få till bra dagar och nätter. jag tycker att det här är väldigt jobbigt och mår dåligt över att jag inte får till det. Det är jobbigt för hela familjen med en mamma som inte alls är i balans!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

mammaT skrev:Vi väntar med schema ett tag till och försöker så gott vi kan att få till bra dagar och nätter.
Jag kan bara hâlla med. Sträva (alltsâ, sträva, inte tvinga fram till varje pris) efter 2-2 räcker lângt, och sâ fokus pâ mat dagtid. Lillebror är liten än. :heart:
mammaT skrev:Vi har ganska mörkt i sovrummet och sen även ett mörkt skynke över vagnen, så det är nog rätt mörkt därinne!
Det blir inte för kvavt dâ, med skynke över vagnen?
mammaT skrev:jag tycker att det här är väldigt jobbigt och mår dåligt över att jag inte får till det. Det är jobbigt för hela familjen med en mamma som inte alls är i balans!
Förstâr helt och fullt. Men se det inte som ett misslyckande! Lillebror är liten än, det tar ett tag att fâ kläm pâ hur allt funkar. Se inte standardmodellen som en tvângströja, släpp schematankarna om det leder till mer stress än trygghet och ta det lugnt. Njut av att pappan är hemma nâgra veckor till, skicka ut honom med de stora pâ äventyr och sov när lillebror sover. Var snäll med dig själv.
mammaT skrev:Just nu känns det inte som att vi har ett upplägg och rutin för familjen som funkar för mig när jag blir själv om några veckor och det känns lite stressande....
Oroa dig inte över det som kommer sen. Lillebror växer varje dag.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"