Kurstart idag 25 Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kajsa8

Re: Kurstart idag 25 Mars

Inlägg av kajsa8 »

:D :D :D :D

Känns som jag har vunnit OS guld!
Först till nattens redogörelse, ett uppvak vid 2 tiden, jag ramsade vilket inte hjälpte, jag gick in och la tillrätta och vops så somnade hon om, efter min ramsa.
Vi väckte henne kl 07.00 idag var hon inte glad, hon sov nog ganska så djupt, hon la exakt på det stället som jag lämnade henne kl 2 inatt.

förmiddags luren blev lite längre än vanligt (45 min) hon somnade 09.10 och vaknade 10.10 jag var ute på en promenad, och insåg att jag ändå inte skulle kunna väcka henne klockan 10,00 eftersom jag skulle fortsätta gå en liten bit till innan jag var framme, sen somnade hon 13.25 efter 2 ramsor och sov till 14.55 (wiho!) på eftermiddagen är hon trött, gäspade någon gång och gungade ögonen framåt halv 6 tiden. ( STORA FRAMSTEG, hon brukar gnugga 10 ggr i timmes från klockan 16.00) jag är ensam hemma idag med läggningen och kunde inte underhålla henne längre än till 18.45 försökte med alla medel.

Så 18.47 skickade jag ned henne i sängen efter en stor skratt fest tillsammans med hunden, gick ut direkt och ramsade x4, hon gnällde till lite i 3 omgångar, 18.48 var det tyst och 49 skickade jag in en bekräftelse..
Jaha nu har det gått 10 min och inte ett PIP, hon somnade alltså på 1 min.... VAAAAA? Igår var hon ju så komplicerad vad hände?

Jag vann os guld va? :)

Nu hoppas vi på en bra natt.

Dock till det lilla problemet som vi fortf. har..

Jag har sååå svårt för att få in henne mat, får nästintill lura henne att öppna munnen ibland, plockmat funkar ganska så bra, men är skit dålig på att komma på vilket sorts protein hon kan få i plock mat.
Lax och kyckling har hon fått några gånger, annars brukar det bli ärtor majs och potatis, broccoli och gurka typ..

Så försöker jag skicka in lite med imellan åt..

idag har det sett ut så här:

07.05 200 ml havre välling ( den dricker hon utan problems )
10.15 Knappt en halv banan
11.30 majs och ärtor, och knappt en halv burk hemma gjord mat, samt 2 iskuber med katrin plommon.
15.00 En halv portion gröt med en tredje dels banan i.
17.00 Majs och lite lite potatis mos med fiskgryta, sen fick hon en bit banan i handen att tugga på, och lite päron o ananas pure.
18.30 300 ml havre välling.

Behöver jag säga att hon älskar banan? :)
Kommer hon att börja "äta som en häst" som det står över allt?
Imorgon är vi inne på 7 dagen.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ok, jag spelar nationalsången =D> :mrgreen:

Du ser - vilken skillnad det kan vara från en dag till den annan - VIKTIGT att minnas de dagar det går sämre. Har du bara attityden närvarande så är ni tillbaka på banan snabbt igen. Och jag flaggar än en gång för det faktum att ni inte är igenom uppföljingsveckan ännu, så stå på bara :thumbsup:

Avseende ätandet - de flesta kommer igång med det inom ganska snar tid efter att de kurats - god sömn ger god aptit. Avs matandet/ätandet måste du ha samma attityd som när det gäller sömnen! Har du Barnaboken? Där står det jättebra beskrivet hur du går till väga när du "skyfflar in" mat...inget försiktigt trugande utan IN ska det...man liksom "tjoffar in" skeden och sen drar man av den bakom tandraden liksom. De ska inte ha en chans att stänga igen den lilla truten innan. Mat och äta ska vara lika självklart som att somna om själv.Det är oxå lika viktigt här att man kör på en strategi, dvs den man själv bestämt, och inte velar och anpassar sig efter barnet :wink:

Jag har alltid kört på devisen att ge barnen mat de gillar när de varit såhär små. Min mellantjej åt bara 4 olika vegetariska rätter från Hipp när hon var 6-11 mån, men det funkade det med. Försök hitta nåt som hon storgillar och kör på det tills vidare. Pasta brukar ju de flesta barn gilla (?) - mina barn har gillat såna där penne-makaroner som man kan hålla i. Jag har kört mkt med små mini-köttfärsbiffar oxå som de kunnat sitta och gnaga i sig, köttbullar är en hit här oss oss just nu (fast jag köper mina på burk - Semper 8 mån). Köttfärssås och spagetti (allt med pasta och tomat tycker jag verkar va en favorit hos många barn.) Koka kyckling och kött och ge i form av stavar/bitar (om man stuvar i lite grädde blir de mer lättuggade). Tycker dock inte att du behöver känna nån "superstress" över att hon inte får i sig tillräckligt med protein just nu...jag tänker att kolhydrater och fett är viktigare i så fall just nu i livet för dom.

Hursomhelst så tror jag dock att det viktigaste är att du visar att även detta område är en självklarhet och använder dig av attityden även här.

Ha det gott!

Mvh Sana
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

Men vilken härlig människa du är! :P

Känner mig fantastiskt glad som får hjälp och stöd av dig!
Va fint att du svarar så snabbt och är engagerad!
Du har säkert hjälpt många här på forumet men massor av kramar till dig ! <3

Ja du, jag brukar kalla henne musslan, hon snörper ihop munnen och det går inte att "skyffla" in tyvärr..
haha..
Nej jag har inte barnaboken, kollade efter den igår på akademi bokhandeln men fanns ej, skall nog gå till bibloteket och låna den.
Vi skall definitivt ha den till NÄSTA barn!

Ok, det är inte super viktigt med protein alltså, är det därför det är så liten procent i brukarna man köper ?
Kanske därför hon inte gillar min hemlagade dom det är typ 40 - 60 i :) haha..

Ok, imorgon skall jag göra lite pannbiffar och köttbullar till henne, igår gjorde en kyckling gryta med banan i för att hon skulle äta :)
Och det gjorde hon igår, men inte idag..

Ännu en gång, tack skall du ha snälla du!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för dina värmande ord :heart: Jag vill så gärna att andra ska få uppleva hur härligt livet är efter SHN :) Har du förresten läst den klistrade tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran" här på forumets startsida? Om inte - gör det :)

Du, jag kom på nu att jag kollade "Plus" för ngr veckor sen, och då testade de färdiglagad barnmat på burk och kom fram till att det var typ NADA proteiner i dessa... Å andra sidan...jag har gett alla mina 3 barn burkmat när de varit under året, och det har blivit folk av dem oxå :mrgreen: . Säger inte att man inte ska ge hemlagad mat, utan vill bara visa att det går bra ändå och att man inte ska känna sig stressad över att de inte får i sig vissa grejer. Min mellantjej som bara åt HIPP-mat hon smackade i sig en HAMBURGARE vid 11 mån ålder och efter det så var det bara riktig mat som gällde :mrgreen: Så man vet aldrig var vägarna bär :-D

Protein är precis lika viktigt som kolisar och fett, jag menade bara att man kanske inte ska "låsa" på om barnet inte får i sig så mkt av just en beståndsdel om det får i sig så mkt annat. När det gäller små barn så växlar det så snabbt, det som gäller ena månaden gäller inte den andra. Det är ju en annan femma om det är en 2-åring som aldrig ätit protein tänker jag :wink:

Låna BB - det finns så HIMLA många bra tips där, inte minst om egenlek och social samvaro etc etc :)

Kör tricket jag beskrev, skyffla bara in, truga, ge dig inte förrän allt är uppätet. I BB står att en måltid får ta max 45 min (tror jag det är) så du fattar ju vilket tålamod man ska ha egentligen [-o<

Smart att blanda i banan i olika maträtter eftersom hon gillar det! Kanske finns annat du kan skiva ner det i...behöver ju inte alltid vara "helt korrekt" enl receptet om man säger så. Och som du märker - även på matfronten går det upp och ner, bara du inte ger dig utan fortsätter erbjuda och erbjuda.

Ha en fin kväll, nu ska jag logga ut härifrån och ägna mig åt min lilla familj som iofs nästan gått och lagt sig allihopa vid det här laget :wink:

Kramkram.
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

18.48-07.00!
Inte ett ljud, pip, gnäll! Nada! :D

Nu börjar kurning av hund och barn!
Funkar det!?
När barnet börjar sova ja då skall man och hund upp
Och härja klockan 05.10.. Herregud, det är natt!

:)
Men jag är överlycklig för lilla som får sova så braaaaaa!
:) :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"