Kurstart 2011-02-07: Charlie 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Re: Kurstart 2011-02-07: Charlie 4 månader

Inlägg av _lill »

Hej!
Vad roligt! Vad bra det går för er :)
Hur går det med skrattet till gonattet? Kan vara svårt att hitta på saker att göra för att få honom skratta, men barn som skrattar riktigt gott när de läggs somnar också oftast nöjda - även om det kan ta ett tag at komma dit! Tittut-lekar kanske? Eller om han är kittlig?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Bra tips och tack för snabbt svar!

Vi försöker verkligen alltid få till det. Charlie är en liten mysig kille som i princip alltid är lugn och nöjd (Ferdinand-syndromet 8) ) vilket innebär att han sällan tokskrattar, han ler sig igenom dagarna. Det är svårt att få till gapskratt från lilla herrn men vi får helt enkelt försöka ännu mer =D>
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Blomman81

Inlägg av Blomman81 »

Hej! Vi har samma problem med vår 4,5månaders. Uppföljningsveckan är slut nu och fortfarande kan hon "gråta" sig till sömns, vilket inte känns kul. Igår när jag la henne, så berättade jag med glad röst att "nu ska vi gå o lägga oss, o va mysigt" på väg till sängen (innan hade vi dansat och busat, så hon var glad och nöjd) och då grät/gnissade hon faktiskt inte så mycket när jag gick ut utan vi hörde mer "sömnljud". Vet inte om detta kan hjälpa.
Lilltjejen född 100915, kurad 110204
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Hej Angelica,

hur går det för er? Kurstarten närmar sig för oss... :roll:

/Jonna
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Här går det mesta som på räls (peppar peppar! :shock: )

Charlie har de sista två nätterna sovit nästan hela natten, med undantag för ett uppvak/natt (02:15 och 04:20) - som han skötte helt själv! Somnade om på 10 respektive 15 minuter utan ramsande. Det är otroligt peppande! Vi hoppas ju naturligtvis att det kommer att fortsätta i den här riktningen.

Det enda som jag tycker är jobbigt är när han är ledsen innan han ska sova, då blir det inget skratt till gonatt och han somnar ledsen/förbannad. Insomningen tar ca 2-15 minuter de senaste dagarna och kvällarna, både om han är glad och tjatar sig till sömns eller om han är ledsen.

Håller alla tummar och tår för er Jonna! Det kommer gå hur bra som helst, allt handlar om attityd!

Kram
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Efter några daga till ska du se att de arga läggningarna är borta och att somna i lugn och ro.

Om han ligger och pratar för sig själv i lugnan ro är upp till honom. Så är det för mig ibland, det kan ta en stund att somna. Jag ligger och funderar över saker. Så tänker jag att det även kan bli för de små.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Stoppa pressarna - I natt sov Charlie hela natten utan uppvak. Det känns som om jag vunnit på Lotto!

Tack Ida, jag ska försöka lugna ner mig. Allt kan ju inte komma på en gång. Jag tror på att även Charlie kommer att lära sig tycka om att gå och mysa i sin egen säng.

Håller tummarna för att han ska få sova hela denna natten också... [-o<

Kram på er därute.

/A
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Blomman81

Inlägg av Blomman81 »

Oj, så underbart! Verkligen toppen! Följer med spänning denna tråden eftersom vi har liknande situation. Vi har också haft ett par stökigt nätter med ramsande men inatt sov lilltjejen heeela natten, så förstår din känsla Angelica :)

Vår lilla tjej har nu även sovit dagslurarna utan så mkt gnäll vid läggning, så tror att det ger sig, gäller bara att ha is i magen och hålla ut!

Hejar på er!
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Så skönt att läsa om er. Jag får hopp! Just nu har vi det ganska stökigt, 4 uppvak i natt varav ett på ca 45 minuter. Hannas mage är sig inte lik sen vi började med gröt, det har inte hänt nåt i blöjan sen förra helgen och jag matar på med katrinplommon & päron & messmör... hoppas på resultat snabbt för hon verkar ha det besvärligt.

Skönt att vi har en vecka kvar till kurstart känns det nu...

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Lite uppdateringar och frågor såhär några veckor efter kuren:

Vi har kört på i envis anda så som ni har tipsat oss, och börjar verkligen se resultat! Charlie har vid flera tillfällen inte gjort ett knyst vid läggning - bara lagt huvudet ner och somnat! Ofta så grymtar han lite (och vänder sig från sida till sida har jag spanat från dörrspringan :roll: ), kanske gnäller till någon gång men somnar sedan. Några få gånger är det inte så kul att gå och lägga sig, då är det jämmer och arga svordomar ibland. Men väldigt sällan, precis som ni sa! Jag måste lära mig att ha mer tålamod #-o

Däremot har han "bara" sovit 2 hela nätter utan ett enda uppvak. De flesta nätter vaknar han till 1-2ggr men somnar om själv efter allt upp till en kvart (utan ingripande). Väldigt ofta vaknar han ca 01:30 och lika ofta 06:00 - 06:30. Ibland somnar han om själv på morgonen (han tystnar i alla fall mellan varven) men det tar väldigt lång tid - ibland 45 minuter. Det är ju lockande att ta upp honom men vi har bitit oss i tungan och låtit honom hållas - utan ingripande. Någon gång körde vi ramsa men det verkade reta upp honom för oj vad han blev förbannad. Sedan dess kör han solo därinne tills det är morgon som för oss infaller klockan 07. Jag vet ju att vargtimmen kan strula ett bra tag, men jag vill bara försäkra mig om att vi kör på i "rätt" anda.
:?: Ska vi göra något annorlunda där?

:?: Just det: vad betyder pangramsa? (Läser om det överallt men hittar inga förklaringar?)
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Hej Angelica,

roligt att läsa om era framsteg! Vi kämpar också på, jämfört med innan kurstart så har vi uppnått en förbättring som är helt sagolik. Har lite småproblem (attitydproblem hos en utarbetad mor :?: ) som du kanske sett i vår tråd...

Jag kan faktiskt svara på vad pangramsa är! :D Jag använder mig av en sådan i vargtimmen. Hittade vad frk carlsson svarat i en annan tråd om just vargtimmen:

"Att ge en sk "pangramsa" är vad som rekommenderas i dessa fall. En kort upplysningsramsa X4 utanför dörren och sedan låter man antingen barnet vara eller så stökar man på utanför med sk husljud, dvs man spolar i kranen, kokar kaffevatten, dammsuger etc etc. Allt för att barnet ska förstå att livet pågår som vanligt härute, så du kan lugnt somna om."
Tips: gå in på Sök-funktionen som du hittar längst upp till höger och skriv "pangramsa" så får du upp många trådar där detta diskuteras. (Fast det kanske är det du gjort men inte hittat en bra förklaring...?)

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
Blomman81

Inlägg av Blomman81 »

Hej Angelica!

Det där med pangramsa har jag själv haft lite dålig koll på så tack för det Jonna!

Annars har vi haft precis samma problem som ni med uppvaknande en eller två gånger per natt samt tidiga uppvaknanden, typ vid 6-halv 7. Nu är vi dock inne i en period med hela nätter :). Helt underbart! Hur brukar vi göra då? Om vår lilla tjej vaknar på natten så väntar vi tills hon absolut inte kan somna själv, att hon är arg, ledsen etc, då ramsar vi. Hon kan absolut bli mer förbannad då men brukar lugna sig och somna. Jag vill mest att hon ska veta att vi är här och att hon kan lugnt somna om och troligtvis behöver hon "hjälp" att somna om. Om hon vaknar i vargtimmen har vi boksavligen hoppat ur sängen och ramsat medesamma. Det tog ett par morgnar men till slut somnade hon om ganska snabbt. Vaknar hon tidigt, typ halv 7, som hon gjorde denna morgonen, brukar jag utnyttja marginalkvarten och ta upp henne kvart i så att hon inte hinner bli arg eller ledsen. Tidigare kunde hon bli ledsen/arg om hon fick ligga en stund på morgonen men nu ligger hon mest och bökar runt och väntar :).

Vad jag vill säga, precis som du säger själv, ha tålamod, o en massa is i magen. Va cool helt enkelt, det löser sig med tiden. Ni har satt förutsättningarna, nu ska dom bara trimmas in :)

Måste berätta om igår, när vi var ute på middag på en ganska stökig restaurang. Lilltjejen var redan preppad med pyjamas. När det närmade sig läggdags, bytte vi blöjan snabbt, ammade och la henne i vagnen. Snart hörde vi små knorranden "sömnljud" och hon somnade :). Hon sov hela middagen och när vi kom hem tog jag av mössa och jacka o la henne i sin säng, ramsade och gick ut. Jag hörde inte ett smack! Hon bara somnade. Helt underbart. Kändes som om man fick lön för mödan liksom :)
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Här kör vi på i käck SHN-anda :D och är mer utvilade än nånsin, alla tre. Kan berätta att mormor och morfar haft Charlie en hel helg och det gick lysande (trots en feber pga. 5-månadersvaccinering! =D> )

Charlie är nu 5,5 månad och vi vill justera schemat. Dels för att få en längre natt och för att få lite mindre hattigt på dagarna med många lurar. Detta är vad jag har snickrat ihop. Åsikter mottages tacksamt! Jag funderar på att börja en morgon med nytt schema, för att sedan gå på 12 timmars natt. Vad tror ni om det?

07:30 Godmorgon! Ammas.
09:30 - 10:15 Sova 45 minuter
11:00 Gröt (1 portion) + fruktpurè
12:30 - 14:00 Sova 1,5 h
14:30 Lunch: Mat (1/2 burk eller motsvarande) + fruktpurè
17:00 - 17:45 Sova 45 minuter
18:00 Gröt (1 portion)
19:00 Nattslurk: Ammas
19:30 Godnatt!

Tacksam för alla tips och råd!

/A
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt att läsa hur bra det går för er. Schemat ser toppen ut tycker jag. En liten tanke bara, jag skulle inte sätta upp en gräns för hur stor portion mat han ska ha vid varje mål. Mata tills han visar tydligt att an inte vill ha mer pure eller gröt (kan bli fler burkar än en), fyll på med frukt tills han inte vill ha mer. Man förvånas över hur mycket de små kan äta.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Haha, tycker du det trots att lilleman alltid legat överst överst på kurvan och nu som snart 6 månader är 70 cm lång och väger beaktningsvärda 10,4 kg? :lol:

Jag börjar nämligen misstänka att han inte har någon botten... :lol:
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"