Kurar Nellie 9,5 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Kurar Nellie 9,5 mån...

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Du får ha lite tålamod med oss här inne. Alla här svarar och jobbar på vår fritid och ibland kan det dröja någon extra dag innan man får svar. Ha lite is i magen, vi har som mål att försöka svara alla inom 3 dagar.

Jag tänker fysisk aktivitet, sådant man blir trött av. Hur har ni det med det? Klättra i trappa tex, det är jobbigt det! Sitt bakom älsklingen så att hon under inga som helst omständigheter kan ramla ned. Sen låt henne ta sig upp. Hjälp till lite om det behövs, men låt henne sköta det jobbiga själv. Trött ska hon bli!
Frisk luft? Hur har ni det med de? Får hon vara ute minst 1 timma varje dag? Man blir trött av frisk luft och sover bra efter att man varit ute en längre stund.
Tankar kring det?

Sen känner jag även att det verkar smyga lite vargar kring sovandet. Mammas vargar (pappas oxå kanske). Man kan inte sova åt sin älskling, man kan bara ge förutsättningarna. Om älsklingen vaknar så hade jag valt att ge en ramsa x4, eller x?, ja så många verser som det behövs tills älsklingen är lugn. Sen hade jag gått därifrån och låtit henne vara i fred en stund. Hon kommer säkert bli förbannad, men låt henne vara det ett tag. Arg får man vara. Efter ett tag kan då gå tillbaka och ge en omgång ramsa till och sen lämnar du igen. Gå inte där och vakta. Ramsa och sen sköt ditt och låt älsklingen sköta sitt.
Och ni vet väl, inte ramsa först och sedan gå in [-X Ramsar man först och går in kort därpå så betyder ramsan "Mamma kommer IN". Om ni har ramsat och känner att ni absolut måste gå in så måste ni vänta en bra stund innan ni går in. Sen ramsat ni UT och då betyder ramsan "Mamma går ut, du kan sova tryggt".

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej :)

Jag förstår att ni jobbar så mycket ni kan och jag är väldigt tackam att forumet finns och att man kan få lite råd här.

Börjar se ett tydligt mönster, när hon sover på nätterna fungerar inte dagssömnen och tvärt om. När jag var uppe över 2 timmat på natten så låg jag och läste i gästrummet och gick med jämna mellanrum och ramsade men hon lugnade sig inte :( Hon är uthållig och envis!! sen gick jag in, tyst. Solfjädrarde till hon blev lugn och ramsade ut Nu har det gått jättebra i två nätter (vilken energi man får av nattsömn :wink: ) Men då sover hon inte sina dagslurar ordentligt.

Vi är alltid ute minst en timme, även i detta gråtrista väder :wink: Om du/ni tittar på mitt schema:
19-07 sova
07.00 välling
08.15 lite extra frukost när jag äter
09.30-10.15 sova
10.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 rejält mellis
17.00 middag
18.45 nattslurk
19.00 godnatt

Tror ni att lurarna är för tätt? Jag har en tre-åring som jag hämtar på dagis vid 15.00 så därför bryter ju den tiden dagen lite. Jag hämtar henne med bil, det tar ca 40 min att gå så det är lite svårt att göra det nu... (skulle ta en evighet hem när treåringen vill gå i halkan :?) Annars kunde hon ju sova i vagnen. Ska jag kanske förlänga fm-sömnen lite och sen lägga henne när vi hämtat på dagis? Någaon av er som läser detta har säkert äldre syskon till era småbarn och kanske har tips att ge mig #-o

Tack för att ni finns och orkar lyssna och svara en grinig mamma :evil: Men efter ett par nätters sömn, som vi fått nu :D Känner jag att humöret och hoppet växer :wink:

Kram på er :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nja, den sociala delaktigheten låter sådär i mina öron. Putta en damsugare är inte att hjälpa till på riktigt. Tända och släcka lampor som en lek är inte samma sak som att bossa över ljuset. Nar vi kom hem exempelvis gjorde jag mig besväret att lyfta älskligen till lysknappen och sedan låta den lilla sätta handen på knappen så hjälpte jag att trycka så diskret det bara gick varpå jag sa: Tackar! :P Det hade ju aldrig gått utan dig! Tur man har dig! Dvs verkligt tacka för hjälpen! Och varje gång en lampa skull tändas eller släcka så fiska jag upp ungen och bad om hjälp för jag kan ju bara inte göra det utan min älskling. :wink: :lol: Eller hur? Nja, det verkar inte så till en början men nu är det ju hur trevligt som helst! Jag behöver inte be om hjälp han gör det vips på en gång. Nu hinner jag inte ens tänka vad som ska tändas och släckas. :lol: Det är redan fixat! 8)

Det handlar om att se barnet fr ett annat perspektiv. De vill verkligen hjälpa till om man bara möjliggör det och tar sig tid. MASSA tid. Och ibland blir man lite tokig på att det tar sån tid men å andra sidan så är det ju bara träningen som ger färdigheten. :wink: Din tjej är STOR i den bemärkelsen och behöver verkligen få ordentliga uppgifter! Jag kan inte säga exakt hur för jag vet inte vad ditt barn har för motoriska färdigheter så här gäller det att du använder din fantasi.

Hon är väl med och lagar maten? Stoppar potatisen i kastrullen. Sätter på locket. Öppnar och stänger kryddburkar ? Häller i kryddor? Osv....

Nu måste jag kila men jag återkommer!

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det andra jag kom att tänka på var om ni gör ORDENTLIGT med husljud när barnet går och lägger sig. För jag märkte att mitt barn sov bättre och djupare om man direkt efter läggning gör mkt ljud. Vid hade på diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare, TV och så ordnade vi i skåp som ändå behövdes fixas. 8) Mkt skratt+ mkt ljud tror jag på. Och så måste ni jobba mer med er Attityd av Självklarhet. Läs i SHN-boken eller titta på ngn inspirerande film eller vad som kan passa er.

Nu har jag även kikat på schemat och det ser lite tätt ut med lurarna. Du kanske kan flytta upp fm-luren till 9 eller 9.15? Sedan tänker jag att kör du med 2 frukostar (det hade jag) så gör det ordentligt. Fyll på den lilla där kl 8.15 och sedan flyttar du fram lunchen till 11.30 och mellis 14.30 och middag 17.30. Så sprider du ut målen och sovtiderna så kanske det passar damen bättre. :idea:

Skickar även extra värme! /Luvisen
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Tack för all värme, den behövs. Nellie har galllskrikit 45 minuter nu och ramsan biter inte alls. Även när jag ramsar x8 så lyssnar hon inte alls, hon har inga pauser i skrikandet :( Vi slamrar alltid mycket när det är läggdahs, det gjortde vi med 3-åringen också och jag tror det ger trygghet för dem.

Vi har verkligen försökt allt innan detta, varit på somnobservation, hon har fått lugnande (då blev hon mycket värre), sen sömnmedel... Hon fick dubbel dos till slut men hon reagerade inte på det utan vaknade sm vanligt. vet att det är hemskt att droga sitt barn men när ingen i familjen får sova prövar man ju allt.

Det jag verkligen behöver hjälp med är hur jag lugnar hemme :? Nu har hon hållt på 45 min som sagt och hon tar inga pauser alls. Klockan är snart 4.30 och min 3-årin undrar ju varför vi låter Nellie skrika. Ramsar och har även varit inne 2ggr, just då tystnar hin men så fort jag ska gå ut är det kaos igen. Har kurat i två veckor nu, läser varje dag i boken och tycker jag förjer den slaviskt. Men jag behöver verkligen råd om HUR jag lugnar henne när jag inte ens får kobtakt för hon bara gallskriker, konstant!

Vet att ni säkert tycker jag är en jättepessimist men jag tror inte vi fixar detta. Alla är ju vakna flera timma när hon gör såhär. Fattar inte hur hon orkar :cry: Just när man tycker att nu låter det som skriket går ner så tar hon i ännu hårdare. Jag behöver verkligen råd om detta. Tjatar om det hela tiden men känner att jag inte fått svar på just det. Mest om vad vi ska hitta på på dagarna och hur hon ska somna djupt. Men nu har hon ju sovit sen 07 men bestämt sig att det inte ska bli mer. Dagsluren sov hon 13-13.25. Jag tog inte upp henne förrän 14 när jag ramsat fram tills dess men hur länge ska det dröja innan tiderna sitter?

Är verkligen helt uppgiven och sjukt trött. Lider med resten av familjen, speciellt 3-åringen som nu snart varit vaken en timme ytterliggare en natt :oops: Vi känner oss som usla föräldrar som låter henne va vaken och hon blir ju dessutom ledsen av att vi låter Nellie skrika.

Nu har en timmes skrikande passerat och det låter inte som hon har några planer på att sluta :cry:

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nellan!

Nu har jag bara läst ditt sista inlägg här, men jag kan inte låta bli att svara dig ändå, hoppas det går bra. Jag tänker att med allt ni har i bagaget med sömnmedicin och allt, så kanske det inte går att följa boken slaviskt? Jag tror er flicka behöver mycket mer handgriplig hjälp till dess att hon lär sig hitta den sköna sömnen, vågar slappna av och njuta av att sova. Jag var med när AW hjälpte en gosse som hade "panik" inför att sova och det tog många timmars solfjädrande och mycket säker hand att förmedla tryggheten till honom.

Min tanke är att du gör på ett liknande sätt: solfjädra henne lugn. Med lugna, stabila händer, långa djupa andetag, utan stress. Stå där till hon somnar, tryck till och ge en mjuuuk ramsa. Gör så vid alla läggningar, alla uppvak. Backa inte förrän du har nåt att backa från, hon måste först hitta lugnet och säkerheten.

Kanske kan ni ta ett annat rum till henne under kuren, så att inte storasyster störs? Följ schemat slaviskt, fyll dagarna med social delaktighet, skratt, utevistelse, massor av mat. NJUT! Gör samma sak med solfjädern dagtid - förmedla säkerhet, lugn och trygghet!

Så tänker jag, men som sagt - jag har inte hela er historia, läste bara det senaste inlägget nu innan jag ska iväg.

Varmaste kramen!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Tack snälla för tipset. Precis det svaret jag gått och väntat på :)

Har en följdfråga dock... Läggningarna på kvällen fungerar jättebra och på dagarna är det till och från. Räcker det med att jag solfjädrar henne dom gånger jag känner att hon stretar emot? För man känner ju av snabbt om hon är arg och kommer stegra sitt skrikande eller om det bara är en liten protest som kommer för att gå över på ett par minuter.

Ha en underbar helg alla, hoopas att våren är på väg :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vet du Nellan, jag tänker så här: se shn som en helhet och inte som enskilda verktyg. Det viktiga är inte exakt vad du gör, utan att DET du gör känns rätt för er och att du är trygg med det. Här på forumet kallar vi det förhållningssätt eller attityd och det är nyckeln till att kunna lugna sitt barn och ge tryggheten och säkerheten som måste till. Det finns en klistrad tråd om just det här:

:heart: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =40&t=5252

Just vad gäller arga barn: de är svåra att verktyga, arg måste hon få vara ifred. Fastnar hon i det arga eller blir ledsen, då behöver hon hjälp.

Lyssna nu med hjärnan och inte med hjärtat :wink: ni har en tung sömnhistoria bakom er och jag tycker du jobbar på så fint!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Godkväll :)

Är aå tacksam att det finns så underbara människor som ni som kan ge sånt stöd och sån hjälp :lol:

I morse vaknade Nellie strax innan 05 och det tog nästan en timme att få henne att somna om ordentligt, men nu använde jag verkligen verktygen anpassade till henne :) När jag hörde att hon blev sådär ledsen (så jag vet att hon sitter upp och tårarna bara sprutar på henne) så gick jag in, buffade lite och sen solfjädrarde några minuter. Hon lugnade sig och jag ramsade ut. Hon gnällde och pratade ganska länge men hon var ju inte hysterisk som hon varit innan :) Två gånger fick jag gå in, men det behövdes inte så långa stunder. Känns som jag förstått vad ni menar och Nellie slipper bli så ledsen och gå upp i varv.

Nu går vi snart in på dygn 18 av kuren och hon har ju fortfarande inte sovit alla sina timmar under någon av de dygnen... Ska jag hålla tiderna på dagen stenhårt vad det gäller sömn ändå? Eller kan jag förlänga förmiddagssömnen om hon sover hårt då? Den senare sömnen tänkte jag skjuta på en halvtimme... Det är alltid på förmiddagen som hon lyckas somna hårt (om hon väl gör det vill säga). Tycker att det känns helt ok just nu och börjar få mer hopp om att det ska fungera så jag vill inte förstöra nåt nu :wink:

Tack för all hjälp :lol:

Kram
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bra! :thumbsup:

Håll schemat stenhårt men som sagt kör vertyg minsta pip ett tag till. Hon borde börja ta emot sömnen successivt mer och mer och då först kan du backa successivt. Men visst kan man ha en längre lur på fm och två kortare sen. Det går bra om det passar henne bättre,

Värme! /Luvisen
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Trodde vi var på rätt väg :( så var det inte. Tror att vi kommer ge upp inom kort. Snart tre veckor och ingen förbättring. Hon vaknade 21.48 och vi har gjort allt för att få henne att somna men hon gallskriker. Har fått henne att somna flera gånger, men hon vaknar direkt och gallskriker igen. Efter snart två timmar är hon nu hes :oops:

Känns som det bara är att acceptera att vi inte ska få sova. Vi orkar inte mer, 18 dygn och vi är tillbaka på ruta ett :cry:

Har buffat, solfjädrat och ramsat både jag och min sambo men nu vet jag inte vad jag ska göra så nu skriker hon bara. Spelar ingen roll vad vi gör nu.

Jag är så trött på att inget funkar, känner mig verkligen som världens absolut sämst mamma :oops:

God natt på er, jag får nog va vaken inatt
Nellan

Inlägg av Nellan »

Natten slutade med att vi fick bära in Nellies säng i tvättsugan för att någon av oss skulle få lite sömn :oops: Efter drygt 2,5 timmars gallskrikande (trots åtskilliga ramsor, buffningar och solfjädrar...där hon lugnade sig men gallskrek direkt igen) somnade hon vid 00.15 men vaknade 04,05 och 06.... Till slut somnade hon 06.45 riktigt tugnt. Kan säga att det kändes sådär att väcka en supertrött tjej vi 07 :|

Hon har tappat över 4 timmars sömn inatt och kommer ju intee få ta igen nåt eftersom schemat ska hållas så hårt. Kan säga ätt allt känns hopplöst nu, pendlar mellan hopp och förtvivlan hela tidden då ungefär hälften av dagarna är bakslag :cry: Hon sov ju mycket bättr innan kuren....

Är helt villrådig nu :cry: Är det verkligen nån ide att fortsätta?

Kram
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Er hopplöshet och din uppgivna känsla över kuren är det som gör att ni inte kan lugna henne så som hon bör lugnas. Att gallskrika i över två timmar är det INGET bar som skall behöva göra. Allra minst enligt SHN. :shock:

Jag tycker ni skall avbryta och tänka över varför ni gör detta. Att "hatta" med verktygen ger ett förvirrat budskap, kanske lite som ni själva känner er.

Jag var också i den sitsen någon dag när vi kurade, men läste och läste igen som en blådåre och poletten trillade ner: Det jag kände, det kände också Ester - just för att det ju var det jag förmedlade till henne. Och hur skall en unge kunna bli lugn från en mamma som inte är det?

Avbryt. Läs på igen och tänk igenom ifall SHN är er väg att gå. Det handlar som Miar70 skriver ovan, om HELHETEN - inte släcka-elden-verktyg.

För verktygen är ju snart utfasade, redan efter några dagar är de enbart till för kris.

Det skall kännas RÄTT för alla att köra SHN-filosofin i sin livsstil. för det är det det handlar om - en livsstil och ett förhållningssätt till hela tillvaron om man säger.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nellan

Inlägg av Nellan »

Jag har ju blivit uppgiven av att hon skrikit så inatt men jag har verkligen följt boken och inatt satt jag och läste för att slippa va så trött när jag gick upp till henne så då var jag lugn och sansad :( Men jag tror inte kuren är nåt för henne. har ju som sagt genomgått, sömnobservation, lugnande ( som hon blev helt hysterisk av och okontaktbar) och sömnmedel där inte ens en dubbel dos gjorde nån skillnad alls.

Mitt sista hopp stod till kuren men så hårt som vi jobbat med den och det inte givit resultat så är det väl bara att inse att vi får leva utan sömn och hoppas att det växer bort. Känner mig helt värdelös som inte kan få mitt eget barn att sova :cry: Har läst boken åtskilliga gånger och vet inte vad vi gör för fel.... Man orkar ju kämpa ett par veckor(fast de låter som de flesta lyckas så fort!) men nu har vi ingen ork. Stora tjejen fick i början sova hos farmor och farfar. Vi sov där med henne och turades om med nätterna men vi kan ju inte bosätta oss där.

Kram till er som försökt att hjälpa mig, men tydligen kan jag inte ens lyckas med detta :(
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

det jag menade när jag rådde er att avbryta var att ingen skall må dåligt av att kura.

Med tanke på er resa så kanske det tar lite extra tid innan det sitter, om man säger.

Det finns alltid hjälp att få, ingen skall behöva vara utan sömn. Så är det. Det finns flera diplomerade kurare som man kan ta hjälp av på olika sätt, som är diplomerade av AW själv.

Kanske ställer er lilla prinsessa extra många frågor med tanke på den historia ni haft med sömnen. Jag kan tänka mig att det är extra laddat för er föräldrar, och därmed finns fler vargar.

VAD är det som ororar dig? När, i vilket situation känner du att ni inte kan förmedla lugnet? Beskriv så kanske kärnan till det hela är lättare att hitta än ni tror. :wink:

Att vänja sig vid ett liv utan sömn, det skall INGEN göra. Vi skall hjälpa er till rätta med era tankar kring detta. :heart:

Hur jobbar ni med skrattet till gonattet, skrattar ni under dagen och inför varje lur? Mörkläggning? Mat?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"