Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
verra_83

Re: Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Inlägg av verra_83 »

Hej!
Nätterna går fortfarande bra :D Men dagslurarna är inte alls bra....båda 45 minuters passen i vagnen är skrik från början till slut nästan... Nu har det precis varit 45 minuter av skrik, han somnade om två gånger kanske sov två minuter sen skrik. Vad gör man när det blir så här? Vi försöker att inte ingripa så mycket.. Vi lägger ner honom på rygg i vagnen (han sover på mage i sängen) Sen skakar vi lätt och går i väg med ramsan. Sen ramsar vi kanske efter 10 minuters skrik hela tiden. Idag blev det ingen eftermiddagslur..fick ta upp honom i en paus.. Ska man använda sig av marginalkvarten eller ska man ta upp på utsatt tid, för att komma in i schemat, när han skrikit över halva dagsluren? Vi känner oss lite frågande att vi kanske ingriper för lite...vad tycker ni? Skulle behöva lite tips och råd :?
Theo 071130 ej kurad sovit bra från start
Viggo 100707 kurstart 19/1
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

hej hallå!

Somnar det lilla livet kan ni klocka honom och ta upp efter att 45 min förlöpt så ni väcker i rätt intervall.

Har ni etablerat vagningen först?
Vad sover älsklingen i?
Har ni filt för som avskärmning?
Vad i övrigt har ni i vagnen?

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Vi har vagnat till en början...men kanske skulle behöva börja om?!
Vi har en filt över öppningen annars inget annat i vagnen.
Han går ju igång på bekräftelsen oftast när han väl blivit lugn och vi tror att han håller på att somna, vi får nog vänta lite med den tror jag.
Idag fick han stå i köket med vagnen och jag satt på lite musik. Han somnade efter 10 minuter :) Och skrek inte hela tiden utan låg och pratade länge först.
Men det brukar vara eftermiddagsluren som är värst...men vi får se hur det går idag..

Han var vaken till och från mellan 5-7 i morse. Men vi gav en pangramsa sen inget mer..(vid varje uppvak alltså)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmm... :-k

Hur ser erat schema ut?

Att de går igång på bekräftelsen är mer regel än undantag så bekymra er inte- ge den bara! Han behöver den- det är det som är grejen! :wink: Jag vet att det inte alltid är så skoj- de skriker igen och sen får man börja om :roll: men så är det är kura. Ett riktigt hästjobb tidvis!

Vargtimmen låter som ni sköter väldigt fint! Bravo! =D>

När jag tänker vad ni har i vagnen tänker jag om ni har fårfäll underst- väldigt skönt exempelvis. Sovpåse? Vad har älsklingen på sig? Det där kan göra STOR skillnad.

Värme!/Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Schemat ser ut som följer:

07:00 vakna
07:15 Gröt
09:00 sova vagn 45min
11:15 Lunch
12:15 sova säng 1½ timma
14:15 Mellis gröt
16:00 sova vagn 45min
17:15 Middag
18-19 bada, välling, skrattet till go´nattet
19-07 sova

Han har åkpåse i vagnen som är öppen. Vi sätter på musik nu så det inte ska höras så mycket när han protesterar.. Han somnade i dag på 10 minuter men vaknade efter 30 min...det gjorde han under lunch vilan också...han har jätte problem med den skarven, det har varit vårat största problem innan. Han vaknar med ett rejält skrik och är svår att söva om.. I sängen gick det bra idag..Är så tacksam för all hjälp vi får!! Vi är jätte glada för de stora framsteg han och vi har gjort hittills :D
yn84

Inlägg av yn84 »

Gud vad peppad jag blir av att läsa din tråd! Vi ska börja kura vår son imorgon o även om vi såklart ser fram emot det så går det inte att undvika att vara lite nervös.. vågar man verkligen hoppas liksom.. Stort grattis till ett bra jobb!!!! =D>
Man kan nog inte räkna med att allt kommer funka bra från början, ni får glädjas åt nätterna o kämpa på med dagslurarna (känner på mig att vi kommer ha liknande problem..)

Måste fråga hur ni har gjort med sonens rum? Har ni mörklagt fönstren? Det slog mig idag att vi inte har några bra gardiner för det...
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Åhh vad kul att jag kan ininsperera någon!! :D
Vi vågade inte heller hoppas något i början, bara att ett väldigt dåligt betende skulle brytas för vår del...
Vi har persienner och rullgardin men inget annat :wink:
Ja vi försöker att se till det som går så mycket bättre :) Vi är jätte glada att nätterna funkar och var väl medvetna om att dagslurarna skulle krångla...men det ska lösa sig!! Tror han blir arg för att han inte somnar direkt också...för han tystnar och sen börjar han igen...

Det är bara att fråga på om det är något annat du undrar över...är ju inget proffs men är iaf mitt uppe i det och kanske kan ge lite stöd och uppmuntran!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmm...
Schemat ser ju fin fint ut! :thumbsup:

Han har åkpåse i vagnen som är öppen. Vi sätter på musik nu så det inte ska höras så mycket när han protesterar.. Han somnade i dag på 10 minuter men vaknade efter 30 min...det gjorde han under lunch vilan också...han har jätte problem med den skarven, det har varit vårat största problem innan. Han vaknar med ett rejält skrik och är svår att söva om..
Sover han inomhus då? Annars blir jag förvirrad.... :? :lol:

Inomhus körde jag också de första dagarna av kuren. Då la jag lilla människan iförd endast en tunn body- inget annat utom åkpåsen förstås då som jag faktiskt drog igen för då funkar den som en solfjäder... :idea: Sen på med tunn svart sjal (för min son går alltid igång på det han kan se) och sedan skakade jag och ramsade bort till stereon som vi satte på precis som ni. Därefter gick jag direkt till köket och slamra alt gick och duscha (en snabbis) och då brukade han somna- när jag inte var där liksom. :wink:

Kan ni ha vagnen ute? Det kan ju hjälpa alt köra alla lurar i sängen eftersom det tycks funka. Oftast går man ju fr vagn till säng men man kan ju göra åt andra hållet också. Jag tänker att det viktigaste är att hans kroppsklocka verkligen sätter sig så ni kan börja göra lite mer som ni vill- om man säger. :P

Vad tror du om det?

Skickar extra värme. :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

19:00 - 06:50!!!
Han låg och pratade lite så vi bestämde att gå in innan det blev tjurigt!! Vi är överlyckliga!! En hel natts sömn för lill killen...det är först gången :!:
Ja han sover innomhus...Idag provade vi att lägga på mage och drog igen åkpåsen...Sen vagnade jag honom när han hade skrikit ett tag. Han tystnar direkt på vagning men när jag sen kör ramsan så blir han ox tokig...men men tillslut gick jag upp i två minuter och när jag kom ner sov han :) Då bekräftade jag.. Musiken är på och nu hoppas jag att han kan sova sina 45 minuter och slippa vakna efter 30 min...Då tänker jag vagna idag och sen backa i morgon..vi behöver nog en liten omstart..
yn84

Inlägg av yn84 »

Gud vad bra det går för er! Nästan, nästan 12h sömn för lillen. Vad nöjd han måste vara!
Idag smäller det för oss. Killen ska få eget rum i samma veva så mycket speciell dag idag...
Vad snäll du är som erbjuder att svara på lite frågor! Här kommer en: skrattar ni även innan dagslurarna eller gör ni det bara på kvällen?
Har försökt införa schematiderna på dagen redan nu o det går rätt bra, förutom då att han alltid sover bara 45min o inte 1½h i sträck. Men imorgon så..
Nu när det gått några dar, märker du någon skillnad på hans aptit?
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Ja han är mycket piggare nu förtiden...
Vi försöker nog att vara på bra humör iaf innan sovning.
Aptiten är det inget fel på :) Han äter som en häst..men det har han nästan alltid gjort. Går bättre med sista vällingsflaskan nu..han äter upp hela flaskan och det gjorde han inte förut.
Dagsluren på 1 ½ timma gick rätt bra idag...han somnade efter 9 min sen sov han över 30 minuters skarven men vaknade efter 1 timma. Jag ramsade x4 sen avvakta...tog några minuter sen blev det tyst och jag bekräftade! Vi gör bväl lite framsteg....nu vaknade han av ljud utifrån :(
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Dagsluren på 1 ½ timma gick rätt bra idag...han somnade efter 9 min sen sov han över 30 minuters skarven men vaknade efter 1 timma. Jag ramsade x4 sen avvakta...tog några minuter sen blev det tyst och jag bekräftade! Vi gör bväl lite framsteg....nu vaknade han av ljud utifrån
Lite framsteg? Näe! STORA framsteg! Heja heja! =D> =D>

Ljuden utifrån? Blä! :evil: Sådana hade vi massa problem med härborta :twisted: (de sågade i fasaden ett tag! :shock: ) MEN det går att åtgärda! :P :idea: Man bjuder på världen i stor stil! Så fort man hör ett otäckt ljud så låter man den lilla människan när den är vaken lystra extra noga- lyssna! vad spännande! Kooolt ljud! Borrrrr! Pang! Klang! Osv. Ni förstår vad jag menar. :wink: Så kunde min son sova genom diverse byggarbete bara efter EN dag! :shock: :shock: Det gäller att vara riktigt \:D/ - gud vad roligt med LJUD! Fast man tänker :roll: inombords- :lol:

Värme! /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu är vi helt slut här hemma....i natt gnällde han till några gånger och va vaken lite men det gick bra, vaknade halv sju men fick ligga till 06:55. Han va rätt nöjd då.

Men det som gör oss helt slut är dagarna! Vi har alltid tyckt dom varit jobbigast...vår lilla guldklimp har jätte problem att somna och sen vaknar han efter 30 min...Idag tog det 10 att somna på förmiddags vilan sen vaknade han efter 30 min och somnar inte om mer...Sen till lunch vilan som ska vara 1 ½ timma...tog 10 minuter att somna sen sov han sina 30 minuter, vaknade och somnade inte om mer...jag ramsade med jämna mellanrum, ca var 7 minut. Fick till slut gå in i en mikro paus :(
Vet att vi inte ens är klara med uppföljningsveckan så vi ska inte utvärdera än men jag kan säga att det absolut inte blir bättre snarare sämre för varje dag..
Känns tungt då jag inte kan göra något utanför våra dörrar förens han börjar sova om dagarna...har en väldigt frustrerad storebror..

Det jag undrar främst är vad som är viktigast för att han ska komma in i sovningen 1. att han vänjer sig vid att sova tiden alltså 45min morgon och eftermiddag samt 1½ timma vid lunch 2. eller att vi fortsätter som vi gör nu och backar med ramsning och vagning och låter honom få tiden för sovning men att han får skrika sig igenom den om han vill, för att lära sig.

Om det är viktigast att han sover så får vi ju köra vagnen under hela passet och sen i sängen buffa vid mycket vskrik....

Vi håller på att tappa hoppet för en bra sovning...vi som var så peppade och laddade till en början...... :(
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det låter som att det är Attityden av Självklarhet som åkt i sopen... :( Då blir det bara värre. Så var det för oss men det enda som hjälper är solsken- dvs :P fr föräldrar och jag vet att det är svårt att vara :P när man är trött och slut men det finns ingen annan väg.

Var 7e minut? Det låter inte som kommunikation, det låter som om barnet hade en knapp som man ska finna och sen blir allt bra. Det gick bättre när jag införde hela Barnabokstänket. Har du Barnaboken som Anna skrivit?

När det gäller det praktiska och storebror...Hur bor ni? Finns det ingen möjlighet att gå ut? Bara en stund innan lur infaller och sen ställa sig och vagna lillen medans storebror leker ute?

Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Tack för stödet även när man låter som en tjurig barnunge... :wink:
Känner att det är attityden som sviker oss, men har nu ryckt upp oss och ska kämpa på för sova ska han och det kan han göra!!
Sov lite knackigt i natt men han var övertrött igår kväll efter dagens uteblivna sömn så vällingen gick knappt ner och han var på dåligt humör...men vi klarade ut det bra! Vi har bara varit inne hos honom på natten en gång sedan första natten och det var för att larmet gick igång när han låg längst ner i fotändan...men han somnade om bra och blev inte störd av oss.

7 minuters grejen har inte varit konstant utan de gånger han skriker utan att växla tonläge så har vi haft lite koll på tiden mellan ramsningarna så det inte blir för ofta, men är medveten om att det är knasigt att använda klockan, man ska ju lyssna :)

Idag är en ny dag med nyladdade batterier och stärkt attityd :D

Ska köpa boken nu när vi fått lön :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"