Kura liten kille på 7 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MajaD

Re: Kura liten kille på 7 månader

Inlägg av MajaD »

Åh jag är så glad. Jag fick utdelning direkt vid nattningen natt 2. Jag buffade i ca 5 min, lillen var som en pinne och bara stretade emot. Så fort han tystnade och slappnade av så slutade jag buffa och gjorde solfjädern i några sekunder och ramsade ut från rummet. Tidigare har han börjat skrika i samma ögonblick som jag börjar ramsa. Denna gången var han knäpptyst. Inte ett pip heller när jag bekräftade. Jag är helt överlycklig. Han lyssnade. Jag som trodde att han inte fattade nånting efter förra natten. Får se om det fortsätter lika bra. Nu har han snart sovit i en timme. Åt bra gjorde han också ikväll trots att han var så otroligt trött. Åt upp all mat till middagen och nästan en hel portion gröt innan nattningen.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bravo! =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Ska man ge någon bekräftelseramsa om han somnar om på egen hand utan ingripande?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Näe...
:wink: /Luvisen
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Bra, då har jag gjort rätt :D

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Såg att andra har fått svar att inte göra någonting vid uppvak i vargtimmen, på natten händer ingenting. Min son vaknar ofta redan vid 5 och vi har satt morgonen 7.30. ska jag låta honom skrika i 2,5 timmar då? Börjar oftast med att prata men efter ett ta blir han ofta ganska arg.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag klarar inte riktigt av att låta honom skrika och skrika. Så jag har ramsat men med lite längre mellanrum. Vet att detta är fel, men det känns som att han annars bara skriker och skriker tills han till slut ger upp. Vill ju absolut inte att han ska känna sig övergiven. Han har slumrat till lite av och till under vargtimmarna men inget långvarigt.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Smyger bara in och ger dig lite pepp. Det finns inget som heter att man inte får. Det är du som är där och hör hur barnet låter. Om ha när ledsen och förtvivlad så är det klart att han ska lugnas. Men tänk på att husljud och musik också är verktyg. Oftast blir barnet barra argtav ramsa eller att man går in på morgonkvisten. Men här hemma har musik varit magiskt. De har tystnat direkt. Så vi brukrar skriva att det finns tre strategier.

1. Pangramsa och ingenting mer
2. Pangramsa följt av husljud
3 Pangramsa följt av klassisk musik

Men om du bedömmer att det blir kris så är det självklart att du ska hjälpa honom med övriga verktyg.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MajaD

Inlägg av MajaD »

Har en annan fråga. Jag har problem med den långa luren på dagen. Min son vaknar alltid efter 45 min. Igår på dag 1 gick jag in och buffade så somnade han om sedan. Men nu när jag ska undvika att gå in igen blir det svårare. Han ligger bara och gnäller och bökar runt i sängen. Inte skriker direkt. Ska jag bara fortsätta att ramsa och ramsa och hoppas att han så småningom fattar att han ska sova längre?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Kan tillägga att det har gått riktigt bra att få honom att somna på dagen trots kortare buffning. Det verkade inte störa att det var ljusare i rummet som jag trodde skulle bli ett problem. Så det är egentligen bara den längre luren som är ett problem eftersom han vill upp tidigare.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Igår på dag 1 gick jag in och buffade så somnade han om sedan. Men nu när jag ska undvika att gå in igen blir det svårare. Han ligger bara och gnäller och bökar runt i sängen. Inte skriker direkt. Ska jag bara fortsätta att ramsa och ramsa och hoppas att han så småningom fattar att han ska sova längre?
Du är precis i början av kuren. Hav tålamod och förtroende- för dig själv, kuren och det lilla livet. :heart: Du etablerade verktygen. Imorgon kan du använda en lång solfjäder istället för buff och på så vis stå tillbaka lite grann. Dagen efter det kan du ramsa OCH använda husljud. Mkt ljud ska det vara på dagen! Massa! Hur trevligt som helst! :mrgreen:

Vi låter inte barn skrika. Det är inte så. DU har ju gett besked i handling och övergår till att tillåta ditt barn att successivt ta över ansvaret för att somna in själv. Sovandet blir tillsist hans och hans ensak. :P Precis som det ska vara :!: Så tänkt inte i termer av att "bara låta honom skrika". Tänk istället: Jag står tillbaka i förtroende [-o< :heart:

Skickar värme till er . :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Maja,

tycker det verkar som att det går jättebra för er! Ida och Luvisen ger jättebra råd, de hjälpte mig jättemkt när jag kurade min son i november. Jag tyckte oxå att det var jobbigt i vargtimmen samt timmen 6-7 (vi hade satt morgon till kl 07) då han låg och lät. Jag körde stenhårt med "husljuden" - ibland kände jag mig hur knäpp som helst som stod och plockade ur diskmaskinen kl 4 på morgonen. Men det gav snabbt resultat kan jag säga!Bara efter några dagar så började min son hoppa över den där perioden på natten och sova enl schemat, och de dgr han vaknade tidigare på morgonen så nöjde han sig med att ligga kvar, utan att vi ramsade, medan vi var uppe och gjorde frukost etc.

Om barnet bara "låter" dvs bökar,grymtar,"pratar" - you name it, så gör man ingenting, man bara låter dem ligga med attityden av att det fortfarande är sovtid. Börjar de gråta/ropa etc så går man såklart dit och ramsar och gör det man måste. Kom ihåg dock att ni är såpass i början av kuren att er son fortfarande behöver er. Men kom oxå ihåg att lyssna på hur hans ljud låter! Alla ljud är inte ledsna ljud! :wink: Svår avvägning det där att veta när man kan börja "backa" och låta dom testa sina vingar så att säga. Men ngn ggn måste utveckling ske tänker jag, och finns man bara till hands och stöttar med den rätta attityden så är det inge problems :)

Underskatta INTE uppföljningsveckan. Den gjorde stoooor skillnad. Och sen tar det ca 1 månad innan man slipat bort småskavanker, som t ex för tidiga uppvak.

Ni är på helt rätt väg, det kan jag se av att läsa dina inlägg =D> Och jag känner igen mig i känslan du beskriver , när man inser att man gör sig förstådd hos barnet! Oslagbar! \:D/

Ha det bra!
Mvh Sanna
MajaD

Inlägg av MajaD »

Framsteg. I morse vaknade han inte förrän 6.20 och låg då först och pratade i 20 min. I övrigt har natten gått super. Har inte behövt ramsa en enda gång förutom vid nattningen. I övrigt har han somnat om själv.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Tack allihopa för allt stöd. Känns som att allt börjar falla på plats nu. Han ligger nu och sover sin första dagslur. Det gick hur bra som helst. Jag har ju haft problem med att det känns som att jag måste buffa för mycket vid dagslurarna. Nu bestämde jag mig för att testa. Buffade bara två-tre omgångar och gjorde sedan en solfjäder. Vid solfjädern började han direkt åla sig men jag tänkte att jag måste testa att se vad som händer om jag bara ramsar ut i alla fall. Så jag gjorde det. Och i samma ögonblick som jag började säga ramsan så hör jag hur han tystnar och blir stilla och när jag drar igen dörren bakom mig så ser jag att han har lagt ner huvudet och blundat. Så hela läggningen tog bara kanske en halv minut. Magi....
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tjoho! Vad bra du jobbade! =D> =D> =D> =D> /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"