Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Inlägg av TorsMamma »

Så vi börjar med natten, skall den vara 11, 11,5 eller 12 timmar? Vilka tider?
(detta är ju liksom de tider som sitter oavsett vad som händer tänker jag. Och även om man ser långt fram och de börjar förskola så är det natten man är rädd om. Jag brukar rekommendera 12 för förskolebarn)

Vill du sen ha långa luren på fm och en kortare efter lunch? Vad passar barnet?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

In och kikar för att se om nån skrivit!!! Börjar bli desperat snart efter ett schema som fungerar!!! Vi kommer att vara borta hela dagen idag, men jag kikar in ikväll igen då vi kommit hem å fått barnen i säng :)

Angående schemat så skulle jag gärna vilja ha 2 lurar och försöka undvika att han ska sova först efter kl.13, då vi fört storebror till klubben. Jag hoppas nån är snäll och kan hjälpa mej med detta.

Jag undrar också hur man gör riktigt när de ska sova i vagnen på dagen?? Vagnar/rullar man inte alls?? Ska man buffa/ramsa? Att ligga på magen tror jag vi får glömma, vi har tyvärr en ganska trång vagn. Men han ligger bra där på rygg och det har jag förstått att de kan få fortsätta göra dagtid?!

Ramsan har jag också funderat på....tror ni denna är bra!!??: "Go´natt å sov så sött älskling!"

Det börjar bli spännande nu, riktigt så det pirrar i kroppen och jag skulle vilja att alla frågetecken försvinner, så jag kan känna mej trygg i det som snart ska bli en spännande resa!!!
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Såg nu först att jag fått svar, samt att jag skrivit lite vilseledande i mitt tidigare inlägg.

Alltså angående schemat, så kan vi börja med att hålla natt ca. 11h. Läggdax kl.20. Korta luren får gärna vara på f.m. och den längre på e.m. MEN 2dagar/vecka för vi storebror till klubben (med bil) och han ska vara där straxt efter kl.13. Så då skulle jag inte vilja att han ska behöva sova, utan att jag kan lyfta över honom i vagnen, typ då vi kommit hem igen.

Tack igen!!!! :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Skall ni ha 11 tim natt så behöver ni 2 långa lurar och med tiden (efter 9 mån) blir den första fm luren kortare.

Hur lång tid tar det att skjutsa till förskolan?

Ett förslag om det kan passa?

07.00 morgon
09.00 Sova 1,5 tim
13.30 Sova 2 tim (senast 13.45)
20.00 natt

Lur ute i vagn på rygg kan funka för många, men är man en präglad magsovare så kan det vara svårt.

jag hade regeln att man sov sina lurar inne på mage i kallt rum. Var vi borta tog jag med resesäng och lade i den med ett svart lakan över (öva hemma några dagar först är mitt tips)

Var jag av någon anledning inte hemma utan i butik fick den luren bli lite som den blev på mage/rygg under promenad. Men det var UNDANTAGSFALL. Inte regelbundet.

Om han kan sova idag ute i stillastående vagn 1,5-2 timmar så hindrar det ju inte att ni har lurarna i vagn ute. Men det skall vara stillastående vagn, annars måste du prommenera ALLA lurarna i vagn ute, utan att se tillbaka anser jag.

Så ute i vagn på rygg, kan man vagna istället för att buffa, eller solfjädra om man vill. Häng över ett skynke som markerar att NU skall vi sova. Vagna INTE tills sömns. Första dagen eller 2 vagnar man lugn och GÅR. Sen vagnar man inte mer. Man kan som med buff, markerings vagna något drag. Men det skall man helst också sluta med.

Det är precis som med natten, tillrättaläggandet och hänga över skynket är markering nog.

Lycka till och fråga alla frågor du har. Läs, läs tills ögonen blöder och ta fram en strategi, håll dig till den, inget annat. Plan A om inte den håller Plan B. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tänk dig att ramsan man har skall gå att stampa takten till. Som med ett fyrfaldigt leve, HURRA, HURRA, HURRA, HUUUUUURRRRRRAAAAAA!!!!

Så, öva ramsan i duschen och stampa takten, går inte det, byt! Vissa har sitt sätt att säga det på och då funkar det. Men andra säger annat. Jag har "taptoo" melodi till min ramsa. Den skall kännas Trygg och lugnande. Glad, och lycklig. Mjuk och söt. Hård och tillsägande. Så variera tonfallet, stampa takten och öva!

Kommer du ha samma ramsa dag som natt? Ramsan skall inte innehålla barnets namn eller natt om du kör på samma.
Tor 2006

2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Go´kväll!!

Tack för ditt svar!! :)
Det där schemat ser mycket bra ut och passar oss mycket bättre. Vägen till klubben är inte lång, ca. 1-1,5km, så det tar inte alls länge att köra.

Men hur plokar jag in mattiderna nu då...
7.00 go´morgon
8.00 gröt + amma
9.00-10.30 lur 1,5h
11.30 lunch
13.30-15.30 lur 2h
15.45 mellis + amma
17.15 middag
19.15 gröt + amma
20.00 go´natt

Hur låter det??? Ska jag ännu plocka in nåt mål mat? Dryga ut tiden mellan nåt mål osv. Vad tror du/ni??

Tack också för svaren om vagnen. Vi ska se hur det löser sej.
Ramsan ska jag finslipa lite då ännu. Den var svårare än jag tänkt....mycket känns lite svårare än jag trott just nu och när allt börjar närma sej så skulle man bara vilja läsa på ännu mera och är lite osäker på när man riktigt är redo för att böra på??!!
Så har även Alex åkt på en rejäl flunssa. Han har varit ganska länge nu och började bli bättre, men så här före jul blev han sämre igen. Han har en besvärlig hosta som jag ska åka och visa upp imorgon. Jag vet inte om vi kanske skjuter upp starten nån dag och låter honom bli friskare. Vad tror ni om det??

Tacksam för svar!!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Spännande att ni snart är igång, dock hade jag nog väntat en dag extra om det är det som krävs för att han skall bli lite mer frisk. Ingen fara med det alls.

Gällande målen på schemat. Jag tycker de kan skjutas på lite grand. Så här hade jag gjort.

7.00 go´morgon
7.30 gröt + amma
9.00-09.45 lur 45 min
11.00 lunch
12.00-14.30 lur 2h
14.45 mellis + amma
17.00 lur 20 min
18.00 middag
19.15 gröt + amma
20.00 go´natt

Nu har jag justerat även lurar lite för att du skall få ännu mer att tänka på... :roll: :wink: Jag hade nog lagt före 20 på kvällen eftersom de små brukar få bättre morgonsömn på det viset, men det är jag det. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack Anna för ditt svar också...nu börjar jag bli ordentligt råddig i huvudet. :roll:
Som du kanske läst i mina tidigare inlägg, så vill jag hålla våra två lurar om dagen som vi redan kört en tid och det fungerar bra. Verkligen olika scheman ni alla kommer med....
Egentligen har dagarna fungerat ganska bra här, det är ju bara nätterna vi vill få ordning på så att nattätandet faller bort och han sover bättre.

Som sagt är han ordentligt flunssig nu och jag ska åka till läkaren å visa upp honom idag på e.m. Så vi skjuter nog upp starten nån dag. Inatt sov han faktiskt från 20-04 utan mat och vi hade ju en period då han nästan gjorde det varje natt. Hans rekord är 10h utan mat.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, skjut gärna upp kuren med någon dag eller två tills du känner att NU behöver jag inte gå in och dutta eller på annat sätt åtgärda en förkylning.

Jag tycker att dina mattider du presenterade var ok, men jag skulle ha middag minst 45 min senare. Som jag skrev innan om slurken, läs det igen. :wink:
Tor 2006

2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt svar TorsMamma! :)

Lilleman åkte på sin 1:a penicillinkur ikväll då vi var till läkaren. Han råsslade i bröstet och har en besvärlig hosta + snuva. Så vi tar nog och avvaktar med kuren nån dag nu. SÅ typiskt!!! :( Sambon är ju bara ledig denna vecka och så börjar han jobba igen 3 januari....jag hade trott att han skulle vara ledig till 10 januari!!

Jag lade ju fram schemat så här:
7.00 go´morgon
8.00 gröt + amma
9.00-10.30 lur 1,5h
11.30 lunch
13.30-15.30 lur 2h
15.45 mellis + amma
17.15 middag
19.15 gröt + amma
20.00 go´natt

Men menar du att middagen skulle vara först kl.18 och gröten redan 1h efter det!? Då tycker jag det blir långt mellan lunchen som är 11.30 och middagen. För mellis är ju bara en burk fruktpure´+ att jag ammar. Jag tror inte han är så snål på gröt efter 1h om han ätit potatis bara 1h före!? Eller!?

Jag hoppas att vi kan börja nu om nån dag och att vi snart får ett schema som sitter som berget. Under tiden ska jag läsa lite mera i boken och här påforumet!

Tack igen för all hjälp,ni är alla guldvärda!!! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om tiderna passar så kör på dem, bara man bestämmer sig och genomför i 10 dagar. Sen kan du utvärdera om du behöver finjustera några tider. Så allt för att du skall vara bekväm och inte vela. Vi vill inte ha några frågor till barnet när det väl beger sig, utan bara svar, solklart och självklara svar vill vi ha. 8) :D
Tor 2006

2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt svar!

Ok, då tror jag vi kör så. Jag försöker pricka in hans måltider med våra, så han ibland kan äta tillsammans med oss eller straxt före/efter. Det tycker jag underlättar, så det inte blir en massa olika måltider för alla i familjen :wink: Så är det också mysigt och en familjegemenskap!

Jag har haft sambon att läsa de viktigaste delarna av kuren och han har nog fattat poängen. Men jag tror ändå att det är jag som sedan får ta själva kuren...han skulle helt enkelt inte klara av det på det sätt man måste göra det. Men det känns helt ok för mej, jag börjar ha koll på det nu tycker jag. Har ikväll suttit här och läst om andra som skrivit under tiden de kurat...där får man ganska bra svar på sånt man funderar över.

Nu hoppas jag bara att vår lilla älskling ska krya på sej, så vi kan börja på.

Är det annars ok att försöka börja följa det schema jag nu fått fram redan nu??? Det är ju inte så långt ifrån de rutiner vi har nu, så det vore skönt att försöka köra in det nu redan.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja det är helt ok. KÖr på tiderna ni! Men börja inte verktyga med verktygen så de tappar effekt till kurstarten. :wink:
Tor 2006

2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Ok, då ska vi försöka göra det nu!! Tack!! :)
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Hejsan!

Fy tusan vad jag är besviken å irriterad nu!!! Alex börjar bli friskare, han fick ju en penicillinkur, men nu har sambon blivit förkyld också. Å ni vet ju hur män är då de är sjuka :wink: Vet inte när vi ska sikta på att börja kura nu!!??

Fast nu har lillen börjat sova bättre igen och ammar bara 1gång/natt runt 3 tiden. Det tackar jag ju för så klart!! Men nu krånglar dagslurarna lite istället. Han är van att sova ute och måste nu sova inne då han är sjuk.

Känns mest som detta blev en flopp nu och jag vet inte när å hur vi ska få peppat upp oss igen!!! :(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"