Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Guldpuman

Tips inför natt 3 och uppföljningsveckan.

Inlägg av Guldpuman »

Hej!

Bibbi & Harry är nu 6 månader och nu har vi bestämt oss för att rädda de små från all trötthet :heart: . Vi märker så väl att deras humör är svajigt pga deras uppstyckade sömn på natten. Så nu är vi inne på dag 2 och snart natt 3 :-D Och jag vet att vi inte kommit långt in i kuren, men man blir ju lite fundersam när det inte riktigt blir sådana framsteg som man kan läsa om i bok och på forum.. För under vår 2:a natt så vart det väldigt mycket buffning...och mycket hojtande mellan oss alla tre :roll:.. Så jag har lite funderingar kring verktygen. Och jag har läst och läst och googlat på forumen men inte riktigt hittat dit jag ville...så jag hoppas på lite tips från er nu när jag känner att jag buffar som en galning och skriker ramsor hejvilt :oops:

Vi har ju lite andra förutsättningar och inget stor lägenhet, men jag tycker inte det borde göra en så värst stor skillnad, eller har jag fel? Vi sover alla i samma mörklagda rum, jag bredvid pappa med öronproppar och de små i varsin spjälsäng i andra änden av rummet. Jag funderar mycket på hur den ena reagerar på den andras påminnelser och bekräftelser..??! Blir det konstigt om jag svarar bestämt till Bibbi när Harry nästan sover??!

Har jag förstått det hela rätt när jag tänker mig att första natten buffar jag tills barnen blir sömntunga och nära att somna för att sedan avsluta med en ramsa under utgång för att sedan påföljas med en påminnelse om det behövs, vilket alltså är när de börjar gnälla och vända på sig? Påminnelsen avslutas alltid med en ramsa...som blir mer och mer bestämd? Är det läge att låta arg på rösten tillexempel? Slutligen ska jag alltså ge en lugn bekräftelse när det tystnat i rummet. Snabbt eller vänta en stund?

Andra natten ska jag då hellre ramsa än buffa, buffning är lika med kris, inte sant? Så vad ska jag göra när de bara skriker när jag ramsar? Skriker först arg, jag svarar bestämt och högt. Hon svarar ju på ramsan vilket är normalt! Men så fortsätter hon att skrika och blir tillslut ledsen..vad gör jag då? Buffar? Ska jag gå ut ur rummet innan jag börjar ramsa eller kan jag ligga kvar i sängen och låta volymen sköta "utgången"? När jag i natt buffade efter att det kastats ramsor och frågor i full fart så skrek Bibbi så fort jag slutat och hon lät ledsen på rösten. Kändes då som jag fastnade i buffningsträsket samt att det inte kändes så bra att hon vart så ledsen av buffningen, gjorde jag fel? Hur lång tid är för länge, alltså risk för träsk? Det kändes som en evighet igår. Då solfjädrade jag och då blev hon än mer arg och jag fick en tvekan i kroppen då jag höll kvar för att visa vägen. Alltså känns det inte som att det är läge att bara ramsa? Heller inte läge för varken fjäder eller buff?Och jag tycker att de bara väcker varandra om jag låter dem skrika längre stunder (och då måste jag erkänna att max är 5 minuter :-k ) ..så då vet jag inte vad jag ska verktyga med...och jag vill ju känna att verktygen verkligen tar! Annars känns det svårt att känna trygghet i att det kommer skapa lugn. Fast det kanske går framåt utan att jag ser det? Mitt andra dygn kanske är fullt normalt?

Och nu tredje natten då är det bara ramsa som gäller....gulp! Grejen är den att jag kan verkligen vara envis och är rädd för att vara för envis, och då i min envishet missar signaler om att det inte är ok. Ungefär som att då endast ramsa eftersom det skrivs att det endast ska ramsas när kanske en buffning är det som behövs för att den lilla ska känna sig trygg. Kanske har inte ramsan tagit än och så kör jag på??...Och hur snabb ska jag vara med bekräftelsen..?

Är dagen på samma sätt som de tre nätterna, alltså bara ramsa den 3:e dagen?

Jag ni hör. Jag är en gnutta fundersam..Behöver pepp och lite tips för ramsan...

Jättetacksam för svar :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

hej!

kanske ska du starta en tråd på kurforum? det fick jag tips om när jag kurade för ett par veckor sedan...

så det här med tvillingar. jag kan inte ge tips där. det finns ju ett tvillingforum också. kanske någon där som kurat.

min spontana tanke är att de borde faktist bli störda av varandra just under kuren. hur ska dem veta vems frågor du svarar på? kanske ska man kura ett barn i taget? men bara mina spontana tankar. men hela kuren går ju liksom ut på att vara tydlig och de små kan ju omöjligt veta om du svarar på den eller den frågan??

har ni verkligen ingen möjlighet att lägga barnen i ett eget rum? alltså inte ihop med er föräldrar?

3:e natten får du också gå in och buffa lugn. men helst ska ju ramsan börja ta nu. testa den först men blir det kris gå in och lugna med buff. (själv buffade jag en period om 45 minuter 3:e natten har jag för mig....)

lite små tankar från mig.

lycka till!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

lilla mia skrev:hej!

kanske ska du starta en tråd på kurforum? det fick jag tips om när jag kurade för ett par veckor sedan...

så det här med tvillingar. jag kan inte ge tips där. det finns ju ett tvillingforum också. kanske någon där som kurat.
Hej lilla mia!! Tack för ditt svar! Jag har fått tips om länkar till tvillingkurer men de länkarna har inte fungerat att varken klicka på eller googla på. Och när jag var inne på "Tvillingar - Tips" så tyckte de att jag skulle starta en tråd under just späda och små...hm. Men jag ska leta upp nå vettigt ställe att fråga på, tänkte bara att det var onödigt att starta nya trådar när jag redan hade en uppe :-k

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5&start=30
lilla mia skrev:min spontana tanke är att de borde faktist bli störda av varandra just under kuren. hur ska dem veta vems frågor du svarar på? kanske ska man kura ett barn i taget? men bara mina spontana tankar. men hela kuren går ju liksom ut på att vara tydlig och de små kan ju omöjligt veta om du svarar på den eller den frågan??

har ni verkligen ingen möjlighet att lägga barnen i ett eget rum? alltså inte ihop med er föräldrar?

Ja, jag undrar detsamma...Läste någonstans att det var bra o kura båda samtidigt och att det inte gjorde någonting att de hörde varandra, men blir fundersam precis som du om det gäller mina svar då också. Och nej, vi bor i en liten etta...och köket använder vi efter 18.30 samt att det är svårt att mörklägga och få plats där.
lilla mia skrev: 3:e natten får du också gå in och buffa lugn. men helst ska ju ramsan börja ta nu. testa den först men blir det kris gå in och lugna med buff. (själv buffade jag en period om 45 minuter 3:e natten har jag för mig....)

Skönt att höra att du också fått buffa långa 45 min. Nyss buffade jag 30 min. Men jag får väl fortsätta buffa på helt enkelt, eftersom det är det som lugnar bäst av verktygen just nu..

Tack så mycket, Lilla Mia, jag kämpar på :D
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

hur gick natten? hjälps du och pappa åt? du kan ju inte buffa två samtidigt?

kram!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag ska se till så du flyttas med tråd och allt in på kurforum!
Här på Späda och Små pysslar vi inte med kuren utan med mat, schema, uteliv och annat skoj!

Hjärtligt välkommen tillbaka sen!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Jamen guuud så bra!!! TACK :D
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

lilla mia skrev:hej!

hur gick natten? hjälps du och pappa åt? du kan ju inte buffa två samtidigt?

kram!
Hej mia! Jovars, den 3:e natten var ganska hemsk och jag vart den största vargen i rummet tyvärr.. :oops: Bibbi slutade inte gråta/skrika på väldigt länge vid två tillfällen under natten, den första gången hon vaknade varade mellan 00.20 – 02.30 och däremellan var det väldigt stökigt och det kändes som om inga verktyg fungerade på henne. Det började som vanligt, hon frågar och jag svarade med en ganska bestämd ramsa. Då vart hon arg, höjde rösten och jag svarade likaså. Sen skrek hon upp sig och lyssnade inte alls på allt mitt ramsande, så jag fann det lägligt med att buffa och först blev hon lugnare men precis när jag tänkte "nu går jag ut" så började hon om igen och då buffade jag lite mer bestämt vilket gjorde henne än mer arg...och så höll det på tills hon vart lugnare och då var jag snabb ut med en ramsa, hon blev arg och ledsen, skrek jättehögt! Jag försökte ramsa utanför dörren men hon verkade inte alls vilja lyssna. Så då gick jag in igen...osv osv. Försökte ett tag solfjädra men då blev hon vansinnig!! När jag sen tyckte att ingenting verkade fungera, varken ramsa, låta henne vara en stund, buffa, solfjädra jaaa, då kände jag att jag var tvungen att bryta och plockade upp henne i famnen och hyssjade vilket gjorde henne lugn. Så fort hon inte längre grät utan bara flämtade ljudligt så la jag ner henne tillrätta och buffade tills hon var nära på att somna och då ramsade jag mig ut och bekräftade kort därefter.

Under tiden så vaknade ju Harry såklart men han somnade om efter några buffar (ja, det går att buffa samtidigt, då trycker jag till på "å ett" ovanpå ryggen med samma hand som buffar "två, tre fyr"..)

Nästa gång då Bibbi vaknade var vid 03.00 och jag var snabbare med mina svar och la henne tillrätta det första jag gjorde istället för att ramsa..Den här gången blev det lika livat men tog slut 03.45..sen vaknade Bibbi inte förrän vargtimmen som för mina knoddar är efter 05.00 och framåt tills vi väcker dem vid 06.00.

Annars så vaknade Harry några få gånger och lyssnade på några ramsor och somnade om, så det känns ju skönt att han funnit sig lite mer tillrätta :heart:

Sen var Bibbi & Harry riktiga festprissar hela dagen ända fram till läggning. Lite krångliga daglurar dock.

Natt 4 vart däremot mycket bättre :-D Båda två tog emot ramsorna och Harry somnade någon gång om helt själv. Fast så kom ju såklart vargtimmen, dock så sent som 05.30! (Nu när jag tänker efter så har den faktiskt kommit senare och senare under kuren \:D/) och då höll jag och Bibbi hov ända fram till 06.00 med Harry sovandes som en stock bredvid! Sen försökte jag hitta ett lungt tillfälle att "väcka" en redan vaken Bibbi, det kan ju säga känns lite dubbelt då man ena stunden maler på att det är "gonatti med sej, sov så gott" och andra stunden hojtar gomorron och dansar runt :shock:

Idag har daglurarna krånglat vid läggningen och de har vid olika tillfällen stretat emot alternativt legat och "pratat" i sängen, vilket får mig att undra: Hur gör ni då? För visst är det endast frågor vi verktygar mot, inte prat? Och vad gör jag om hon då får för sig att prata genom hela vilan? Jag kan känna mig lite stressad här då det känns som så viktiga minutrar att få slumra på istället för att ligga o hojta.. speciellt när den ena redan har somnat! Eller är detta prat ett tecken på att de fått mer energi på dagarna och kanske behöver sova mindre än vi schemalagt? Jag vet att vi inte ska rodda i nå schema men kanske något att tänka på tills senare?

Vi har nu dessa tider som vi följer (vi har väldigt svårt att få dem vara vakna mer än 2 knappa timmar, däremot är de flitiga ensamlekare pga vi har svårt att )
06.00 Väckning och välling ca 150 ml (Vi får inte ner mer...Hur mycket äter era?)
07.30 – 8.15 Vila
09.00 Mild havregröt och fruktpuré (Ibland vill de äta redan 08.30..)
10.15 – 11.00 Vila
12.00 Lunch ca 1,5 dl mat + katrinplommonpuré och vatten.
13.00 – 14.30 Vila
15.00 Mild havregröt och fruktpuré (vi kör mycket frukt mot hårda magar :) )
16.00 – 16.45 Vila
17.00 Liten middag...Gröt igen...hurra :wink:
18.15 Vällning ca 100 ml
18.30 Sova natt

Natt 11.5 timmar Dag 3.75 timmar Totalt: 15.35 timmar.. kanske för mycket?

Undra lite om bekräftelsen...om de somnar själva....ska jag bekräfta då? Eller det kanske inte räknas som några frågor? Och hur snabbt ska jag bekräfta efter ett ganska häftigt samtal? Direkt eller några minuter senare?

Och till sist så hoppas jag på lite tips och pepp över det som hände natt 3.. :oops:

Tack tack tack för era ord :heart: :heart: :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

alltså ni har ju fyra daglurar?! antar att det är för du skriver att de orkar bara två timmar vakna. men jag tror det blir lite väl upphackat med 4 lurar. jag skulle gå ner till tre. hoppas nån annan kan svara på om du kan göra det nu direkt.... man ska ju inte det egentligen...

(håller som bäst på att försöka med ett tvålurarsschema för min kille som är född bara en vecka före dina gryn- men det är egentligen lite tidigt- får se hur han klarar det).

12+45+1,5+45(20) är vanligt vid den här åldern. eftersom ni har 11,5 timmes natt kanske 11,5+45+1,5+45 kan passa.

om fröken är vaken och "pratar" sig igenom sin lur kan du inte göra så mycket. verktygar gör du som du skriver om barnet ställer frågor. du kan inte mer än ge förutsättningarna. men vila är ju bättre än ingenting.

och somnar barnet själv så kan du under kuren bekräfta när det varit tyst ett tag så att barnet får med sig bekräftelsen in i sömnen. det är ju omöjligt att veta exakt när de somnar. men bara du kommer ihåg bekräftelsen så här i början. så smoningom så drar du ju ihop ramsorna så sista versen blir bekräftande och punktsättande. somnar barnet efter det så behöver du inte bekräfta igen. jag brukar tänka att jag vill ha sista ordet till jag känner att barnet har förstått betydelsen av ramsan.

ang natt tre. skippa den. natt fyra blev ju så mycket bättre. fokusera på det positiva. :wink:

schemaförslag: (som du såklart kan justera eller slänga i sopen direkt om det är helt åt skogen)

06 godmorgon, välling
07 en andra frukost (gröt + smörgås kanske)
8.30 sova 45 min
10 lunch
11.30 sova 1,5 timme
13 mellis (gröt)
15.30 sova 45 min
16.15 middag (mat precis som lunchen)
18.15 kvällsvälling

då blir det 4 ordentliga mål om du tänker frukostarna som ett och så kvällssluken.

hoppas natt fem blir bra för er!

kramar!

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Här kommer jag med ett svar som inte handlar om buffning och ramsor men om Mat!
Tjosan hallå säger jag när jag ser ert matschema!

Ni har ju två Stora bebisar som kräver Mat - potatismos med mycket smör, ärtpuré, passerad majs, sötpotatismos, fiskfärs, lite kalvfärs med risoni (pyttesmå pastabitar)
passerad broccoli etc!

Låna eller köp Johanna Westmans Andra Mosboken bums och börja koka grönsaker, pasta, potatis och frukt och servera i mängd!

Utan mätt mage kan man inte sova en hel natt och gröt är välling i annan konsistens, lämplig som mellis eller frukost.

Förslag:
06.00 Väckning och välling ca 150 ml+ kan kompletteras med second brekfast runt 7 med liten smörgås med leverpastej (hemgjord utan salt busenkelt) exempelvis.
07.30 – 8.15 Vila
09.00 Mild havregröt och fruktpuré
10.15 – 11.00 Vila
12.00 Lunch i stor stil med massor av mat och frukt som topping+ ev en vällingslurk innan lunchsovet
13.00 – 14.30 Vila
15.00 Mild havregröt och fruktpuré (vi kör mycket frukt mot hårda magar :) )
16.00 – 16.45 Vila
17.00 Stor middag med massor av potatismos och fisk och kalvfärs och smör =P~
18.15 Vällning ca 100 ml
18.30 Sova natt

Sen undrar jag om inte 4 vilor är något mycket vid denna aktningsvärda ålder men det lämnar jag åt kurproffsen!

Kolla in denna länk om schemaförslag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

från matfreaket från Späda och Små (som håller lite koll på er :oops: )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Tack för svar! :oops: å jag vet, vi har verkligen försökt ( läs gärna tidigare inlägg) få dem att vara uppe längre men redan efter 1 timme o en kvart så börjar det gnuggas i ögon och allt verkar jobbigt för dem. Suuper griniga och vill varken titta på eller leka själva. Vi får nog se det där schemat som gammalt, för riden innan kuren, då de små knappt orkade någonting och se fram emot ett nytt! Frågan är bara om vi kan göra det nu? Det blir väl lite mycket på en gång eller kanske bara utdraget annars? Inser att jag borde ha bollat schema innan men tyckte ändå att det passade de här tröttisarna då vi inte var så mycket över tiden för åldern. :oops:

Att Bibbi börjat prata vid läggning till lurarna har bara hänt nu den senaste dagen och att hon skulle prata sig igenom en vila var mer än hypotetisk fråga i fall att det skulle hända nu när de verkar lite lite piggare :) men precis som ni säger är ju det en ganska tydlig signal på att schemat är lite kajko..

Mera riktig mat! Självklart! Tips på vad vi kan hitta på då de börjar gråta? Jag är väldigt tveksam till att truga då när den lilla munnen samtidigt i gråten är liten o trut som en knopp. Och Harry är lättkräken, vi pratar kaskad! Råkar ett litet finger hamna fel i munnen åker allt upp, detta brukar även hända ifall han äter mycket och om det är lite grövre konsistens. Mat ofta är kanske lösningen för att öka på mängden, men hur blir det då tidsmässigt då de helst ska äta inom timman? Strunt i timman o mata på?

Någon som har nå tips på hur vi ska göra ifall Bibbis natt 3 uppdagas igen? Vill vara mer än väl förberedd så att jag inte står o frågar jag me :roll:

Känner mig lite bortkommen nu...men nya tag i morgon! Tack för att ni får oss att bli så mycket bättre! Och tack för kollen, det behövs :)

Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej igen.

Den här natten var lite bökigare än natt 4. Nu ramsade och påminde jag idogt utanför dörren och när vi inte kom någon vart i våran diskussion som blev allt högre och högre fick de buffas för att lugnas vilket tog 10 min (hela vakenvändorna kunde ta runt 30-40 min åt gången). De vaknade 23.30. 01.00. 02.10 och 03.30 för att sedan sova nästan ända fram till 06.00 (och det var ju iaf toppenskönt!) Vaknade av att Bibbi låg o snackade och tittade efter en liten stund på klockan som då visade 05.58.. :)

Så till dagen, som började fint. Båda svepte 250 ml välling på 10 min. De fick ändå en till frukost kl. 07.00 lite gröt, så mycket som gick ner. Sen fick Harry ta en 5 minutare efter den frukosten och vart så mycket gladare efter det. Vi la dem 08.00 nu istället för 07.30. 2,5 timmas vakentid som föreslagits fungerar inte riktigt då de är så morgontrötta, vi får satsa på tiderna runt lunchen istället. Det tog 30 minuter för Harry att lugna ner sig. Så jag använde en marginalkvart på honom som fick vakna 09.00 istället för 08.45 då Bibbi väcktes.

Sen hjälpte hon mig att förbereda lunchen, smörigt mos med gröna bönor och fiskpuré som jag bjöd på vid 10.00. Harry höll på att kräkas många gånger men jag avstyrde med att "dansa" med hans armar och så lyckades vi röja bort det, men vi övergick till köpemat sen då det var så nära att allt kom upp några gånger. Vet inte varför det blir så? Om det var konsistensen, som var som vilket puré-igt mos som helst? Eller smaken? Lasagnen gick ju konstigt nog ner och även en hel del mango och banan. Bibbi krånglade mest och vi fick avbryta för en stunds lek på mattan för hennes del och så fick hon istället en slurk välling och ett tappert försök av att truga ner lite mer mat samt banan och äpple.

Sen höll jag hov i sängen med bus o gos fram tills 11.10 då de lades tillrätta i sängen under riktiga protester trots att de längtade så mycket efter att sova :roll:
Och nu siktar vi på 1,5 timmas vila. ( Bibbi låter vaken nu efter 30 min...hmm. Får vänta och se om hon frågar annars får hon ligga o titta där en timma till..)

Så här tänkte jag mig att kommande schema kan se ut:
06.00 Väckning + välling
07.00 Gröt
8.00 – 8.45 Vila 45
10.00 Lunch
11.15 – 12.45 Vila 1,5
14.00 Mellis (Gröt?)
15.30 – 16.15 Vila 45
16.30 Middag!
18.00 Välling
18.15 Gonatt sova 12

Jag bör ju sluta buffa! Men hur gör jag då när de inte svarar på ramsorna och behöver lugnas på annat sätt än med påminnelser..alltså när det är kris. Blir det den mycket ogillade solfjädern då? Bör väl introducera den under mysiga stunder först? Ibland funderar jag på om det kanske är dags att backa eller är deras reaktioner fullt förståeliga så här in på natt 6? Eller bara fortsätta påminna..och påminna..hur länge skulle ni säga är rätt väg att gå innan krisen är fastställd? Jag tycker ju att det är redan efter 5 minuter men stålsätter mig och låtsas som att det regnar och att allt är precis som det ska. Och är det lämpligt att tillochmed låta irriterad/arg när man påminner? Känns som det lutar åt det hållet hela tiden, knappast några glada rop här inte.. försöker verkligen peppa mig själv men det är svårt när det inte känns som att det går fram.

Är tacksam för lite mer pepp :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag. :D

Jag skall försöka bena reda i några av dina frågor.
Nu ramsade och påminde jag idogt utanför dörren och när vi inte kom någon vart i våran diskussion som blev allt högre och högre fick de buffas för att lugnas vilket tog 10 min (hela vakenvändorna kunde ta runt 30-40 min åt gången).
"Idogt" skriver du... det känns som att ditt budskap är lite "hattigt", om du förstår vad jag menar. Inte tydligt och målmedvetet. Man lägger, ramsar UT och tills man får sista ordet. Dvs du ramsar vers efter vers, efter varandra TILLS lugnar sig - DÅ bekräftar du med ett sköööönt tonfall som säger "såå ja... just sååå, nu sover iv så gott". Frågar de 100 gånger skall de ha 101 verser tillbaka om du är med. Du ställer dig helt enkelt utanför dörren med inställningen att du SKALL ha sista ordet, hur lång tid det än tar. Då lovar jag att det går hem, öva tonfall och volymer i stunder då de INTE kan höra dig. Om du, efter en stunds ramsande, går in och buffar blir ditt budskap att "ramsan är bara underhållning, mamma kommer ju ändå efter en stund och visar att ni har helt rätt i era undringar, mamma skall vara här inne". Om du är med. :wink:
Jag bör ju sluta buffa!
JA! :shock: :) Spara den till krisen slår till.
Men hur gör jag då när de inte svarar på ramsorna och behöver lugnas på annat sätt än med påminnelser..alltså när det är kris. Blir det den mycket ogillade solfjädern då? Bör väl introducera den under mysiga stunder först?
När du märker att det är KRIS, då går du in UTAN att ramsa först, och antingen buffar till lugn, eller solfjädrar. Du skall INTE introducear något under "mysiga" former. Däremot träna på dig själv eller vän/man så att du är säker när du väl ställer dig och utför den på barnen. Vi hade en KRIS och jag hade aldrig kört fjädern innan, men gick in och bara ställde mig med en sjuheslikes attityd av yoga och lugn. Det krävdes en omgång per kväll i två kvällar, sedan var den STORA frågan besvarad. 8) :D

Ja, du bör backa och inte fastna i något träsk, fäst nu ramsan genom att låta den få sista ordet. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Observera att på lång sikt ramsar man endast 4 glada verser UT efter läggning, det är hit du skall sikta. Men först måste du få den att sätta sig.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

håller tummarna för att det går bra inatt med ramsan. och gröt till mellis är bra! det viktiga är ju till att börja med att få i harry mat. tar han emot köpemat bättre så ge det. mätt är det viktigaste. du kan ju sen blanda i lite hemlagat (om det är dit du vill) och sen öka på mer och mer vart efter. har läkarvetenskapen sagt något om kräkningarna? har han varit så även när det bara var flytande föda?
vad jag förstår så ändrade ni i schemat på en gång till tre lurar?! kanske lika bra. håll fast vid det nu då. jag tycker det ser bra ut undrar bara om de klarar sig utan mat från 10 till 14? min lilla kille behöver mat minst var tredje timme ofta redan efter 2,5 för att han inte ska hinna bli överhungrig....

styrkekramar!

Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej :heart:
Jag har haft så lite tid att gå in och svara på era inlägg men jag har läst, mitt på dagen och mitt i natten, när jag behövt pepp och inspiration. TACK.

Ska bara lite snabbt säga att Bibbi sov från 19 – 05.30 inatt! :D Och Harry vaknade 5 gånger varav de två sista under vargtimmen. Var bara tvungen att gå in en gång och då solfjädrade jag honom lugn :!:

Jag får berätta mer sen!!

Kramar :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"