Bibbi & Harry är nu 6 månader och nu har vi bestämt oss för att rädda de små från all trötthet
Vi har ju lite andra förutsättningar och inget stor lägenhet, men jag tycker inte det borde göra en så värst stor skillnad, eller har jag fel? Vi sover alla i samma mörklagda rum, jag bredvid pappa med öronproppar och de små i varsin spjälsäng i andra änden av rummet. Jag funderar mycket på hur den ena reagerar på den andras påminnelser och bekräftelser..??! Blir det konstigt om jag svarar bestämt till Bibbi när Harry nästan sover??!
Har jag förstått det hela rätt när jag tänker mig att första natten buffar jag tills barnen blir sömntunga och nära att somna för att sedan avsluta med en ramsa under utgång för att sedan påföljas med en påminnelse om det behövs, vilket alltså är när de börjar gnälla och vända på sig? Påminnelsen avslutas alltid med en ramsa...som blir mer och mer bestämd? Är det läge att låta arg på rösten tillexempel? Slutligen ska jag alltså ge en lugn bekräftelse när det tystnat i rummet. Snabbt eller vänta en stund?
Andra natten ska jag då hellre ramsa än buffa, buffning är lika med kris, inte sant? Så vad ska jag göra när de bara skriker när jag ramsar? Skriker först arg, jag svarar bestämt och högt. Hon svarar ju på ramsan vilket är normalt! Men så fortsätter hon att skrika och blir tillslut ledsen..vad gör jag då? Buffar? Ska jag gå ut ur rummet innan jag börjar ramsa eller kan jag ligga kvar i sängen och låta volymen sköta "utgången"? När jag i natt buffade efter att det kastats ramsor och frågor i full fart så skrek Bibbi så fort jag slutat och hon lät ledsen på rösten. Kändes då som jag fastnade i buffningsträsket samt att det inte kändes så bra att hon vart så ledsen av buffningen, gjorde jag fel? Hur lång tid är för länge, alltså risk för träsk? Det kändes som en evighet igår. Då solfjädrade jag och då blev hon än mer arg och jag fick en tvekan i kroppen då jag höll kvar för att visa vägen. Alltså känns det inte som att det är läge att bara ramsa? Heller inte läge för varken fjäder eller buff?Och jag tycker att de bara väcker varandra om jag låter dem skrika längre stunder (och då måste jag erkänna att max är 5 minuter :-k ) ..så då vet jag inte vad jag ska verktyga med...och jag vill ju känna att verktygen verkligen tar! Annars känns det svårt att känna trygghet i att det kommer skapa lugn. Fast det kanske går framåt utan att jag ser det? Mitt andra dygn kanske är fullt normalt?
Och nu tredje natten då är det bara ramsa som gäller....gulp! Grejen är den att jag kan verkligen vara envis och är rädd för att vara för envis, och då i min envishet missar signaler om att det inte är ok. Ungefär som att då endast ramsa eftersom det skrivs att det endast ska ramsas när kanske en buffning är det som behövs för att den lilla ska känna sig trygg. Kanske har inte ramsan tagit än och så kör jag på??...Och hur snabb ska jag vara med bekräftelsen..?
Är dagen på samma sätt som de tre nätterna, alltså bara ramsa den 3:e dagen?
Jag ni hör. Jag är en gnutta fundersam..Behöver pepp och lite tips för ramsan...
Jättetacksam för svar