Nu ska Melker få börja sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
M&Ms mamma skrev:Nu sover Melker, natt nummer 5 har alltså börjat. Nattningen tog ca 10 minuter, han gråter före an kommer till ro och jag ramsar ett par gånger. Borde jag hålla mej till en ramsa (alltså en omgång = 4 ggr)? Eller ska ramsan få sista ordet? Jag har svårt med det där märker jag.
Jag brukar alltid ramsa en gång när jag lägger med inbakad bekräftelsevers. Men så här tidigt i kuren så kan du fortfarande låta ramsan ha sista ordet om du tycker att han frågar dig vad som gäller nu. Men du kan även välja att inte bekräfta mer om det bara är vanligt "varför kan jag inte somna med en gång" - gnöl.
M&Ms mamma skrev: Och nu till natten: Om han vaknar under vargtimmarna, då ska han få ramsa genast eller hur? Bara en ramsa har jag förstått, alltså inte att man upprepar och upprepar flera omgångar?
Du har förstått så rätt så rätt! En glad saklig upplysnande ramsa. "Det är fortfarande natt, sov du lille vän" Sen inget mer. Om man vill kan man spela musik typ Mozart eller stöka i huset. Själv har jag aldrig orkat stöka så där tidigt på omrgonen så jag gör ingenting. Men det väljer man själv vad man tycker passar bäst.
M&Ms mamma skrev:
Jag måste jobba på min attityd, men jag har sååå svårt att "låta" honom gråta. Och att veta var gränsen går, när jag borde ingripa. Han låter så ledsen ibland och ramsan tar inte alls. Vad ska jag göra då? (Det märks skillnad när han är arg, sur eller ledsen) Svårt det där.

Han ska aldrig behöva vara ledsen. Arg får man vara, upprörd får man göra, fråga får man göra, men man får itne vara ledsen. Om han är ledsen så gå in lite snabbt till honom och ge honom en solfjäder. Sen ramsar du dig ut igen.
M&Ms mamma skrev: Sen när han vaknar efter vargtimmarna, skulle det vara en bra idé göra annat ljud då? Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, för storasyster sover också på vinden och vaknar om jag börjar stöka omkring för mycket där. Har en klocka med fågelkvitter, kunde man sätta på den i Melkers rum? Eller blir han då för van och vill ha fågelkvitter hela tiden?
Som jag skrev innan så har jag aldrig orkat böka runt och det har fungerat ändå. :wink: Fågelkvittret kan du använda om du vill, men kan du sätta på den utan att gå in till honom? För om du går in sådär på morgonen så kommer han garanterat tro att det är dags att stiga upp, och går du då ut igen kommer han nog bli fly förbannad! :wink:
Jag tror itne att han kommer "kräva" fågelkvittret sedan. Han kommer sova fram till morgon bara han lär sig när det är morgon.
M&Ms mamma skrev: Och sen till vagningen som jag "var tvungen" ta till imorse. Har läst lite här och det verkar som det är bäst att OM man är tvungen vagna ska man bara göra det tyst och INTE ramsa ut. Stämmer det? Liksom låtsas att man aldrig varit där inne i rummet.
Det brukar jag rekomendera, att man går in tyst som en mus, gör det man måste och sedan smyger ut igen med attityden att man aldrig ens varit inne.
M&Ms mamma skrev: Nu ska jag peppa och läsa på. Heja heja! :)
Hejja hejja!!! \:D/

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för snabbt svar! Forumet här är helt underbart - tusen tack alla ni som lägger ner er tid och ert hjärta i att hjälpa förvirrade föräldrar! :heart:

Jag har inte alls använt solfjäder hittills, bara vagning och ramsa. Så inatt om han bli riktigt ledsen (inte sur eller arg) så går jag in och gör en solfjäder och ramsar ut. Visst? och så pangramsar jag glatt en omgång vargtimmarna om han vaknar.

Huj, huj, det känns så svårt ibland detta. Jag vill ju inte göra fel!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Du har förstått så bra så bra! :thumbsup:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

HURRA, HURRA, HURRA! :D

En riktigt bra natt har vi haft. Melker grät till klockan 02 & 05, men tystnade genaste (tror det var i sömnen). 05.15 fick han en pangramsa och tystnade genast. 05.30 fick han 2 omgångar ramsa och tystnade. Det var allt vad vi behövde ingripa inatt!! Vi har alltså inte varit med näsan innanför dörren till hans rum och det känns som en stor seger. Han är så duktig vår Melker!! :D

Dessutom har vi inatt för första gången på månader alla sovit i rätta rum. Jag och maken har sovit tillsammans (äntligen!), storasyster i sitt rum och Melker i sitt. Jag kan inte beskriva hur bra det känns!

:heart: Stora M 27.6 2009 (sover hela nätter)
:heart: Lilla M 26.7 2010 (kurstart 23.11.2010)
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Godmorgon!

En bra natt igen! Men efter klockan 6 har det strulat... :( Melker har varit arg och sur och skrikit upp sej, inte alls lyssnat på ramsan. Testade solfjädra, men han blev rent ut sagt förbannad. Och jag blev ställd och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Så jag har vagnat kort ett par gånger. Och ramsat. Känns som ett bakslag... men jag fann ingen annan utväg. Som sagt skrek han bara upp sej och lyssnade inte alls.

Hur som helst, han somnade om (jag gick ner och fixade eld i kalelugnen, kunde inte lyssna på skriket, och så tystnade han efter en stund). Ska gå och göra glad morgon nu.

Borde jag ha gjort annorlunda?

/M&M:s mamma
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

som du så konkret fick erfara lyssnar inte arga barn på verktyg, den ilskan tar man så väl hand om på egen hand, bara man känner att tryggheten finns där på utsidan, säger på sin sak. Vilket du också gjorde då du förstod att det var just ilska som förelåg, och så klokt gick och gjorde sånt som "måste" göras.

Helt rätt! Alltså, icke verktyga ett argt barn - det varken behövs eller funkar särskilt bra. Man KAN ge en bestämd, hög ramsa tillbaka om man tycker att "nu får det vara bra med svordomar för den här gången" x4, sedan återgå till sitt, i ditt fall kakelugnen.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

som du så konkret fick erfara lyssnar inte arga barn på verktyg, den ilskan tar man så väl hand om på egen hand, bara man känner att tryggheten finns där på utsidan, säker på sin sak. Vilket du också gjorde då du förstod att det var just ilska som förelåg, och så klokt gick och gjorde sånt som "måste" göras.

Helt rätt! Alltså, icke verktyga ett argt barn - det varken behövs eller funkar särskilt bra. Man KAN ge en bestämd, hög ramsa tillbaka om man tycker att "nu får det vara bra med svordomar för den här gången" x4, sedan återgå till sitt, i ditt fall kakelugnen.

:thumbsup:
//Anna
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för dit svar Anna09!

Ja, det funkar inte alls verktyga ett argt barn, det märkte jag. Så det är okej att låta honom skrika då? Han tystnade ju genast jag tog i vagnen, så ledsen var han knappast, det skulle inte ha gått om så genast då tycker man. Skulle inte storasyster sova på vinden också skulle jag skramla mer utanför dörren, sätta på musik med mera, men jag vill inte riskera att hon vaknar.

Melker har ända sen han föddes sovit dåligt från 5--> morgon, så jag antar det kommer ta lite tid jobba bort det.

Hur som helt är jag glad över de framsteg han gjort på mindre än en vecka. Det är en ENORM skullnad! :)

Inlägg av M&Ms mamma »

Ps. En sak jag funderat på som inte alls har med Melker att göra: vad betyder SM som folk skriver om? (kanske dum fråga, men jag är så nyfiken på vad det är förkortning av) :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

SM är Anna Wahlgrens så fint utarbetade StandardModell, på hur man redan från start får in barn i "rätt" rytm med mat, sömn, umgänge och social delaktighet.

:wink:
//Anna
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

God morgon!

Melker har inatt igen sovit i ett knyck 19.35-06.01. Han somnade dessutom på 5 min igår istället för 10 de senaste kvällarna. Men nu strular det igen, han har varit vaken sen 06 och jag får honom inte att komma till ro. Jobbigt!

Vet inte riktigt vad jag ska göra, mina egna vargar kommer smygande. Känns som han borde få bättre belöning efter så bra nätter än att gråta en timme :(

Usch, usch. Måste focusera på det positiva istället! Men nu går jag upp och vagnar lite snabbt.
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Melker fortsatt gråta och 07.15 tog jag upp honom i ett tyst ögonblick efter vagnande. Känns som jag inte gjorde rätt, men kändes totalt fel att låta honom fortsätta gråta. Ögonen var alldeles svullna nu på morgonen.

Borde vi tänka om? Är det för optimistiskt att tro att han ska sova till 7.30, eftersom an alltid varit morgonpigg? Funderar om man borde justera schemat och ta morgon 7 istället och förlänga morgontuppluren istället. Eller ta natt 19-07 (han är trött på kvällen också).

Jag är som ni märker lite förvirrad här nu på morgonen samtidigt som jag är glad över att han sover så fint fram till 6-tiden.

M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Jag har funderat på morgonen, läst på andra trådar här och kommit fram till att jag kanske borde ha tagit till en kris-solfjäder i morse? Jag solfjädrade snabbt, men han blev så arg så jag slutade. Detta var säkert fel.

Så imorgon bitti OM det håller på skita sej, då går jag in och solfjädrar lääänge tills han somnar om, eller? Ska jag vara helt tyst då eller ramsa mellan varven? Ramsa på väg ut eller bara vara tyst? Hur hårt ska jag hålla i?

M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Jag fortsätter här: :)

Nattningen höll på bli en katastrof. Melker skrek och skrek och skrek (och nattningarna som gått så bra hittills - bakslag nu?). Jag kände hur jag höll på bli uppgiven och nej-nu-orkar-jag-inte, men så tog jag mej samman, gick in och gjorde en lååång och lugn solfjäder. Han skrek en stund, men tystnade och somnade. Han verkade tycka det var skönt få tyst på skriket.

Han har varit trött ikväll, kanske han blev för trött före han kom sej i säng. Nu sover han i alla fall skönt och vi tar sikte på en ny natt. Heja, heja!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Heja, heja, bra jobbat! :D

Ha målet i sikte, ha en plan färdig innan du lägger och natten kommer så du vet VAD du skall göra målmedvetet och kan förmedla LUGN, det är LUGN man vill förmedla i handling i ord.

När jag satte ramsan ( min son är inte kurad, han är standardmodellad) men då i alla fall hade jag i huvudet det där man ser i Amerikanska krigsfilmer.

Där går någon vakt och skriker: "It's 9 O'clock and ALL is calm". Detta är så att när en soldat råkar vakna så vet han, han kan lägga sig och somna om allt är OK. Det är just denna känslan du vill förmedla till ditt barn oavsett tid på dygnet tänker jag. Är du med? FÖr att detta skall funka måste man ju då få lite tid på sig att faktiskt förstå, sen ifrågasätta om det kommer att vara så här. Och svaret är ju då alltid JAPP, detta är den nya rutinen och du kan lita på mig.

Så att använda en "kris solfjäder" till en övertrött kille är inte fel. Tänk bara på att du inte "fastnar" i bara HANDLING, du behöver kunna förmedla samma lugn i ord och husljud också. Det är därför verktygslådan är så STOR.

jag lägger in detta jag skrev för en lång tid sen som kan visa HUR jag använde verktygen.
Det är visserligen SM verktyg, men de är samma som SHN. Men den visar lite på skillnaden för vissa och andra. :D

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"