Jag brukar alltid ramsa en gång när jag lägger med inbakad bekräftelsevers. Men så här tidigt i kuren så kan du fortfarande låta ramsan ha sista ordet om du tycker att han frågar dig vad som gäller nu. Men du kan även välja att inte bekräfta mer om det bara är vanligt "varför kan jag inte somna med en gång" - gnöl.M&Ms mamma skrev:Nu sover Melker, natt nummer 5 har alltså börjat. Nattningen tog ca 10 minuter, han gråter före an kommer till ro och jag ramsar ett par gånger. Borde jag hålla mej till en ramsa (alltså en omgång = 4 ggr)? Eller ska ramsan få sista ordet? Jag har svårt med det där märker jag.
Du har förstått så rätt så rätt! En glad saklig upplysnande ramsa. "Det är fortfarande natt, sov du lille vän" Sen inget mer. Om man vill kan man spela musik typ Mozart eller stöka i huset. Själv har jag aldrig orkat stöka så där tidigt på omrgonen så jag gör ingenting. Men det väljer man själv vad man tycker passar bäst.M&Ms mamma skrev: Och nu till natten: Om han vaknar under vargtimmarna, då ska han få ramsa genast eller hur? Bara en ramsa har jag förstått, alltså inte att man upprepar och upprepar flera omgångar?
M&Ms mamma skrev:
Jag måste jobba på min attityd, men jag har sååå svårt att "låta" honom gråta. Och att veta var gränsen går, när jag borde ingripa. Han låter så ledsen ibland och ramsan tar inte alls. Vad ska jag göra då? (Det märks skillnad när han är arg, sur eller ledsen) Svårt det där.
Han ska aldrig behöva vara ledsen. Arg får man vara, upprörd får man göra, fråga får man göra, men man får itne vara ledsen. Om han är ledsen så gå in lite snabbt till honom och ge honom en solfjäder. Sen ramsar du dig ut igen.
Som jag skrev innan så har jag aldrig orkat böka runt och det har fungerat ändå.M&Ms mamma skrev: Sen när han vaknar efter vargtimmarna, skulle det vara en bra idé göra annat ljud då? Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, för storasyster sover också på vinden och vaknar om jag börjar stöka omkring för mycket där. Har en klocka med fågelkvitter, kunde man sätta på den i Melkers rum? Eller blir han då för van och vill ha fågelkvitter hela tiden?
Jag tror itne att han kommer "kräva" fågelkvittret sedan. Han kommer sova fram till morgon bara han lär sig när det är morgon.
Det brukar jag rekomendera, att man går in tyst som en mus, gör det man måste och sedan smyger ut igen med attityden att man aldrig ens varit inne.M&Ms mamma skrev: Och sen till vagningen som jag "var tvungen" ta till imorse. Har läst lite här och det verkar som det är bäst att OM man är tvungen vagna ska man bara göra det tyst och INTE ramsa ut. Stämmer det? Liksom låtsas att man aldrig varit där inne i rummet.
Hejja hejja!!! \:D/M&Ms mamma skrev: Nu ska jag peppa och läsa på. Heja heja!![]()
Bianca