Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejhej!

Åhå, här ser jag att min parallella överduktiga personlighet är i farten... :lol: Men först något om ökningsperioder.

Jag har inte helammat så länge så jag har inte så fullständiga erfarenheter av ökningsperioder, förutom att för mig har de varit jättejobbiga. Precis som du skriver så har vagning och buffning inte alls fungerat och, vet jag numera, det beror helt enkelt på att barnet är hungrigt. Ett hungrigt barn kan inte sova gott, inte i denna späda ålder i alla fall. Det vände över en natt när ökningsperioden var över. Plötsligt lugnade vagningen knodden igen och strukturen/rytmen kunde återupprättas. Den var på plats igen inom två dygn. Så jag tror inte att du ska få problem med att ta upp tråden där du slutade.

Nu vill jag prata lite med den del av dig som är en duktig flicka (större delen, gissar jag... 8) ). Jag tycker att du ska tänka så här: Det är jättemånga som börjar med SM när barnet är över 1, eller 2, eller 3 månader med gott resultat. Fram tills dess har många snuttammat, snuttsovit, tagit upp bebis vid minsta pip och inte haft några rutiner att tala om alls. Jag har sett många sådana mammor här på forumet och nästan varje gång ser jag hur de lyckas styra upp vardagen inom bara några dagar. Nu har du haft fyra röriga dagar. Dagar. Inte månader. Det går självklart alldeles utmärkt att styra upp igen! Dessutom, om ditt läge kommer att likna hur det var för mig, så kommer det att gå plättlätt. Nu vet du hur man gör och så fort knodden är mottaglig (dvs ökningsperioden är över) så kommer det att gå jättebra.

Med det här vill jag ha sagt att det är klart att man bör sträva (STRÄVA!) efter en vettig rytm som gör livet drägligt. Men man får göra avsteg. Man får göra som det känns bra just nu ibland. Det händer att jag tar upp en skrikande bebis när jag bedömer att jag inte lyckas lugna honom. Det är inte ett nederlag. Men sen funderar jag noga över varför jag inte lyckades och hur jag ska jobba vidare. Det är inte ett prov där det finns ett facit... :roll: :mrgreen: Ingen annan är där du är och kan säga att du gör fel eller att de skulle ha gjort bättre!

Sen vill jag tillägga att jag själv naturligtvis aaaaaaaldrig får prestationsångest eller duktig-flicka-syndrom... :roll: Eller var det alltid? Jag kommer inte ihåg. :mrgreen:

Kram från en som vet precis hur det är! :heart:

PS. Det blev mycket lättare med andra barnet. Såna som vi borde skaffa ett dussin, då kanske vi slappnar av lite till sist... DS.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hahaha, mitt i prick! Känner mig såå träffad av allt det du skriver.
Tusen tack för visa råd och spark i bak!

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

:wink: :lol: :mrgreen:

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tänk vad tiden går, nästa vecka passerar vi 2 månaders strecket och eftersom jag fortfarande känner mig som en rookie i frågan småbarn, vill jag smyga in ett schema så snart vi passerat 2 månadersgränsen. Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på vad jag nu tycker börjar formas.

Jag bör tillägga att jag upplever att Tia är morgontrött. Upplever också att 8h vakentid kanske är lite mycket, vilket gör att jag funderar på 7.5h istället. Kan man göra så?

Mål 1
07 - 08.30 SM mål
08.30-10.30 Sova

Mål 2
10.30 - 12.00 SM mål
12.00 - 14.00 Sova

Mål 3
14.00 - 16.00 SM mål
16.00 - 17.30 Sova

Mål 4
17.30 - 19.00 SM mål
19.00 - 20.30 Sova

Mål 5
20.30 - SM mål
22.00 alternativt 21.30 Sova natt

Nattmatningar kl 23, 01 och 04. Här ser jag att jag med tiden vill börja jobba bort 01 målet, men hade tänkt behålla samtliga nattmål tills schemat satt sig. Tror ni det fungerar?

Sen undrar jag hur man märker att de små vill börja sova natt tidigare :oops: . Vi har nu lagt henne för natt allt mellan 20-23 vilket känns lite tokigt. Hon verkar ha lättare att komma till ro runt 20-21, men då får jag inte riktigt in alla SM mål som jag önskar.

Hum, hoppas jag fått med allt.

Kramar
**Youni**
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Kul att höra av dig här igen! Hur gick det med ökningsperioden?
younikawa skrev:Tänk vad tiden går, nästa vecka passerar vi 2 månaders strecket och eftersom jag fortfarande känner mig som en rookie i frågan småbarn, vill jag smyga in ett schema så snart vi passerat 2 månadersgränsen. Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på vad jag nu tycker börjar formas.
Oj, ja det går verkligen fort. Ett schema låter bra. Jag tyckte det var väldigt skönt, särskilt med första barnet. Men kom ihåg hur du (vi...) är också. Tänk på att det är en struktur, en hjälp, inte en tvångströja! Du styr, inte schemat. :) (Förlåt om jag tjatar, men jag vet ju hur jag är...jag menar du. :lol: ) Det är klart att det är viktigt att vara systematisk och konsekvent i början för att ge lillen chansen att förstå tingens ordning, men när schemat väl sitter är det inga problem att göra allt helt bakvänt en dag, tex vid resa, för att sen återgå till schemat nästa dag som om ingenting hade hänt. (Och med en bra sömnbuffert är de mycket mindre känsliga för ändringar och lite för lite sömn någon dag då och då.)
Jag bör tillägga att jag upplever att Tia är morgontrött. Upplever också att 8h vakentid kanske är lite mycket, vilket gör att jag funderar på 7.5h istället. Kan man göra så?
Du kan göra precis som du vill! Det finns ingen som känner din knodd bättre än du, så lita på det hon lär dig om sig själv. Dessutom kommer det tydligt att visa sig efter någon vecka eller så om det är för mycket sovtid på schemat, till exempel genom tidiga morgnar eller systematiskt stora svårigheter att somna på något sovpass. Ta bara god tid på dig innan du utvärderar och ändrar, gärna 3 dagar att införa + uppföljningsvecka.

När det gäller morgontröttheten så är det jättevanligt. Min lille kille är ju fyra månader nu och idag var första gången han orkade vara vaken längre än 1h30 på morgonpasset. Helt rätt att anpassa schemat efter det!
Mål 1
07 - 08.30 SM mål
08.30-10.30 Sova

Mål 2
10.30 - 12.00 SM mål
12.00 - 14.00 Sova

Mål 3
14.00 - 16.00 SM mål
16.00 - 17.30 Sova

Mål 4
17.30 - 19.00 SM mål
19.00 - 20.30 Sova

Mål 5
20.30 - SM mål
22.00 alternativt 21.30 Sova natt

Nattmatningar kl 23, 01 och 04. Här ser jag att jag med tiden vill börja jobba bort 01 målet, men hade tänkt behålla samtliga nattmål tills schemat satt sig. Tror ni det fungerar?
När det gäller schemat så blir jag lite osäker på vad som är bra eftersom jag själv har upplevt att di små vill börja lägga sig tidigare ungefär vid 2 månaders ålder. Anna skriver i kompendiet (sammanfattningen av standardmodellen) så här:

"Vid två månader dras dagens sista, sena mål ihop med det tidigare kvällsmålet. Natten blir nu åtta timmar lång (20-04 är vanligt)."

Du kan läsa hela kompendiet här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Men kom ihåg, eftersom det är en sammanfattning låter det kanske lite som regler som radas upp, men det är det INTE. Det är förslag på ett upplägg som sen SKA modifieras av dig för just din bebis. Så enkelt, och så svårt! :heart:

Hur som helst, jag har därför haft bara fyra SM-mål efter två månader, plus kvällsslurk och ett par nattmål.
Sen undrar jag hur man märker att de små vill börja sova natt tidigare :oops: . Vi har nu lagt henne för natt allt mellan 20-23 vilket känns lite tokigt. Hon verkar ha lättare att komma till ro runt 20-21, men då får jag inte riktigt in alla SM mål som jag önskar.
Vi har märkt det på att lillen har somnat hårdare och djupare allt tidigare på kvällen och slutat vakna av sig själv. Men man kan också bestämma sig för att köra på tidigare kväll några dagar och se hur det tas emot.

När det gäller nattmålen undrar jag: är det du som väcker eller lillan? Hur långa är de?

Kram :heart:
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tackar snällaste Nemita för input!

Ja gällande tiden för nattning tycker jag att det är jättesvårt. Kanske ska testa att dra ihop 4:e och 5:e målet till att börja med och se hur det tas emot. Hon kommer i vilket fall som helst få en påfyllning runt 22-23, så gällande avståndet mellan matningarna borde det inte vara några problem...hoppas jag :D . Anledningen till att jag ville behålla ett 5:e mål beror också på att jag tycker vi får lite kvällstrassel om jag håller henne vaken längre, men kanske ska ge mig på den där 20 min luren mitt i och se om det fungerar.

Under nätterna vaknar Tia själv runt ca: 23-24, ca: 01-02 och 04. Det är därför jag ser att hon kanske fortfarande ska få dem, tills vi hittat fasta tider under dagen. För mig signalerar det att hon får för lite mat under dagen och hon får inte bröst x 4 under ett SM mål...

** Ett SM mål för oss fungerar så att hon ammas i ca: 20-30 minuter, rapas. Under ca: 1,5 timme försöker jag kontinuerligt få henne att äta mer, men hon vill verkligen inte få in mer än bröst x2 under ett SM mål. Jag har därför valt att amma från samma bröst under ett och samma mål så att hon får i sig den feta mjölken. På de eftermiddagsmålet och kvällsmålet kan jag i bästa fall få in bröst x3, men det är ganska sällan.

Hoppas att detta ger en lite tydligare bild :oops: .

Kram
**Youni**
younikawa

Inlägg av younikawa »

Jag märker att min insomnia natt har påverkat mig och jag behöver lägga till lite förtydliganden :lol:
younikawa skrev:Under nätterna vaknar Tia själv runt ca: 23-24, ca: 01-02 och 04. Det är därför jag ser att hon kanske fortfarande ska få dem, tills vi hittat fasta tider under dagen. För mig signalerar det att hon får för lite mat under dagen och hon får inte bröst x 4 under ett SM mål...
Nattamningarna tar nog inte mer än max 20 minuter, ofta tar hon mat från båda brösten om än väldigt lite från nr:2. Själva insomningen därefter kan ta upp emot 40 min. Kan ju även tillägga att natten före ökningsperioden satte igång hade vi bara en nattamning (kl 03). Efter det sov hon fram till 07.30, då vi gjorde vi morgon. Men efter ökningsperioden tillkom ytterligare en nattamning igen. Vi har ju precis kommit ur ökningsperioden, så jag tänker att det kanske är på sin plats att ge schemat en värdig chans för att komma på rätsida med nätterna innan jag går in för att försöka vagna bort 01 målet?

Gällande ökningsperioden så slappnade jag av mycket mer efter ditt fina inlägg Nemita. Jag ammade så fort hon började gnälla oavsett om det var i en sömnskarv eller under vakentid. När man vet vad saker och ting beror på är det ju så mycket lättare att bemöta utmaningen. Upplevde att ökningsperioden för oss tog 5 dagar, för sedan (precis som du skrev) började buffandet fungera igen och jag började återigen ana det mönster Tia tidigare visat.
**Youni**
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått ett jättefint schema förslag ovan. Vill bara skriva hur vårt såg ut vid 2 mån. Jag märkte att nätterna bara blev tidigare och tidigare. Så vi skapade dessa schman.

Tors schema 2 mån
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Tors schema 3 mån
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Det finns ju inget som säger att du inte kan peta in ett extra nattmål vid typ 23 tiden på detta om det skulle passa er en kort tid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack för schemaförslag Torsmamma!

Det gör jättemycket att få förslag på hur andra gör vid samma ålder. Jag tror dock inte att Tia kommer gilla 2h pass så måste fundera vidare lite på hur vi skulle kunna få ihop dagen med start 07 och nattning runt 20-20.30, återkommer med ett nytt förslag asap! :D
**Youni**
younikawa

Inlägg av younikawa »

Ja mitt förra inlägg var lite konstigt :roll: . Jag drar helt enkelt bara ihop mål 4 och 5, men lägger in en 20 min lur i mitten. Får testa hur det fungerar i några veckor och sedan justera lite om det inte fungerar!

Kramar
**Youni**
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag följer din tråd med stort intresse!
min elias är precis en vecka yngre än din tia. så vi fyller 2 månader på söndag! har också börjat tänka på att upprätta schema men tänkte låta nästa vecka gå också och då föra lite tider på hur han vill ha det och sen utifrån det upprätta schema när han blivit 9 veckor.

igår kom vi in i ökningsperioden. får se hur länge den håller i sig för oss.

hoppas ni får en bra natt!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
younikawa

Inlägg av younikawa »

Vi försöker och försöker, men hon vägrar ta flaskan. Till en början skrek hon mest (visst väldigt markerande skrik), men nu gråter hon och det gör så ont i mammas hjärta :cry: .

Känns som vi testat allt:
- Olika flaskor
- Matning vid olika hungerskalor (lagom hungrig, mellanhungrig o jättehungrig).
- Jag har testat att ge flaska, sambon likaså.
- Sambon har även testat att mata medans jag går ut ur lägenheten i 30 minuter.

Allt slutar i att hon skrikit och gråtit tills hon somnar i våra armar. Är det någon som har tips eller idéer på hur vi kan göra? På BVC tipsade de om pipmugg istället, kan man använa sån för mjölkersättning och är det ett bra alternativ?
Jag ammar med amningsnapp och känner att jag inte alls är mentalt redo att börja även projekt "vänja av amningsnapp", men tror ni att det kan vara en anledning till att hon inte vill ta flaska?
**Youni**
younikawa

Inlägg av younikawa »

Men gud vad jag håller på! (slår mig själv på fingrarna). Råkade in i fällan att ha för bråttom och försökte styra Tia lite åt schemat, även fast jag egentligen någonstans kände att hon inte orkade .

Jag stirrade mig blind på att hålla rätt antal vakentimmar, kombinerade det med test av tidigare nattning... men eftersom hon under dagarna endast klarade 1,25-1,5h vakentid blev kvällspasset 3h långt för att få ihop rätt antal vakentimmar. Det resulterade ju självklart (!) i övertrött bebis som inte kom till ro vad jag än gjorde och därmed var väldigt missnöjd mellan 20 (då jag satte igång nattningen) - 23 (då hon tillslut somnade).

Så nu backar jag! Får vänta någon vecka eller två innan jag åter ger mig på schemat igen, och nu ska Tia få bestämma exakt när hon vill sova och när hon vill vara vaken. Jag ska som Nemita skrev låta lillan lära mig hur hon vill ha det, sen ska hon få världens bästa schema och känna att mamma har bejakat hennes behov.

Så lilla Mia, schemat är satt på hold någon vecka till :D
**Youni**
Elle

Inlägg av Elle »

younikawa skrev: Så nu backar jag! Får vänta någon vecka eller två innan jag åter ger mig på schemat igen, och nu ska Tia få bestämma exakt när hon vill sova och när hon vill vara vaken. Jag ska som Nemita skrev låta lillan lära mig hur hon vill ha det, sen ska hon få världens bästa schema och känna att mamma har bejakat hennes behov.
Mycket klokt :thumbsup:

Njut av varandra :heart:!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Stora styrkekramar från din medsyster! :heart: Vad bra du är! Din lilla knodd har verkligen valt rätt mamma!

Kramkram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"