Nu är det snart dax för Sigge 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Okej, nu behöver jag lite feed back.

Natten mot idag vaknade Sigge 2.30. Han grymtade lite men somnade själv om efter bara ngn minut. Drygt 10 min senare så började han gnälla och det blev sedan gråt. Min sambo klev upp och ramsade och inom 10 min sov han igen. Så lång allt väl.

Kl 06 så satte han igång igen - gnäll som växte till gråt som växte till mer gråt. Min sambo började ramsa men fick ingen kontakt. Sen tog jag över och förlorade helt och hållet greppet - jag antar att jag föll offer för överkoncentration och så körde jag bara på, varvid stackars Sigge började ge ifrån sig små panikslagan "skrik" och gråten bara accelererade :cry:

Sen kom min sambo tillbaka och körde en helt annan taktik, nämligen att låta Sigge gråta och samtidigt få lite lugn och möjlighet att typ "känna efter". Han körde en mkt mjukare röst oxå. Och efter ett tag så lugnande han ner sig. Detta tog en timme! Och när det var klart, dvs han hade fått honom lugn, så var det dax att göra gomorron.

Visst verkar detta va ett bra sätt att göra på? Vi är lite olika jag och min sambo, han har mer is i magen. Så nu på fm-luren samt på lunch-luren så har jag backat JÄTTEMKT när han gråtit då jag lagt ner honom etc och det har gett resultat, han har tagit ramsan till slut (inom 10 min) trots att han varit jätteledsen från början...

Sen - en annan sak - marginalkvarten...är det endast om barnet vaknat för tidigt och sen somnat om som man anv den, eller kan man använda den om det tar t ex 10 min av luren att söva dem oxå?

Just nu har vi gjort så, att om det har tagit Sigge 10 min att somna så har han fått sova 10 min extra sen. Men jag får som för mig att det är fel på nåt sätt? Till slut blir det ju att man skjuter schemat framåt hela tiden (?)

Hoppas nån kan svara :-)

Mvh Sanna
Marelb

Inlägg av Marelb »

Hej hej Sanna! Hittade hit jag med. Försöker läsa på och läsa på. Men träffar ju såklart på folk som har andra åsikter. Bäst att hålla sig här bland likasinnade. :-D /Maria
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej :D

Du har förstått marginalkvarten helt rätt. Den kan användas både före och efter luren. Den är optimal till att förlänga (eller ibland förkorta) ett sovpass så att man ände kan väcka efter en naturlig sömnrytm. :thumbsup:

Ang. det där med backning så kan det vara svårt. Det är viktigt att man inte fastnar i att man bara ramsar och ramsar men att den inte tar. Då är det bättre att backa rejält och sedan svara med ramsan efter en stund så att älsklingen verkligen tar till sig svaret.
Där på morgonen, har jag nog hanterat situationen med hjälp av en pangramsa/upplysningsramsa. När älsklingen vaknar i vargtimmen så ger man en saklig, glad upplysande ramsa i förbigående. Sen gör man inte mer :wink: :shock: Om älsklingen protesterar igen så får han göra det. Om ni vill kan ni göra husljud eller spela hög musik (typ Mozart), men ingen mer ramsa. Somnar han och vaknar igen så kan ni ge en ny pangramsa.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack Acnaib :-)

Då kör vi bara på med marginalkvarten som vi gjort hittills då. Det brukar ta typ 10 min för honom att tystna efter man lagt ner, men nu börjar det bli mer och mer att han bara ligger och kvittrar och låter, inget gråt el så, och det känns jätteskönt att höra.Ett bevis på att polletten börjat trilla ner :-)

Jag tror att jag har hittat en bra balans i ramsandet nu faktiskt - det har att göra med att jag litar på honom nu till 100%. Var ju noga igår med att "backa" och har även gjort så idag på dagen. Han är duktig på att varva ner själv och sen behöver han oftast bara en liten påminnelse, antar att det är det som är pangramsan? Igårkväll somnade han strax efter 19, vaknade sedan 20 samt 21, men nöjde sig med 1-2 ramsor åt ggn (det hördes att han var jättettrött och jätteledsen pga det, så han behövde bara en påminnelse lixom). Sen var det tyst fram till 6.30 (!) då han började kvittra och då drog sambon av en pang-ramsa och sen var det tyst i ytterligare 20 min.

Jag sover ju med ena örat öppet (tyvärr) och han ligger i rummet bredvid vårt med dörren på glänt. Så jag hör honom på nätterna - han bökar och suckar och kanske vaknar han till ngn ggn oxå? Men inte ett ljud. Iaf inte inatt :-)

Detta är 3e dygnet på uppföljningsveckan för oss och det känns jättebra so far!

Duktig kille!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

frk carlsson skrev: Han är duktig på att varva ner själv och sen behöver han oftast bara en liten påminnelse, antar att det är det som är pangramsan? Igårkväll
Njae... inte riktigt. Pangramsan är den ramsa man ger så fort älsklingen vaknar i vargtimmen. Alltså man geren saklig, glad och upplysande ramsa i förbigående. En gång bara, sen inga fler ramsor.

Den ramsan du ger är nog snarare bekräftande. För han har ju rett ut det själv först, och sen ramsar du. Eller förstod jag dig fel?
frk carlsson skrev: Då kör vi bara på med marginalkvarten som vi gjort hittills då. Det brukar ta typ 10 min för honom att tystna efter man lagt ner, men nu börjar det bli mer och mer att han bara ligger och kvittrar och låter, inget gråt el så, och det känns jätteskönt att höra.Ett bevis på att polletten börjat trilla ner
Ja, visst är det underbart när de små älsklingarna börjar hänga med i svängarna som de ska! Härlig känsla!

Bianca
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Acnaib skrev:
frk carlsson skrev: Han är duktig på att varva ner själv och sen behöver han oftast bara en liten påminnelse, antar att det är det som är pangramsan? Igårkväll
Njae... inte riktigt. Pangramsan är den ramsa man ger så fort älsklingen vaknar i vargtimmen. Alltså man geren saklig, glad och upplysande ramsa i förbigående. En gång bara, sen inga fler ramsor.

Den ramsan du ger är nog snarare bekräftande. För han har ju rett ut det själv först, och sen ramsar du. Eller förstod jag dig fel?
frk carlsson skrev: Då kör vi bara på med marginalkvarten som vi gjort hittills då. Det brukar ta typ 10 min för honom att tystna efter man lagt ner, men nu börjar det bli mer och mer att han bara ligger och kvittrar och låter, inget gråt el så, och det känns jätteskönt att höra.Ett bevis på att polletten börjat trilla ner
Ja, visst är det underbart när de små älsklingarna börjar hänga med i svängarna som de ska! Härlig känsla!

Bianca
8) Hehe. Tänkte aldrig ens så långt ju, att den enda ramsan jag ger när han själv lugnat ner sig är en bekräftelseramsa...Insåg nog inte att vi redan kommit så långt i processen :-)

Men nu har du hjälpt mig att se det oxå :-) Så ja, nu fattar jag vad som menas med pangramsan till 100% :-D

Tackar! Ha det så bra!
Mvh Sanna
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Härligt! :thumbsup:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bianca -(el ngn annan) - vad tänker du om nattens senario?

Sigge började låta kring 3.30, bara gnöl etc så jag lät honom vara. Till slut (efter ca 10 min) så började han gråta, så då gav jag honom en ramsa och gick sedan på toa. När jag kom tillbaka så stod sambon och ramsade. Han körde ngr ggr och det var tydligt att han inte fick ngn som helst kontakt, han både backade och körde på.

Till slut gick han in eftersom han bedömde att det måste "vara ngt". Och då hade Sigge glidit ner till fotänden och låg helt på tvärsan. Sambon lade då honom till rätta och gick sedan ut. Efter det blev det totalt tyst. Han gav då bara en bekräftelseramsa efter det. Det hela tog ca 20 min, så till kl 4 så sov han igen. Jag låg vaken ca 1 tim efter det, och vid ett tillfälle så tjöt han till, men inget mer. Han sov vidare till 07 då jag väckte enl schemat. Han hade bajs i blöjan då, så kanske kom det oxå där vid uppvaknandet och det kanske oxå var en anledning till att det blev svårt att somna om?

Jag vet ju att det inte ska spela ngn roll ifall de tjorvat till sig i sängen, att de ska kunna somna om ändå. Men är det HELT förkastligt att gå in och kolla när man gör den bedömningen att det inte blir bättre utan att det bara stegras? Man ska ju undvika underhållning i form av ingripanden i vargtimmen men det känns ju synd ifall man missar en sån sak som att han ligger klämd eller ngt och skriker upp sig pga av det bara för att man av princip inte väljer att gå in. Vill förtydliga - vi är väldigt restriktiva med att gå in och vi har som sagt börjat hitta en bra dialog med Sigge, så de ggr vi bedömer att "nu är det ngt" så ÄR det med 99% säkerhet oxå "ngt". Och inatt var det ju tydligt eftersom han tystnade pangpoff efter tillrättaläggandet...

Ja, vad säger du/ni?

:roll:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Jag brukar säga att man ska undvika all trafik i vargtimmen eftersom älsklingen dels tror att det är vargen som kommer och dels att det är morgon, för att mamma eller pappa kommer, vilket ju inte är sant något av det. Men! När jag lärt mig att lyssna av mina små så hör jag ju hur de skriker och ibland när jag hör att "det är nåt annat" så går jag in, snabbt som tusan, utan ett ljud och utan minsta gnutta ljus. Försöker att inte röra vid ansiktet på älsklingen, läger tillrätta, eller byter blöja (i beckmörker, blir lagom rent men :roll: :wink: ) och sen smyger jag ut tyst igen, utan ramsa - med atityd att jag aldrig ens var där :wink:
Så ja, visst går det, men då anser jag att man måste kommit så långt att man "vet" att det är något annat än bara frågor. Och det har ni ju bevisligen gjort :thumbsup:
Sen får man akta sig. Börjar älsklingen vakna varje natt och ni "behöver" gå in varje natt då är det dags att backa rejält!

Bianca
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

tack för ditt snabba svar :)

låter som att vi resonerar lika :) självklart så kommer vi kolla av redan fr om idag, även på dagtid, att detta inte blivit en grej från hans sida. det har ju aldrig hänt tidigare dock, och hans säng står kraftigt lutad pga hans nästäppa, så det kan röra sig om olycksfall i arbetet oxå dvs att han råkat glida ner just inatt...ska justera den på en gång.

tack än en ggn

mvh sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

G O D morgon :D

Femte natten på uppföljningsveckan satt som en smäck!

Sigge somnade av sig själv igår kväll (som han iofs alltid gör), efter lite prat och kvitter.

Helt tyst fram till 3.40 då det kom ett "mummel". Jag ställde mig i givakt där jag låg, typ... Nu skulle han få veta vart skåpet ska stå (m anl av föregående nattens ramsning i vargtimmen, vi skulle ju inte upprepa detta). Ganska snabbt hördes ett litet "hu-huuuu" (gråt) så jag klev upp, ramsade x 4 utanför dörren och gick sedan ner i köket och drog i lite lådor, prasslade i några påsar och spolade i kranen. Efter ngn min så hördes ett litet "hu-huuu" igen så jag fortsatte mitt arbete. Efter ca 5 min bedömde jag att han fattat galoppen, så jag gick och la mig.

Och det var det! Upp som en tupp kl 07 :thumbsup:

Kändes stärkande att se att han lyssnade och förstod \:D/
Mammas smarta kille :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Genom härligt! Du gör ju ett strålande jobb. Jag riktig hör hur du gör och märker att husljud funkar kanon för er.

Lycka nu till. HÅll målet i sikte! :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

tack :-)
japp, vi är fokuserade till max!

:thumbsup:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej hej (suckar)

:shock:

Fick hjärnsläpp i natt. Sigge vaknade 2.40 och började grina lite, så jag drog av en ramsa x 4 och gick ner i köket och satte igång. Det tog ca 30 min innan han blev tyst, det var inga farliga yttringar el så, men betydligt segare än natten innan då han ju tystnade på 5 min.

TYVÄRR hade jag inte is i magen att låta honom vara, utan drog av en eller två (minns ej) ramsor till under den där halvtimmen #-o

Jaha, sen tystnade han då och jag gick och la mig. 10 min senare drog han igång igen och jag ramsade x4 och gick ner i köket. Men nu stegrades bara gråten och det blev sådär "nu ÄR det ngt". Och mkt riktigt - han hade ju bajsat :shock: ! Det har inte hänt sen vi började kura att han bajsat mitt i natten. Jag bytte iaf i kolmörkret enl "reglerna" och la sedan tillrätta och gick tyst ut. Efter det var det tyst [-o<

Fram till 5.45. Då gjorde jag samma grej igen, dvs ramsade och drog ner i köket och prasslade och hade mig. Gråten blev snabbt ganska hög och intensiv och jag kände hur paniken började stegras inom mig och vips så kom det ett gäng vargar som följde med mig in till honom ](*,) . Fy fan vilket nederlag!

Körde en solfjäder och blev UTSKÄLLD å det grövsta :roll: backade snabbt ut och sen tog det ngr minuter innan han kunde lugna ner sig efter mitt övertramp. Jag prasslade och stökade skamset runt nere i köket och inom 5 min var det tyst igen. Sen väcktes han kl 7 och har nu varit jättegrinig och missövd hela morgonen, det får jag ta på mig :oops:

Ja, jag kan inte säga ngt annat än att jag fick mig en minnesbeta som hette duga. Jag "kände som på mig" där vid 6 att "han är nog bara trött, jag borde hålla ut". Men min egen trötthet, nervositeten att ngn av de andra barnen skulle vakna etc tog över. Skit oxå! Inatt får sambon ta de där passen, jag är för klen helt enkelt :oops:

Jaja, bara att sopa ihop resterna och gå vidare, som sagt emd en rejäl minnesbeta. Det var natt r 6 på uppföljningsveckan det.

Jag har märkt att Sigge tystnar ganska omgående när man går i vår trappa, som är utanför dörren till hans rum. Den knakar ganska mkt och jag upplever att den har samma effekt på honom som mitt stök i köket, dvs att han blir lugnad av det där knaket. Är det fel att dra ngt varv i trappen på natten, eller tror ni att han förknippar det med att man ska komma och ramsa eller? Jag gör ju såklart inte det, utan går bara upp till halva trappen och så tystnar han och så går jag ner igen. Minns att vår äldre tjej ibland kunde tystna av att man bara tog ett endaste steg på golvet på övervåningen (där vi sover) och så tystnade hon tack vare det.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ojda, va tråkigt att natten blev så tokig, men nya tag nu i natt så ska du se att det går bättre. :D

Jag tycker att trappan låter som en strålande idé. Så länge du inte går in så är det ju hur bra som helst. Precis som vilket annat husljud ju. :thumbsup:

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"