Hej igen!
Nä, nu måste jag få bolla med er igen. Det mattrassel jag skrev om senast har inte riktigt gått över även om det är bättre. Det som är bättre är att totalt sett får knodden i sig mer under dagen och därför sover han bättre på sina lurar, vilket i sin tur leder till att kvällarna inte är lika katastrofalt trassliga som de varit ett tag. Denna förbättring har varit i en vecka så den känns rätt stabil. Problemet är dock följande:
Killen har alltid varit en långsamätare. Första och andra (nästan hela) månaden fick han äta inom 2 timmar istället för inom 1,5 för det var så lång tid han behövde för att bli nöjd. (Först då började han markera att han inte ville ha mer.) Jag har inte tyckt att det har gjort så mycket, han är ju trots allt rätt liten. Nu är vi ju framme vid att sträva mot att äta inom timmen, och det har gått riktigt bra i perioder. Problemet är att han är så ointresserad av att äta. Så fort han stillat värsta hungern så vill han hellre göra något annat. Efter en timmes vakentid har han alltid en liten trött-dipp och då kan han, efter någon minuts powernap (mot min bröstkorg i halvsittande), äta vidare men spottar snart ut flaskan igen. Detta leder till att han sover lite, äter lite, sover lite, äter lite...
Fram till två månaders ålder ungefär åt han 220-230 på första passet. Under trasselperioden (som jag alltså beskrev ovan) åt han 160-170 samma pass. När jag flyttade nattmålet från 4 till 3.30 började han äta som tidigare, men idag kunde jag med MYCKET trugande, trasslande, sova/äta lite/sova/äta lite, få i honom 150. Om jag hade slutat när han började trassla så hade han ätit ca 100. Han verkar helt enkelt inte hungrig på morgonen.
Till detta kommer att han får otroooooligt mycket rapar när han äter. Stora och svårrapade rapar. Vi använder MAM First Bottle som ju ska vara bra, men han sväljer massor av luft ändå. Jag har testat en MAM-flaska för lite äldre bebisar, och även större hål i nappen men tycker inte att det blir bättre - snarare trasslar han ännu mer.
Det är dessutom mkt svårt att skilja på om han har en rap eller om han behöver vila lite för att orka äta. Om jag tror att det är en rap så kan jag behöva ägna 5-10 minuter åt att rapa honom utan att det kommer något. Om han då behöver vila för att orka äta så tar det några minuter innan han lugnat sig och jag kan servera flaskan igen. Totalt sett gör detta att matningen drar ut på tiden något oerhört. Det blir ett moment 22 eftersom han behöver långt mellan målen för att äta effektivt... Jag upplever också att han inte ORKAR äta större delen av det han vill ha i ett sträck. Att flaskan är för jobbig att äta ur.
Okej, jag ser att det här blev väldigt långt och kanske är det viktigare för mig att få skriva ner det än att någon av er läser det...

På sätt och vis är det inget stort problem - han äter, sover, är glad. Men måltiderna blir långa, utsträckta, trassliga och jag blir ganska uppbunden. Det leder till att det är svårt att åka iväg någonstans (vilket inte är så stort problem), svårt att ta emot besök och framför allt svårt att hinna med storebror under tiden. Det här är förstås sånt som går över med tiden också, så konkret har jag väl bara ett par frågor.

Kan det vara så att han inte är hungrig på morgonen för att han äter på natten? Trots att det gått 3,5 timmar sen det målet (3.30-7.00)? Kan han vara redo för att sova hela natten trots att han bara är tre månader? Alternativt vänta till 7.30 med frukosten trots att det då flyttar på resten av dagens måltider?

Ska jag låta honom äta minimalt på morgonen så att han är hungrig nästa pass i stället? Dvs sluta truga.

När man byter till större napp (jag vet att jag har nämnt detta tidigare), kan det vara värt att bara byta rakt av och så får han helt enkelt gilla läget och lära sig äta ur den?
Jag har ganska mycket tålamod och har - tro det eller ej - lyckats hålla min perfektionism stången, men det känns inte som en bra lösning med detta snuttätande, även om det sker inom 1h eller med marginalkvart.
Kram på er. Stressa inte med svar så löser det sig säkert av sig själv... haha.

Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.