Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Tack för respons, Elle. :heart: Jag hade inte möjlighet att svara när jag läste ditt inlägg och sen glömde jag bort det.

Nu har jag ett par frågor igen. Egentligen fungerar allt rätt bra, så det är inga stora grejor, men ett par småsaker jag funderar över.

Lillkillen äter ju ersättning så jag har god koll på hur mycket han äter. Vi har ju länge nu kört ungefär 2+2 från ca 7 på morgonen och därför landat i att han somnar för natten mellan 20.30 och 21.30 lite beroende på hur dagen fallit ut. De senaste dagarna har vi istället låtit sista luren bli en timme för att natten ska komma lite tidigare. När han då vaknar så är han inte så hungrig och vi väntar med maten 30-60 minuter. Det trevliga med det är att det är så tydligt att hans överlevnadsångest är dämpad, han är glad och pigg. Det knepiga är att han inte äter så bra sista passet med det här upplägget. Det beror kanske för att han hinner bli lite trött igen innan maten, men jag får mest intrycket att han inte är hungrig. Han vill sitta och titta på storebror eller nåt annat kul. Inte äta. Tidigare har han ätit ca 350-400 ml under passet (inkl sista slurken) och igår blev det 250 ml. Ganska stor skillnad. I dag åt han dessutom mindre på andra passet men lite mer på första.

Min fråga är egentligen - är det vanligt att de äter MINDRE efter ett tag? Denne kille föddes oerhört hungrig och fick ersättning redan första dygnet på BB. Ska jag anta att en nedgång är rimlig eller ska jag sätta in alla medel för att få i honom mer? I natt vaknade han 2.30 och 3.00 då han inte äter (och inte fick mat) men somnade lätt om med napp och några vagntag båda gångerna. Sen fick jag väcka honom vid 4 som vanligt. Så väldigt hungrig var han ju inte. Å andra sidan vaknade han, och det gör han ju aldrig annars... :)

Nåja. Jag tänker högt som ni märker.

Vi konstaterade också att han är så pigg på kvällen. Hur viktigt är det att få till lång natt tidigt? Är 10 timmar för kort (det blir ju det vissa kvällar när han somnar vid 21-tiden, eller till och med senare) i den här åldern? Vi kanske ska återgå till ett längre sista pass för att han ska orka äta bättre.

Tack på förhand!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

På den första frågan hade jag:
Inte utvärderat efter 1 gång. Hållt i minnet för att kolla hur det blir det kommande dagarna, ja.
För det kan diffa, en dag äter d e mer, en annan dag äter de mindre liksom alla mål under samma dag skiljer sig åt.

På den andra frågan hade jag istället för att enbart tänka på hur mkt de sover på natten sett till att dygnets totala sömntimmar hade stämt.
10 timmar är för kort tycker jag _när_ de blir lite äldre, 3 månader är ganska litet men i den här perioden hade jag styrt upp till 11-11.5-12 timmar.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack, Kalaskakan. Du har förstås rätt.

Idag satt det plötsligt en liten liten tuss svart hundhår på nappen. Inte bara ett hårstrå alltså, utan en liten tjorv. Jag tror banne mig den hade varit i killens mun, kanske ett längre tag. Hunden fäller just nu så det är hår överallt. Jag skojar inte... överallt! Det är ju inte så lätt att få ut hundhår ur munnen ens för en vuxen, så hur ska det vara för den här lille? Ätningen har efter det gått mycket bättre också, så det kan vara så enkelt att tussen störde. Tror jag det!!! :shock:

Vi kör alltså vidare på den korta luren (1 timme) sist och försöker hitta ett sätt att lägga upp kvällen som fungerar. Du har helt rätt i att vi inte ska utvärdera, det var bara så starkt samband. Som nördig akademiker konstaterar jag att precis som i forskningsvärlden är det så med barn att ett korrelationssamband inte behöver innebära ett kausalt samband - bara för att saker händer samtidigt behöver inte det ena ha orsakat det andra... Jag ska försöka hålla det i minnet. :)

När det gäller nattsömnen så gör jag redan precis som du föreslår, jag räknar vakentimmar och det fungerar bra. Jag funderar bara vartåt strävan ska gå framöver och om det finns någon anledning att försöka få natten längre redan nu, och det fick jag ju svar på. Han är ju inte ens tre månader än, så då siktar vi mot att det så småningom ska vara läggning vid 20, utan att stressa dit.

Ett par frågor:
:arrow: Vi använder fortfarande powernaps av mikrokort slag (i princip buffa lugn på min mage tills han sover eller nästan sover och så vända och tratta i, ev låta sova någon kort minut om han varit extra trött) för att få i maten som han äter. Bör vi sikta på att sluta med det inom någon särskild tid, tex innan 3 eller 4 månader?

:arrow: Han har svårt att hinna äta det han vill ha inom en timme. Inget stort problem, ibland går det, ibland inte och jag stressar inte men strääääävar. :D Lite beror det på att han blir trött efter just en timme vaken och behöver powernap för att orka äta (se ovan). Jag har testat en större napp ett par gånger men det ledde till ofattbara rapar och ilska. Ska man avvakta med större napp tills han är lite äldre eller behöver han helt enkelt få lov att vänja sig? Dvs testa då och då och se om det fungerar eller införa och köra?

Tack på förhand!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Powernaps är just powernaps. Själv hade slutat med dem så snart jag märkte att de mer ställde till det än hjälpte. För vissa barn stjälper dessa powernaps de längre lurarna.
Så här blir mitt svar: Lyssna av Liten!

Jag hade behållt mat inom 1 timme, och även bjussat, på extra 15 minuter. Tiderna är ju inte ristade i sten, de är en riktlinje så att snuttätande inte uppstår :D
Det med större och mindre napp, med Smulan gjorde jag som så att jag hade olika storlek beroende på vilket matpass det var. Huvudsaken tycker jag är att du inte bangar på att ha en större dinapp "för att på förpackningen står det att...".
Vissa barn raketäter och trivs med det, vissa vill ha det lite lugnare fart på tillströmningen.
Så again, lyssna av :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Okej, låter klokt. Tack, tack! Ska odla öronstorlek. Eller vad det nu är man använder... :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nemita skrev:Okej, låter klokt. Tack, tack! Ska odla öronstorlek. Eller vad det nu är man använder... :D
:lol:
(Man tränar sig på att höra nyanserna och hitta det som inte alltid är synligt för det mänskliga ögat :D )
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Precis, Kalasis!

Nu har jag en fundering (i linje med min personliga förmåga att ta ut saker i förskott...) när det gäller min lilla knodd. Han blir ju tre månader om ett par veckor och än så länge har vi inte infört ett schema - det fungerar rätt bra ändå, helt enkelt. Jag tycker att det är skönt att kunna följa hans rytm utan att sträva alltför hårt att få till tiderna på minuten, mest för att jag är den typen av människa som vill "lyckas" och vara duktig och då kan ett schema bli ganska begränsande, ett mål som MÅSTE nås. (Med första barnet var det viktigare med schema för då var allt svårare... :) ) Hur som helst, nu babblar jag lite, :roll: det jag skulle komma till var följande...

:arrow: Det är, vad jag förstår, en ökningsperiod vid tre månader. Hur artar sig den när man bara flaskar? Märker man av det lika mycket? Jag funderar nämligen på att ändå införa ett lite striktare schema framöver men väntar kanske till efter ökningsperioden om den blir rörig.

:arrow: I nuläget vänder vi på knoddas vid elvatiden på kvällen och trattar i 50-90 ml, vänder tillbaka och han sover gott vidare. Sen äter han igen mellan 3 och 4 (jag väcker 4 om han inte vaknat själv före dess) och sover sen lugnt och fint till sju (minst). Med första pojken så tog vi bort 4-målet först, men det gjorde att morgnarna blev ganska stökiga. Det tog lång tid innan han sov lika fint på morgonen som han gjorde med 4-mål. Samtidigt är jag inte helt nöjd med att den här lille inte får sova så länge sammanhängande, i nuläget är det ju bara ca 5 timmar. Borde vi sluta med trattningen? Eller 4-målet? Eller kan man köra på så här ett tag till? För oss vuxna fungerar det rätt bra, men hur är det för lillen? Jag längtar visserligen till längre natt för egen del, men misstänker att jag inte får sova bättre om jag tar bort 4-målet för då lär det behöva vagnas/buffas ett tag.

Nåja, annars fungerar det mesta bra förutom att minsta utflykt utanför hemmet i vaket tillstånd leder till att han blir sååååå trött och trasslig. Men det löser vi lätt genom att vi nästan alltid stannar hemma. :)

Kram till er allihop!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nemita! :D

Vad fint ni verkar ha det! :heart: Det låter också som om du klarar att hålla perfektionismen stången, way to go! :thumbsup:

Om ökningsperioden tänker jag att du vet bäst själv: hur har de andra två varit? Det där är ju väldigt individuellet, men den tredje är sällan lika påfallande som de två andra. 8) Man kanske kan skaffa en flasknapp med större hål, bara?

Om natten tycker jag att du ska gambla: fortsätt med 23-målet om du vill och stunta i att väcka en gång och se vad som händer. Eller fortsätt som du har det ett tag till (han är ju rätt liten ännu, faktiskt, och förväntas inte kunna sova hela natten än på ett tag, även fast flaskmatade barn verkar vara lite snabbare med det ibland :wink:). Eller sluta med 23-målet och se om det gör nån skillnad för 4-målet. Det är bara att välja! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Chokladkaninen!

Ja, vi har det riktigt bra. Vi har dock haft två ganska trassliga veckor när Lilleman ätit dåligt. (Eftersom han är en stor kille betyder det att han ätit ganska mycket men mindre än vanligt...) Han har velat dra ut på matpassen och verkat ointresserad av att äta. Visserligen ingen (verkligen ingen!) överlevnadsångest, men många rapar, mycket trassel. Det har i sin tur lett till att lurarna trasslat och det blivit mycket skarvar, vagning, buffning, nappning osv. Extremt tråkiga kvällar med mycket gnissel.

Allt började samtidigt som vi förkortade sista luren till en timme (2+2+1+11) så vi misstänkte övertrötthet, något som vi då försökt hantera med powernaps hit och dit men som inte riktigt hjälpt. För några dagar sedan bestämde vi att vi skulle ändra till 1,5+2+1,5+11 för att han skulle vara lite piggare på kvällen. När jag satte mig ner för att se över vad det innebar för mattiderna så insåg jag plötsligt att han hade långt ifrån 3,5 timmar (än mindre fyra) mellan målen eftersom han sällan orkade vara vaken mer än 1-1,5 timme på morgonen. Samtidigt vet jag ju att han äter bäst nyvaken... grubbel, grubbel. Men nu har jag bytt till de nya sovtiderna (1,5+2+1,5+11) samt ändrat mattiderna till 7, 10.30, 14.30, 18 + nattslurk 19.45, sedan tre dagar och allt är förändrat! Nu äter han som för två veckor sen; massor inom en timme, utan trassel. Somnar gott, själv, och skarvar knappt alls... ibland är man ju trög... :roll: :lol: Jag alltså. Inte han.

Nu blir han 3 månader på söndag men verkar helt ta till sig de här sömntiderna just nu (kanske ligger lite minus efter de senaste två veckorna) så vi kör så här ett tag.

En teori jag har är att han inte har behövt så mycket mat dessa veckor, för han - även om han har skarvat på dagarna - har sovit gott på natten. Kanske är det så att ökningsperioden vid tre månader egentligen beror på en nedgång veckorna innan och att produktionen sen ska återgå till det "normala". Eller inte. Det blir ju mindre tydligt med amning, tänker jag, så det kanske är svårt att veta.

(Nu ska jag iaf passa på att sluta med 23-målet. Det har hur som helst bara legat på 30-50 ml de senaste kvällarna så det lär varken göra till eller från.)

Det var allt från mig. Jag tänkte att kanske någon annan kan slippa göra mitt misstag... :) Jag är så himla tacksam för SM. Livet med den gladaste tremånadersknodden är ljuvligt och roligt! :)
chokladkaninen

Härligt! :thumbsup: :D
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Nä, nu måste jag få bolla med er igen. Det mattrassel jag skrev om senast har inte riktigt gått över även om det är bättre. Det som är bättre är att totalt sett får knodden i sig mer under dagen och därför sover han bättre på sina lurar, vilket i sin tur leder till att kvällarna inte är lika katastrofalt trassliga som de varit ett tag. Denna förbättring har varit i en vecka så den känns rätt stabil. Problemet är dock följande:

Killen har alltid varit en långsamätare. Första och andra (nästan hela) månaden fick han äta inom 2 timmar istället för inom 1,5 för det var så lång tid han behövde för att bli nöjd. (Först då började han markera att han inte ville ha mer.) Jag har inte tyckt att det har gjort så mycket, han är ju trots allt rätt liten. Nu är vi ju framme vid att sträva mot att äta inom timmen, och det har gått riktigt bra i perioder. Problemet är att han är så ointresserad av att äta. Så fort han stillat värsta hungern så vill han hellre göra något annat. Efter en timmes vakentid har han alltid en liten trött-dipp och då kan han, efter någon minuts powernap (mot min bröstkorg i halvsittande), äta vidare men spottar snart ut flaskan igen. Detta leder till att han sover lite, äter lite, sover lite, äter lite...

Fram till två månaders ålder ungefär åt han 220-230 på första passet. Under trasselperioden (som jag alltså beskrev ovan) åt han 160-170 samma pass. När jag flyttade nattmålet från 4 till 3.30 började han äta som tidigare, men idag kunde jag med MYCKET trugande, trasslande, sova/äta lite/sova/äta lite, få i honom 150. Om jag hade slutat när han började trassla så hade han ätit ca 100. Han verkar helt enkelt inte hungrig på morgonen.

Till detta kommer att han får otroooooligt mycket rapar när han äter. Stora och svårrapade rapar. Vi använder MAM First Bottle som ju ska vara bra, men han sväljer massor av luft ändå. Jag har testat en MAM-flaska för lite äldre bebisar, och även större hål i nappen men tycker inte att det blir bättre - snarare trasslar han ännu mer.

Det är dessutom mkt svårt att skilja på om han har en rap eller om han behöver vila lite för att orka äta. Om jag tror att det är en rap så kan jag behöva ägna 5-10 minuter åt att rapa honom utan att det kommer något. Om han då behöver vila för att orka äta så tar det några minuter innan han lugnat sig och jag kan servera flaskan igen. Totalt sett gör detta att matningen drar ut på tiden något oerhört. Det blir ett moment 22 eftersom han behöver långt mellan målen för att äta effektivt... Jag upplever också att han inte ORKAR äta större delen av det han vill ha i ett sträck. Att flaskan är för jobbig att äta ur.

Okej, jag ser att det här blev väldigt långt och kanske är det viktigare för mig att få skriva ner det än att någon av er läser det... :roll: På sätt och vis är det inget stort problem - han äter, sover, är glad. Men måltiderna blir långa, utsträckta, trassliga och jag blir ganska uppbunden. Det leder till att det är svårt att åka iväg någonstans (vilket inte är så stort problem), svårt att ta emot besök och framför allt svårt att hinna med storebror under tiden. Det här är förstås sånt som går över med tiden också, så konkret har jag väl bara ett par frågor.

:arrow: Kan det vara så att han inte är hungrig på morgonen för att han äter på natten? Trots att det gått 3,5 timmar sen det målet (3.30-7.00)? Kan han vara redo för att sova hela natten trots att han bara är tre månader? Alternativt vänta till 7.30 med frukosten trots att det då flyttar på resten av dagens måltider?

:arrow: Ska jag låta honom äta minimalt på morgonen så att han är hungrig nästa pass i stället? Dvs sluta truga.

:arrow: När man byter till större napp (jag vet att jag har nämnt detta tidigare), kan det vara värt att bara byta rakt av och så får han helt enkelt gilla läget och lära sig äta ur den?

Jag har ganska mycket tålamod och har - tro det eller ej - lyckats hålla min perfektionism stången, men det känns inte som en bra lösning med detta snuttätande, även om det sker inom 1h eller med marginalkvart.

Kram på er. Stressa inte med svar så löser det sig säkert av sig själv... haha. :D
chokladkaninen

Hej Nemita! :D

Jag har inte så stor erfarenhet av flaskande och flaskor, hoppas att du får svar av nån som har det!
Nemita skrev::arrow: Kan det vara så att han inte är hungrig på morgonen för att han äter på natten? Trots att det gått 3,5 timmar sen det målet (3.30-7.00)? Kan han vara redo för att sova hela natten trots att han bara är tre månader?
Visst kan det vara så att han är redo att sova hela natten! :D Det är inte alls ovanligt. Och enda sättet att få veta är att sluta väcka honom på natten och se vad som händer. :D

Om jag hade en 3-månaders mattrasslare skulle jag mata en rejäl omgång i början på måltiden och sedan inte försöka igen förrän precis på slutet av timmen. Så att inte hela vakentiden går åt för att mata. 8) Som Kalaskakan brukar skriva så finns det faktiskt barn som är lite mindre i maten, och som ändå sover bra. Gör han det kan du vara säker på att han får i sig tillräckligt. Däremot skulle jag ge max en powernap per vakenpass, annars blir det stökigt och kanske skarvigt med sovningen. :D
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack!

Ditt förslag är ungefär som jag gör, dvs jag försöker mata 15-20 minuter i början av timmen, pausa i 20-30 minuter och så mata igen. Problemen är två. 1) Han äter inte så rejält i början, ofta bara 60-70. (Ibland går det bättre och han äter 100-150 i början, då blir allt lättare.) Det medför att det är mycket att äta kvar (för att han ska bli nöjd och mätt) på slutet av timmen och det tar ofta lång tid att få ner och timmen överskrids och ibland kvarten också. 2) Precis efter en timme blir han trött och behöver en powernap, vilket ytterligare förlänger ätningen.

Jag håller med Kalasis om att barn är olika, men när han tidigare ätit 1200 per dygn (drygt) och nu äter knappa 1000 så undrar man ju. Han är dessutom stor och tung (8,5 kg) och bör rimligtvis äta mer än en liten skrutt. Men det kanske är vanligt att de går ner i mängd med åldern, även om det känns som om det borde vara tvärt om.

Maken och jag konstaterade att vi får försöka dra ut ännu längre på tiden mellan målen (nu har vi 7, 10.30, 14.30 och 18.00) och se om det ger effekt. I morse matade jag honom direkt från sovande men jag ska prova motsatsen, att avvakta till 7.30 på morgonen i stället, för att se om han blir hungrigare när han får vakna ordentligt. Eller kanske sluta ställa klockan... :)

Tack för bollplankning!
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej Nemita,

Jag hoppar in och ger lite tips om matning om det är ok. Jag har en lika stor kille som du verkar det som, vägde också 4,5 kg när han kom och han vägde 8,9 vid förra vägningen för tre veckor sedan, puh :shock:

Min Oscar är en och en halv månad äldre än din son, men jag kommer ihåg att jag också upplevde en dip runt tre månader. Lillen som tidigare kunde amma i tio minuter och sen dra i sig 200 ml ersättning började plötsligt visa att han inte ville ha mer. Konstigt!

Det har blivit bättre, lite av sig själv, lite med hjälp av smakisar men framförallt så tycker jag att det har funkat bra att låta honom ligga på rygg på golvet och dricka ur flaskan. Har du testat det? Jag kan ofta ge Oscar första slurken i famnen eller i babysitter, men sen väntar jag till slutet av timmen och ger honom mer liggandes på rygg. Då får jag ofta i honom 240 ml per gång. Har ibland funderat på om det är för mycket :oops: det är svårt att veta med de här stora killarna tycker jag...

Lycka till med skarvarna förresten, min Oscar skarvar också på 30 minuter och vi jobbar som tusan med det...
Oscar född 100611 (42+1)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Loppisen!

Självklart är det okej! Jag är såå tacksam för all input! :) Skönt att du sett samma mönster. Jag har surfat runt lite på nätet och hittat andra med samma tendenser. (Måste förresten berätta att det var någon på Familjeliv som trodde att det kunde vara någon sorts tremånaderstrots... suck.)

Jag minns att jag ofta matade storkillen så, i babysitter eller liggande på en liten dyna på golvet. Jag ska testa det nu också. Tack för tipset! Sen har jag accepterat att det är lite rörigt nu också. Han sover lite sämre på nätterna också, om det inte vore för det skulle jag inte bry mig om det minskade ätandet. Men det kan å andra sidan bero på vaccinationen, tidsomställningen och att vi tog bort 23-målet. Så det bör jag nog inte dra för stora växlar på.

Emellanåt äter Hektor mer än 300 totalt på ett mål, tex 110 + 190 i slutet. Så mycket blir det ju ibland. Resulterar i lite mer kräkningar, men han verkar må bra, så vi får väl dra slutsatsen att våra stora killar klarar det.

Vi testade banan häromdagen för första gången och han tyckte det var mycket intressant. Jag har inte hunnit följa upp men ska göra det och kanske börja med pulvergröt snart också. Eftersom jag bara flaskar känns det lika bra att börja redan nu när han ändå kan sitta hyfsat själv (tex i bumbo).

När det gäller skarvarna så fungerar det rätt bra numera. Han skarvar väldigt sällan på 30 nu längre (men konstigt nog händer det att han nu skarvar på 45 vilket förvirrar mig) och behöver sällan hjälp ens vid 60. Skönt! :) Hoppas det blir bättre för er också snart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"