IAHP?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Mätte just mina kort som jag köpte fr Gentle Rev och de är 19 mm i diameter så du verkar ha fått till precis rätt prick storlek :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Men va bra! :D

Dock verkar det bli väldigt dyrt att göra kort själv iaf. Man behöver ju så mycket material, och när jag nu behövde större än A4 blev det ju ännu dyrare :( Suck.
Jag tittade på http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... ry_Code=K3
Och funderar på att beställa därifrån. Antar att Du beställde där? Mins du vad det kostade att få det sänt till Sverige, allt som allt?
Jag har mailat dem, men det har inte svarat ännu, tyvärr.

Kram
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Nja, de är inte så bra på att svara på mailen. Jag ringde, det var bättre :P

Tja, det är ju inte billigt. 400 spänn betalade jag UPS för att få pktet till mig- det msåte man ju inte ta, man kan ju ta vanlig snigelpost iofs men Gentle Rev var osäkra på om det skulle komma fram :? Sedan ville staten/Sverige ha 500 spänn i tullavgift... :(

Helamig räknade ut åt mig att det landade på 2500 spänn... :o Jag ville inte riktigt veta eftersom vi egentligen inte har råd med det men å andra sidan ger jag ju Bebis ngt väldigt bra för hans framtid. Så nu är jag ändå glad att jag har de där korten. Det har ju onekligen varit himla smidigt...!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Ringa ja, men jag är såå dålig på engelska, tycker det är så pinsamt att ringa då ju :(

Oj, ja. Det blir ju mycket pengar då. Vi har verkligen inte heller pengar till det :( Men jag vill ju verkligen ge både Freja och Ronja (och kommade barn :wink: )det här, det är ju egentligen ovärdeligt. Synd att det ska vara så dyrt. För själva paketet kostade ju bara 59,95$ (ca 450 kr) och det funkar ju!
Men om det "bara" är 400 kr i "frakt" och 500 kr i tull så blir det ju "bara" 1350 kr. (Vart går de restrerande 1150kr :?: :? )
Men om jag gör det själv och dessutom ska laminera korten (så de håller bättre) kostar det oxå en hel del. :( "Kartongen" kostar mellan 400-600 kr beroende på tjocklek, sen prickarna (5050 prickar behövs!) får jag skriva ut på rött papper- kostar runt 100 kr- själv och klippa ut och limma på, alternativt kan jag skriva ut den på "klistermärks-papper" så slipper jag limma men de kostar ju en hel del mer. Och om de dessutom ska lamineras kostar laminatorplasten 1000-1200 kr! :(
Synd att tiden flyger fram. Det tar ju antagligen en hel del dagar att få det skickat från USA.

Om de säljer böckerna i Sverige, varför kan de då inte sälja korten oxå? Hade ju underlättat en hel del :)
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Men det finns ju isf två andra paket att beställa oxå, ser jag nu.

Ett paket med bok och kort och ett paket med bok och kort och DVD.
Paketet med bok och DVD skulle kosta ca 700 kr istället. (250 kr mer) Behöver man denna DVD tro?
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ok, du verkar ju ha koll! Det betyder ju att jag inte spenderade såååå super mkt pengar :P

Jag tror inte du behöver DVD. Jag tog bara Basci Math Program 59.95 $. Det räcker bra för det är ju prickarna som är lite knepiga att få till. Allt annat gör man bäst själv på papper eller dator.

Eftersom du dessutom tänker fler kottar :P så är det ju alla ggr värt det!

Du måste ju inte ta UPS, alltså jag tror det kommer fram ändå. Det vara bara att jag var så stressad då så jag bara tog det liksom. Och det tar faktiskt inte lång tid. Min syrra skickade mig vanligt pkt fr USA och det tog 3 dar. Sedan fick jag knata till ett postutlämningsställe och hämta det.

Så kör på det :wink: .

Om de säljer böckerna i Sverige, varför kan de då inte sälja korten oxå?
Ja, varför gör de inte det? :roll:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Hej,
Jag har också bitit i det sura äpplet och beställt mattekorten från Gentle revolution. Jag testade att skriva ut en ppt med prickar på och lägga i plastfickor, men det blev aldrig riktigt bra. Jag beställde grundpaketet med prickkort, utan bok eller DVD och fick efter bara en dag förslag på fraktkostnad. Jag tog billigaste alternativet de erbjöd, vilket var 52 $. Det levererades hem otroligt snabbt. Efter 5-6 dagar hade jag paketet hemma. Inga ytterligare avgifter har jag fått betala. Det har hänt mig någon gång tidigare att jag fått ett brev med tullavgifter skickat hem i efterhand, så jag vet ännu inte om det är slutnotan för detta dyra kalas. Hittills är jag mycket nöjd med mitt val att snåla in på något annat.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Åhå! Du undkom tullen...! Mig ringde dom HEM till :shock: ...Det var bara att betala on the spot. :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Jag räknade bara snabbt, så jag har antagligen räknat fel. Härligt att det blir billigare för er :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Trådkapar lite...tänkte skriva ut "prick-filen" på hårt A4 o strunta i lamineringen...tror ni det duger?
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Man behöver inte DVD'n, men det kan vara bra att se hur man visar korten, inte minst hur snabbt man ska visa. Annars visas inte mycket på filmen som inte beskrivs i boken.

Köp-prickkorten har ferdiga ekvationer på baksidan. 16 stycken på varje kort. Så det är en bra anledning att köpa dem, även om de kostar lite. Jag tycker arbetet man spar (ved att inte tillvärka dem själv) har ett värde också.

Som Luvisen redan har sagt, detta är en investering vars värde inte går att räkna i pengar. Men har man inte de pengarna, så har man inte.

Det är svårt att snabbt visa kort som inte är styva. Och snabbheten är viktig.
Man kan ju försöka tillverka 1 till 10, och visa, och kolla hur det går, innan man bestämmer sig för laminering/styv kartong eller hur man behöver ha korten.

Jag körde med köpeprickar, köpt på plats i USA, och kånkat hem i bagaget.
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hallå! :D

Mina prickkortsbekymmer är lösta! :D Tack vare en underbart underbar människa! :heart: :heart: :heart: Nu behöver jag bara invänta att posten sköter sitt jobb :wink:
Mina böcker om läsning och skrivning kom igår! Jippie! Nu kan jag äntligen börja läsa. Här börjar vi med matten, och enbart matten ett tag, för att det är mest akut med den.Men sakta men säkert kommer vi att koppla på läsningen :)
Det kommer bli så roooligt det där - längtar!

Kära forumister: Någon här som har läst den här boken?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=075700198X
För visst måste det väl vara samma Doman-familj? Boken är ju onekligen lik de andra böckerna iaf!

Kramar till er alla!
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad bra att du nu kommer att få prickar!! Lycka till med visningarna, läsa på bara så du har ordentligt på fötterna. Läs hela matteboken först, utan att tänka så mycket på hur man ska lägga upp det egna programmet.

Läs så en gång till, med egna programmet för ögat.

Det är det allra bästa tillvägagångssättet. (Är det ett svenskt ord??)

Och jag ser nu at ni är minst två mammor som ska gå igång med med matten. Skulle inte ni två kunna starta en egen tråd med råd och frågor till varandra, som kan vara till hjälp och inspiration för andra? Och givetvis små rapporter om hur det går? Så kan vi andra här inne övervaka lite, och svara på frågor och hejja på lite? Vore jätteroligt, tycker jag!! :D :D :D
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Acnaib- Hur löste du prickkorten? Så nyfiken...förstår du :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Jag kunde inte hålla mig, klåfingrig bokälskare som jag är, så i veckan köpte jag "How to teach your baby to swim". Visst är det en Doman-bok. Den förklarar vattensäkerhet och hur man stimulerar sitt barn att älska vatten och därmed förbättra koordination, koncentration och intelligens (som Doman uttrycker det :wink: ). Den innehåller övningar och checklistor som de andra böckerna. Vi har gått på babysimning och jag känner igen mycket därifrån. Kan vara en bra bok för de som vill få lite inspiration till att träna själva. Övningar för barn upp till 6 år.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "