cissii skrev:Just nu somnar Celeste oroligt i min säng vid kl elva på kvällen

Och ja jag vet, hur dum kan bli? precis hur dum som helst - - -
Ja

Jag tänker inte säga emot dig
cissii skrev:Jag vet inte vad som flyger i mig ibland, det är något slags trots och köra saker i botten som jag ägnar mig åt ibland. Nästan som för att testa mig själv (och i det här sorgliga fallet får C ta konsekvenserna).
(Eller för att straffa dig själv

) Naturligtvis har du skäl och motiv och allt går att både begripa och respektera. Men barnet

Barnet

I rutinerna för henne MÅSTE du förhålla dig saklig, självklar och "enkel" - ingenting annat är försvarligt. Hon måste skonas från dina personliga våndor, hur förfärliga de än är (skonas mer ju förfärligare). Du höll på att dö av sömnbrist, t ex - och så etablerar du en lika outhärdlig sömnbrist för Celeste. Så FÅR DU INTE GÖRA

Och det vet du men du måste, för barnets skull, omsätta denna förnuftets vetskap i praktiken. Då får du själöv stå tillbaka, åtminstone kring det arma barnets rutiner. Det kan du. Det fick jag kunna. Jag har god lust att skicka på dig femton ungar till. Alla i trotsåldern
cissii skrev:Så jag högg loss en bit på sängen, och när hon kom hem så fick hon upptäcka att sängen visst var trasig. - - - Men - - - hon är ju i ett konstant krisläge.
Ja, det krisläget blir ju inte mindre av att ens säng blivit trasig, om man säger. Tokfia. Var fick du den idén ifrån

Det är f ö inte prylarna som ska tala om för små barn vad som gäller. Det är överlevnadsgaranterna själva och personligen, i handling likaväl som i ord.
cissii skrev:Vad jag funderar på är att köpa en ny vanlig säng till henne nu, hon är ändå för stor för den gamla och behöver kunna komma ur för att kissa. Så kanske "hoppa-ur" säng och nattblöja väck i samma slag?
Var realist

Sömnen först, torr blöja minst en vecka i sträck, obrutna nätter - sedan kan du ta bort nattblöjan. Då ska hon inte alls "behöva kunna komma ur för att kissa".
cissii skrev:Hon är verkligen oroad, så jag antar att jag får kura om från grunden. - - - Solfjädrar man såhär stora barn, och ska jag vaka utanför dörren när hon börjar hoppa ur? För det vet jag att hon kommer göra.
Inte en chans att du kan kura särskilt lyckosamt, eller lyckosamt alls, utifrån dessa negativa, oroliga, osäkra förväntningar. Du kan alltså inte hjälpa henne - nu. Du måste komma tillrätta med din Attityd först och verkligen FÖRSTÅ saker och ting här - vad är det som ligger i Celestes intresse
Om jag ska försöka råda dig, föreslår jag hellre att du har henne i ditt rum. I ny säng då, men den ska ha kanter. Och stå bakom en skärm, som inte behöver göra beckmörker eller total avskildhet men dock lite "privatliv" (för henne), en känsla av eget bo.
Och så säkrar ni gemensamt huset på kvällen, inför hennes läggning som naturligtvis ska vara mycket mycket tidigare än vad du sysslar med nu. Du har jobb att göra på kvällen och håller vargen borta och det får hon köpa. Då ska du inte tolerera minsta trafik. Men det får ju förklaras innan, på temat PÅ NATTEN SOVER MAN - pratar inte, ropar inte osv osv, man bara precis SOVER. Och kan man inte det så ligger man kanske vaken en stund, men man stör ingen annan - varken den som jobbar eller den som sover.
Smaka på den tanken en stund och se hur den känns