Jag börjar fundera på om BVC är så rädda för att bli anklagade för något. Att dom måste gardera sig mot "allt". Det här måste sägas och det här måste sägas. Det sunda förnuftet har tappats bort i all skrämsel. Ingen vågar sticka ut hakan och vara tydlig, stå för nåt för då kan dom ju bli anklagade, stämda?? Så mycket rädsla.
Min nya strategi på BVC är att bara säga att allt är bra. Maten är bra, sömnen är bra. Många gånger har jag gått hem med mer oro än när jag kom dit. Mycket tråkigt då jag hade önskat att BVC skulle kunna vara en plats för stöd och uppmuntran istället för ifrågasättande.
Liknande som mor och Fredrik med mos. Vi ska bekräfta dom och leda dom fast det egentligen borde vara tvärtom att BVC skulle inge föräldrar trygghet och säkerhet.
Ode till ramsan och SHN - tre år
Samma här. Inte skulle jag någonsin ta upp ett problem med dem. Trots att jag tyckt att några tanter där var trevliga. Men för mig är det en myndighet, som jag vet noterar och som jag vet lämnar rapporter sedan till skolan. Jag litar inte på att det jag säger tolkas på ett för sonen konstruktivt sätt. Det är en myndighet som ska granska, och det är bra att det finns. Men mitt förhållningssätt blir därefter också.
Nu är det bara en gång per år. Jag hade ganska få träffar i början också. Såg till att vara närvarande så att man inte sågs som konstig och undvikande. Såg till att få mätningar och vägningar, det är bra att ha lite kurvor, särskilt om man har ett barn som är litet till växten utan en massa hull.
Jag vet andra som haft verklig hjälp, särskilt med prematurabarn. Där tror jag BVC har varit viktiga och riktiga. Och där tror jag inte att föräldrarnas besök kommer att vara en belastning för barnen sedan.
Nu är det bara en gång per år. Jag hade ganska få träffar i början också. Såg till att vara närvarande så att man inte sågs som konstig och undvikande. Såg till att få mätningar och vägningar, det är bra att ha lite kurvor, särskilt om man har ett barn som är litet till växten utan en massa hull.
Jag vet andra som haft verklig hjälp, särskilt med prematurabarn. Där tror jag BVC har varit viktiga och riktiga. Och där tror jag inte att föräldrarnas besök kommer att vara en belastning för barnen sedan.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Minikurad våren 2010
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
De är inte, och får inte vara, några fritänkare. Personlig erfarenhet göre sig icke besvär. Vill de behålla jobbet ska de rätta sig efter överhetens direktiv, precis som på de flesta arbetsplatser, för att inte säga alla; annars är de strax ute i kylan. De är belagda med en ack så banalt
Och många köper ju det, för att de måste. De gör som de blir tillsagda. BVC-sköterskorna "vidareutbildas" med jämna mellanrum, x antal gånger per år. De har t ex nu (igen) fått order om att varna för Anna Wahlgren, som ägnar sig åt barnmisshandel
Jag har så många gånger genom åren mött BVC-sköterskor som förtvivlat frågat mig vad de ska göra. "Vi ger fel råd. Vi vet att vi ger fel råd. Men vi FÅR inte annat. Vad ska vi göra?"
Jag har gett det uppgivna rådet att de ska ta av sig sina vita rockar och följa med föräldrarna ut på gatan och, som människa till människa, ge de rätta råden. De som är förankrade i verkligheten, de som hjälper, på riktigt.
För många KAN ju - fortfarande. Många kan inte, men det är en annan sak. De gör sitt jobb, på order. De som kan, de som verkligen KAN och brinner för de små barnen - de är bakbundna.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vilka styr direktiven för BVC, och vilka styr innehållet i de här vidareutbildningarna? Landstingen?
Jag söker på nätet, här finns några beskrivningar av vilken funktion de har:
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... halsovard/ (ordet kontroll är frekvent använt)
http://www.orebroll.se/Files-sv/%C3%96r ... ANDBOK.pdf
(här finns en rad styrdokument som jag tror många landsting och BVC använder)
Jag som fått min son genom adoption är van vid att bli granskad av myndigheter och har tyckt att granskningarna har varit relevanta (även om ja inte älskat alla utredare). Det är tydligt styrt VAD som ska granskas, finns lättillgängligt på nätet. I adoptionssammanhang är det helt klart att det handlar om att man blir utredd och granskad - inte att man "frivilligt" får komma till en central för att få hjälp att adoptera. Om man sedan får problem med sitt barn och anser att det är adoptionsrelaterat så går man till ANDRA ställen.
Jag ogillar skarpt den här svenska ordningen att en myndighet sätter sig på olika stolar. Kom till oss för att få hjälp av erfarna - och samtidigt granskar och noterar vi för att t ex "hjälpa" skolan sedan att ta hand om ditt barn så bra som möjligt. Och: Det är helt frivilligt. Vi kommer givetvis hem till er om ni inte hör av er...
Gärna en rak och tydlig kontroll av oss föräldrar så att barn kan få hjälp om föräldrar fallerar. Gärna rådgivning, vaccination och hjälp. Men inte i samma enhet tack!
Jag söker på nätet, här finns några beskrivningar av vilken funktion de har:
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... halsovard/ (ordet kontroll är frekvent använt)
http://www.orebroll.se/Files-sv/%C3%96r ... ANDBOK.pdf
(här finns en rad styrdokument som jag tror många landsting och BVC använder)
Jag som fått min son genom adoption är van vid att bli granskad av myndigheter och har tyckt att granskningarna har varit relevanta (även om ja inte älskat alla utredare). Det är tydligt styrt VAD som ska granskas, finns lättillgängligt på nätet. I adoptionssammanhang är det helt klart att det handlar om att man blir utredd och granskad - inte att man "frivilligt" får komma till en central för att få hjälp att adoptera. Om man sedan får problem med sitt barn och anser att det är adoptionsrelaterat så går man till ANDRA ställen.
Jag ogillar skarpt den här svenska ordningen att en myndighet sätter sig på olika stolar. Kom till oss för att få hjälp av erfarna - och samtidigt granskar och noterar vi för att t ex "hjälpa" skolan sedan att ta hand om ditt barn så bra som möjligt. Och: Det är helt frivilligt. Vi kommer givetvis hem till er om ni inte hör av er...
Gärna en rak och tydlig kontroll av oss föräldrar så att barn kan få hjälp om föräldrar fallerar. Gärna rådgivning, vaccination och hjälp. Men inte i samma enhet tack!
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Minikurad våren 2010