Ska jag nöja mig?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej igen!

Jo vissa barn kan (under perioder) ta riktigt lång tid på sig att somna! MEN det kan faktiskt i vissa fall också bero på att schemat behöver justeras. Jag har alltid lagt min lilla 15 min före utsatt sovtid för det har hon behövt (minst) för att komma till ro.

Och vad det gäller scheman, så är det lätt att bli manisk och räkna minuter etc, MEN där gäller det att luta sig tillbaka, tagga ned och tänka "Jag ger förutsättningarna för god sömn, men jag kan inte sova åt Liten" och liksom vara trygg med det. Lätt som en plätt va!? :D 8) Schemat ska vara till en hjälp för alla och inte kännas som ett ok. Jag tror ni skulle kunna få en ännu bättre tillvaro om ni bara finjusterar litegrann. Tex så kan det göra all skillnad att lägga för em-lur efter mellis då magen är MÄTT! Då kanske ni får till 1,5 timme eller vad tror du?

När vill ni ha morgon? När vill ni ha natt? Se över, spika tider. Börja en vacker dag med att väcka på utsatt tid och sen håller ni tiderna under dagen. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Ni bjuder på utmärkta förutsättningar: massa god mat, massa skratt, massa frisk luft, social delaktighet, svalt och mörkt sovrum och resten är upp till Liten! Faktiskt! :wink:

Nu är sömnbehover ungefär 14,5 timmar, men minskar runt 9 månader till 14 timmar. Du kommer att märka när Liten signalerar att sovtiden ska minskas. Om du då drar ned em-luren till 45 min kan du tex lägga på en kvart på natten. Skulle kunna se ut nått sånt här för er om ni vill ha natt 19.30-7:

19.30-7: natt 11,5 h
7: välling
8:30: gröt
9.30-11: Sova 1,5 h
11.30: lunch
14.30: mellis
15-16.30: sova 1,5 h
18: middag
19.15: Kvällsslurk
19.30: sova natt

:thumbsup: :heart:
hannah

Inlägg av hannah »

Tack för snabbt och bra svar!

Låter som ett bra schema. Bra med mat innan em luren, förrutom att hon ofta bajsat efter måltid. Risken är att det kommer när hon försöker somna. Under några dagar gav vi ett extra minimål innan em passet då vi märkte att hon var stadigt hungrig hela dagen trots att hon åt dom en häst. Detta extra mål resulterade i att hon just bajsade kort efter vi lagt henne, ibland efter att hon somnat.

En annan sak är att vi sällan får äran att väcka. Hon vaknar nästan alltid 7-7.15 istället för 7.30. Samma på dagarna, det är väldigt sällan hon sover så länge att det bli väckning. Tyvärr.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Oj, så fel det kan bli när man är trött och förvirrad och borde sova istället för att svabba igenom forumet. Läste denna tråden med extra intresse då jag nästan har exakt samma funderingar med jämngammal dotter. Ha ha, men det var ju inte jag som fick svar, jag skrev ju ett annat inlägg!!! Men tack ändå, nu ska jag lämna denna tråden (men tjuvkika lite) och gå och lägga mig!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
MariaJ

Inlägg av MariaJ »

Jag delar gärna med mig av min tråd!!

Angåendet schemaförslaget så tror jag att det skulle funka. Bra ide om mätt mage innan sovet. Om jag kör på schemat ovan så är det lättare att hinna med att lägga lite tidigare för kvällen. Med nuvarande schema är det alltid tajt att hinna. Men, är det verkligen bra att ändra nu mitt i 8 månadersfasen? Tror hon är inne i en lite ängsligare period rent generellt.

Tack för hjälp och stöd!
Dotter född 2009-09-29, SM från start
MariaJ

Inlägg av MariaJ »

Nu införde vi schemaändringen enligt förslaget och det gick väl ganska dåligt. INga problem med maten trots att det inte ens var tre timmar mellan lunch och mellanmål nu på dagen. Däremot tog det 40 minuter för henne att somna. Gick till slut in och mjukbuffade tills jag märkte att hon låg still och gick sen ut med ramsan. Borde jag gått in tidigare? Ska vi räkna med de vanliga tre dagarna för att sätta denna nya förändringen som inennbär grötmellis innan sovning som börjar 30 minuter senare än vanligt?

Ja, ja, vi kör på och räknar med att ge lite extra hjälp ett par dagar.
Dotter född 2009-09-29, SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Helt rätt, Maria, INTE utvärdera efter en dag! [-X Genomför med Attityd bara, så blir det jättebra. Och ge det hela 3 dagar + uppföljningsvecka innan du funderar på att ändra något igen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"