Jo vissa barn kan (under perioder) ta riktigt lång tid på sig att somna! MEN det kan faktiskt i vissa fall också bero på att schemat behöver justeras. Jag har alltid lagt min lilla 15 min före utsatt sovtid för det har hon behövt (minst) för att komma till ro.
Och vad det gäller scheman, så är det lätt att bli manisk och räkna minuter etc, MEN där gäller det att luta sig tillbaka, tagga ned och tänka "Jag ger förutsättningarna för god sömn, men jag kan inte sova åt Liten" och liksom vara trygg med det. Lätt som en plätt va!?
När vill ni ha morgon? När vill ni ha natt? Se över, spika tider. Börja en vacker dag med att väcka på utsatt tid och sen håller ni tiderna under dagen. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Ni bjuder på utmärkta förutsättningar: massa god mat, massa skratt, massa frisk luft, social delaktighet, svalt och mörkt sovrum och resten är upp till Liten! Faktiskt!
Nu är sömnbehover ungefär 14,5 timmar, men minskar runt 9 månader till 14 timmar. Du kommer att märka när Liten signalerar att sovtiden ska minskas. Om du då drar ned em-luren till 45 min kan du tex lägga på en kvart på natten. Skulle kunna se ut nått sånt här för er om ni vill ha natt 19.30-7:
19.30-7: natt 11,5 h
7: välling
8:30: gröt
9.30-11: Sova 1,5 h
11.30: lunch
14.30: mellis
15-16.30: sova 1,5 h
18: middag
19.15: Kvällsslurk
19.30: sova natt
:thumbsup: