Japp, tre lurar låter bättre än fyra nu när han blitt 6 månader. Får göra ett nytt schema. Har köpt gröt idag, nu ska det bli grötklägg. Tack för tipsen!
Han sover för lite... okej eller inte?
Ni har nog rätt - jag har haft så fullt upp med storebror (22 månader) och flytt att jag knappt märkt hur minstingen blivit större... Han fyller 6 månader idag, stora pojken!
Japp, tre lurar låter bättre än fyra nu när han blitt 6 månader. Får göra ett nytt schema. Har köpt gröt idag, nu ska det bli grötklägg. Tack för tipsen!
(¯`°•.¸ ღ♥ Atle 080821 Dante 091217 ♥ღ ¸.•°´¯)
Härligt!
majs och morotspuré är uppskattat att börja med till middag och lunch. Om han kan sitta själv på sin stol vid bordet kan du gott och väl börja med små små plockbitar att plocka med själv.
Jag matade i Babysittern och Bumbostol vid bordet. Plockbitar av skalade gröna ärtor är klockrent, lite sött och snällt i smaken.
Små smörgåsbitar med gott om smör på är också uppskattat. Bregott är nyttigt och gott. Barnsked att hålla i och "hjälpa till" med är också skojigt.
:thumbsup:
majs och morotspuré är uppskattat att börja med till middag och lunch. Om han kan sitta själv på sin stol vid bordet kan du gott och väl börja med små små plockbitar att plocka med själv.
Jag matade i Babysittern och Bumbostol vid bordet. Plockbitar av skalade gröna ärtor är klockrent, lite sött och snällt i smaken.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
nu är det jobbigt...
Hej!
Nu skulle jag behöva lite hjälp igen. För 1,5 vecka sedan flyttade vi och sen dess sover pojkarna i samma rum (2-åringen och lilla Dante, 6.5 månader). Men den sista veckan har Dante vaknat klockan 4 på morgonen och vägrat somna om. Jag går verkligen på knäna och håller på att bryta ihop. Jag buffar och buffar, han är vrålarg och kryper omkring och vill upp. Pigg och alert.
Jag har prövat i princip allt... Liggamma honom då vid 4, hälften av gångerna slumrar han om och sover småoroligt till 6. Hälften av gångerna äter han superpigg och vill sen upp.
Jag har prövat lyfta över honom till vagnen och vagna honom i vårt rum som också är mörklagt, så han inte ska väcka storebror. Då somnar han efter 10 minuter, sover 10 minuter, vagnas 10, sover 10, vagnas 5, sover 30, vagnas 5, sover 10 osv till klockan 6. Det har funkat bäst hittills för då får både jag och han NÅN sömn över huvud taget fram till 6.
Helst vill jag att han ska sova till 7, men det har aldrig hänt. Vi lägger honom kl 8 samtidigt som storebror.
Nu har han börjat vakna till vid 23 och gnälla, sen vid 2 igen.
Jag har funderat om han inte får i sig nog med mat, så nu har jag börjat nattamma igen vid 2 så han garanterat ska vara ohungrig kl 4. Ingen skillnad.
Nu har vi dragit ner på daglurarna, igår fick han 3 x 30 minuter bara, men ÄNDÅ vaknar han kl 4. Jag skriver upp alla sovtider - den dagen fick han 10,5 timmars sömn totalt på dygnet. Så att dra ner på daglurarna verkar inte funka det heller.
Han har ju alltid sovit väldigt lite, 12-13 timmar per dygn, det är omöjligt att få upp det mer.....
Här kommer schemat, om det hjälper.
08.20-09.20 förmiddagslur
12-12.30 lur
16-16.30 lur
20.00 natt
vaknar kl 04.......... med eventuell småsömn till kl 6 som jag beskrivit ovan...
Har ni några tips och råd är det jättevälkommet, jag går så på knäna att jag inte kan tänka på annat än att få sova just nu....
Nu skulle jag behöva lite hjälp igen. För 1,5 vecka sedan flyttade vi och sen dess sover pojkarna i samma rum (2-åringen och lilla Dante, 6.5 månader). Men den sista veckan har Dante vaknat klockan 4 på morgonen och vägrat somna om. Jag går verkligen på knäna och håller på att bryta ihop. Jag buffar och buffar, han är vrålarg och kryper omkring och vill upp. Pigg och alert.
Jag har prövat i princip allt... Liggamma honom då vid 4, hälften av gångerna slumrar han om och sover småoroligt till 6. Hälften av gångerna äter han superpigg och vill sen upp.
Jag har prövat lyfta över honom till vagnen och vagna honom i vårt rum som också är mörklagt, så han inte ska väcka storebror. Då somnar han efter 10 minuter, sover 10 minuter, vagnas 10, sover 10, vagnas 5, sover 30, vagnas 5, sover 10 osv till klockan 6. Det har funkat bäst hittills för då får både jag och han NÅN sömn över huvud taget fram till 6.
Helst vill jag att han ska sova till 7, men det har aldrig hänt. Vi lägger honom kl 8 samtidigt som storebror.
Nu har han börjat vakna till vid 23 och gnälla, sen vid 2 igen.
Jag har funderat om han inte får i sig nog med mat, så nu har jag börjat nattamma igen vid 2 så han garanterat ska vara ohungrig kl 4. Ingen skillnad.
Nu har vi dragit ner på daglurarna, igår fick han 3 x 30 minuter bara, men ÄNDÅ vaknar han kl 4. Jag skriver upp alla sovtider - den dagen fick han 10,5 timmars sömn totalt på dygnet. Så att dra ner på daglurarna verkar inte funka det heller.
Han har ju alltid sovit väldigt lite, 12-13 timmar per dygn, det är omöjligt att få upp det mer.....
Här kommer schemat, om det hjälper.
08.20-09.20 förmiddagslur
12-12.30 lur
16-16.30 lur
20.00 natt
vaknar kl 04.......... med eventuell småsömn till kl 6 som jag beskrivit ovan...
Har ni några tips och råd är det jättevälkommet, jag går så på knäna att jag inte kan tänka på annat än att få sova just nu....
Hej!
Hur har det gått med maten? Får ni i ordentligt med mat och "riktig" mat också?
Sover han bra 60min och 30 min pass? De vanliga är ju att man har 45 min, 1,5 tim osv?
Låter som att han vaknar och vill ha mer vagning när du vagnar. Hur går det med ramsan? En pangramsa som beskrivits tidigare i tråden skulle jag ge vid 04. Just nu testar du mycket och det tror jag bara gör honom mer förvirrad. Håll tiderna, i med mycket mat och ramsa innan du vagnar är mina tips.
Kram Bea
Hur har det gått med maten? Får ni i ordentligt med mat och "riktig" mat också?
Sover han bra 60min och 30 min pass? De vanliga är ju att man har 45 min, 1,5 tim osv?
Låter som att han vaknar och vill ha mer vagning när du vagnar. Hur går det med ramsan? En pangramsa som beskrivits tidigare i tråden skulle jag ge vid 04. Just nu testar du mycket och det tror jag bara gör honom mer förvirrad. Håll tiderna, i med mycket mat och ramsa innan du vagnar är mina tips.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: nu är det jobbigt...
Det gör lilla barnet ocksåPandora skrev:Jag går verkligen på knäna och håller på att bryta ihop.
Pandora skrev:Jag har prövat i princip allt...
Nej, det har du inte
Han ska äta på dagen. På natten ska han få sova. Precis som du.Pandora skrev:Jag har funderat om han inte får i sig nog med mat, så nu har jag börjat nattamma igen vid 2 så han garanterat ska vara ohungrig kl 4. Ingen skillnad.
Nej, trodde du detPandora skrev:Nu har vi dragit ner på daglurarna, igår fick han 3 x 30 minuter bara, men ÄNDÅ vaknar han kl 4. - - - Så att dra ner på daglurarna verkar inte funka det heller.
Nej, det är inte omöjligt. Du har redan dragit på honom en avsevärd sömnbrist. Det är farliga saker. Hjälp honomPandora skrev:Han har ju alltid sovit väldigt lite, 12-13 timmar per dygn, det är omöjligt att få upp det mer...
Ja. Sova hela natten-kurenPandora skrev:Har ni några tips och råd är det jättevälkommet, jag går så på knäna att jag inte kan tänka på annat än att få sova just nu....
Din bonus blir att du får din sömn. Viktigare är att lilla barnet får sin sömn. Du är en vuxen gammal kämpe. Det är inte dig det är synd om här. Det är barnet som lider värst.
Han behöver sin sömn.
Han behöver sin betryggande säkerhet.
Så hjälp honom
LYCKA TILL :thumbsup:
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Du har rätt Anna... Utan att nästan märka det har vi kommit längre och längre bort från kuren. Små myrsteg i fel riktning och plötsligt befinner man sig någon annan stans utan att ha märkt det.
Inatt började vi kura om honom. Enligt boken, ordagrant. Ramsan sitter ju sen förra kurningen så det blev bara en timmas protester vid 12, 45 minuter vid 4 och sen sov han till 0630...!!! Helt fantastiskt!
Troligtvis har han vant sig vid vagning och buffning eftersom jag inte varit strikt nog på sistone. Dumt nog har jag prioriterat att han inte ska väcka storebror, eller att jag själv är så trött att jag ser i kors och därför inte orkar ta fajten, så jag har vagnat tills han somnat ibland... Kortsiktiga fördelar som ger problem på lång sikt!
En fråga bara - om det jag tror startade hela driften bort från den rätta vägen... När ni är ute och lunchar med en kompis, eller och handlar, hur gör ni för att söva barnen? Dante vill inte somna själv i vagnen eftersom det händer en massa kul runtomkring. Då jag solfjädrar, hänger för en filt och ramsar struntar han gladeligen i mig, vänder sig, gnager på vagnskanten och försöker titta ut. Däremot funkar det att vagna, då slocknar han på två minuter. Men det är ju fy-fy....! Hur gör ni? (eftersom vi om-kurar blir det inga sådana eskapader närmaste tiden, men till senare)
Inatt började vi kura om honom. Enligt boken, ordagrant. Ramsan sitter ju sen förra kurningen så det blev bara en timmas protester vid 12, 45 minuter vid 4 och sen sov han till 0630...!!! Helt fantastiskt!
Troligtvis har han vant sig vid vagning och buffning eftersom jag inte varit strikt nog på sistone. Dumt nog har jag prioriterat att han inte ska väcka storebror, eller att jag själv är så trött att jag ser i kors och därför inte orkar ta fajten, så jag har vagnat tills han somnat ibland... Kortsiktiga fördelar som ger problem på lång sikt!
En fråga bara - om det jag tror startade hela driften bort från den rätta vägen... När ni är ute och lunchar med en kompis, eller och handlar, hur gör ni för att söva barnen? Dante vill inte somna själv i vagnen eftersom det händer en massa kul runtomkring. Då jag solfjädrar, hänger för en filt och ramsar struntar han gladeligen i mig, vänder sig, gnager på vagnskanten och försöker titta ut. Däremot funkar det att vagna, då slocknar han på två minuter. Men det är ju fy-fy....! Hur gör ni? (eftersom vi om-kurar blir det inga sådana eskapader närmaste tiden, men till senare)
Hej igen!
Härligt att du börjar hitta rätt spår igen! 8)
Jag skulle göra som du gör, solfjäder, filt och ramsa. Låt honom sedan vara! Om han inte gnäller eller är missnöjd så låt honom hålla på med sitt, du kan inte sova åt honom. Jag vet att jag satte fast min filt med myggnätet så hon inte kunde dra i den. Om han blir missnöjd så kan du ju vagna. Och de gånger det blivit kris och jag varit bland mycket folk så brukar jag vagna till sömn.
En gång ingen gång, men tillbaka i vanlig läggning direkt efter det!
Kram
Härligt att du börjar hitta rätt spår igen! 8)
Jag skulle göra som du gör, solfjäder, filt och ramsa. Låt honom sedan vara! Om han inte gnäller eller är missnöjd så låt honom hålla på med sitt, du kan inte sova åt honom. Jag vet att jag satte fast min filt med myggnätet så hon inte kunde dra i den. Om han blir missnöjd så kan du ju vagna. Och de gånger det blivit kris och jag varit bland mycket folk så brukar jag vagna till sömn.
Kram
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
annawahlgren
Senare är senare. Nu är nu. Ett kurat barn som fått sin goda sömn intill ren och skär njutning behöver inte sövas.Pandora skrev:När ni är ute och lunchar med en kompis, eller och handlar, hur gör ni för att söva barnen? - - - (eftersom vi om-kurar blir det inga sådana eskapader närmaste tiden, men till senare)
Var nu inte så jäkla otålig
Var sak har sin tid. Kuren tar elva dagar. Luncher och shoppande springer inte bort. Men det gör barnets sömn, om du inte sätter den i första rummet nu
Läs, läs igen och lär, och läs igen och lär mer. Akta så jag inte anställer förhör
* * * * *
bluna skrev: - - - de gånger det blivit kris och jag varit bland mycket folk så brukar jag vagna till sömn. En gång ingen gång, men tillbaka i vanlig läggning direkt efter det!
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack, kära bluna Men här går du händelserna i förväg alldeles kolossalt. I bästa välvilja peståss, men det här lilla barnet har inte kommit i närheten av några "vanliga läggningar" eller någon "vanlig" (tillräcklig, god, njutbar) sömn. Så här måste det börjas från början - RÄTT
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
annawahlgren
Vi kurade ju honom förut med gott resultat, men tyvärr har vi aldrig lyckats få upp lillkillen i sina 14 timmar. Innan problemen och avstegen började funkade allt bra, med enda skillnaden från kuren att eftersom han landade på 12.5-13 timmar per dygn brukade jag låta honom sova en halvtimma extra när han ville det. Dvs vi lyssnade in hans naturliga schema ordentligt, sen spikade det, men undvek att väcka honom om han ville ha en halvtimme extra ibland under dagen. Omvagning funkade dåligt när han vaknade för tidigt, han var klarvaken och lekte och vägrade. Eftersom hans storebror också är väldigt aktiv och ville ha mindre sömn än det rekommenderade accepterade jag faktumet att han hade mindre sömnbehov.annawahlgren skrev:Senare är senare. Nu är nu. Ett kurat barn som fått sin goda sömn intill ren och skär njutning behöver inte sövas.
Var nu inte så jäkla otålig![]()
![]()
Ta en sak i taget. Kura barnet i lugn och ro. Luncha med kompisar och shoppa på stan är du väl ändå för trött för själv nu, eller hur
![]()
![]()
Var sak har sin tid. Kuren tar elva dagar. Luncher och shoppande springer inte bort. Men det gör barnets sömn, om du inte sätter den i första rummet nu![]()
---
Läs, läs igen och lär, och läs igen och lär mer. Akta så jag inte anställer förhör![]()
Med skriftliga prov och allt
![]()
![]()
![]()
---
Tack, kära bluna
Men här går du händelserna i förväg alldeles kolossalt. I bästa välvilja peståss, men det här lilla barnet har inte kommit i närheten av några "vanliga läggningar" eller någon "vanlig" (tillräcklig, god, njutbar) sömn. Så här måste det börjas från början - RÄTT
![]()
Nu har sambon influensan och lillponken är småsjuk han med, därför sover han massor (vill helst sova 16h per dag) och hittills har omkurningen gått jättebra, han sover från 20 till 05, sen lite tjafs, sen sover han till 7. Underbart!! Vi är jättestrikta men jag kan inte låta bli att misstänka att det går så lätt för att han är småsjuk och extra sömnig.
Imorgon ska vi upp till Luleå på semester i 3 veckor hos mina föräldrar, så det kommer bli ruckning i systemet - vi kan inte hålla oss hemmavid alla sovtider eftersom vi kommer åka ut till sommarstugan etc. Eftersom läggningarna går så bra nu (ramsa, enstaka solfjäder) och vi kurat förut så allt verkar sitta redan, har jag lite svårt att acceptera att inte kunna göra någon liten utflykt att hälsa på någon vän, eller bilresa, som inkluderar en sovperiod... Ska försöka hålla det till ett minimum, hitta lugn plats och ramsa. Han har lyckats somna i bilen förut enbart med ramsa. Men när allt väl sitter - hur gör ni med bilresa eller att söva borta? Blunas tips är jättebra, men det borde väl finnas något sätt att kunna söva borta även inom kuren utan vagning? Har jag uppfattat det rätt att ifall allt funkar som det ska och vi gjort rätt, kommer han somna själv efter lite ensamlek eller är det ok att ta till vagning i undantagsfall?
Kuren är underbar och ger verkligen honom den sömn han behöver och gör honom mer harmonisk, men man måste ju få leva lite också, speciellt som flerbarnsförälder då man inte alltid kan se till att vara hemma då lillen ska sova....
-
annawahlgren