KUR 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer vår dagramsan: "Sov så gott så ses vi sen".

:D /Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
KMI

Inlägg av KMI »

Hej och tack för fina ord! :D :heart:
Vi får sista ordet med ramsan, men jag kör nog separat i natt också, tredje natten, så bakar vi in i morgon. Bara för att vara på den säkra sidan!

Marialoranga: vi har ju gjort en kur med allt vad det innebär, så ramsan som vi startade med första kvällen har vi bara fortsatt med på exakt samma sätt på dagen och det verkar funka. dvs, tillrättaläggning, kort solfjäder, ramsa utx4 och så avsluta med bekräftelse x4. Jag tror att det stämmer att vi har verktygat Buster så mycket att han mest blir förbannad av att bli buffad. Det är som om han verkligen tycker att det här med ramsan är bra, att han blir lämnad ifred. :oops:
Vi har valt att ha samma ramsa dag som natt, och den är "Nu ska Buster sova"... Jag vet att man inte ska ha med barnets namn men vi gjorde så med storasyster innan vi visste och det har funkat så nu blir det så med lillebror också eftersom det är vad vi är vana vid. :)

Hoppas jag svarade på dina frågor nu...?

Tack igen och KRAM K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så mycket elle! den snor jag:P

Och tack så jättemycket KMI och jag måste säga att ni är jätteduktiga! hoppas vi kommer få det så med! Nu ska jag inte ta plats i din tråd mer, men jag kommer följa den!

kram
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej K! Kul att det går så bra :D
Det kommer gå strålande ikväll med, ta bara med dig ATTITYDEN in vid läggningen och kör på den!

marialoranga,
Har bara en jätteknäpp fråga till dig...vad har ni för ramsa på dagen? jag hade en till stora sonen som var bra, men den "snodde" syrran till sin lille och nu vill jag inte ha samma och har liksom fastnat med den och kan inte komma på nån:S
Tänkte även höra hur ni gjorde för att få in ramsan på dagen?
nattramsan gick rätt lätt för oss, men jag har ju även sagt den till stora sonen i nästan 7 år så denvar jag så säker på!
Varför kan du inte behålla den? Det gör väl inget att syrran har samma?? Då blir det ju mycket lättare när ni passar varandras barn :wink: Kör på i gamla skor säger jag 8)
Ang. ramsan på dagen är det samma metod som på natten. Attityd och ton. Skriker bebis upp sig ramsar du högre. Är bebis arg är du bestämd. Frågande bemöts med hurtig och självklar osv. Men det viktigaste är att du förmedlar attityden av självklarhet!

Stora kramar & sköm sömn!
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
KMI

Inlägg av KMI »

God morgon och tack för alla råd!

Allt har verkligen gått strålande och vi är så glada för det!

Han har vaknar fortfarande någonstans mellan en timma och en halvtimma för tidigt. Vi brukar ta upp honom inom marginalkvarten, men lite tidigare för att undvika att han skriker upp sig fullständigt.
-Rätt? Eller ska man låta honom skrika fram till 7? Jag tänker att det är bättre att han har humöret ok och får komma upp kvart i 7 istället?

Natt tre och fyra på uppföljningsveckan har han vaknat klockan 2 plötsligt. Natt tre var han vaken 1,5 timma och skrek nästan hela tiden till och från, till slut gick min man in och buffade, vilket fungerade efter ett tag. Därefter sov han fram till väckning.
Natt fyra (i natt) vaknade han 2 och var vaken 5 minuter, jag ramsade direkt, sedan vaknade han 3 och var vaken 5 minuter, jag ramsade direkt, nu har han varit vaken sedan 5.30 (35 minuter) och skrikit. Jag har varit inne en gång och tillrättalagt och snabbuffat lite. Han fortsatte skrika så fort jag gick ut. Nu ligger han och försöker sova tror jag, men är snorig och säkert rätt vaken så det går så där.
- Hur ska jag bäst göra? Vi är vääääldigt restriktiva med buffandet av rädsla att fastna i träsket igen. Men om han vaknar så där klockan 2, innan vargtimman, och liksom inte ger sig så är det väl bättre och gå in och "buffa ner" honom lite tidigare än att han ska hålla på så länge?
Jag har ju läst att det kan komma ett bakslag så här så jag känner mig inte så orolig, och jag känner verkligen att vi har kvar attityden, men jag vill gärna vara säker på att vi gör på bästa sätt tills han sover ordentligt.

- bättre att pangramsa än att avvakta för länge när han vaknar mitt i natten?
- gå in och buffa även om han inte låter jätteledsen men att han har hakat upp sig och liksom inte fixar att somna om själv. eller ska man ramsa vidare även om det tar längre tid.
- ger man ALLTID en bekräftelse vid alla uppvak när han börjar lugna sig? det är ju ofta den som får igång honom igen...

okej, det var det!
stort tack för hjälpen på förhand!
kram k :heart:
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

hej hej!

såg just att jag postat nästan samma meddelande två gånger... ja ja. :lol:

i morgon är vi klara med uppföljningsveckan och det går ju jättebra allting måste jag säga. idag sov han i resesäng hemma hos kusiner på långluren och även om han vaknade till tre gånger vilket annars inte brukar hända så lyssnade han på ramsa och somnade om! :D

vaknar fortfarande 30-60 minuter för tidigt på morgonen. svår att få ner. går inte med ramsa tycks det. ingen hysteri men inte alls nöjd. :x
vad göra? hålla ut och tro att det blir bättre snart "av sig självt"?? några tricks? tips?
väldigt uppskattat med lite guidens! :heart:

kram och tack
K
Buster 091130 39+3
nilam

Inlägg av nilam »

Hej, Hej

Först GRATTIS till ett fantastiskt arbete, mamma och Buster sköter sig exemplariskt \:D/ =D>

Lite snabbt, såg att du inte fått svar på förra inlägget heller, du behöver inte ge bekräftelse ramsan separat nu

Tidiga mornar är ett ganska vanligt "problem" det finns jättemycket att söka på, tips och olika strategier, välj EN! och håll er till den, det kan ta 1-2 veckor till innan just morgonen är klockren men du :wink: glöm inte att han har sovit 11-11,5 timmar i sträck , det är helt fantastiskt, fokusera på det istället för att han vaknar 30 min för tidigt :-k

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KMI

Inlägg av KMI »

hej och tack malin!

du har alldeles rätt i att vi ska fokusera på allt som går bra, och det gör vi också allra mest! som vi skryter med hur bra det går med SHN för alla som vill höra på! :D :lol:

jag är bara orolig för att vi ska buffa för mycket. eller för lite?
klockan är nu 5.15 och han har varit vaken i en timma och femton minuter ungefär. jag har varit inne och buffat tre gånger, han lugnar sig snabbt och vaknar så fort jag går ut. nu är min man inne och det är mest tyst och lite gnäll. sängen blir hela tiden dyblöt av snor och tårar, jag har lagt tort under huvudet senast jag var inne. han låter ömsom arg, ömsom ledsen. jag tänker så här att om han inte kommer ner av ramsan, som vi ger sparsmakat, så är det väl då man går in och buffar? och jag tänker också att om man väl har börjat gå in och buffa så kan man lika gärna slutföra tills han är lugn nog att sova, även om det tar några vändor? eller är det då man släpper in vargarna? jag känner mig inte orolig, så jag tror inte att jag förmedlar fara, men jag vill inte buffa för mycket. eller för lite då som sagt... :?
vänta, vänta, vänta, ramsa, vänta, ramsa, vänta, vänta och buffa. jag vet. men om man tagit sig till buffningsstadiet så kan det behövas några vändor, hellre gå ut tidigt än sent, och då är det väl "ok"? där tror jag att jag fick till frågan äntligen!! :wink:
jag är beredd till allt tålamod i världen om jag vet att jag gör någorlunda rätt!

okej, tack igen då!
k
Buster 091130 39+3
nilam

Inlägg av nilam »

Härlig start på dagen :mrgreen:

Läs på mer om vargtimmen, såg att du i din tråd fått några exempel på hur man kan göra, välj 1
Nu kan ni vara på fel spår och Buster kan "ropa" er till sig om ni nu börjar med skyteltrafik inne hos honom.

Jag hade om klockan är innan 04 ramsat, ramsat ramsat x20 om det behövs, högt med riktigt magstöd, i lagom takt, förmedlat lugn, så att du hör att han går ner i ton.

I vargtimmen hade jag givit en PANGRAMSA, POFF :!: supersnabbt och superhögt sen inget mer, ja det kommer säkert att vara protester men då finns musik, vid absolut absolut tokkris hade jag gått in och solfjädrat, risk finns att ni hamnar i buffningsträsket :idea:

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KMI

Inlägg av KMI »

Tack! Jättebra, då vet jag! Vi kör på det, och som sagt det går ju för det mesta så himla bra så man knappt tror att det är samma unge :lol:
Men nu har jag konkreta råd att ta fasta på och jag ska läsa en gång till i SHN inför natten.

Tack och kram
K
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

Hej igen alla kloka!

Buster är nu kurad sedan 3 veckor tillbaka. Som man ser i vår tråd här så har det gått jättebra! :D
Men, vi har inte kommit hela vägen fram. Första veckan sov han 11-11.5 timmar och vaknade sedan. Men nu, senaste veckan så vaknar han någon gång runt 5 och sedan är det stök. Han kan somna om fem minuter här och där ibland men mest är han jättevaken fram till någon gång efter 6 när han börjar bryta samman för att sedan allra oftast gallskrika när det är dags att gå upp. Jag tar inte upp honom skrikande utan passar på när han hämtar andan och är sedan enormt klämkäck och glad när jag "väcker" honom. :?
I morse vaknade han redan 4. Jag pangramsade, vilket håller honom lite lugnare tror jag och det var tyst ett tag, max en halvtimma, sedan lät han igen och jag pangramsade igen. Sedan blev det inte tyst mer och det var liksom mer stökigt än någonsin. Vid 6.15 gick min man in och solfjädrade honom. Då låg han på rygg, vet inte om det gjorde sitt till eftersom han inte verkar vara så bra på att rulla tillbaka ännu.... :shock:
Ja och så har han varit förkyld igen...
Men oavsett, så känns det som om vi har fastnat lite grann. Vi har bestäm att pangramsa i vargitmman (4-6) men det lugnar honom uppenbarligen inte tillräckligt för att somna om. Han galer och halvskriker och har sig som sagt och till slut blir han väl urfrustrerad och börjar gråta. Jag måste säga att vi backar och backar och backar och ger honom alla chanser att klara ut problemen själv. Han sover i andra änden av lägenheten så jag hör honom faktiskt bara om han gallskriker. Men om han nu håller på så länge utan att lugna sig så känns det som om han behöver hjälp? Eller har jag fel? Idag blev det som sagt en solfjäder eftersom vi inte vill buffa då vi redan en gång hamnat i det träsket. Han gallskrek i kanske 5-10 minuter och somnade sedan och sov i 5-10 minuter innan han vaknade och var ledsen. Då var det nästan dags att gå upp så vi gjorde morgon.

Hur ska vi komma vidare? Jag är medveten om att det kan trassla med de här tiderna ett bra tag men det känns som om han vaknar tidigare och tidigare och jag vet liksom inte om vi är på väg åt rätt håll alls längre. :?

Väldigt tacksam för råd! Vi vill så gärna få till 12-timmarsnätter!!!!
Kanske ska säga att han äter som en häst, gröt, välling och mat etc.
Eftermiddagspasset har börjat strula rejält och det är inte ofta han sover alls just nu.

Ok, stort tack!!!!
Kram K
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

Läser lite på forumet här. Det låter ju som om vi gör rätt... Framhärda med attityden? :wink:
Ja ja, om det är någon som har några visa tankar eller ser att vi faktiskt är på väg lite snett så säg gärna till!

:heart:
K
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

hej hej,

först en liten puff för tidigare inlägg. :)
klockan är halv fem och sonen och jag har varit vakna sedan 3. han vaknar tidigare och tidigare.
eftersom det inte var vargtimma när han vaknade så lät jag honom vara för att se om han kunde reda ut saken på egen hand. han lät och lät och lät. inte ledsen, inte så arg heller, bara väldigt ljudlig. efter en timma, när klockan var fyra så började han låta som om han var på väg att bryta samman så då resonerade jag som så att jag gick in och la honom tillrätta "inför vargtimman". han låg då åter på rygg med täcke och snutte över ansiktet. la honom tillrätta bestämt och ramsade ut. han var så klart helt klarvaken. först var han tyst ett par minuter men sedan dess har han börjat låta mer och mer ledsen och upprörd. efter ytterligare 20 minuter så lät han stökig och då gav jag honom en "arg"-ramsa. sedan satte jag mig framför datorn :?
just nu är han tyst. :!: :!:
om han är knäpptyst i 10 minuter så smyger jag in och kollar att han ligger kvar på mage. bra, eller vågar man inte riskera?

åh det känns som om jag gör något fel? varför vaknar han tidigare och tidigare? jag förstår ju allt med hur man bäst hanterar vargtimman. men nu när han vaknade ännu tidigare än så? ska man helt enkelt låta honom hålla på i 4 timmar till väckning oavsett?

stort tack igen! och förhoppningsvis godnat... :wink:
k
Buster 091130 39+3
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D
Först och främst ÖVA vändning på dagen så mycket du kan till jubel och klang :wink:
Mitt i natten (kl 3) hade jag ramsat betydligt mer, ligger han och småpratar kan man ramsa mjukt och lugnt, går han upp får du ramsa ner honom.

Du kan smyga in som onsynliga mamman och vända på honom och sedan ut inte ett ljud :-$ Det tar (här med) en vecka eller två att lära B att vända sig tillbaka.

Sen om du nu fastnar i tidiga mornar har "Kicki" ett specialknep, ibland måste man bara bryta ett mönster, in och solfjädra lugn när du tror att barnet sover räkna till 600 långsamt.
Det är inte roligt att fastna i skrik mornar, ibland behöver man bryta på ett eller annat sätt, glöm inte att *DU bestämmer när du väljer att ha morgon, man måste inte ha ett barn som sover 12 timmars nätter prick och aldrig vaknar innan 07,00 :lol: Man gör på sitt eget sätt som (förhoppningsvis)i förlägningen leder fram till långa härliga nätter av sammanhängd sömn :D

KMI

Inlägg av KMI »

Tack! Det låter bra, jag ska alltså ramsa mer om han vaknar så tidigt som 3 och det känns bra att veta att jag kan ta till solfjädern för att bryta mönster. Och framför allt så känns det skönt att veta att jag kan göra som vi tycker är bäst. :D Jag förstår ju det men det är lite märkligt att man (jag) kan behöva höra det också för att minnas att det ju är så! :wink:

Idag gick f ö bättre, han sov fram till kvart i 6 utan att vakna och sedan tystnade han efter pangramsa, i alla fall i en kvart. Sedan var det förtvivlat gallskrik och när jag gick in för att lägga tillrätta hade han bajsat så då fick han komma upp tidigare. Ja ja, så var det med det.

Tack igen, det är så oerhört skönt med stödet härifrån!

Kram K
Buster 091130 39+3
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"