Hjälp med att få bort nattmålet 04.00

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
EliasMama

Matschema 6 månaders för bättre sömn - Synpunkter önskas!

Inlägg av EliasMama »

Elias är nu 6 månader och vi har bestämt oss för att öka på hans matintag för att han skall sova bättre om nätterna. Sedan ca en vecka tillbaka har vi tagit bort alla nattmålen samt infört gröt och mat+purèmpå två av målen under dagen. Elias går och lägger sig 19.00, men håller inte riktigt fram till 07.00 som han gjorde tidigare. Snarare kan han vakna upp vid 05.30/06.00 och ligga och jollra fram tills vi tar upp honom vid 07.00. Ibland börjar han även att vara ledsen och då vagnar vi tills det är dags att gå upp. Dessa "ligga vaken" timmar gör dock att han blir tröttare under dagen och inte får sina 15 timmars sömn. Lösningen tror vi är mera mat. :idea:

Vi tänkte införa följande matschema:

07.00 amning (kommer bytas ut till välling när jag slutar amma)
09.00 - 09.30 sova 30 minuter
10.00 150g gröt med 40g fruktpurè
12.00 sova två timmar
14.15 Lunch 80g grönsaksmos + 80g fruktpurè
16.00 sova 30 minuter
16.45 150g gröt med en klick osaltat smör eller majsolja
18.15 100 ml välling
19.00 amning + godnatt

Funderar på om jag bör öka på mängden mat vid lunch? Blir det för tätt med mat på kvällen? Borde jag istället flytta fm gröten till innan fm vilan och sedan lunchen innan 2 timmarsvilan och då lägga vällingen 18.15 runt 14.30 istället?
:?

Tacksam för synpunkter.
Mamma till en go liten Elias, född september 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag hade helt klart ökat på andelen MATpuré på lunchen och minskat ner på frukten. Den innehåller inte lika mycket mättande ämnen + att den är ganska sockerrik. Här har vi enbart fruktpuré på gröten på morgonen och eventuellt några skedar till lunch-efterrätt. Inte mer. Det är maten som är huvudmålet, liksom.

Nu till schemat.
07.00 amning (kommer bytas ut till välling när jag slutar amma)
09.00 - 09.30 sova 30 minuter
10.00 150g gröt med 40g fruktpurè
12.00 sova två timmar
14.15 Lunch 80g grönsaksmos + 80g fruktpurè
16.00 sova 30 minuter
16.45 150g gröt med en klick osaltat smör eller majsolja
18.15 100 ml välling
19.00 amning + godnatt

Funderar på om jag bör öka på mängden mat vid lunch? Blir det för tätt med mat på kvällen? Borde jag istället flytta fm gröten till innan fm vilan och sedan lunchen innan 2 timmarsvilan och då lägga vällingen 18.15 runt 14.30 istället?
Jag hade ökat på lunchmaten och haft middag med familjen vid 17-tiden, och låtit honom äta vad ni äter. Det är även dags för plockmat för lille herrn nu tycker jag, dels övar det upp finmotoriken men får även upp intresset och lärdomen av att äta tillsammans med övriga familjen. Små skalade ärtor, mjuka små bitar som han kan krossa mot gommen, potatis, små brödbitar med smör (även bra vid frukosten). Så mixar du riktig, kanske er?, mat och slevar in när han gapar och petar med sin plockis. :wink: Sedan kvällsslurk, då helst välling eftersom det mättar MYCKET mer än bm just nu för honom. Kvällsslurk kanske vid 18.30 så hinner ni med en rejäl dos med skratt före gonattet. :smile:

Byter du ut BM mot välling även på morgonen behöver du inte flytta gröten efter fm-vilan.

:) :wink: :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Tusen tack Anna för din hjälp!

Kommer följa dina råd, har dock en fundering. Elias har börjat strula med sin 2 timmarsvila mellan 12.00 och 14.00. Han vaknar upp efter ca 35 minuter och har sedan svårt att somna om. Han blir oerhört gnällig och skrigig :!: Funderar därför på om det kanske är bättre att lägga "den stora lunchen" innan två timmarsvilan. Kanske kan det hjälpa honom att sova bättre. Vad säger du?

Kram
EliasMama
ElinN

Inlägg av ElinN »

Förlåt om jag lägger mig i :oops: men vill bara flika in att majsolja inte är så nyttig som andra oljor... Jag skulle välja kallpressad rapsolja! :thumbsup:

:heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

...och jag skulle absolut servera stor-lunch före långsovpasset! :!: Kl 11 kanske?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Stor lunch före stor vila = GOD SÖMN :wink:

Kör på det!
//Anna
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Elin, jag är så glad att du lägger dig i :D

Tror jag kör på det, lunch för långvilan alltså. Schemat kommer då se ut såhär:

07.00 välling
08.30 150 g havregrynsgröt med ngn sked fruktpurè
09.00 - 09.30 sova
11.15 LUNCH 120 g MAT + några skedar fruktpurè
12.00 - 14.00 sova
14.15 Välling 100 ml
16.00 - 16.30 sova
17.00 150 g mannagrynsgröt med en klick osaltat smör
18.15 100 ml välling
19.00 godnatt

Tänkte bara på en sak. AW talar om SM punkt 1-5 inom 45 min (dvs äta inom 45 min.) Med mitt nya schema så kommer jag itne alltid att ge mat inom loppet av 45 minuter efter det att Elias vaknat. Men det kanske fungerar ändå?

Känner mig lugnare och mer hoppfull om god sömn :wink:

Lillen är dock inne i en period då han testar vem som bestämmer. Inte alltid så lätt att veta hur man skall ta honom :?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

han är definitivt för liten för att "Testa vem som bestämmer". Han ställer frågor om ifall tillvaron är säker och okej, möjlighet ifall du vet vad du håller på med. :wink: Bara att agera självklart och köra på det ni har.

Att köra SM-punkter inom 45 minuter tolkar jag som att äta och eventuellt byta på 45 min, för att de små skall förstå att måltider och rutiner har en bestämd gång. Säker och trygg ledare.

//Anna
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Tack! Då fortsätter mamma att bestämma och besvara lillens frågor med en självklar attityd :wink:

Stort tack till er alla för bra vägledning :!: :D
EliasMama

Har vi en liten "piggis" på 6 månader?

Inlägg av EliasMama »

Here we go again :)

Det går verkligen fram och tillbaka det här med sömnen. Vissa nätter sover Elias jättebra, andra vaknar han till ngn gång efter läggning samt runt 05.00/05.30 på morgonen. Första gången han vaknar till under förkvällen är det bara att gå in och vagga om sängen litegrann. Dock frågar vi oss varför han vaknar vid detta tillfälle? På morgonen brukar det fungera att vi går in och vaggar om sängen till en början, men efter ett tag visar han tydligt att han inte vill sova mer. Han ligger och snackar högt och uttrycker sitt missnöje. Han gråter inte, men klagar verkligen. Är han helt enkelt inte trött? Har vi en liten piggis som inte vill sova 12 timmar natt?

Vårt nuvarande schema ser ut så här:
06.30 amning
08.30 150 g gröt med ngn sked fruktpurè
09.00 - 09.30 sova
11.30 LUNCH 160 g grönsakspurè
12.00 - 13.30 sova
14.15 Välling 200 ml
16.00 - 16.30 sova
17.30 150 g gröt + 200 ml välling
19.00 amning + godnatt

Vad kan vi göra för att han skall sova bättre :?:

Glad påsk :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, NEJ ni har INTE för mycket sömn på schemat. Jag rekommenderar att ni...

1. läser i BB om 8-mån ångesten!
2. mörklägger bättre i sovrummet. Aluminiumfolie är mitt heta tips att tejpa upp på rutorna.
3. gå in under späda och små och läs deras "våra favoriter" om 8-mån ångesten så får du lite mer kött på benen.
4. införande av väckarklocka (kan man läsa om ,gå in på "sök" eller fråga igen om någon kan förklara om du inget hittar).

Att ligga och prata om morgonen är hans eget privilegum, inte över verktyga ett barn som inte är ledsen. EN påminnelseramsa skall man ha, sen inget mer!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EliasMama

Vad är en pangramsa?

Inlägg av EliasMama »

Har försökt att klura ut vad en pangramsa är? Kan någon ge mig ett exempel?

Kram kram
EliasMama

Införande av väckarklocka

Inlägg av EliasMama »

Torsmamma har tipsat mig om att införa väckarklocka. Har försökt att söka på forumet för att förstå vad som menas. Hjälp någon?
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Överst på sidan under klistrade trådar finns en som är "våra favoriter-hänvisningslänkar". Där hittar du en länk om tidiga mornar och olika strategier, som bla beskriver väckarklocka.

Pangramsa -hurtig ramsa som upplyser om att morgonen inte ännu kommit utan att det är natt än. En som sägs förebyggande, vid minsta pip på morgonkvisten istället för att vänta på en fråga (skrik) från barnet

Väckarklocka -tanken är att man genom att införa en väckarklocka på morgonen (tillsammans med valfri annan morgonstrategi tex pangramsa/musik) signalerar till barnet att det är KLOCKAN som avgör när det är morgon, inte mamma. Alltså kan man lugnt ligga och vänta på signalen ;)

Läs igenom tidig morgon tråden och hör av dig igen om det fortfarande är oklart
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Tack Torsmamma och SagasMamma.

Vi har nu infört en pangramsa: "Natti, natti, sov så gott" som vi kör vid minsta pip utanför dörren till hans rum. Fungerar inte riktigt ännu, men vi fär väl ge det några dagar. Hans rum är absolutkolsvart och har alltid varit. Vi proppar i honom så mycket mat det bara går. VI gör allt vi kan med andra ord. Hans sömn är lite fram och tillbaka just nu bara. Dels är han inne i en utforskarperiod. Vaknar han under sitt lunchsömnapass och vi är ute och går med vagnen har han svårt att somna om. Han vill se vad som händer. Provade att hänga för ett skynke för vagnen idag och det gick bättre. Inatt vaknade han flera gånger, vet inte om det är av hunger eller trygghet. Hur som helst så försöker vi att ingripa så lite som möjligt, även fast det känns ganska frustrerande att vi inte får honom att sova sin 12 timmar i rad utan uppvaknande. :lol: :cry: Vi har ju kämpat så länge nu.

Läste om 8-månadersångesten, känner inte riktigt igen Elias beteende. Tror inte att han har kommit in i den ännu. Men tack för tipset, verkligen jättebra info för framtiden.

Vad gäller väckarklockan så måste jag säga att det känns lite konstigt att gå in till en 6månaders med en klocka i handen och säga att du får gå upp när den ringer. Hur gör man för att han skall förstå det :?: :?:
Eller har jag kanske missuppfattat det hela :?

Kampen går vidare mot mera sömn :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"