Behöver hjälp med min snart 7 månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
paula81

Inlägg av paula81 »

Vi tog sista middagsluren i kolsvart rum, sov väldigt bra men tog 15 för att få honom att sova, jag har tappat motivationen.

Läste i en annan tråd om att de kört fast och det känns som jag gjort det också, man räknar med att det ska ta ca 15 min att lägga och de e ju så tråkigt och då blir allt bara jobbigt när man tänker på att man ska lägga honom... har lyckats lägga honom på 2 min en gång nu under uppföljnings veckan, minns inte hur jag gjorde men det kändes så skönt!

vill lyckas med det igen å det ska jag... fattar bara inte vart motivationen tog vägen.. blir depp av att tänka på att nu tog det lång tid att lägga igen... vist brukar för det mesta inte gå längre än 15 min, blir irrterad på mig själv att jag tänker så här...

Han känner väl på sig att jag tycker de e jobbigt att lägga...

Så nu ska vi kura lite til känner jag.. ska läsa det svaret till de som körde fast många gånger så blir jag peppad, så ska jag köra på så imorogn å se framåt till ett bra och trevligt resultat :)
måste måste måste ...
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lite tålamod kanske kan vara på sin plats? :wink: Otolighet är förälderns sämsta vän. Du är bara i början ännu, och det mesta har gått som på räls, se till det du har uppnått!
paula81

Inlägg av paula81 »

Jo man tror ju att allt ska gå med engång.. men som sagt om en punkt i programmet krånglar så ska jag stönas ;)

i natt var det lite krångle med att få honom lugn, ville helst ligga å prata el så vaknade han med gråt.. och efter kl 5 var det verkligen svårt prövade bara ligga tyst å se om han somnade men tillslut tog jag en positiv jätte glad ramsa att nu ska vi verkligen sova skönt.. då blev han tyst å somnade :)
vacknade dock efter 35 min ca somnade om efter en positiv ramsa igen och då fick jag väcka honom efter 5 min för då var det dags att gå upp.

har haft framgång med middagslurarna idag.. spelat lite strauss efter jag gått ut och sjön en härlig positvi sova ramsa ,stak ut så fort det gick.. sjön ramsan igen efter 5 min och då blev det lugnt och då blev det en lugn å mjuk bekräftes ramsa efter en stund :)
paula81

Inlägg av paula81 »

Hejsan.. vill bara uppdatera lite här :)

oscar brukar nu bli gnällig när jag lägger honom i sängen för att sova, men kan det vara att han tycker det ska bli skönt att sova men inte kommer helt till ro?
solfjädern gör bara honom irriterad på mig? ska jag göra den ändå om han blir irriterad?
Jag gör iaf inte den nu, lägger honom till rätta och sedan går ut med en lugn ramsa.. kan gnälla lite men prövar hålla mig borta, typ efter 1 min kan jag ta en lugnande ramsa igen.. idag blev det nog lugn ramsa ggr2-3 så somnade han på 7 min.

är jag på rätt väg?

läser å läser om säkerheten.. det svåra tycker jag är att säga en pang ramsa om jag måste tex på natten..
Tycker inte jag når fram med den.. Någon som har tips på hur jag ska säga den?

Kram Paula
paula81

Inlägg av paula81 »

hejsan :)

vet verkligen inte vad jag gör för fel med oscar.. när jag ska lägga honom börjar han gnälla och inte vill sova... får honom lugn på ca 10-15 min med ramsan, men igår fick jag gå in och bufffade och gjorde solfjädern.. belv ju lugn till slut men så skrek han upp sig igen.. Så den gången gjorde jag nått som jag inte gjort förut.. mjukt å fint klappade jag han på ryggen å han blev lugn..
kan jag ha fel attityd?

När jag ger solfjädern måste jag väl tänka att jag ska ge honom lugnet?

blir så flustrerad när jag inte vet hur jag ska göra..

är så glad att det här forumet finns.. :) Tack alla
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Här luktar det lite överkoncentration tycker jag. :wink: Kom ihåg dina 18 kor och 18 bebisar. Ladda med en jättedisk eller städning eller annat som låter så att han hör dig. Lägg sedan kanonglad kille i sängen med världens pangattityd. Gå sedan till ditt direkt och gå verkligen in för det på riktigt. Du bara MÅSTE fixa det där NU! 8) Släng dit en påminnelseramsa om det behövs men var upptagen med ditt så han märker det. Då kommer han förstå att det inte är någon fara och att han kan somna tryggt. Just nu fiskar du lite efter hans godkännande på att du gör rätt och det gör honom osäker. Detta fixar ni! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
paula81

Inlägg av paula81 »

Tack bea.. nu har jag dammsugit två gger och han somnade på 15 min, fick påminna en gång på fm luren och två nu på lunch luren..

inatt vaknade han typ en gång i timmen, kändes som han var väldigt orolig.. men det gör vi ett steck över och ser framåt igen.. känner mig väldigt positiv, fick ju städa stora sonens rum under fm luren :)

Nu blir det mys med stora sonen när lilla sover lunch lur..

tack för all hjälp.. vill nog inte misslyckas så därför jag sprungit till rummet med ramsa lite ofta.. men det gör ju honom bara mer orolig för vargen.. läser å läser i boken :)
paula81

Inlägg av paula81 »

God morgon :)

Jag har haft en lite oscar som har haft svårt att somna om i natt under varg timmarna, gick bra till en början men efter sex fram till sju var han sur sedan ledsen, prövade somna om men efter typ 1-2 minuter gjorde han irriterande gnäll.
jag ligger ju i samma rum och tog lite ramsa för att lugna men känns som han bara blev mer irriterad!
Kan det vara dags att flytta han till eget rum?
el är det något annat?

Har ett datarum som vi kan mublera om så han får eget rum..

Kramar Paula
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart grabben ska ha eget rum! :D Om han inte får bo med storebror förståss? (Det är enklare att kura om de sover själva, utan både syskom och föräldrar, men sedan kan man flytta ihop syskonen. )
paula81

Inlägg av paula81 »

:D Nu har vi bestämt att datorn får stå ute i hallen så oscar får eget rum, oscar känner sig så lugn nu när jag lägger och säkerheten är på ge att ta form också.

Lägger honom,kan gnälla men blir alltid tyst när jag säger ramsan på väg ut.. går och lyssnar efter ca4-5 minuter om han gnäller sätter jag på duschen, spolar toaletten el tvättar händerna, då brukar det bli tyst och somnar :)

Den rummet han sak ha sedan är det ju ingen toalett vid sidan av men datorn kommer stå utanför där dörrren är.. så får sitta där å skriva lite när han ska sova :)

Någon som har erfarenhet om att byta rum?
hur gick det i så fall?
Han sover ju i samma säng så känns som att det borde gå lika bra att lägga honom.. vi är ju på så god väg och man vill inte röra till i grytan..

Tack alla som gett mig svar, ni är så underbara och fått mig tänka på sånt som man inte gör.. tex hade jag ju blivit as sur på min sambo om han hade sprungit in med en ramsa när jag precis skulle komma till ro å somna ..
Anna09

Inlägg av Anna09 »

:thumbsup: :heart: :thumbsup:

Härligt att läsa! Det värmer!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
paula81

Inlägg av paula81 »

Nu har jag en fundering..

Oscar vill verkligen inte somna om när han vaknar vid halv sex på morgonen men om en lur på dagen krånglar sover han längre på morgonen.
kan det vara att vi har för många timmat på schemat?
El ska han lära sig att sova mer?

just nu sover han 09:15 till 10:00 45 min

12:00-13:30 1½ timme

15:45-16:30 45 min

plus att vi lägger 19:15-07:15 12 timmar

blir totalt 15 timmat, läst att när de e runt 7 månader kan det bara 14½ timme som behövs..

ska jag köra somjag gör nu el att han får sova 20 in den sista luren på dagen?

Kram Paula
paula81

Inlägg av paula81 »

hejsan

nu vaknade oscar halv ett i natt och krånglade väldigt.. ska man köra sammastrategi som tidigar mornar då?

han somnade inte om förän hon var runt fyra ordentligt.. är gnällig till å börja med.
Ska jag då ta en pang ramsa och sedan av vakta?
ibland lugnade han sig väldigt men så startade allt om igen, jag gick in å buffade en gång för då var han jätte ledsen, lugnade sig men startade om med skrik efter ett tag!
Man blir så flustrerad till slut när det känns som han bara krånglar, sambon säger ta upp ungen när han gråter så, men han är för snäll så de e därför han inte får vara med för han skulle ta upp oscar och då är ju vargarna där igen.

vore taksam för tips.. kanske någon som ha varit med om samma under kurens gång

tack på förhand Kramar Paula
paula81

Inlägg av paula81 »

hejsan

nu vaknade oscar halv ett i natt och krånglade väldigt.. ska man köra sammastrategi som tidigar mornar då?

han somnade inte om förän hon var runt fyra ordentligt.. är gnällig till å börja med.
Ska jag då ta en pang ramsa och sedan av vakta?
ibland lugnade han sig väldigt men så startade allt om igen, jag gick in å buffade en gång för då var han jätte ledsen, lugnade sig men startade om med skrik efter ett tag!
Man blir så flustrerad till slut när det känns som han bara krånglar, sambon säger ta upp ungen när han gråter så, men han är för snäll så de e därför han inte får vara med för han skulle ta upp oscar och då är ju vargarna där igen.

vore taksam för tips.. kanske någon som ha varit med om samma under kurens gång

tack på förhand Kramar Paula
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tycker du kan skära ner till en 20 min sista luren och se om det kanske hjälper mot uppvaken.

Annars kan du gå in och lugna om det är mitt i natten om det skulle behövas, men en pangramsa är ju alltid bra att dra till med som upplysning om att det fortfarande är natt.

Se det inte som att han krånglar. Allt är nytt för honom och det tar sin lilla tid innan allt sitter och han känner sig helt bekväm med allt det nya. Jobba bara på med en attityd av självklarhet så kommer han snart att sova som en gris. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"