Trötta Ingrids SM-tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jo, kvällarna går i trötthetens tecken och amningen kan strula då... Eftersom jag vet detta så får hon en 20 min lur vid 17.30-18 ca och det hjälper lite. Men jag hade nog förväntat mig mer av den lilla luren... :-k
Ja, jag skall nog pumpa lite extra på morgonen och ha att trycka i henne det sista på kvällen. För hon borde ju somna gott och fortsätta sova :?:
Eftersom hon är så tyst som sagt så kommer jag nog fortsätta låta henne somna i vagnen nere hos oss och inte lägga henne i spjälsängen direkt ett tag till, tills jag ser resultat. vad tror du?
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Jag tror att inte leta fel, där det inga finns :wink: Funkar det bra som ni gör nu och hon inte blir störd osv så varför ändra? Så tänker jag.

Och jag undrar när du tog upp och matade åt hon då? Klart att hon säkert tog tag men åt hon som om hon var hungrig eller var det lite snutt? För där har du nog ditt svar om det är mer mat som krävs (vilket det 9 av 10 gånger är) eller om det bara är lite frågor. En annan tanke är att hon kanske hunnit bli lite övertrött? Då har de små som du säkert vet mycket svårare att komma till ro ordentligt.
Bra att du lägger henne för en liten lur. Hos oss hängde extra luren med lääänge!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack för svaret :D
Jo hon äter när jag tar upp och "extramatar". Problemet är (tror jag) att hon är så trött på kvällarna att hon inte orkar äta sig mätt. Hon suger ett tag och sen "drar hon ihop sig" och skriker till som om hon får ont i magen. Om jag låter henne rapa så suger hon en liten stund till och så får hon ont igen. Så håller vi på en stund tills det inte går mer och då lägger jag henne i vagnen och hon somnar efter en liten vagning. Jag tror inte problemet är att hon har ont utan att hon är så trött att hon inte klarar av att suga ordentligt och mjölken kommer för snabbt... Vem vet?
Kram, Tina
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Aha :idea:

Precis som min lill -hjärtis.

Vet du vad jag gjorde då? Jag vände henne när hon sovit 10 min i vagnen och trattade i flaskan. Hon åt i sömnen. När hon ätit klart vände jag tillbaka henne, skakade i handtaget bekr.ramsa och gick.

Tids nog orkade hon äta kvällslurken ändå :wink:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

jaha! Det lät jättebra! Skall testa detta imorgon
Igår försökte jag mata henne med flaska för första gången men DET ville hon inte. Spottade bara ut den, men jag tror kanske det funkar bättre om hon är hungrigare. Kanske går det bättre om jag gör som du gjorde och matar "i sömnen"? Man vill ju att hon skall kunna ta flaskan så att maken kan mata om man vill iväg själv :roll: nån gång.
Kram
Nillan

Inlägg av Nillan »

Trägen vinner!

Ingen av mina har tagit flaska på första försöket, men det har gått bra så fort de förstått att det kommer GOD MAT därur. :wink:

Kanske går det t.o.m bättre när man inte är helt vaken.....
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Instämmer med Nillan :D - trägen vinner!

:)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Halloj!
Sitter här med några små funderingar 8)
Lilltuffsan sover alltsom oftast från 20 till 03-04 nångång och vill då gärna äta. Sen sover hon tills 07 ca. Ibland vaknar hon dock redan 02 och vill ha mat och då skall hon dessutom slurka vid 05. Tycker inte jag är bra... :roll: Skall man ha "överseende" med detta eller är det nåt jag "borde ta tag i"?
Hon orkar fortfarande inte vara vaken mer än knappt 1,5h på morgonen innan hon blir gnällig och nästan alltid likadant efter förmiddagsmålet. Schemat ser ut som följer i dagsläget

20-07 natt (oftast ett mål mellan 03-04)
8.30-10.30 sover
11.30-13.30 sover
16-16.45 sover
Kanske en kort 20 min lur vid 18...
som sagt; Detta är en tröttis :sleep:

Så till nästa fundering:
Jag vagnar ju lillan till sömns. Har börjat backa lite de sista dagarna så att jag inte vagnar "ända in i sömnen" men hon vill fortfarande vagnas rätt mycket. Dessutom vaknar hon alltid i 45-min skarven och måste vagnas igen, annars är hon snart klarvaken! Ramsan har jag liksom inte använt på henne än men den borde man kanske arbeta in?
Hur göra då?

Stora Kramar :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är ju din lilla liten så liten längre. (3 mån i morgon, GRATTIS!)
Så då skulle jag spika nattmålet till aboslut INTE tidigare än 03 helst inte före 03.30 för då blir det lätt som du skriver. MÅnga barn sover inte över 3-4 timmar från nattmålet innan de vill äta igen. Så allt uppvak innan dess får besked i vagnen.

Som du säkert misstänker är ni nu i vagnträsket och det är klart dags att ta sig ur det nu om ni inte tänkt kura vid 4 mån....?
Avsluta varge vagning med skak i handtaget, om ett par dagar backar du till bara skak i handtaget. Man vagnar i detta läget bara TYST inte ens avslappnad om det inte är STOR; STOR KRIS. Så lägg tillrätta i vagnen, stryck till med fjäder och gå tycker jag. Skaka i handtaget om det får tyst, jag märker på många små att de till och med börjar lugna sig av att bara höra ens fotsteg, då vagnar man INTE utan då gör man husljud istället. Annars kan ett "dunk" i handtaget också få tyst på dem. Men som vanligt med "träsk" tar det sin tid att backa, 3 dagar innan du känner förändrignen, men det går bra. Lite attityd bara. :wink:

Ramsan körde jag in bakvägen, som bekräftelse ramsan. När Tor somnade sa jag ramsan, ibland i förbi farten när han sov som för att bekräfta precis så här är det. SKÖNT MYSIGT!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:idea: :D :idea:
Du har så rätt 8) Behövde bara höra någon säga det högt och tydligt... Man börjar liksom ifrågasätta sitt sunda förnuft efter ett tag :oops:
Som du säkert misstänker är ni nu i vagnträsket och det är klart dags att ta sig ur det nu om ni inte tänkt kura vid 4 mån....?
INTE :!: :!: [-(
DET skall jag väl ändå klara mig ifrån den här gången :roll:
Tack för svaret :heart: Återkommer med resultat!
Kram
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det kommer gå toppen! :thumbsup:

Slänger in TorpSaras fina ord om vagning, om du inte redan har dom med dig:

TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
:heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack! Backar, backar just nu...
Har lite problem dock med 45-min skarven. Här vaknar hon alltid och hittils har det varit så att om jag inte vagnar aktivt somnar hon inte om utan blir klarvaken :roll: Läggningarna igår & idag har funkat ganska bra med mindre vagning men skarven vill inte haka på tåget :evil: Hur handskas jag med detta? Kommer det kanske bli bättre när jag kommit ur vagningsträsket?
Kram :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

TinasDag skrev: Kommer det kanske bli bättre när jag kommit ur vagningsträsket?
Apselut! :D Så länge man vagnar vid insomning frågar sig barnet förstås varför i all sin dar vagnen står stilla när det vaknar till i skarven. :wink: Så när hon somnar i stillastående vagn kommer även detta att lösa sig.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:oops: Lite trassligt här just nu... :oops:
Men, jag sväljer skammen och frågar experterna 8)
Lillan somnar ju som sagt i vagnen nere i vardagsrummet på kvällarna men vaknar ca 3-4 ggr och behöver vagnas kort för att somna om. Jag jobbar stenhårt på att vagna mindre (a la ETT vagningstag per "pip") men jag måste medge att det är svårt för lillan (och mamman :oops: ) att vänja sig.
När man väl bär upp henne i sovrummet och lägger över i spjälsängen är det sen inga problem. Då sover hon till ca 03 då hon äter och den sover hon till 07. Inga uppvak som skall vagnas bort...
Således tänkte jag och maken att nu får hon somna i sängen istället och så testar vi monitorn. Ville sig ICKE!
Jag buffade en tvärilsk (dock proppmätt) dam i ca 25 min när min rygg gav upp. Hon somnade till vid ett tillfälle men började pipa så fort jag kommit ned. Till slut gav vi upp :oops: :oops: :oops: och tog ned henne och la henne i vagnen istället. då gick det bra. Vill bara meddela att jag INTE vagnade henne in i sömnen då (ialla fall liiiite rätt...)
Vad gör jag fel? Behöver lite tips och råd tror jag :? :?
Tack snälla för att ni finns :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Bör nog påpeka att den lilla är dyngförkyld just nu...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"