Svininfluensa

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev: Eller svårare :? om man har lite sämre erfarenheter av vaccinerna... Barnen är ju i riskgruppen, med astma och tidigt RS. Samtidigt så har båda reagerat väldigt illa på vaccinationer tidigare och jag är därför en stor skeptiker. Men just med att det drabbar andningsvägarna gör mig orolig. Jag kommer att vaccinera mig själv, för att inte dra hem eländet hit, men helt isolerade är vi ju inte, så det är väl nästan bara att räkna med att barnen får det. Och hur klarar de då det :? :-k Önskar jag bara kunde säga - nemas problemas, lite influensa har ju ingen dött av. Men vad skulle jag säga OM de faktiskt blir riktigt, riktigt dåliga och jag valt att inte vaccinera, vilket jag ju verkligen inte vill. Inte barnen. Ja - ingen lätt balansgång. Alls 8-[
Jo, man får ju alltid avväga risken med biverkningarna (alltså inte risken för biverkningarna om du förstår vad jag menar) Vaccinbiverkningar kan vara jobbiga och efterhängsna och trista, men det är ytterst, ytterst sättan de bidrar till långtgående trauman eller livslånga biverkningar. Det gör däremot oftare primärinfektionen som man väljer att vaccinera mot. Det är ju anledningen till de vaccinationer vi har i allmänna vaccinationsprogrammet.
elsaviola skrev:Men likafullt så skulle jag vilja ha immunförsvar mot influensan och genomlida den. För jag tänker att vad är det som säger att den är borta nästa år? eller där nästa, eller året efter det.
Ja, fast du får ju det immunförsvaret även med ett vaccin. Immuniteten mot viruset blir detsamma, eftersom du triggar immunförvaret på just det viruset. Det finns teorier, obekräftade men dock, som säger att du har lättare att bekämpa en liknande influensa om du har haft en viss influensa. Det kan förklara varför äldre inte drabbas av denna, trots att det är ett nytt virus. Det finns dock inget som säger att vaccin inte har den effekten, även om det finns de som tror det. Det är samma tanke som att man blir friskare av att ha varit sjuk i många infektioner.

Jag hade nog övervägt att låta bli vaccin om det inte hade inneburit en sammahällskonsekvens och om jag inte hade varit gravid, just för att teorin där ovan, att man får ett vassare immunförsvar av primärinfektionen tilltalar mig, vetenskaplig eller ej. :roll: Men inte i en pandemi, med hänsyn till konsekvenserna för samhället, och då menar jag främst dess medborgare, inte dess BNP. Men även det bekommer ju oss. Ett stort ekonomiskt bortfall för samhället drabbar ju oss alla. Man kan ha roliga för pengarna än att betala sjukersättning och vårdplatser.
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Vad beträffar sjukdomar, och pandemier överlag så är överlevnad från sjukdomen din bästa överlevnadsgarant-

Jag personligen tar gärna denna lindriga form om genomlider det- och bygger upp ett immunförsvar mot den potentiella ännu farligare mutationen.

Apropå svininfluensan så har sörskolan i vår kommun 160 smittade barn. Ungefär 6-7 hela klasser är borta.
Innan influensan bröt ut i skolorna var det 11 personer som hade fått influensan i våran kommun. Varav en dog.
Nu sprids den såsom smittskyddsinstutet förutspått och vaccinet är inte här....
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd. Däremot har jag inte till 100% överbevisats om att det inte kan finnas ett samband mellan vaccinationer och autoimmuna reaktioner/sjukdomar. Och det är DET som stoppar mig. Oj, nu skrev jag stoppar. Och ja, jag tror det denna gång. Efter att ha pratat med Sjukvårdsrådgivning som sade att man absolut inte testade sjuklingar för att se om det var svininfluensa - längre. Nähä. Så sjuka som vi är här hemma nu finns det ju en viss chans/risk att det faktiskt ÄR svininfluensan. Och då vill jag ju veta det för att kunna ta beslut om vi ska vaccinera eller ej. Men nähä =; ALLA får ta sprutan, oavsett, får jag höra.

I kallelsen till vaccinering (som barnen nu fått) står att om man tidigare reagerat i samband med vaccinationer ska man kontakta vårdgivare innan man tar ställning till vaccinering. Men det hjälpte inte. Man testar i alla fall inte, svarar sköterskan. Och alla bör vaccineras. Och se, där faller trovärdigheten för mig. Att samhällesintressena överväger, det är jag fullt klar om. Men när man inte kan ta större hänsyn till enskilda individer utan alla ska dras över samma kam, ja då drar jag öronen åt mig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev:Jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd. Däremot har jag inte till 100% överbevisats om att det inte kan finnas ett samband mellan vaccinationer och autoimmuna reaktioner/sjukdomar. Och det är DET som stoppar mig.
Fast det finns ju inget som talar FÖR det. Någonstans, i någon studie, inte ens den (enda) beramade om autism har ju hittat något samband, det var ett felslut, vilket har fastslagits av forskarna själva.
Då kan du ju lika gärna skylla på elektricitet, biltrafik, plastgolv eller konserveringsmedel eller allt annat som finns i västvärlden. Det senaste, som har en hel del stöd, är att det är bristen på parasitinfektioner gör att vi drabbas av autoimmuna sjukdomar, och det låter troligare.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D TorpSara, du ÄR en klippa, har jag sagt det förr, eller...

:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Bibban

Inlägg av Bibban »

Intressant att läsa olika åsikter! Jag känner mig emellertid övertygad om att inte vaccinera mig och jag ser det bara positivt att barnbarnen inte heller ska vaccineras.
:heart: Kram
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag jobbar på Vägverket. För ett par veckor sedan hade vår organisation i Jönköping en krisövning.
Sammanfattningsvis var det ett ordentligt snöoväder i hela södra Sverige. En lastbil hade vält över Ölandsbron, som orsakade totalstopp på bron och en annan lastbil som blivit stående tvärs över E4:an i Östergötland, med långa omledningsvägar som följd. (och i snökaos är det inte lätt att hålla sådana öppna)

Dessutom var stora delar av Vägverkets och entreprenörers (de som plogar och håller vägarna öppna och körbara) personal sjuka i Kalmar län.

Hur gör vi? Vilka vägar prioriteras? Vilka transporter är viktigast att de når sina mål (mat till butiker, bränsle, räddningstjänst, ambulans, hemtjänsten...). Det är inte helt enkla val. Och är det då dessutom ordentlig personalbrist, så blir det inte lättare. Är det självklart att flytta friska personer från Växjö för att ploga i Kalmar, när det faktiskt snöar lika mycket där?

Och scenariot är inte otänkbart alls. Och detta är bara en samhällskategori som kan bli drabbad av sjukdom. Det man tänker på mest är väl sjukvårdspersonal och det är ju illa nog. Men det finns många samhällsfunktioner som skulle bli svårt lidande om många blir sjuka.

Jag håller med TorpSara. Det är kanske inte i första hand för din egen skull utan för din om givning som man väljer att vaccinera sig. Jag tillhör inte en riskgrupp, men jag har stor risk att utveckla skov i min reumatism om jag blir sjuk i influensa.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag vet inte än...

Jag har en väninna som jobbar på vårdcentral, som var så upprörd att hon nästan vrålade över folk som valde att inte ta vaccinet.
Summan av det hon sa var att folk inte fattar att det rör sig om en pandemi alltså inte vilken influensa som helst.
Alltså hjälper det ju inte om hälften, en fjärdedel, ellar vad det nu kan vara av svenska folket väljer bort vaccinet. Det måste utrotas helt, annars är det lönlöst! Alltså måste alla vara med och ta vaccinet och utrota viruset.
Hon hann aldrig prata färdigt, men jag ska fråga henne mera.

Men så är man ju lite skeptisk...vad händer i förlängningen, vad kommer istället?

Nåväl Ida går bort, hon har äggallergi.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

anna skrev:Alltså hjälper det ju inte om hälften, en fjärdedel, ellar vad det nu kan vara av svenska folket väljer bort vaccinet. Det måste utrotas helt, annars är det lönlöst! Alltså måste alla vara med och ta vaccinet och utrota viruset.
Det där argumenten gör mig bara ännu säkrare på att inte vaccinera :? . I vår lokaltidning idag kan man läsa att vaccinet inte kommer att räcka till på långa vägar, och att det är jätteförsenat. Så hur tänker de då :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och Torpan hänvisar till artikel där det konstateras att det räcker med 60% av befolkningen. Många röster...

Pratade med en mamma vars man är läkare igår och då konstaterades det att solidaritetssnacket beror på att det är så pass många unga som blir "farligt" sjuka.

Vid "vanliga" influensor vaccineras bara riskgrupperna men där pratas det sällan om solidaritet. Några gamla och sjuka är inte i behov av vår solidaritet, i alla fall inte på det här viset. :wink:

Samhällsekonomi och riskavvägningar med andra ord.

Med tanke på placeboeffekten undrar jag om de tagit med i beräkningen de psykiska (och i förlängningen fysiska) effekterna av att ge influensan så här mycket mediautrymme och braskande rubriker?

Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jannika skrev: Pratade med en mamma vars man är läkare igår och då konstaterades det att solidaritetssnacket beror på att det är så pass många unga som blir "farligt" sjuka.

Vid "vanliga" influensor vaccineras bara riskgrupperna men där pratas det sällan om solidaritet. Några gamla och sjuka är inte i behov av vår solidaritet, i alla fall inte på det här viset. :wink:
Fast då bör ju herr Doktor läsa på. :roll: (som många av dem) Man kan inte jämför ett nytt virus med ett gammalt som en stor del av befolkningen redan har immunförsvar emot. En vanlig influensa smittar ju lite pö om pö, medan en pandemi smittar väldigt många samtidigt. Därför är smittorisken vid en vanlig influensa 100-falt mindre och drabbar därför färre som kan bli riktigt sjuka. En vanlig influensa är ofta möjlig att undvika för de som tillhör en riskgrupp men som inte kan vaccineras, men den här anses ju inte vara det eftersom det kan bli så mycket smitta som far runt.

miar70: Jag förstår inte hur 18 miljoner doser inte ska räcka. :? Det är ju försent att utrota influensan eftersom den redan är global, till det räcker ju inte vaccinet, men för att skydda samhällsfunktioner och riskgrupper räcker det ju långt. (då räcker det ju med 60% enligt Socialstyrelsen.) För sent verkar det ju inte heller vara eftersom man börjar nu, men det får ju framtiden utvisa.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

miar70 skrev:
anna skrev:Alltså hjälper det ju inte om hälften, en fjärdedel, ellar vad det nu kan vara av svenska folket väljer bort vaccinet. Det måste utrotas helt, annars är det lönlöst! Alltså måste alla vara med och ta vaccinet och utrota viruset.
Det där argumenten gör mig bara ännu säkrare på att inte vaccinera :?
Den kopplingen förstår jag inte överhuvud taget. Snarare tvärt om. Om inte min granne vaccinerar sig så blir ju trycket aningen större på mig. På samma sätt som att jag sopsorterar även om inte grannen gör det. Det kanske inte räddar världen, men jag gör det jag kan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

/LO skrev:
miar70 skrev:
Det där argumenten gör mig bara ännu säkrare på att inte vaccinera :?
Den kopplingen förstår jag inte överhuvud taget.
Jag menar att det aldrig kommer att vara en 100%-ig uppslutning kring vaccinering och då är det enligt vissa (?) läkare meningslöst att vaccinera. Sen hörde jag på nyheterna ikväll att läkarna inte ens är överens om det behövs en eller två omgångar vaccin... så för mig känns det som om det är alltför lite på fötterna för en massvaccination. Sen oroar sig skolsköterskorna över att de inte kommer att hinna med elever med andra problem för att istället vaccinera. Och hur kan DET slå mot ungdomar i behov av hjälp :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

miar70 skrev: Jag menar att det aldrig kommer att vara en 100%-ig uppslutning kring vaccinering och då är det enligt vissa (?) läkare meningslöst att vaccinera.
Fast inte bland läkare som vet vad de pratar om. Läkare kan inte allt om all medicin, även om de gärna vill det... Otaliga är ju de läkare som gjort kovändningar i frågan också, när de har läst på lite...
Sen hörde jag på nyheterna ikväll att läkarna inte ens är överens om det behövs en eller två omgångar vaccin... så för mig känns det som om det är alltför lite på fötterna för en massvaccination.
Nå, det är ju utrett tills nästa dos i sånt fall ska ges. Det handlar ju hur som helst om att skydda. Utan vaccin, inget skydd.
Hur många doser som behövs kan ju inte ställas emot frågan om skyddet behövs eller inte, det är inget motsatsförhållande alls. Jag förstår inte alls ditt resonemang på den punkten även om jag kan förstå andra argument mot massvaccination.
Sen oroar sig skolsköterskorna över att de inte kommer att hinna med elever med andra problem för att istället vaccinera. Och hur kan DET slå mot ungdomar i behov av hjälp :?:
Eller hur slår influensan mot ovaccinerade elever? Är det bättre att över 40% ligger hemma sjuka som i Västerbottenskolorna? DÅ kan jag lova att skolsyster får annat att göra än att ta hand om de elever som behöver hjälp... :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker helt enkelt att "de" (läkare, forskare - vad vet jag?) vet för lite om det här vaccinet för att jag skulle välja att spruta in det i mina barn eller mig själv.

Jag är helt säker på att neurosedynet också var "helt säkert" enligt expertisen när det kom, så jag tror på att man ska lyssna till sin egen övertygelse. För mig är det helt grejt att de som vill vaccinera gör det, men jag tycker också att vi som väljer bort vaccinet ska kunna göra det utan att skuldbeläggas. För mig uppväger fördelarna med att inte vaccinera mot att vaccinera!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"