Jo, man får ju alltid avväga risken med biverkningarna (alltså inte risken för biverkningarna om du förstår vad jag menar) Vaccinbiverkningar kan vara jobbiga och efterhängsna och trista, men det är ytterst, ytterst sättan de bidrar till långtgående trauman eller livslånga biverkningar. Det gör däremot oftare primärinfektionen som man väljer att vaccinera mot. Det är ju anledningen till de vaccinationer vi har i allmänna vaccinationsprogrammet.Ewa skrev: Eller svårareom man har lite sämre erfarenheter av vaccinerna... Barnen är ju i riskgruppen, med astma och tidigt RS. Samtidigt så har båda reagerat väldigt illa på vaccinationer tidigare och jag är därför en stor skeptiker. Men just med att det drabbar andningsvägarna gör mig orolig. Jag kommer att vaccinera mig själv, för att inte dra hem eländet hit, men helt isolerade är vi ju inte, så det är väl nästan bara att räkna med att barnen får det. Och hur klarar de då det
:-k Önskar jag bara kunde säga - nemas problemas, lite influensa har ju ingen dött av. Men vad skulle jag säga OM de faktiskt blir riktigt, riktigt dåliga och jag valt att inte vaccinera, vilket jag ju verkligen inte vill. Inte barnen. Ja - ingen lätt balansgång. Alls 8-[
Ja, fast du får ju det immunförsvaret även med ett vaccin. Immuniteten mot viruset blir detsamma, eftersom du triggar immunförvaret på just det viruset. Det finns teorier, obekräftade men dock, som säger att du har lättare att bekämpa en liknande influensa om du har haft en viss influensa. Det kan förklara varför äldre inte drabbas av denna, trots att det är ett nytt virus. Det finns dock inget som säger att vaccin inte har den effekten, även om det finns de som tror det. Det är samma tanke som att man blir friskare av att ha varit sjuk i många infektioner.elsaviola skrev:Men likafullt så skulle jag vilja ha immunförsvar mot influensan och genomlida den. För jag tänker att vad är det som säger att den är borta nästa år? eller där nästa, eller året efter det.
Jag hade nog övervägt att låta bli vaccin om det inte hade inneburit en sammahällskonsekvens och om jag inte hade varit gravid, just för att teorin där ovan, att man får ett vassare immunförsvar av primärinfektionen tilltalar mig, vetenskaplig eller ej.