Så är det absolut att man inte kan sova åt dom men ge förutsättningarna.Jag skulle nog iallafall ge en pangramsa direkt eftersom han är vaken så pass länge på natten som 45minuter.Ibland hör jag att han vaknar på natten och är vaken en stund, inatt låg han nog och knölade i cirka 45 min innan han somnade om. Dessutom var läggningen igår långdragen vilket gjorde att han tappat ungefär 1,5 h sömn totalt. Hur gör man när man vet det? Vet att jag läste någonstans att vi inte kan sova åt dom, bara ge dom förutsättningarna.... men jag blir lite osäker här. Man kan ju försöka kompensera dagen efter då, alltså att lägga till tid på dagslurarna? Eller ska vi köra på schemat som vanligt? Jag ser ju att han är sliten på dagarna......
Sen skulle jag inte kompensera detta under dagen(max marginalkvarten för att inte hamna i en ond cikel)
Vid läkerbesök tex så har jag försökt styrt upp det hela genom att helt enkellt beställa en tid som passar oss när det inte varit sovdags.Annars så har vagnen varit sovplatsen.Men jag har inte heller haft barn som sovit längre pass i vagnen så jag har försökt att styra upp besök mm efter sovlurarna om det inte varit i bilen som båda mina två har sovit som stockar...Om man ska iväg på aktivitet på dagen när den vanliga långa dagsluren infaller (ex läkarbesök edyl), kan man byta ordning på lurarna då? Jag har alltid lagt honom i sängen under den långa luren mellan kl 11-12.30 och jag tror inte att han sover så länge i vagnen nämligen...... Eller ska jag försöka i vagnen då kanske?
Jag tror att det blir bätte med tiden,absolut.Hur är det med attityden?Känner du och din sombo er osäkra på vad som ska komma??Läggningen som sagt.... På dagen tar det max två minuter, men på kvällarna tar det i princip alltid mellan 20-30 min. Vad kan det bero på? Ska man sträva efter två minuter på kvällen också, och tror ni att det kan bli bättre när han inte är lika sugen på att ställa sig upp? (det är bara konstigt att han inte gör så på dagen tycker jag....)
Har ni skrattet där til godnattet och sedan läger honom ner med en ramsa och ramsar er ut och låter honom vara så tror jag absolut att det ger sig.
Kram från urlrika