Hjälp efter första natten....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej och vad kanoners att det går så bra för er :thumbsup:
Ibland hör jag att han vaknar på natten och är vaken en stund, inatt låg han nog och knölade i cirka 45 min innan han somnade om. Dessutom var läggningen igår långdragen vilket gjorde att han tappat ungefär 1,5 h sömn totalt. Hur gör man när man vet det? Vet att jag läste någonstans att vi inte kan sova åt dom, bara ge dom förutsättningarna.... men jag blir lite osäker här. Man kan ju försöka kompensera dagen efter då, alltså att lägga till tid på dagslurarna? Eller ska vi köra på schemat som vanligt? Jag ser ju att han är sliten på dagarna......
Så är det absolut att man inte kan sova åt dom men ge förutsättningarna.Jag skulle nog iallafall ge en pangramsa direkt eftersom han är vaken så pass länge på natten som 45minuter.
Sen skulle jag inte kompensera detta under dagen(max marginalkvarten för att inte hamna i en ond cikel)
Om man ska iväg på aktivitet på dagen när den vanliga långa dagsluren infaller (ex läkarbesök edyl), kan man byta ordning på lurarna då? Jag har alltid lagt honom i sängen under den långa luren mellan kl 11-12.30 och jag tror inte att han sover så länge i vagnen nämligen...... Eller ska jag försöka i vagnen då kanske?
Vid läkerbesök tex så har jag försökt styrt upp det hela genom att helt enkellt beställa en tid som passar oss när det inte varit sovdags.Annars så har vagnen varit sovplatsen.Men jag har inte heller haft barn som sovit längre pass i vagnen så jag har försökt att styra upp besök mm efter sovlurarna om det inte varit i bilen som båda mina två har sovit som stockar... :wink:

Läggningen som sagt.... På dagen tar det max två minuter, men på kvällarna tar det i princip alltid mellan 20-30 min. Vad kan det bero på? Ska man sträva efter två minuter på kvällen också, och tror ni att det kan bli bättre när han inte är lika sugen på att ställa sig upp? (det är bara konstigt att han inte gör så på dagen tycker jag....)
Jag tror att det blir bätte med tiden,absolut.Hur är det med attityden?Känner du och din sombo er osäkra på vad som ska komma??
Har ni skrattet där til godnattet och sedan läger honom ner med en ramsa och ramsar er ut och låter honom vara så tror jag absolut att det ger sig.

Kram från urlrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Halloj,

så inatt kom det.... Bakslaget... Usch,vad trist men efter ett par timmar av ramsande, buffande och ramsande, buffande osv så somnade han till slut. Jaja, vi tar nya tag inatt och utgår ifrån att det var just ett bakslag! Med gemensamma krafter ska vi hjälpas åt att hitta attityden - tror att det är den som saknas ibland när det "hettar" till, precis som Ulrikaj skriver. Men nu ska busungen sova så det står härliga till :D :!:

Några nya frågor som dykt upp:

1) Om man ska sova borta - på hotell eller övernattning hos nån annan, och han ska sova i samma rum. Hur gör man då? Lägger man och ramsar som vanligt och går ur rummet? Men om han vaknar på natten? Ska man ramsa ut ur rummet och sen gå tillbaka när han somnat eller?

2) Nu har vi ändrat schemat. Och då antar jag att vi har några dagar framför oss där det blir lite "oro" igen? Han ska väl hinna vänja sig denna gången med? Nya schemat lyder:

07.30 Vaknar
08.00 Frukost
09.30 Sova 20 min
11.00 Lunch
12.30 Sova 1,5timme
14.15 Mellis
17.00 Middag
19.00 Kvällsmål -lek och stoj
19.30 Godnatt

Anledningen till ändringen är att jag har märkt den här veckan att han är sliten på förmiddagarna. Han behöver ha den korta luren tidigare på förmiddagen och så lägger vi den långa senare istället. Ser det ok ut?

Tack, tack // Maria
Mamma till Adam född 080911
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej :D

Ja,bakslag kan komma och är vanligt och då gäller det som du/ni verkar vara taggade och veta hur man ska agera.Hoppas att det iallafall gick bättere inatt.Det gäller ju på nått vis att försöka tänka på att vad blir bättre av att ta upp. :?: Sova,det måste man ju göra och det normalt på natten. :wink: Poletten kommer att trilla ner tillslut då han kommer att tycka att det är "skönt" att gå och lägga sig för att sova för på natten händer inget-absolut ingenting alls.
Jag har inte läst hela tråden :oops: men har ni skrattet till godnattet?Bus ända ner i sängen?
1) Om man ska sova borta - på hotell eller övernattning hos nån annan, och han ska sova i samma rum. Hur gör man då? Lägger man och ramsar som vanligt och går ur rummet? Men om han vaknar på natten? Ska man ramsa ut ur rummet och sen gå tillbaka när han somnat eller?
När vi sovit borta så har vi gjort lä´ggningarna så igenkännande som möjligt och sedan ramsat ut ur rummet.
Har dom vaknat på natten så har jag gett en pangramsa vid minsat lilla pip från våran säng.
2) Nu har vi ändrat schemat. Och då antar jag att vi har några dagar framför oss där det blir lite "oro" igen? Han ska väl hinna vänja sig denna gången med?
Scheman är inte alls min grej :? då jag känner att du känner ditt barn bäst. :wink: Men personligen då jag själv haft tröttisar på fm skulle jag då istället lägga långluren lite tidigare och ta den korta senare under dagen istället.Tex:
7.30 vaknar

10.30-12.00 sova

15.30-15.50 sova

19.30 sova natt

På ett ungefär sådär :wink: och sedan klämma in frukost,lunch och middag emellan.Det är jättevanligt att barnen blir trötta just vid kurandet då all förlorad sömn börjar komma tillbaka.
Sen när han blir till året är det bara att skjuta på långluren och ta bort 20minutaren.

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
maria_75

Inlägg av maria_75 »

Hej igen,

och tack Ulrika för dina tips!

Vi körde på ett liknande schema som du tipsar om först, det var det vi ändrade på nu. Nu har vi kört dom nya tiderna i en vecka, alltså med kort lur på fm och lång mitt på dagen, och det gör att han somnar på max tre minuter varje kväll. Läggningen på kvällen går BETYDLIGT bättre och det beror nog på att han är vaken från kl 14 el 14.30 beroende på när han somnat. Tidigare hade vi sista luren som slutade runt kl 15.30. Det problemet vi har nu är att få dagslurarna att funka och framförallt den sista långa. Av forumet här har jag märkt att det är fler så det är nog bara att köra på.... Somnar gör han men vaknar för tidigt nämligen.

Några frågor som dykt upp nu:

1) Hur väl kan ramsan sitta nu? Han sover för det mesta nätterna igenom men han vaknar ibland, och jag kan inte säga att han lägger sig platt ner och somnar om när vi kör ramsan...... Vi behöver buffa en hel del gånger fortfarande. Behöver vi köra om delar av kuren då eller? Vi buffar inte länge, några minuter som längst kanske, men det behövs ändå fortfarande.....

2) Det står här och i boken att det kan ta ett tag innan dagslurarna sitter och att han inte vaknar för tidigt på morgonen. Är det normalt att det inte sitter fortfarande? Vi har kört i ungefär tre veckor nu....?

Tack, tack!!

//Maria
Mamma till Adam född 080911
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

1) Hur är det med husljud och de arton korna ni bara måste mjölka? Tänk buff vid kris bara eller ev en solfjäder och buff vid megakris. Annars kan ni jobba mer med ramsan nu och skramla lite med annat. Lite musik kan man ha på också, det hjälper rätt bra för egen del om man har lite överkoncentration. Vaknar han på natten så kan ni ju ge en "pangramsa" som en upplysning om att det fortfarande är natt.

2) Det kan ta uppåt en månad innan allt sitter som det ska.
jag kan inte säga att han lägger sig platt ner och somnar om när vi kör ramsan
Ramsan är till för att lugna och ge betyggande svar att allt är som det ska. Att han "kan" somna om. Om han sen väljer att vara vaken så ok, huvudsaken han inte är ledsen och känner sig övergiven. Tids nog kommer han att välja att somna om och utan er hjälp. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"